Ja natuuurlijk, ik zei het al hierboven.

We hebben een 3-fase upgrade aangevraagd, staat gepland voor 23 nov. Dus nu moeten we het nog even doen met een 1-fase hoofd-aansluiting. Dus 3 x dezelfde fase op deze automaat.

Monofasig sluit je deze aan tussen 1 en 5 ofwel tussen de N en 5 met een brug tussen 1 en 5

Op 7 november 2022 15:45:05 schreef Robbe de Smet:
Monofasig sluit je deze aan tussen 1 en 5 ofwel tussen de N en 5 met een brug tussen 1 en 5

Dat mag uitsluitend als dat wordt toegestaan volgens de fabrikant / leverancier.
Het testcircuit krijgt in deze situatie een lagere spanning (230V ipv 400V)
Fabrikant / leverancier moet garanderen dat dit geen bezwaar is.

??? Dat begrijp ik niet.

1 3 5 N gaan naar de kookplaat.

2 4 6 N gaan naar een 4-polige hoofdschakelaar.

L1 L2 L3 op de ingang van de hoofdschakelaar staan door-gebrugd, naar de ene fase van de kWh meter, in afwachting van een 3-fase aansluiting door Enexis.

[Bericht gewijzigd door deKees op (17%)]

Het mag weer!

Laatste weekend van oktober en maart is het de wisseling van de zomer- naar wintertijd en v.v.
Klokjes van magnetron, oven en wekkerradio moeten weer op tijd gezet worden.

Hét ideale moment om een blik in de meterkast te werpen en de aardlekschakelaars en -automaten te testen :)

Volgorde van handelen:

- Schakel apparatuur uit,
- Schakel de installatieautomaten uit,
- Druk op de witte, blauwe, groene, gele of zwarte TEST - knop. De Aardlekschakelaar / automaat dient gelijk uit te schakelen. Bij twijfel of er gebeurt niets: VERVANGEN!!
(voor installateurs: pak je Aardlekschakelaar tester en kijkt of die binnen de gestelde tijd (200 msec) uitschakelt)
- Indien aanwezig: Schakel je hoofdschakelaar ook eens uit.

Inschakelen in omgekeerde volgorde: Hoofdschakelaar - Aardlekschakelaars - Installatieautomaten - Apparatuur - Klokjes op tijd zetten.

Waarom doe je dit? In de gebruiksaanwijzing van de Aardlekschakelaar staat dat je dit iedere maand zou moeten doen. Ik ben de mensen nog niet tegen gekomen die dit daadwerkelijk doen, mijzelf incluis. De reden is: om te voorkomen dat contacten aan elkaar blijven kleven, en de mechanische delen (veertjes, vet en andere componenten) vast komen te zitten.
Zo blijft alles soepel werken en schakelt de Aardlekschakelaar/automaat uit als het daadwerkelijk nodig is.

DOEN!

Gr. Paul

P.s. Als je deze in een enkelfasige groepenkast hebt zitten kun je het testen wel laten, dat heeft geen zin:

Maar er zijn er ook met de testknop aan de nul...

Ik heb ze niet getest ;)

Mijn ALS zijn allemaal splinternieuwe en heb ze vorige week getest toen ik on-grid kwam.

Op 26 maart 2023 10:43:51 schreef High met Henk:
Ik heb ze niet getest ;)

Mijn ALS zijn allemaal splinternieuwe en heb ze vorige week getest toen ik on-grid kwam.

zegt helaas niks, pas nog 1 cda440g van 3 jaar oud vervangen, deed nog wel iets, maar testknop deed niks en uitschakeltijd was te lang..

Lees verder; heb ze allemaal vorige week getest...
Wel met de testknop.

Op 25 maart 2023 22:48:23 schreef keebrev:
P.s. Als je deze in een enkelfasige groepenkast hebt zitten kun je het testen wel laten, dat heeft geen zin:

Maar er zijn er ook met de testknop aan de nul...

Vreemd dat HAGER 2 verschillende aardlekschakelaars (die niet altijd 1 op 1 vervangbaar zijn) met exact hetzelfde typenummer in de handel brengt!

Ik zie geen nut om die klokken op tijd te zetten, gaat bij mij vanzelf ;)

Het is weer zover....voor de duidelijkheid: het sluit niet uit dat je ALS binnen de marges voldoet, maar het is een grove indicatie dat het apparaat het doet...

Fijne Paasdagen!

Vandaag doet je diff / automaat / tv / auto het wel ..... morgen niet meer... dus hier is de test niet aan de orde

Op zaterdag 30 maart 2024 20:45:00 schreef OXO:
Vandaag doet je diff / automaat / tv / auto het wel ..... morgen niet meer... dus hier is de test niet aan de orde

Gelukzalig zijn de armen van geest....

Elke zot heeft zijn marot

Ik ga het morgen doen. Ik zit in een vakantiewoning waar nogal wat vraagtekens bij de installaties te plaatsen zijn en kies er dan maar voor om de aardlek te testen als men weer aan het werk is.

De test circuits van aardleks zijn nogal verschillend en schijnbaar niet aan een norm verbonden.

Een ABB heeft de test op L3 en N zitten
https://cdn.productimages.abb.com/9PAA00000179211_720x540.jpg

Maar ben het met Sine eens, dit gebruik je niet voor 1fase.

De laatste zomertijd dagen zijn aangebroken, mooie tijd om de knopjes van de aardlekschakelaars/automaten in te drukken, zie de openingsdraad voor de volgorde.

Test ook eens de hoofdzekeringautomaten als je daar bij kan. Kijk eens of de kWh-meter wat aan geeft.

Simuleer een netspanningsuitval door de hoofdschakelaar uit te schakelen bij een ingeschakelde huisinstallatie en daarna, na een minuutje weer in te schakelen. Komt de installatie weer in werking, of is de stroompiek zo groot dat er een automaat of aardlekschakelaar uit schakelt?

Pak dan ook eens andere dingen beet die regelmatig onderhoud nodig hebben, bijv. het ventilatiesysteem.
Reinig de afvoerluchtkanalen, meestal is een meter van het ventiel vandaan voldoende. De ventielen zelf verdienen ook wel een sopje.

Je UPS of thuisbatterij/ noodstroomvoorziening kan je nu ook mooi testen of die nog wel voldoet. Ontlaad hem helemaal tot de minimale spanning en laad hem weer op. Idem met een e-bike accu, accu's van je elektrisch gereedschap, etc.etc....