Aardlekschakelaar test

Huh?

Hebben ze de tijd verzet?
Niets van gemerkt.

M'n aardlek vliegt er af en toe wel eens uit overigens.
Ik heb het eens gehad met een waterkoker die te vol zat, en dus bij het koken water uit kotste, en een keer toen ik de tegeltjes in de keuken iets te enthousiast aan het schoonmaken was. (een of andere wazige heeft stopcontacten geplaatst in die tegels).

Daarna heb ik ook getest of het test knopje nog werkte, en het werkte.

@keebrev

Het gaat om je eigen veiligheid, en als je blindelings vertrouwd op een niet geteste ALS of een aardpen waarvan je de kwaliteit (aardverspreidingsweerstand) niet weet....

De testschakelaar maakt geen gebruik van de randaarde. Het ontbreken van een aarde is niet erg, want de verschilstroom wordt gemaakt door een uitgang (live of neutral) met een ingang (neutral of live) te verbinden via een weerstand.

Voor de veiligheid is een randaarde en een lage aardweerstand natuurlijk wel belangrijk.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 30 oktober 2022 20:08:24 schreef testman:4 polige aardleks op een 230V voeding werken vaak niet op de testknop..

Lees de gebruiksaanwijzing van de fabrikant!
Ik kan vele merken niet, ik weet dus niet hoe de andere het doen, maar...
EATON geeft aan hoe een 4 polige aardlekschakelaar aangsloten moet worden in een (oud Belgisch) 3 x 130/230V net.
Staat in de binnenkant van het doosje (waar veel meer nuttige informatie staat)
En dan doet de testknop het zoals deze het moet doen.

Die knop zegt nog geen moer, tig die niks doen met de knop maar met een aardlek in de installatie wel uitvallen.

Nog nooit tegengekomen, een aardlek die met de tetstknop niet werkt, en met de installatietester wel. Behoudens dan de gevallen waar de (4 polige) aardlek verkeerd aangesloten was.
Bij een installatiekeuring moet je deze afkeuren!!

Noot: De testknop zegt inderdaad niet veel. Meestal is de verschilstroom 50% meer dan nominaal. Het geeft je geen enkele zekerheid of de aardlek er bij de juiste stroom uit gaat, en (OOK HEEL BELANGRIJK) of deze snel genoeg uitschakelt.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zaterdag 5 november 2022 16:47:29 (36%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb hier een 4-polige aardlekautomaat van Eaton. En de test-knop doet het niet. Hij schakelt wel uit op een aardlek, maar niet op de testknop.

Het ding is bedoeld voor een kookplaat. Maar is momenteel nog aangesloten op een 1-fase huis-aansluiting. Dus alle drie L-aansluitingen zitten op dezelfde fase.

3-Fase aansluiting zit in de pijplijn. Zou het daarmee wel werken?

Het doosje heb ik nooit gezien. De automaat werd voorgemonteerd geleverd samen met de andere componenten en de nieuwe groepenkast.

Op 5 november 2022 16:41:06 schreef Toeternietoe:
[...]
Lees de gebruiksaanwijzing van de fabrikant!
Ik kan vele merken niet, ik weet dus niet hoe de andere het doen, maar...
EATON geeft aan hoe een 4 polige aardlekschakelaar aangsloten moet worden in een (oud Belgisch) 3 x 130/230V net.
Staat in de binnenkant van het doosje (waar veel meer nuttige informatie staat)
En dan doet de testknop het zoals deze het moet doen.

[

dat schema staat op elke aardlek, mits het stickertje er niet afgeschimmeld of gevallen is. maar dat betekent niet dat toch diverse huizen een 4 polige aardlek op enkele 230V hebben waar de testknop niet van werkt.

de uitschakelsnelheid is normaal de eerste test op een installatietester, want standaard is deze snelheid na 3x testen al een stukje hoger geworden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 november 2022 16:41:06 schreef Toeternietoe:
[...]
Nog nooit tegengekomen, een aardlek die met de tetstknop niet werkt, en met de installatietester wel. Behoudens dan de gevallen waar de (4 polige) aardlek verkeerd aangesloten was.
Bij een installatiekeuring moet je deze afkeuren!!

Bij het aansluiten van pv-omvormers test ik sowieso de aardlekschakelaars.
Heel af en toe kom je dit wel eens tegen, dat de ALS wel uitschakelt op de tester maar niet op de testknop. Wel goed aangesloten.

Noot: De testknop zegt inderdaad niet veel. Meestal is de verschilstroom 50% meer dan nominaal. Het geeft je geen enkele zekerheid of de aardlek er bij de juiste stroom uit gaat, en (OOK HEEL BELANGRIJK) of deze snel genoeg uitschakelt.

Klopt. In een aardlekschakelaar wordt door de testknop een lekstroom van 230 / 3k3 = ca 70 mA gesimuleerd...
Mijn ervaring is dat de eerste generatie aardlekschakelaars (type AC) over het algemeen niet meer voldoen (Condor, Merin-Gerlin). Uitzondering zijn de Schupa (Spinnennetz) en afgeleiden daarvan (Holec, HAF). Supersnel, vaak binnen de 30msec (200 msec is de eis).

