testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 6 november 2022 10:08:27 schreef Toeternietoe:
@dekees.
Het kan er mee te maken hebben,
Eaton maakte vroeger 4 P aardlekschakelaars waarbij de testknop tussen twee fasen zat, de nieuwe zit de testknop tussen een fase en een nul.
Misschien verkeerd aangesloten..
helaas, er zijn merken zat die de testknop tussen de fasen hebben zitten. je hebt ook situaties waar geen nul aanwezig is.
Gepost zondag 6 november 2022 09:14:54 |Quoten
Ik doe het liever doordeweeks als tijdens de zomer/wintertijd wisseling in het weekend.
Al eens meegemaakt dat de hoofdzekering er zonder aantoonbare reden hierdoor uit vloog en daar zit je dan. Mag je extra hoog tarief betalen om hem te laten vervangen en het duurt ook nog eens langer voordat ze kunnen komen.
dit is de reden dat monteurs van de netbeheerder een werkinstructie hebben om de oude siemens aardlekken niet te bedienen. die kunnen spontaan in sluiting vallen met een grote steekvlam tot gevolg, dat heeft al letsel opgeleverd. met de metervervanging werd dat her en der doorgegeven aan de klanten, dat die oude dingen vervangen werden.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 6 november 2022 10:18:53 schreef testman:
[...]helaas, er zijn merken zat die de testknop tussen de fasen hebben zitten. je hebt ook situaties waar geen nul aanwezig is.
Heb je voor mij en merk?
Ik maakte heel veel installaties met 3 fase (gewoon 3x400V) zonder nul.
Probleem is daar de testknop.
Ben op zoek gegaan naar oplossingen, de bekende merken hebben dat niet (meer) in hun pakket zitten.
Die hebben de testknop tussen een fase en de nul zitten.
Voordeel voor hun, je kunt de aardlek ook toepassen in de oude Belgische netten zonder nul,
Helaas heb je daar niets aan in “mijn” situatie.
Er was maar 1 merk dat een oplossing bood........
testman
Op 6 november 2022 13:41:10 schreef Toeternietoe:
[...]Heb je voor mij en merk?
Ik maakte heel veel installaties met 3 fase (gewoon 3x400V) zonder nul.
Probleem is daar de testknop.
........
oude merk aardleks hebben nog de testknop tussen de fasen. moderne merk aardleks amper nog, een handvol chinese wel..
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 6 november 2022 21:40:00 schreef Frederick E. Terman:
Zo zag ik het vaak aangeduid op de diff (kan ook met meer fazen):
[bijlage]Dit werkt tussen fase en nul, maar ook tussen twee fazen (ook in een driefazendiff met of zonder nul aangesloten).
Zo zou het kunnen, maar ik ken geen fabrikant die het zo (nog) uitvoert.
De bekende merken hebben het testcircuit al jaaaaren tussen een fase en de Nul.
Het was even zoeken, maar toch een specsheet gevonden.
Dus dan klopt het wel dat de test-knop niet werkt op een 1-fase hoofd-aansluiting.
Het is een automaat van Eaton : https://www.elektramat.nl/eaton-aardlekautomaat-3-polig-nul-16a-b-kar-…
Ja natuuurlijk, ik zei het al hierboven.
We hebben een 3-fase upgrade aangevraagd, staat gepland voor 23 nov. Dus nu moeten we het nog even doen met een 1-fase hoofd-aansluiting. Dus 3 x dezelfde fase op deze automaat.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op 7 november 2022 15:45:05 schreef Robbe de Smet:
Monofasig sluit je deze aan tussen 1 en 5 ofwel tussen de N en 5 met een brug tussen 1 en 5
Dat mag uitsluitend als dat wordt toegestaan volgens de fabrikant / leverancier.
Het testcircuit krijgt in deze situatie een lagere spanning (230V ipv 400V)
Fabrikant / leverancier moet garanderen dat dit geen bezwaar is.
Monofasig sluit je deze aan tussen 1 en 5 ofwel tussen de N en 5 met een brug tussen 1 en 5
??? Dat begrijp ik niet.
1 3 5 N gaan naar de kookplaat.
2 4 6 N gaan naar een 4-polige hoofdschakelaar.
L1 L2 L3 op de ingang van de hoofdschakelaar staan door-gebrugd, naar de ene fase van de kWh meter, in afwachting van een 3-fase aansluiting door Enexis.
[Bericht gewijzigd door deKees op (17%)]
Het mag weer!
Laatste weekend van oktober en maart is het de wisseling van de zomer- naar wintertijd en v.v.
Klokjes van magnetron, oven en wekkerradio moeten weer op tijd gezet worden.
