Beste forum leden.
Ik wil een energie verbruiksmeter kopen maar weet niet welke een goede is ik gebruik nu de ELRO M10 maar ik vind deze niet zo makkelijk om in te stellen Wie kan mij een tip geven wat voor mij een goed apparaat is Misschien dat er zeker forum leden zijn die dat wel weten of er zelf een in gebruik hebben
Ik wacht het even af op reacties
mvrg e de waele

Idem hier. Ik denk dat velen wel het sluipverbruik van apparatuur willen meten. Vooral de kleine adapters die over gebruikt worden. Die vormen wel een flink verbruik. Maar dan ook met de power factor meegenomen.

Hoe kun je weten of je energiemeter juist is? Door zelf meten.

Dus:
Welke zijn goed tegen een redelijke prijs. En dan met bijvoorbeeld een hele dag logging.

Het kan zijn dat ik iets mis, maar wat valt er in te stellen aan een verbruiksmeter? Dat is toch een kwestie van aansluiten en aflezen?

De Energy master van ELV komt in alle testen als beste uit de bus. (uiterst precies vanaf 0.1W)
Goedkoop is 'ie niet... https://nl.hardware.info/artikel/9905/8/sluipverbruik-in-bedwang-8-ene…

Kijk ook eens bij Ali en eBay
Er worden daar diverse aangeboden, die meer dan alleen het verbruik aangeven:

• Momenteel verbruik W
  • Totaal verbruik Wh
  • Netspanning V
  • Stroom I
  • cosφ
  • frequentie Hz

Voor inbouw of DIN-rail

Dat geven alle goede meters standaard aan... (anders is 't zeker geen goede... :) )

Op ebay wel leverbaar
Word echter niet verstuurt naar nl |:(
https://www.ebay.de/itm/331207459375?epid=1933727819&hash=item4d1d…

deze wel
https://www.ebay.de/itm/151145511107?hash=item2330f978c3:g:RFIAAOxy4dN…
Maar als je gaat bestellen kon het toch niet naar NL verstuurd worden.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (13%)]

De enige goede meter is een gecalibreerde >:)

Amazon ? Zelfs met volgende dag levering.

Ik zou zeggen in de bouwmarkt , echter een vriendin van me werkt daar en vertelde dat die dingen niet aan te slepen zijn

Op 4 november 2022 23:47:18 schreef Arco:
Dat geven alle goede meters standaard aan... (anders is 't zeker geen goede... :) )

Dat hebben die tussen stekers van de bouwmarkt niet. Ik vraag me zelfs af of die wel een stroomtrafo gebruiken.

Ze gebruiken in geen geval een stroomtrafo. Waarom zouden ze?
Een shunt is veel goedkoper en eenvoudiger.

Dit is de binnenkant van een Voltcraft Energy Monitor 3000, een oud (2008) model dat mij echter goed bevallen is. Die heeft zichzelf wel terugverdient.

Het oogt weinig fraai, maar naast de direct te herkennen I-shunt, U-deler en EEPROM is er een TLC274 quad opamp, waarvan twee opamps zijn gebruikt om twee voorversterkers voor de stroom te maken met ruw een factor 1:23 verschil in gain.
Mijn idee is dat dit detail maakt dat dit instrument kleine lasten beter meet als de meeste uit die tijd. De bruine elco heb ik er ooit ingezet omdat er een elco'tje stuk was.

De bediening is in orde, feitelijk gebruik je alleen de mode- en teller-reset features. Aardig vind ik nog wel dat hij naast de eerder genoemde ook de aan-tijd laat zien, zinnig bij bijvoorbeeld koelkasten.
Forecast- en tarief functies hebben mijn belangstelling niet. Een latere incarnatie, de SEM4500, vond ik toen ik hem eens in handen had wel opvallend veel moeizamer.

Ik zou hem eens kunnen kalibreren, maar mijn eigen instelling is dat zowel de meter als de lasten die je er mee meet geen preciesie-instumenten zijn. Een ruwe relatieve indicatie wat er in huis met het verbruik aan de hand is volstaat Dat -ie flink afwijkt bij een keine maar moeilijk te meten last als een standby voeding in burst mode met 1 W gemiddeld verbruik vind ik niet zo relevant. Als hij bij relevante lasten maar geen baarlijke nonsense meet.
Het laatste komt bij energiemeters overigens zeker voor, zie de reviews. Hoewel ook daar nogal eens gaten in te schieten zijn, een goede review vereist naast een referentie en de nodige lasten een schone en gestabiliseerde netspanning, of het wordt een heel gedoe om te bewijzen dat het net geen invloed had.

Moest ik nu iets kopen of maken dan zou loggen wel hoog op mijn verlanglijstje staan. Maar dat is meer hobby dan noodzaak.

Als je wat in Duitsland wil kopen en de verkoper wil niet naar Nederland versturen, kun je deze service gebruiken: https://www.huifkarverzendservice.nl/

Dan heb je een Duits adres en kunt gewoon op ebay kopen.

Verder is het wel belangrijk dat de meter goed met pulsvormige stromen van opladers kan omgaan. Anders heb je hetzelfde probleem als mogelijk je in je meterkast hebt.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (28%)]

Moest ik nu iets kopen of maken dan zou loggen wel hoog op mijn verlanglijstje staan.