Bij de Alamatten is Holec (die met de blauwe en oranje knop, aangesloten op de PE-leiding) zeer slecht, qua tijd en stroom.

Op 5 november 2022 17:22:27 schreef deKees:
Ik heb hier een 4-polige aardlekautomaat van Eaton. En de test-knop doet het niet. Hij schakelt wel uit op een aardlek, maar niet op de testknop.

Het ding is bedoeld voor een kookplaat. Maar is momenteel nog aangesloten op een 1-fase huis-aansluiting. Dus alle drie L-aansluitingen zitten op dezelfde fase.

3-Fase aansluiting zit in de pijplijn. Zou het daarmee wel werken?

Ik denk van niet. Ook bij een één-fase aansluiting zou de testknop moeten werken.

[Bericht gewijzigd door keebrev op zondag 6 november 2022 08:12:57 (18%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...
fzwart

Golden Member

Ik doe het liever doordeweeks als tijdens de zomer/wintertijd wisseling in het weekend.
Al eens meegemaakt dat de hoofdzekering er zonder aantoonbare reden hierdoor uit vloog en daar zit je dan. Mag je extra hoog tarief betalen om hem te laten vervangen en het duurt ook nog eens langer voordat ze kunnen komen.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

@dekees.
Het kan er mee te maken hebben,
Eaton maakte vroeger 4 P aardlekschakelaars waarbij de testknop tussen twee fasen zat, de nieuwe zit de testknop tussen een fase en een nul.
Misschien verkeerd aangesloten.

Het doosje is ook niet voor de consument! maar voor de monteur.
In de binnenkant van het doosje staat van alles, aansluitdiameters voor de draden! aanhaalmomenten van de schroeven, montagestanden etc.
Belangrijk voor een (goede) monteur.
Ook zit er een klein geel stikkertje in waarvan het de bedoeling is deze op de buitenkant van de kast te plaatsen, daarop staat dat je de aardlekschakelaar regelmatig moet testen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 6 november 2022 10:08:27 schreef Toeternietoe:
@dekees.
Het kan er mee te maken hebben,
Eaton maakte vroeger 4 P aardlekschakelaars waarbij de testknop tussen twee fasen zat, de nieuwe zit de testknop tussen een fase en een nul.
Misschien verkeerd aangesloten.

.

helaas, er zijn merken zat die de testknop tussen de fasen hebben zitten. je hebt ook situaties waar geen nul aanwezig is.

Gepost zondag 6 november 2022 09:14:54 |Quoten
Ik doe het liever doordeweeks als tijdens de zomer/wintertijd wisseling in het weekend.
Al eens meegemaakt dat de hoofdzekering er zonder aantoonbare reden hierdoor uit vloog en daar zit je dan. Mag je extra hoog tarief betalen om hem te laten vervangen en het duurt ook nog eens langer voordat ze kunnen komen.

dit is de reden dat monteurs van de netbeheerder een werkinstructie hebben om de oude siemens aardlekken niet te bedienen. die kunnen spontaan in sluiting vallen met een grote steekvlam tot gevolg, dat heeft al letsel opgeleverd. met de metervervanging werd dat her en der doorgegeven aan de klanten, dat die oude dingen vervangen werden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 6 november 2022 10:18:53 schreef testman:
[...]

helaas, er zijn merken zat die de testknop tussen de fasen hebben zitten. je hebt ook situaties waar geen nul aanwezig is.

Heb je voor mij en merk?

Ik maakte heel veel installaties met 3 fase (gewoon 3x400V) zonder nul.
Probleem is daar de testknop.
Ben op zoek gegaan naar oplossingen, de bekende merken hebben dat niet (meer) in hun pakket zitten.
Die hebben de testknop tussen een fase en de nul zitten.
Voordeel voor hun, je kunt de aardlek ook toepassen in de oude Belgische netten zonder nul,
Helaas heb je daar niets aan in “mijn” situatie.
Er was maar 1 merk dat een oplossing bood........

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Zo zag ik het vaak aangeduid op de diff (kan ook met meer fazen):

Dit werkt tussen fase en nul, maar ook tussen twee fazen (ook in een driefazendiff met of zonder nul aangesloten).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 6 november 2022 13:41:10 schreef Toeternietoe:
[...]

Heb je voor mij en merk?

Ik maakte heel veel installaties met 3 fase (gewoon 3x400V) zonder nul.
Probleem is daar de testknop.
........

oude merk aardleks hebben nog de testknop tussen de fasen. moderne merk aardleks amper nog, een handvol chinese wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 6 november 2022 21:40:00 schreef Frederick E. Terman:
Zo zag ik het vaak aangeduid op de diff (kan ook met meer fazen):
[bijlage]

Dit werkt tussen fase en nul, maar ook tussen twee fazen (ook in een driefazendiff met of zonder nul aangesloten).

