In campers worden gebruikelijk 12V-verdeelstations gebruikt met interne acculaders en scheidingsrelais tussen de start-accu en de huishoudaccu (hierna te noemen: EBL). In dergelijke EBL's zit een accubewaker ingebouwd die echter - standaard - pas bij 10,8V omklapt. Dat is voor heel veel accu's in campers veel te laag. Er zijn wel externe accubewakers te koop, o.a. van Mastervolt, Samtex en Victron, die je kunt programmeren om op andere minimale spanningen te acteren, alleen die zijn niet bidirectioneel: je mag daar geen laadspanning of laadstroom voor de accu op de uitgan zetten (ze zijn meestal op Triac-basis gebouwd). En tot overmaat blijken er geen bidirectioenele accubewakers te bestaan.
De maximale stroomsterkte vanaf de EBL ligt bij deep-cycle, AGM en GEL-accu's rond de 50A en bij LIFePO4-accu's rond de 100A, alle op 12-15V. Wanneer je de gangbare accubewakers aansluit op een laadstroom geven ze de geest.
Omdat ik geen omvormer van 12V= -> 230V~ op mijn huishoudaccu aansluit en ik een GEL-accu heb, is de maximale stroomsterkte bij afname < 50A maar de laadstroomsterkte kan wel tot die waarde oplopen.
Mijn idee nu is, om de accubewaker te beschermen en de laadstroom toch 'vrije doorgang' te geven door twee diode's te gebruiken: één vanaf de uitgang van de accubewaker naar de EBL én een vanaf de EBL naar de pluspool van de accu (die aldus de accubewaker overbrugt). Daarmee wordt n.m.m. de accubewaker beschermd en kan de accu toch worden opgeladen als die onder de ingestelde spanningswaarde van de accubewaker is gedaald.
Als diode's denk ik aan de FFSH5065A Silicon Carbide Schottky Diode 650 V, 50 A. Wat vinden jullie hiervan?
benleentje
Golden Member
Dat is voor heel veel accu's in campers veel te laag.
Het denk ik ook om erger te voorkomen. 10,5V is als je de accu met bv een 10A heb belast een mooi afschakel waarde waarbij er nog geen accu schade is. Echter als er door een kleine lekstroom dan na enkele maanden de accu op 10,5V terecht komt dan kan er wel schade zijn. Eigenlijk zou je een microprocessor gestuurde accu monitoring nodig hebben om de accu goed te kunnen beveiligen als het om een loodaccu gaat. Andere accu types schijnen beter tegen deep ontladen te kunnen.
die aldus de accubewaker overbrugt
IK vind het moeilijk te volgen wat je precies bedoelt een schema oid zou wel welkom zijn.
Met diode's gaat denk ik zonder te begrijpen wat je precies bedoelt toch niet werken je hebt dan altijd tot ruim 1V spanningsval per diode.
IK denk dat je beter een accumonitor kan zoeken i.cm een relais die de accu's kan afschakelen.
Ik zit nog even naar het volgende te kijken
https://www.victronenergy.nl/upload/documents/Datasheet-Battery-Protec…
De accubewaker kan inderdaad maar 1 richting op, er zal intern wel iets met een diode of thyristor zitten. Maar dan kan je je accu nog steeds opladen, de lader moet dan gewoon direct op de accu of in ieder geval op een punt voor de accu bewaker. Ook als de accubewaker de last heeft afgeschakeld dan kan je ook niet vanaf de last de accu gaan opladen omdat dan de accubewaker al is afgeschakeld. Dus hoe dan ook moet de lader altijd voor de accu bewaker. Hoe werkt dat dan met de originele accubewaker als die eenmaal is afgeschakeld omdat de spanning te laag is? Hoe ga je dan nog kunnen laden?
Maar nogmaals als je even iets schematisch kan laten zien begrijp ik beter waar je nu tegen aan loopt.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]
Ik heb de Schaudt EBL 208S die zorgt voor de verdeling en zekering van de 12V over de apparaten, die een ingebouwde acculader heeft, een scheidingsrelais tussen start- en huishoud-accu én een accubewaker die op minder dan 11 V reageert. Het schema van de ebl 208s heb ik geupload.
