Voorkomen uitschakelen zender draadloze koptelefoon

Beste Allen,

Ben nieuw hier, maar heb al tig jaren met electronica als hobby. Ben echter niet goed in het ontwerpen van electronica zelf. Meestal zoek ik in oude elektuurs, of internet, naar iets wat lijkt op hetgeen ik nodig heb, en maak dan eventueel aanpassingen. Heb ook al hier gezocht, omdat ik in het verleden hier ook al eens oplossingen heb gevonden voor problemen waar ik mee zat. Momenteel zit ik echter met een probleem, waarvoor ik niets kan vinden, en hoop eigenlijk dat er mensen zijn die mij een schop in de goede richting kunnen geven.

Het probleem heeft te maken met een draadloze stereo koptelefoon welke ik recent heb aangeschaft. Op zich een geweldig ding, echter heeft deze een irritante specificatie. Indien de zender voor een 3-tal minuten geen audiosignaal ontvangt schakelt deze zichtzelf uit. Op zich niet erg, maar dit heeft een irritant luide ruis tot gevolg in de koptelefoon zelf. Gebruik deze eigenlijk alleen in combinatie met Kodi, en tijdens het manoeuvreren door menu's, o.i.d., komt dit regelmatig voor.

Wat ik dus eigenlijk zoek is een soort audio ducking schema, welke indien voor een bepaalde (indien mogelijk instelbare) periode geen audio word ontvangen op de hoofdingang, deze bijvoorbeeld een zacht geluid via een subingang laat horen, o.i.d. Dit om te zorgen dat de zender van de koptelefoon zichzelf niet uitschakelt. Moet uiteraard stereo zijn.

Ik kan wel dingen vinden voor audio ducking, maar dit is meestal om een hoofdsignaal zachter te maken, voor bijvoorbeeld een voice overlay, audiocommentaar. Had ook een kant en klaar iets gevonden, maar de ruim €200,- ervoor zijn toch iets teveel voor mijn beurs.

-Kent/weet iemand iets dergelijks, een schema, of een plek waar ik iets dergelijks kan vinden?
-Misschien zelfs een kant en klaar schema/project, o.i.d.?

Ik denk dat zoiets niet al te moeilijk moet zijn, maar zoals ik al aangaf ben ik (zacht gezegd) niet echt een ster in ontwikkeling.

Hoop dat er hier iemand is die mij ermee kan helpen, dit irritante probleem te overwinnen.

Bij voorbaat dank,

PS:
Geweldig trouwens dat dit forum en website zichzelf gewoon houd, en geen gebruik maakt van al die "flitsende" en mateloos irritante dingen tegenwoordig gewoon op internet sites en dergelijke, maar gewoon simpel, to the point, en goed leesbaar blijft. Voor mijn gevoel een zeldzaamheid tegenwoordig.

Geef eens merk en type van de hoofd telefoon door.

Het is eigenlijk niet de bedoeling dat zo'n zendertje blijft zenden als je 'm niet gebruikt. Vandaar dat het uit de lucht gaat als er geen materiaal afgespeeld wordt; voor zover ik weet is dat een voorwaarde voor het in de handel brengen.

Maar iets anders: die hoofdtelefoon is niet in orde. Normaal gesproken zorgt een 'mute' of 'squelch'-circuit ervoor dat het audio onderdrukt wordt als er geen ontvangst is.
Ik zou hem ruilen voor een die dat wél goed doet.

Hallo pa3gws
Het gaat om een Sennheiser HDR120. Is een algemeen probleem van dat ding begrijp ik nu. Ben niet de enige die erover klaagt helaas. Heb bij Sennheiser om het schema gevraagd, maar die zijn net zo behulpzaam als een betonnen muur. Had namelijk voor een Sennheiser gekozen omdat ik al bijna 40 jaar een HD414 gebruik, bedraad, en er enorm tevreden over ben, nog steeds. Dat snoer echter is lastig, en kon voor een leuke prijs aan een HDR120 komen.