Zo zou het kunnen, maar ik ken geen fabrikant die het zo (nog) uitvoert.
De bekende merken hebben het testcircuit al jaaaaren tussen een fase en de Nul.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het was even zoeken, maar toch een specsheet gevonden.

Dus dan klopt het wel dat de test-knop niet werkt op een 1-fase hoofd-aansluiting.

Het is een automaat van Eaton : https://www.elektramat.nl/eaton-aardlekautomaat-3-polig-nul-16a-b-kar-…

Sine

Moderator

Een 3~ aardlekautomaat. Die ga je al niet snel 1~ aansluiten.

Ja natuuurlijk, ik zei het al hierboven.

We hebben een 3-fase upgrade aangevraagd, staat gepland voor 23 nov. Dus nu moeten we het nog even doen met een 1-fase hoofd-aansluiting. Dus 3 x dezelfde fase op deze automaat.

Monofasig sluit je deze aan tussen 1 en 5 ofwel tussen de N en 5 met een brug tussen 1 en 5

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 7 november 2022 15:45:05 schreef Robbe de Smet:
Monofasig sluit je deze aan tussen 1 en 5 ofwel tussen de N en 5 met een brug tussen 1 en 5

Dat mag uitsluitend als dat wordt toegestaan volgens de fabrikant / leverancier.
Het testcircuit krijgt in deze situatie een lagere spanning (230V ipv 400V)
Fabrikant / leverancier moet garanderen dat dit geen bezwaar is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Monofasig sluit je deze aan tussen 1 en 5 ofwel tussen de N en 5 met een brug tussen 1 en 5

??? Dat begrijp ik niet.

1 3 5 N gaan naar de kookplaat.

2 4 6 N gaan naar een 4-polige hoofdschakelaar.

L1 L2 L3 op de ingang van de hoofdschakelaar staan door-gebrugd, naar de ene fase van de kWh meter, in afwachting van een 3-fase aansluiting door Enexis.

[Bericht gewijzigd door deKees op maandag 7 november 2022 16:15:44 (17%)

Het mag weer!

Laatste weekend van oktober en maart is het de wisseling van de zomer- naar wintertijd en v.v.
Klokjes van magnetron, oven en wekkerradio moeten weer op tijd gezet worden.

Hét ideale moment om een blik in de meterkast te werpen en de aardlekschakelaars en -automaten te testen :)

Volgorde van handelen:

- Schakel apparatuur uit,
- Schakel de installatieautomaten uit,
- Druk op de witte, blauwe, groene, gele of zwarte TEST - knop. De Aardlekschakelaar / automaat dient gelijk uit te schakelen. Bij twijfel of er gebeurt niets: VERVANGEN!!
(voor installateurs: pak je Aardlekschakelaar tester en kijkt of die binnen de gestelde tijd (200 msec) uitschakelt)
- Indien aanwezig: Schakel je hoofdschakelaar ook eens uit.

Inschakelen in omgekeerde volgorde: Hoofdschakelaar - Aardlekschakelaars - Installatieautomaten - Apparatuur - Klokjes op tijd zetten.

Waarom doe je dit? In de gebruiksaanwijzing van de Aardlekschakelaar staat dat je dit iedere maand zou moeten doen. Ik ben de mensen nog niet tegen gekomen die dit daadwerkelijk doen, mijzelf incluis. De reden is: om te voorkomen dat contacten aan elkaar blijven kleven, en de mechanische delen (veertjes, vet en andere componenten) vast komen te zitten.
Zo blijft alles soepel werken en schakelt de Aardlekschakelaar/automaat uit als het daadwerkelijk nodig is.

DOEN!

Gr. Paul

P.s. Als je deze in een enkelfasige groepenkast hebt zitten kun je het testen wel laten, dat heeft geen zin:

Maar er zijn er ook met de testknop aan de nul...

Ieder (Mini)Wattje is er een...
High met Henk

Special Member

Ik heb ze niet getest ;)

Mijn ALS zijn allemaal splinternieuwe en heb ze vorige week getest toen ik on-grid kwam.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 26 maart 2023 10:43:51 schreef High met Henk:
Ik heb ze niet getest ;)

Mijn ALS zijn allemaal splinternieuwe en heb ze vorige week getest toen ik on-grid kwam.

zegt helaas niks, pas nog 1 cda440g van 3 jaar oud vervangen, deed nog wel iets, maar testknop deed niks en uitschakeltijd was te lang..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Lees verder; heb ze allemaal vorige week getest...
Wel met de testknop.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 25 maart 2023 22:48:23 schreef keebrev:
P.s. Als je deze in een enkelfasige groepenkast hebt zitten kun je het testen wel laten, dat heeft geen zin:

Maar er zijn er ook met de testknop aan de nul...

Vreemd dat HAGER 2 verschillende aardlekschakelaars (die niet altijd 1 op 1 vervangbaar zijn) met exact hetzelfde typenummer in de handel brengt!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Ik zie geen nut om die klokken op tijd te zetten, gaat bij mij vanzelf ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..