Hallo,
kan iemand een bedradingsschema maken om een dynamo , een transformtor en een electromotor van een wasmachine on zelf stoom op te wekken
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
On stoom op te wekken heeft men niet zoveel aan een transformtor en nog minder aan een electromotor. Een eventueel schema zo er kunnen op neerkomen om alles parallel te schakelen - maar verwacht er geen mirakelen van.
Let wel, aan mijn gebruikelijke uurtarief wil ik wel iets tekenen - er zijn dan wel iets nauwkeuriger specificaties nodig. Bv. draaddiameter, merk wasmachine, lengte- en breedtegraad, courant merk whisky, &c &c
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (33%)]
Voor stroom is het simpel. Aangenomen dat je een 12V-alternator (dynamo) uit een auto hebt en een 230V-motor, doe je zo:
- Sluit de 12V-uitgang van de dynamo aan op de 12V-wikkeling van de trafo.
- Sluit de 230V-wikkeling van de trafo aan op de 230V-aansluiting van de motor.
- Koppel de uitgaande as van de motor met de dynamo; eventueel via een tandwieloverbrenging om de toerentallen op elkaar aan te passen.
Dit is allemaal standaard; internet staat er vol mee.
Nu is er wel een kritisch punt, en dat is de wikkelverhouding van de trafo. Als die ook maar iets te laag is, krijgt de motor te weinig spanning, draait daardoor te langzaam, waardoor de dynamo minder gaat leveren, waardoor de spanning nog verder zakt, en zo verder. Uiteindelijk stopt alles, en neemt niemand het experiment nog serieus.
Maar als de trafo ook maar iets te veel spanning levert, gebeurt het omgekeerde. De motor, en dus de dynamo, gaan dan steeds sneller draaien, en de spanning blijft maar oplopen, totdat uiteindelijk het universum explodeert. Of in elk geval een groot gedeelte van ons zonnestelsel, wat voor jou op hetzelfde neerkomt.
--
benleentje
Golden Member
In onderstaande youtube word het bewijs gelevert dan 2 + 2 = 5 zodat 4 = 5. Dan is 52 = 53 ook te bewijzen
.
Op 26 oktober 2022 19:57:57 schreef fcapri:
filmpje gezien van perpetuum mobile? k zal je tijd besparen, dat lukt niet
Blazoen wil de Nobelprijs voor de Fysica winnen, dus geef hem een kans.
Wij kunnen evt. meeprofiteren..
In onderstaande youtube word het bewijs gelevert dan 2 + 2 = 5 zodat 4 = 5. Dan is 52 = 53 ook te bewijzen
.
Antwoord was 42. Toch?
https://store.steampowered.com/app/1199660/The_Answer_Is_42/
Op 26 oktober 2022 20:32:48 schreef Frederick E. Terman:
Voor stroom is het simpel. Aangenomen dat je een 12V-alternator (dynamo) uit een auto hebt en een 230V-motor, doe je zo:
- Sluit de 12V-uitgang van de dynamo aan op de 12V-wikkeling van de trafo.
- Sluit de 230V-wikkeling van de trafo aan op de 230V-aansluiting van de motor.
- Koppel de uitgaande as van de motor met de dynamo; eventueel via een tandwieloverbrenging om de toerentallen op elkaar aan te passen.
Dit is allemaal standaard; internet staat er vol mee.
Je moet wel de gelijkrichtdioden uit de alternator slopen of de transformator voor de dioden direct aan de spoelen aansluiten.
Op 26 oktober 2022 20:32:48 schreef Frederick E. Terman:
...
Nu is er wel een kritisch punt, en dat is de wikkelverhouding van de trafo. Als die ook maar iets te laag is, krijgt de motor te weinig spanning, draait daardoor te langzaam, waardoor de dynamo minder gaat leveren, waardoor de spanning nog verder zakt, en zo verder. Uiteindelijk stopt alles, en neemt niemand het experiment nog serieus.Maar als de trafo ook maar iets te veel spanning levert, gebeurt het omgekeerde. De motor, en dus de dynamo, gaan dan steeds sneller draaien, en de spanning blijft maar oplopen, totdat uiteindelijk het universum explodeert.
Dat is een heel mooi inzicht van het gedrag van een onbelaste perpetuum mobile. Nooit bij stilgestaan.
Laten we het serieus houden.
Probeer duidelijk te maken waar hij zich vergist. Voorlopig zijn er even genoeg reacties.
Er ligt al een slotje klaar, want op deze manier word het geen lang topic.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik zal het simpel uitleggen. Om te beginnen is de stroom uit een dynamo niet "gratis", alleen omdat hij draait. Naarmate je meer stroom trekt, zal hij zwaarder gaan draaien, dat wil zeggen, meer koppel opnemen. De motor moet dus meer koppel leveren, en gaat daardoor ook meer stroom trekken. Aangezien er onderweg ook nog verliezen zijn, in de vorm van wrijving, elektrische weerstand, en magnetische verliezen, in zowel de motor als de dynamo, zal er altijd energie verloren gaan, zodat het geheel, eenmaal in gang gezet, steeds langzamer gaat draaien en al snel stil valt. Je kunt proberen deze verliezen kleiner te maken, maar ze zullen er altijd zijn.
Alle dergelijke filmpjes op YouTube zijn scams.
Deze vraag krijg ik ook wel eens van mensen in de trant van "kan zoiets echt werken"
Helaas gaan steeds meer mensen de informatie van (a)sociale media als waarheid aannemen.
Zeker als men niet of weinig technisch onderlegd is lijkt het plakken van een paar magneetjes op een oud anker van een motor, of een dynamo aan een elektromotor koppelen het ei van columbus om gratis energie op te wekken.
Ook de belachelijk hoge energieprijzen maken dat men op zoek gaat naar alternatieven.
Zoals Sparky ook mooi aangeeft, het is echt onmogelijk!
Stel, en dat is puur theorie, in de meest ideale omstandigheid een dergelijk apparaat gebouwd zou kunnen worden door supergeleiders en wrijvingsloze lagers toe te passen en het geheel in een absoluut vaccuum bij absoluut nulpunt te plaatsen en het het dan aan de gang gebracht zou kunnen worden.
Dan zou bij afname van het minste beetje energie de zaak meteen stil vallen.
Helaas is het dus echt niet mogelijk.
Er is in alle gevallen een externe energiebron nodig!