Hallo Frederick E. Terman
Op zich wel een punt dat je aangeeft, had ik niet aan gedacht. Echter zou je dan denken dat men de zender uitschakelt zodra de koptelefoon erop geplaatst word om de accu op te laden. Tevens, +/-3 minuten is wel HEEL erg kort. Neem dan een minuut of 30, o.i.d.. Wat dat 'mute' of 'squelch'-circuit betreft, schijnbaar heeft de HDR120 dat niet. Terwijl het kwalitatief toch een goede, en goed bekende, set is. Nog steeds nieuw verkrijgbaar trouwens. Tevens denkende aan telefoons, en andere audio apparatuur waar ik in het verleden mee gewerkt heb, zorgen die er soms voor dat door reactietijd van het circuit het begin nogal eens gemist word, of door lage geluidniveaus het circuit op het verkeerde moment actief schakelt. Voor gebruik met Kodi en andere mediaspelers zou dat hier echter niet zo'n probleem zijn denk ik.

-Hoop echter dat er mensen zijn die iets van een schema weten/kennen waarmee deze irritatie opgelost kan worden.

Maken, PCB's en dergelijk is toaal geen probleem. Mijn minpunt is de slechte kennis betreffende ontwerpen van.

komt de ruis wel uit de zender? audio snoertje al eens losgehaald? kan ook uit de aansturing vanuit de kodi ontvanger komen.

maar dit is meestal om een hoofdsignaal zachter te maken,

Kan je dat dan niet omdraaien en dat als je een hoofdsignaal hebt je hulpsignaal zachter word.

Gebruik deze eigenlijk alleen in combinatie met Kodi, en tijdens het manoeuvreren door menu's, o.i.d., komt dit regelmatig voor.

Kan je dan niet een soort playlist maken waar je dan bestanden aan toe voegt en dat de al toegevoegde bestanden dan gewoon door blijven gaan?

komt de ruis wel uit de zender?

Lijkt me niet. De ruis komt juist als de zender stopt met zenden. Een squelch schakeling zou hier inderdaad op zijn plaats zijn.

Met een µC detecteer je de 3m stilte en dan stuur je een subtiel signaal uit hopelijk onder de 40Hz.

Als je de koptelefoon niet met volledige concentratie gebruikt zal een langzaam opkomende korte toon van 30Hz niet zeer irritant opvallen. De hele detectie van stilte kan je dan weglaten.

Erin mixen met 3 weerstanden eventueel een opamp.

Op 27 oktober 2022 02:36:05 schreef K7Jz:
Met een µC detecteer je de 3m stilte en dan stuur je een subtiel signaal uit hopelijk onder de 40Hz.

Als je de koptelefoon niet met volledige concentratie gebruikt zal een langzaam opkomende korte toon van 30Hz niet zeer irritant opvallen. De hele detectie van stilte kan je dan weglaten.

Erin mixen met 3 weerstanden eventueel een opamp.

Zonder detectie kan dat ook, denk ik, mix een signaal in wat boven de gehoorgrens ligt.

Dank voor de alle reacties en commentaren.

Hallo testman,
De ruis komt uit de ontvanger, omdat deze het signaal van de zender verliest zodra de zender word uitgeschakeld, na ongeveer 3 minuten stilte.

Hallo benleentje,
Het gaat juist om het detecteren van de stilte, en dan na ongeveer een minuut of 2 een kort piepje o.i.d. van een paar seconden. Heb al wel getest met een korte laag geluidsniveauniveau toon van 35kc, en de zender schakelt dan wel weer aan. Misschien moet ik de suggestie van K7Jz eens proberen, echter op zich om een arduino o.i.d. te gebruiken voor zoiets lijkt me enigszins overkill, hoewel ik dan wel alle flexibiliteit heb voor aanpassingen. Wat playlist betreft, kodi heeft deze optie alleen bij het opstarten. Dus vanuit pauze/stoppen en dergelijke werkt het niet meer. Er was wel een kodi callback addon, maar die werkt niet meer onder kodi 19 en hoger vanwege de update naar python 3.

Hallo K7Jz,
Op zich wel een goede. Een arduino heeft analoge ingangen, waarmee eventueel langdurige stilte gedetecteerd zou kunnen worden. Tevens is er bestaande code voor een eenvoudige functiegenerator, of nog simpeler een NE555 daarvoor. Gebruik van een arduino lijkt me echter wel enigszins overkill, hoewel dit ook wel flexibiliteit geeft door gebruik van code. mixen met een bestaand signaal is ook wel een goede, totaal niet aan gedacht. Gezien 35kc de zender ook activeert, zou ik dat eens kunnen proberen.

Hallo fred101,
Die had ik al geprobeert, 35kc, en dat werkt inderdaad. De arduino optie, en mixen optie, dir K7Jz suggereerde ga ik dus beiden eens proberen.

Bedankt voor de adviezen, ik ga de arduino en mixen met een bestaand signaal eens proberen.