Dat deed die Energy monitor 3000 al. (ik heb er ook een, laat gemiddeld gebruik over een periode zien, en hoe lang apparaat aan/uit stond)
Ik heb alleen het batterijcompartiment wat 'opgeruimd', zodat er een normale CR2032 in past (CR1620 was te klein/lastig/duur)

IK heb zelf de ELRO M10 in gebruik maar het instellen is voor mij onduidelijk Mischien dat er leden zijn die de gebuiksaanwijzing nog hebben Ik kan er in ieder gaval geen wijs uit ?? en krijg het niet voorelkaar
e de waele

offtopic

[Bericht gewijzigd door joopv op (96%)]

Ik heb een Brennenstuhl PM231. Ik weet niet hoe goed / accuraat die meet, nooit getest - het lijkt allemaal wel geloofwaardig, maar ik heb wat fototjes van de binnenkant voor jullie:

Typenummers van IC's zouden leesbaar moeten zijn. Ook hier weer een shunt en een spanningsdeler, maar geen opamp. (Het ene IC is een ' energiemeter IC', het andere een EEPROM).

Waar dient dat EEPROM eigenlijk voor? Calibratiedata? Er is niks door de gebruiker in te stellen dat bij spanningswegval onthouden wordt. Er zit een klokje in, dat doorloopt zo lang de batterijtjes het volhouden.

Ook: de batterijtjes gaan bij niet-gebruiken in een paar maanden / in een jaar leeg, dus ik schuif daar een stukje kunststof van een blisterverpakking tussen. Bij vervangen van de batterijen (LR44 x3) uitkijken dat de pootjes van het batterijvak geen kortsluiting maken - is mij nog niet gebeurt maar ze zijn vrij beweeglijk. (De rest van het batterijvak voelt wel stug/stevig een en is ook niet zonder gereedschap open te krijgen. Waarschijnlijk wel goed, want die gele condensator op de foto zal wel voor een capacitieve voeding uit het net dienen).

Hij doet het ook zonder batterijen. Ik weet niet of dat invloed heeft op de nauwkeurigheid (zoiets als met multimeters die bij lege batterij rare waarden geven).

Het display is niet onder alle hoeken goed leesbaar, dus voor het aflezen is het handig ' m uit het stopcontact te kunnen trekken en dan zijn die batterijtjes dus nodig om de meetwaarden te onthouden en te kunnen tonen.

(Geeft ook cosφ en totaalgebruik over tijd, naast momentaan vermogen, spanning en stroom. Afaik ook frequentie en iets van ' tijd aan' en ' kosten')

Ik heb een Hopi HP9800. Meet spanning, stroom, power factor, frequentie, vermogen, en energie.

Op 6 november 2022 21:49:21 schreef Lucky Luke:
Waar dient dat EEPROM eigenlijk voor? Calibratiedata? Er is niks door de gebruiker in te stellen dat bij spanningswegval onthouden wordt.

(Geeft ook cosφ en totaalgebruik over tijd, naast momentaan vermogen, spanning en stroom. Afaik ook frequentie en iets van ' tijd aan' en ' kosten')

Je geeft het zelf al aan: kostenteller, hoog- en laag tarief. Kan je zelf instellen. EEPROM onthoud dat allemaal...

Op 6 november 2022 21:50:39 schreef Alex P:
Ik heb een Hopi HP9800. Meet spanning, stroom, power factor, frequentie, vermogen, en energie.

Nou ben ik generdsniped door je vraag uit ' t andere topic:

Reken je nog even het nominale vermogen van de gloeilamp en de waarde van de condensator uit?

Op een kladblaadje kom ik uit op 2,2 uF en een lamp van ongeveer 40 W.

Ja, ik heb ervaring met die Shelly Plugs. Het zijn in de eerste plaats "smart plugs" met wifi, de energiemeetfuncties lijken mij secundair. Heb de nauwkeurigheid ervan enkel eens snel vergeleken met een andere meter, dat liep behoorlijk gelijk, maar of lage vermogens of lastige verbruikers correct gemeten worden kan ik zo niet zeggen.

Wat wel geniaal is aan die dingen, is dat je een open API hebt waar je zonder cloud- of appgedoe mee kan babbelen. Ik wou eens het verbruik van een apparaat over meerdere maanden loggen, dus simpel scriptje van enkele lijnen gemaakt wat elke minuut het verbruik uit de API haalt en in een CSV wegschrijft.

Op 6 november 2022 22:26:43 schreef Lucky Luke:
[...]Op een kladblaadje kom ik uit op 2,2 uF en een lamp van ongeveer 40 W.

2,2 µF is juist, op de lamp staat 230V 60W.

Ik heb een Brennenstuhl PM231. Ik weet niet hoe goed / accuraat die meet, nooit getest

Het varieert per type.
Een paar jaar geleden deed er van Brennenstuhl (weet niet welke) eentje mee aan een test die bar slecht was.
(op lage vermogens was de afwijking meer als 50%, eindigde op de laatste plaats...)

Op 7 november 2022 00:00:42 schreef subsonik:
Ja, ik heb ervaring met die Shelly Plugs. Het zijn in de eerste plaats "smart plugs" met wifi, de energiemeetfuncties lijken mij secundair. Heb de nauwkeurigheid ervan enkel eens snel vergeleken met een andere meter, dat liep behoorlijk gelijk, maar of lage vermogens of lastige verbruikers correct gemeten worden kan ik zo niet zeggen.

Wat wel geniaal is aan die dingen, is dat je een open API hebt waar je zonder cloud- of appgedoe mee kan babbelen. Ik wou eens het verbruik van een apparaat over meerdere maanden loggen, dus simpel scriptje van enkele lijnen gemaakt wat elke minuut het verbruik uit de API haalt en in een CSV wegschrijft.

Interessant, heb ik interesse in. Zin om dat te delen of wil je het als Intellectual Property houden (begrijp ik dan wel hoor)?