Op 5 november 2022 17:49:53 schreef pa3gws:
[...]
Hubie toch. >:)
https://www.ensie.nl/woordenboek-van-populair-taalgebruik/brammen

Oei, ;-) die variant was mij nog niet bekend,wel prammen.

Btw,ik mis de variant "bolders" in dat online woordenboek.

Is het nog gelukt met de arduino?

Nee,helaas,is niet gelukt.Ik ben al uren bezig en helemaal gaar. 8)7
Eerst oude versie IDE verwijderd en nieuwe geinst.
Board en compoort geselecteerd,het prg copy\paste en upload maar het gaat weer fout. 8)7

Ik geef het op. (nu ja,voor vandaag dan toch)

Edit\rotary.h staat gewoon in de Rotary-master map

Edit\rotary.h staat gewoon in de Rotary-master map

Maar staat hij ook in de compiler library map ?
Daar zoekt de compiler eerst.

En dan last-but-not-least , rotary.h , ik heb de lib handmatig gedownload
(Attached)
Onder C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\arduino\avr\libraries , maak daar een subdirectory <rotary> en unzip daar de files in van de Rotary-master.zip lib.
(Zie plaatje).

En heb je de juiste library?, ik had een ZIP file aan mijn eerdere bericht geplakt.

Als ik naar je plaatje kijk lijkt hij niet op de goede plaats te staan.
Je directories moeten ook geen ...-master heten.

Ik zal wel kijken of ik een "Portable" versie kan maken

Door deze post van Bram ging er bij mij een lampje branden ergens op je pc staat nog een arduino map die ik na lang zoeken gevonden heb.
In die map bij de libraries moet je de libraries kopieren.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2385599#2385599
Let op het pad waar de lib's staan bij mij staat hij hier.
Gebruikers > albert > onedrive > documenten > arduino > libraries.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op (24%)]

Anders, ik ben bezig met een portable versie. Zal m zo hier wel neerzetten.

Ik kom alleen dit tegen plaatje 1
en onder die map plaatje 2

Voila, ik hoop dat je hier bij kunt.

https://www.familie-prosman.nl/circuitsonline/ArduinoPortable.zip

Zip file downloaden.
"Ergens" uitpakken, in je home directory bijvoorbeeld
In de directory ArduinoPortable kun je de : arduino.exe opstarten

<File><Open>dan zou je de directory "PA3GWS" moeten zien, daar staar de sketch in.

Die kun je met Verify/Compile compileren (maar is al gedaan).
Met <Sketch><Export compiled binary>genereert hij de hex files (maar die zitten hier ook al in).
Die kun je er met een programmer inzetten.

Hardstikke bedankt Bram,de file is binnen.
Uitpakken ga ik morgen doen als ik weer fris en fruitig ben.
Ik laat het asap weten als het werkt.
Vergeet niet, ik een absolute Nononono (de ezel van Pipo) op dit terrein.
Nogmaals dank.

Huub

Nou...het zit niet mee. ;-(
ArduinoPortable uitgepakt,opgestart en de file PA3GWS geupload maar krijg een foutmelding.Zie 1e en 2e plaatje.

Daarna Arduino Cloud op mijn chromebook gebruikt + PA3GWS file,ging ook niet goed.zie 3e en 4e plaatje.

Totslot,ter controle,een regel in "Blink" gewijzigd en dit geupload,dat is plaatje 5.

Plaatje 1 : Compilatie gelukt, Geen fouten

Plaatje 2 : Upload naar arduino mislukt, verkeerde Comport geselecteerd, (COM5 is niet beschikbaar)

Plaatje 3 : Compileren mislukt. Hier gebruik je het verkeerde rotary.h bestand. Misschien meerdere versies geïnstalleerd van de rotary library.

Plaatje 4 : Idem

AHA,bedankt deKees,ik zat te worstelen met welke Nano ik moest aanklikken.Oude of nieuwe bootloader.Ook nano every geprobeerd.
Ga morgen weer de zelfde instellingen gebruiken zoals in plaatje 1

Vanmiddag nog een poging gedaan om de vfo sketch in de Nano te uploaden maar is (weer)niet gelukt.
Mijn laptop heeft 2 usb poorten,welke poort ik ook pak,IDE geeft dan maar 1 compoort aan,dus niet com 1,2,3,4 etc.USB 1 "ziet"alleen com 4,USB 2 "ziet"alleen com 5.
Als ik "Boardinfo"aanklik krijg ik de melding Onbekend board,zie plaatje 2.
Ik zie ook geen rx\tx ledjes knipperen tijdens het uploaden.Ik geef het op.

Toen kwam ik op het lumineuze idee om het met een Uno te proberen.
Uno uit de lijst aangeklikt,IDE geeft alleen com 3 aan,com 3 aangeklikt en upload en ik zie data lopen,(knipperende ledjes) Klaar,plaatje 4.