Hét ideale moment om een blik in de meterkast te werpen en de aardlekschakelaars en -automaten te testen 
Volgorde van handelen:
- Schakel apparatuur uit,
- Schakel de installatieautomaten uit,
- Druk op de witte, blauwe, groene, gele of zwarte TEST - knop. De Aardlekschakelaar / automaat dient gelijk uit te schakelen. Bij twijfel of er gebeurt niets: VERVANGEN!!
(voor installateurs: pak je Aardlekschakelaar tester en kijkt of die binnen de gestelde tijd (200 msec) uitschakelt)
- Indien aanwezig: Schakel je hoofdschakelaar ook eens uit.
Inschakelen in omgekeerde volgorde: Hoofdschakelaar - Aardlekschakelaars - Installatieautomaten - Apparatuur - Klokjes op tijd zetten.
Waarom doe je dit? In de gebruiksaanwijzing van de Aardlekschakelaar staat dat je dit iedere maand zou moeten doen. Ik ben de mensen nog niet tegen gekomen die dit daadwerkelijk doen, mijzelf incluis. De reden is: om te voorkomen dat contacten aan elkaar blijven kleven, en de mechanische delen (veertjes, vet en andere componenten) vast komen te zitten.
Zo blijft alles soepel werken en schakelt de Aardlekschakelaar/automaat uit als het daadwerkelijk nodig is.
DOEN!
Gr. Paul
P.s. Als je deze in een enkelfasige groepenkast hebt zitten kun je het testen wel laten, dat heeft geen zin:
Maar er zijn er ook met de testknop aan de nul...
Ik heb ze niet getest 
Mijn ALS zijn allemaal splinternieuwe en heb ze vorige week getest toen ik on-grid kwam.
testman
Op 26 maart 2023 10:43:51 schreef High met Henk:
Ik heb ze niet getestMijn ALS zijn allemaal splinternieuwe en heb ze vorige week getest toen ik on-grid kwam.
zegt helaas niks, pas nog 1 cda440g van 3 jaar oud vervangen, deed nog wel iets, maar testknop deed niks en uitschakeltijd was te lang..
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op 25 maart 2023 22:48:23 schreef keebrev:
P.s. Als je deze in een enkelfasige groepenkast hebt zitten kun je het testen wel laten, dat heeft geen zin:Maar er zijn er ook met de testknop aan de nul...
Vreemd dat HAGER 2 verschillende aardlekschakelaars (die niet altijd 1 op 1 vervangbaar zijn) met exact hetzelfde typenummer in de handel brengt!
Het is weer zover....voor de duidelijkheid: het sluit niet uit dat je ALS binnen de marges voldoet, maar het is een grove indicatie dat het apparaat het doet...
Fijne Paasdagen!
Vandaag doet je diff / automaat / tv / auto het wel ..... morgen niet meer... dus hier is de test niet aan de orde
Op zaterdag 30 maart 2024 20:45:00 schreef OXO:
Vandaag doet je diff / automaat / tv / auto het wel ..... morgen niet meer... dus hier is de test niet aan de orde
Gelukzalig zijn de armen van geest....
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Ik ga het morgen doen. Ik zit in een vakantiewoning waar nogal wat vraagtekens bij de installaties te plaatsen zijn en kies er dan maar voor om de aardlek te testen als men weer aan het werk is.
De test circuits van aardleks zijn nogal verschillend en schijnbaar niet aan een norm verbonden.
Een ABB heeft de test op L3 en N zitten
Maar ben het met Sine eens, dit gebruik je niet voor 1fase.
De laatste zomertijd dagen zijn aangebroken, mooie tijd om de knopjes van de aardlekschakelaars/automaten in te drukken, zie de openingsdraad voor de volgorde.
Test ook eens de hoofdzekeringautomaten als je daar bij kan. Kijk eens of de kWh-meter wat aan geeft.
Simuleer een netspanningsuitval door de hoofdschakelaar uit te schakelen bij een ingeschakelde huisinstallatie en daarna, na een minuutje weer in te schakelen. Komt de installatie weer in werking, of is de stroompiek zo groot dat er een automaat of aardlekschakelaar uit schakelt?
Pak dan ook eens andere dingen beet die regelmatig onderhoud nodig hebben, bijv. het ventilatiesysteem.
Reinig de afvoerluchtkanalen, meestal is een meter van het ventiel vandaan voldoende. De ventielen zelf verdienen ook wel een sopje.
Je UPS of thuisbatterij/ noodstroomvoorziening kan je nu ook mooi testen of die nog wel voldoet. Ontlaad hem helemaal tot de minimale spanning en laad hem weer op. Idem met een e-bike accu, accu's van je elektrisch gereedschap, etc.etc....