Ben wel voorzichtig dat je de amplitude van die 35 kHz laag houdt. Je kunt het met een 555 maken (maar elke willekeurige simpele oscillator zal werken.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (50%)]

Uiteraard, een audiosignaal is vele malen lager dan een logica signaal. Dus altijd minimaal een weerstand devider en weerstand in serie als beveiliging.

Op 27 oktober 2022 09:07:44 schreef droopy928gt:
Hallo K7Jz,
Op zich wel een goede. Een arduino heeft analoge ingangen, waarmee eventueel langdurige stilte gedetecteerd zou kunnen worden. Tevens is er bestaande code voor een eenvoudige functiegenerator, of nog simpeler een NE555 daarvoor. Gebruik van een arduino lijkt me echter wel enigszins overkill, hoewel dit ook wel flexibiliteit geeft door gebruik van code. mixen met een bestaand signaal is ook wel een goede, totaal niet aan gedacht. Gezien 35kc de zender ook activeert, zou ik dat eens kunnen proberen.
...

Ik zou nog eens testen of continu 35 kHz niet meer accuverbruik oplevert op de headset dan 2,4 minuten volledige stilte. Zo niet, gewoon 35kHz continu inmixen. Zo wel, dan is een µC wel handig om een 2 minuten timer en een korte puls te maken. Overkill? ja. Is €8 veel voor een eenmalig projectje dat super flexibel blijft? nee.

Ik gok dat een bepaalde codec die 35kHz wegfiltert maar dan toch blanko pakketjes gaat versturen. Daar moet de koptelefoon iets mee waardoor je accu misschien harder achteruit gaat dan bij stilte.

De continue 35kc meemixen zou van het laagste niveau mogelijk zijn om te zorgen dat de zender actief blijft gedurende stilte. Ik verwacht hier geen problemen mee.

Om eerlijk te zijn denk ik dat de ruis veel meer van de accu's in de headset vergt dan eventueel de meegemixte 35kc. De ruis is namelijk flink luid, en genoeg om van te schrikken op het moment dat dit gebeurt.

De zender word uiteraard gevoed door een losse voeding, dus dat is geen enkel probleem. Een verloopje ervoor, voor het circuit wat de 35kc genereert, en misschien zelfs een extra NE555, om om de 2 minuten of zo die 35kc voor zeg een seconde of 2 mee te mixen.

De 35kc zal vermoedelijk 32.768kc worden, omdat ik nog diverse van die kristallen heb liggen vanuit RTC's.

Dat is tenminste de manier waarop ik het eerste ga proberen.

We gaan zien wat het word.

Voordat je van alles gaat bouwen ...

In de audio opties van kodi heb je een vinkje in de richting van "Send low volume noise", die is hier exact voor bedoeld.

Hallo Sine,

Bedankt voor deze tip.

Hmmmm, kende deze instelling niet. Heb hem opgezocht op internet, en volgens de info zou dat inderdaad een poging zijn om problemen zoals ik heb met mijn koptelefoon te voorkomen.

Heb op het moment geen toegang tot mijn Kodi mediaspeler, maar wel even vlug een testopzet gemaakt voor Kodi 19.1 en 19.3. Deze instelling staat bij installetie standaard aan zo te zien. Ik heb deze niet veranderd voor mijn installatie, dus vermoed dat die op mijn mediaspeler ook aan staat. Gezien het in ieder geval momenteel bij mij niet werkt denk ik dus dat deze mijn probleem niet oplost.

Ik ga er zeker naar kijken zodra ik in het weekend thuis ben. Dank voor de tip.

Edit:
Misschien moet ik het gebruiken in combinatie met de Keep audio device alive optie, welke standaard op 1 minuut staat, waarna deze word vrijgegeven voor eventuele andere applicaties. Zal de Always optie hierin ook eens proberen. Zou geweldig zijn als dat het probleem oplost, en ook zo heerlijk simpel ;-)

Dit komt me allemaal te bekend voor helaas, ik heb ook zoiets aan de hand maar dan een iets andere variant.
Wij gebruiken al jaren sony's, die heeft wel een ruisonderdrukking cq squelch.
Bij het zoeken naar een nederlandse term voor squelch kwam ik op :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Squelch : CTCSS
(Continuous Tone-Coded Squelch System)