Nu nog even een paar touwtjes van de Uno naar de Nano socket prikken,plug & pray ;-)

Je maakt het jezelf moeilijker dan het is.
Als ik het zo zie heb je een nano met de old boorloader.
Kijk bij de poort welke poort je systeem aangeeft en vink deze aan.
Probeer nu de schets blink te compileren en te uploaden.
Werkt dat niet probeer dan de nano zonder de old bootloader.
Een van deze twee moet werken gebruik altijd dezelfde USB poort om verwarring te voorkomen.
In een van je eerdere plaatjes staat compileren (de vfo schets dus) voltooid dat betekend dus dat de lib's goed staan anders compileerd hij niet.
Vergeet de VFO even en zorg er eerst voor dat blink gaat werken.
Zodra dat werkt heb je het juiste bord en com poort gevonden.
Bij haal board info geeft hij bij mij ook onbekend board aan waarschijnlijk omdat het een cloon is van het origineel.
Hang de nano met een USB kabel aan je systeem en laat hem zitten anders wordt je er knettergek van en weet je op een gegeven moment niet meer wie wat waar. ;)

Compileren gaat goed, hij maakt een hex file aan of kan er 1 aanmaken.
Arduino cloud vergeten.
Je ziet de NANO wel op je PC als COM poort?

Ja,dat wel,maar als ik ga uploaden gaat er iets mis met de communnicatie.Dit geprobeerd op 2 win10 laptops en een chromebook.Zal er iets mis zijn met de Nano?
Met de Uno was het in 10 seconden gepiept,Uno + com 3 aangeklikt,uploaden en klaar.

Edit\ Ook een loopback test gedaan met 2 jumpers op de Nano zonder resultaat,rx en tx led lichten groen op verder geen reactie.Ik zag later pas dat dit voor de Nano classic is,Nano v3 staat niet in dat rijtje dus die looptest zegt ook niets.

Edit\ 3 x AZDelivery Nano V3.0 Mini USB Board ATmega328 5V 16MHz CH340 besteld,die zijn nog voor het weekend binnen.Eens kijken of het dan wel lukt.

Wordt vervolgd... ;-)

Heb je wel de juiste USB drivers geladen ? Sommige clone bordjes komen met een alternatieve USB chip, de CH340 of zo.
Als je de Nano aan je laptop prikt moet je het "pingeltje" horen dat er een USB device ingeprikt is EN je moet er een COM poort bij krijgen in je device manager. Daar kun je ook zien of de drivers goed geinstalleerd zijn.
Voor zover ik weet zitten de CH340 drivers niet standaard in de Arduino IDE installatie.

Bedankt voor de tip Bram ! Ik heb even op het Nano printje gekeken en zie daar idd een CH340 C zitten.(plaatje 1)
De CH340 driver gedownload en geinst.(plaatje 2)
Hurray,hurray! ik heb nu verbinding met de Nano.Even wat zitten spelen met de delay tijden in "Blink",gaat allemaal goed.
Daarna de PA3GWS file aangeklikt en verify,is ok.
Daarna geupload en ik krijg weer foutmeldingen.
Nog een keer op het Nano bordje gekeken en zie daar geen ATmega 328 maar een ATmega 168 PA zitten.
168 P geselecteerd en upload.... WTF ^ @#$%)(*& die sketch is veels te groot voor een ATmega168.

Krijg morgen vanavond 3 X de Nano 328 binnen en dan gaat het (toch nog ;-) ) goedkomen.

Dat zou wel kunnen 168P heeft maar 16(8)K, 32(8) 32K.

Die -8 is een indicatie voor het aantal pins van de chip. In dit geval een afkorting van 28, maar de SMD versie heeft 32 pins....

OMG...it's alive. ;-)

Aleen het display staat ondersteboven. 8)7

Kijk mooi gefeliciteerd alleen het display effe omdraaien en experimenteren maar. :)
Waar wil je het voor gaan gebruiken?

Ik wou de VFO voor dit draadje https://www.circuitsonline.net/forum/view/156568 gebruiken.
Maar als ik eens rondkijk zijn er natuurlijk veel betere modulen dan de Si5351.De AD9850/AD9851 bijvoorbeeld..https://nl.aliexpress.com/item/4000419594878.html?spm=a2g0o.ppclist.pr…

Ga straks de VFO aan de TinySA hangen en meten.Daarna ga ik hem weer afbreken en de "nette"versie bouwen met een groter display (op de foto rechts)

Op 11 november 2022 00:32:31 schreef Hubie:
OMG...it's alive. ;-)

Aleen het display staat ondersteboven. 8)7

Top !!
Heb je m ondersteboven gecompileerd ? :+

;-) Nee,gewoon even niet goed opgelet. ;-) De twee touwtjes van de rotary encoder moet ik ook nog wisselen.Bij rechtsom draaien gaat de freq.naar beneden i.p.v.omhoog.