Ik begrijp alleen niet waarom er geen bidirectionele accubewakers zijn, want ik ben vast niet de enige die tegen het probleem aanloopt. Ik wil alleen niet:
1. de acculader en
2. het scheidingsrelais
van de ebl uitschakelen om vervolgens een nieuwe acculader en een nieuw scheidingsrelais te monteren vóór de accubewaker. Als het niet eenvoudig kan, dan laten we het zo.
benleentje
Golden Member
De batterijbewaker module BW208 is wat anders als die dingen van bv viktron in die zin dat het een apart relais schakelt. Dat is het relais wat er net naast getekend staat.
Het schakelcontact wat daar weer onder zit schakelt dan een aantal groepen af.
In principe kan je jouw nieuwe accubewaker dan gewoon na dit schakelcontact aansluiten en dan werk verder alles hetzelfde al ervoor.
Dank je voor de oplossing.
Nu ik naar het schema kijk, zou ik het zelfs extern kunnen oplossen. De voeler van de huishoudaccu, waar op de BW208 reageert, is in de hudige opstelling niets anders dan een kabeltje vanaf de plus van de accu naar bus 19. Als ik die via de Victron BP 65 (zie ik al heb) laat lopen, dan wordt die afgekapt op het moment dat de minimum-spanning wordt bereikt. Dan valt volgens mij ook het relais dat door de BW208 wordt aangestuurd af.
Ik ga dat in ieder geval zodra de camper weer van stal gaat uit testen. Het zou een perfecte oplossing zijn! Thanx.
De EBL's is een dom scheidingsrelais inderdaad.
Wil je met hogere stromen gaan laden dan is het helemaal bypassen van de EBL een veel betere en veiligere optie. De EBL is eigenlijk een 'fancy' relaisdoos, maar wel eentje met connectoren die naar mijn mening niet echt extreem degelijk zijn, ik heb meerdere gezien met contactproblemen.
>20A langdurig wil je niet over de EBL heenjagen. Nu is het scheidingsrelais via de kroonsteen aan de achterkant aangesloten, dus die is degelijker uitgevoerd, maar dan nog.
Alle batteryprotects doen idd niet aan stroombegrenzing. Dat hoeft ook niet, want de primaire functie is de accu bewaken tegen diepontlading.
Het interne scheidingsrelais bypassen en de interne (beperkte) acculader uitschakelen is de standaard procedure bij upgrade naar andere batterijtechnieken en/of grotere accubanken.
De laders in een EBL zijn gewoon erg simpel en niet gemaakt op langdurige maximale belasting (kwa thermisch design)
Overigens zie ik ook geen reden om de laadstroom te beperken: De gebruikte laders moeten geschikt zijn voor het accutype. Bij een loodaccu dus in principe max 1/5 van de accucapaciteit, bij lithium maakt het weinig uit, die kun je rustig met 100A laden. Dat moet je alleen niet door een EBL willen jagen. Maar dat soort laders kom je zoiezo minder tegen, alleen bij de krachtigere Multiplussen.
Ik ben een aperte tegenstander en mordicus tegen het gebruik van (hoog) vermogende apparaten in de zwakstroom: daar is ie niet voor. Mijn maximale dagelijkse verbruik in de camper ligt op 300 Wh over 24 uur en mijn grootste verbruiker is de Satelliet-decoder met de TV samen 50 Watt.
Daarom ook: als die BW208 inspringt is het met die vermogens veel te laat (dat doet ie nl op 10,5V plusmin 0,1V) Schaudt gaat er vanuit dat je minstens 150 Watt aangekoppeld hebt, waardoor de ombelaste poolspanning dan nog wel 11,5V zal zijn.
Ik heb geen enkele behoefte aan grotere energiedragers en al helemaal niet aan lithium-accu's die enorm belastend zijn voor het milieu (zowel qua winning van grondstoffen, als de verwijdering van het uiteindelijk opgebruikte produkt)
Soms kun je niet anders: ik zie mijn EV niet uitgerist worden met NiFe-accu's (die wel veel milieuvriendelijker zijn).
Maar laten we die discussie niet aansijnden. dat gaat dit draadje te buiten.
benleentje
Golden Member
tegen het gebruik van (hoog) vermogende apparaten in de zwakstroom: daar is ie niet voor.
Dat je ervoor kiest om je energie verbruik zo laag mogelijk te houden is alleen maar goed.
Een accu kan mits alle bekabeling goed is makkelijke enkele 100A+ leveren voor een langere tijd dan noem ik nu geen zwakstroom meer
Met andere woorden het is juist ook voor hoog vermogens te leveren.
IK wil daar verder ook geen discussie over maar wou enkel even reageren op het foute gebruik van zwakstroom, dan denk ik eerder aan een knoopcel.