DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Goedendag allemaal,
Ik had even een DAB gerelateerde vraag. Zowel ik als mijn vriendin rijden een Toyota Yaris. Ik heb een Yaris GR van 1.5 jaar oud, mijn vriendin een Yaris Cross Hybrid van 3 maanden oud. De media systemen in deze auto's zijn voor 95% identiek, al heb ik geen idee of dit relevant is voor mijn vraag.
Sinds een paar weken hebben wij allebei problemen met de DAB ontvangst in beide auto's. De Yaris Cross ontvangt nog nauwelijks zenders via DAB (Qmusic is een van de weinige). Via FM geen probleem. De Yaris GR ontvangt nog wel zenders en krijgt ook real time informatie op het scherm, maar alle zendernamen zijn vervangen voor een letter/cijfer combinatie (A1 of A5 bijvoorbeeld).
Voorheen werkte beide DAB ontvangers perfect, zelfs prima bereik in een aquaduct. Ook zijn er geen updates geweest daar beide auto's simpelweg niet naar de dealer zijn geweest. Iemand enig idee?
Dit is denk ik meer een vraag voor een Toyota forum maar goed.
In de verschillende forums kom ik meer DAB klachten tegen m.b.t. Toyota.
Een paardemiddel zou zijn om de radio volledig los te koppelen van zijn spanning en na een paar minuten weer aan te sluiten. Dit kun je ook doen door de accu [+] pool een paar minuten los te koppelen en daarna weer aan te sluiten. Dit moet een soort van reboot geven waardoor alles weer kan werken.
Ik las ook over storingen veroorzaakt door draadloze laadpads voor de smartphone, of later toegevoegde dashcams.
In jullie geval gaat het om praktisch nieuwe auto's dus ik zou ze beiden met de klacht naar de dealer brengen, dan mag hij z'n kunstje doen.
En er zou ook een software update voor de DAB radio's zijn die o.a. de lege zenderlijsten oplost.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Dan gaan we richting de dealer. Vond het zo toevallig dat deze problemen rond dezelfde tijd de kop op staken, dacht dat er wellicht iets met de DAB ontvangst aan de hand was. Had al gegoogled maar kon zo ook niets vinden. Bedankt voor je reactie T-sec!
Klopt omdat sinds een paar week de zenders van kanaal veranderd zijn en opnieuw naar zenders zoeken moet daarom gedaan worden om het probleem op te lossen. Ik had dit probleem ook in een toyota corrola 2021 model en een astra van 2019.
Op 2 november 2022 18:40:35 schreef Elektroboy21:
Klopt omdat sinds een paar week de zenders van kanaal veranderd zijn en opnieuw naar zenders zoeken moet daarom gedaan worden om het probleem op te lossen.
Ah, interessant. maar kan de eigenaar, TS, dit niet zelf? Ik bedoel, heeft die autoradio geen search knop meer, waarbij de hele band afgezocht wordt en de zenders opnieuw opgeslagen?
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
DJohnny
In mijn beleving was dit fabriek af geprogrammeerd. Iets te snel aangenomen dus. Zal morgen eens in de boekjes duiken. Iedereen dank voor de bijdrage.
Het boekje is wel te googelen, maar ik vind het radiogedeelte erin niet zo duidelijk. Het lijkt hierop neer te komen (Toyota-ownersclub):
In het DAB-scherm zijn er 3 tabbladen onderaan het scherm:
FAVORITES, waar je je favoriete zenders kunt programmeren;
LIST, toont alle DAB-zenders waarop momenteel is afgestemd, vanaf hier kies je je favoriet en ga je naar de favorietentab en druk je op de positie die je wilt opslaan;
MANUAL, hier kun je de DAB-zenders laten scannen.
Het zal die MANUAL zijn waar je moet wezen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
in mijn beleving was het DAB juist verbeterd sinds de zomer hier in de regio. valt nu alleen nog weg onder snelweg viaducten en in de buurt van het vliegveld. waar voorheen in het buitengebied en tussen hoge bebouwing ook al veel storing optrad.
Op 2 november 2022 21:25:27 schreef Frederick E. Terman:
Het boekje is wel te googelen, maar ik vind het radiogedeelte erin niet zo duidelijk. Het lijkt hierop neer te komen (Toyota-ownersclub):[...]
Het zal die MANUAL zijn waar je moet wezen.
De DAB+ autoradio's die ik ken hebben allemaal een "search" optie om het hele boeket beschikbare radiozenders ineens op te zoeken, net als met een DVB-S ontvanger. Vervolgens klik je op een zender uit de lijst die je wilt en deze wordt hoorbaar gemaakt. Met optioneel de mogelijkheid om deze natuurlijk op te slaan onder de favorietenknoppen.
Zeker; en het is die functie die we nu zoeken. Naar het schijnt zit die dus onder 'Manual'.
Het Yaris-instructieboekje noemt zo te zien de functie niet.
DJohnny
Was deze even uit het oog verloren. Heb inderdaad bij beide auto's de stream opnieuw af laten zoeken en het probleem is voor beide auto's opgelost. Bij mijn Yaris GR was het even uitzoeken daar bepaalde menu's net even wat anders zijn als in het boekje staat. Maar uiteindelijk toch gelukt en wij kunnen weer naar onze favoriete zenders luisteren! Iedereen bedankt voor de bijdrage!