Maar, wat ik zeggen wou, als ik het volume naar de koptelefoon ietwat laag heb staan dan schakelt de zender al uit, met een korte sterke ruis als gevolg, door vertraging vd squelch.
En dat komt dan weer omdat de meeste ontvang kastjes (STB's ed) alleen een geregelde audio uitgang hebben ! @#@#@&
( Of in sommige gevallen alleen een vaste uitgang. )
Dus dan staat het volume laag wegens de versterker->luidsprekers en dan gaat de koptelefoon zender na enige tijd uit.
Dus dan weer de AB van de versterker pakken, enz.
Stom gedoe, alles kan, ( ook naar de maan vliegen :-> ), maar een kastje maken die naast alles wat je maar kan verzinnen een vaste EN geregelde audio heeft dat kan niet, bij de oudere apparaten kon je daar nog wel eens wat aan verbouwen, zoals voor de MFB luidsprekers bv, maar met de huidige spullen is dat al gauw een verloren strijd, onlangs heb ik me daar nog in verdiept bij een DAB radio, door de typenummers vd IC's op te zoeken, daar zat alles in een IC de ontvanger en de volume regeling.

Maar, in dit geval, de vraag hier, je zou de zender open kunnen maken en de functie, databladen van de IC's op kunnen zoeken om te zien of je daar iets wijzer van kan worden.
Het is maar idee, wie weet, geef de nummers hier dan kan een ieder meedenken.

Op 28 oktober 2022 13:14:07 schreef Kees frees:
Dit komt me allemaal te bekend voor helaas, ik heb ook zoiets aan de hand maar dan een iets andere variant.
Wij gebruiken al jaren sony's, die heeft wel een ruisonderdrukking cq squelch.
Bij het zoeken naar een nederlandse term voor squelch kwam ik op :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Squelch : CTCSS
(Continuous Tone-Coded Squelch System)

Maar, wat ik zeggen wou, als ik het volume naar de koptelefoon ietwat laag heb staan dan schakelt de zender al uit, met een korte sterke ruis als gevolg, door vertraging vd squelch.
En dat komt dan weer omdat de meeste ontvang kastjes (STB's ed) alleen een geregelde audio uitgang hebben ! @#@#@&
( Of in sommige gevallen alleen een vaste uitgang. )
Dus dan staat het volume laag wegens de versterker->luidsprekers en dan gaat de koptelefoon zender na enige tijd uit.
Dus dan weer de AB van de versterker pakken, enz.
Stom gedoe, alles kan, ( ook naar de maan vliegen :-> ), maar een kastje maken die naast alles wat je maar kan verzinnen een vaste EN geregelde audio heeft dat kan niet, bij de oudere apparaten kon je daar nog wel eens wat aan verbouwen, zoals voor de MFB luidsprekers bv, maar met de huidige spullen is dat al gauw een verloren strijd, onlangs heb ik me daar nog in verdiept bij een DAB radio, door de typenummers vd IC's op te zoeken, daar zat alles in een IC de ontvanger en de volume regeling.

Maar, in dit geval, de vraag hier, je zou de zender open kunnen maken en de functie, databladen van de IC's op kunnen zoeken om te zien of je daar iets wijzer van kan worden.
Het is maar idee, wie weet, geef de nummers hier dan kan een ieder meedenken.

Als de STB of ander kastje ook nog een ouderwetse scart aansluiting heeft staat daar meestal het vaste audiosignaal op, scart naar tulp verloopje en klaar. Maar nieuwere "kastjes" hebben natuurlijk geen scart meer (veel niet eens een analoge audio uitgang).

Tot zover de topic-kaap dan maar?

Mocht de standaard functie van kodi niet helpen, kun je dan niet zelf een script maken dat een kort toontje afspeelt als er x tijd niets wordt afgespeeld?

Ter informatie voor anderen met gelijkaardige problemen.

In ieder geval, met mijn Sennheiser HDR120, is het probleem helaas niet opgelost in Kodi. De instellingen "Send low volume noise" actief, en "Keep audio device alive" op "Always" werken helaas niet voor mij.

Ga nu dus experimenteren met een low level geluid na een x-tijd stilte.

@leime
Dank, maar zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik zo'n scripts moest schrijven voor Kodi. Als ik dat kon, had ik vermoedelijk de Kodi Callbacks plugin al herschreven, zodat deze weer werkt onder python 3, wat de nieuwe Kodi versies gebruiken.

Ik kan me heugen dat kodi zelf die functie aan boord heeft. Anti-mute signal

Beste vraagsteller, ben je er nog/al verder mee gekomen ?