Wij lopen te ovrwegen om onze airco (een ruimte) te vervangen door een systeem voor 2-3 kamers door een invertersysteem te laten vervangen, zodat de installatie in de winter ook voor (bij)verwarming kan zorgen.

Heeft iemand hier ervaring daar mee en kan die dan wat tips geven?
Met name betreffende merken en de efficiéntie van de verwarmings modus

Ik heb in 2 ruimtes een Panasonic inverter airco.
Het is een 4 kamer (flat) appartement.
In mijn woonkamer een en in mijn werk/hobbykamer een.
Het appartement ligt ongeveer oost dus de hele dag vol de zon op de ramen.
In de zomer koel ik er mee en in de winter verwarm ik er mee indien nodig.
Het gebouw heeft blokverwarming en de radiatoren gebruik ik nooit.
Bij inschakelen stand verwarmen is het gebruik even 800 watt en zakt snel naar rond de 200 watt zodra de temp gehaald is en dat is snel.
Je hoort de compressor ook duidelijk dalen in toeren.
Dit is heel veel goedkoper dan de blokverwarming gebruiken.
De radiatoren hebben verbruiksmeters en daar is het gebruik 0 eenheden.
De inverter in de werkkamer gebruik ik in de zomer om af en toe te koelen, verwarmen doe ik er bijna niet mee.

Ik ga er binnenkort ook maar eentje ophangen... ;)
(de hedendaagse gastoestanden qua leverantie en prijzen is niet erg geruststellend voor de nabije toekomst...)

Hmm iedereen gaat er naar toe over.. Ben ook al druk zoekende.. Wordt geen Chigo OID goedkope rommel!!

Ik ben nogal eens in Bautino Kazachstan gezeten in de winter en in hotel kamer was het bij aankomst 5 Graden, buiten -20. Kacheltje in badkamer kon het niet aan en kwam er achter dat Airco ook verwarmen kon. Aangezet en eerste 20 min gebeurde er niets, daarna startte binnenventilator en de kamer was binnen 15 min lekker behaagelijk 20 Graden!! Echt goede ervaring mee en ondanks erg lage buitentemperatuur werkte het prima!! (ondanks men zegt dat het maar werkt tot +6 Graden buiten temp??)

[Bericht gewijzigd door smd op (71%)]

Op 7 november 2022 18:36:17 schreef smd:
ondanks men zegt dat het maar werkt tot +6 Graden buiten temp??)

Bij lage buitentemperaturen ( onder de 5 graden) en vooral vochtige lucht vriest de buitenunit na een tijdje helemaal dicht.
Dan stopt de compressor met een luide sis in het systeem.
Vervolgens keert het systeem om en ontdooit de buitenunit.
Dit duurt een minuut of 5 schat ik, daarna keert het systeem weer om.
Ik heb de set met bijna 10 graden vorst gebruikt, er komt merkbaar minder warmte uit, maar hij blijft werken is mijn ervaring.

Bij mij is de situatie zo:

• Huis is matig te isoleren, het meeste is zelfs al gedaan.
  • We zijn toe aan een nieuwe cv-ketel
  • Vloerverwarming is geen optie

Daarom geen reële optie om een warmtepomp aan te schaffen.
Voorlopig dus gewoon doorgaan met de cv-installatie die er al is met nieuwe ketel.
Aangezien de bovenverdieping (slaapkamer en ‘studeerkamer’) ‘s-zomers onaangenaam warm wordt (>36* = 309K !), kijk ik nu naar de al eerder genoemde oplossing.

Als je de ruimtes allemaal tegelijk wil verwarmen en koelen kun je een multisplit opstelling nemen.

Oa de A merken Daikin en mitsubishi hebben hier uitstekende systemen voor.

Nadeel van een multisplit en maar een ruimte koelen of verwarmen is dat de inverter toch aan/uit moet gaan.

Neem de installatie dus ook niet veel te groot.
Bereken ongeveer hoeveel vermogen je nodig bent, dat kan op verschillende websites maar ook op de tweakers website volgens de Koevlaas methode.
Op tweakers is een uitgebreide groep gebruikers en installateurs ook actief.

Lees je goed in de topic start.

Tegenwoordige moderne airco's halen uitstekende cop / scop waarden.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2043376

Heeft iemand een idee of dit haalbaar is met een 35A één fase aansluiting of is het aan te bevelen op 3 fasen over te gaan (3×25A)?

Vraag het de installateur?

Hangt van de grootte af en van wat je nog meer aansluit...
Een multisplit van 5kW gebruikt max. iets van 11A.

Mijn beide panasonic's, 2 buitenunits was makkelijker met de freonleidingen, gebruiken op vol vermogen ieder net 800 watt.
Maar dat is alleen bij het opstarten even en zakt snel.
Zitten beide op de zelfde groep.

Ik heb buitenunits vergelijkbaar met deze:

Peter112, ben niet gegeel met je eens, je kan beter iets overcapaciteit nemen want een te kleine airco / warmtepomp installatie staat zich jet schompes te draaien om resultaat te bereiken. Wij hebben juist een te grote (koel) capaciteit wat een groot voordeel is dat Airco het op zijn sloffen kan doen.

Ik vond het nog meevallen dat de Airco 1 week achter elkaar heeft gedraaid en een 22 KW heeft verstookt met een buitentemperatuur tussen 22 (nacht) en 35 (dag)

Op 8 november 2022 18:33:45 schreef smd:
Peter112, ben niet gegeel met je eens, je kan beter iets overcapaciteit nemen want een te kleine airco / warmtepomp installatie staat zich jet schompes te draaien om resultaat te bereiken. Wij hebben juist een te grote (koel) capaciteit wat een groot voordeel is dat Airco het op zijn sloffen kan doen.

Ik vond het nog meevallen dat de Airco 1 week achter elkaar heeft gedraaid en een 22 KW heeft verstookt met een buitentemperatuur tussen 22 (nacht) en 35 (dag)

Nadeel is dat de inverter in laagstand toch gaat staan pendelen, grote is duurder, grote maakt meer lawaai. Een 3,5 kw kun je de binnenunit op laagstand onder de 21db krijgen.
Efficiëntie va een grote is ook lager. Zoveel mogelijk in de buurt van wat je nodig bent en iets groter is zat.
Gebruik de koevlaas formule van tweakers.

Die koevlaas methode lijkt me niet erg zinvol. Je kunt kubieke meters gas niet eenvoudig omrekenen.
Een CV verwarmt tenslotte alles in het huis, en een airco maar 1 kamer... (er wordt ook nergens verteld waar die 1650 in die formule op slaat...)

[Bericht gewijzigd door Arco op (90%)]

Wat betekenen die getallen in de hokjes?

• Zonder haakjes
  • Met haakjes

M'n neus bleek te kort :o

Hmm, onze oven is al 3kW dat zou dan, als ik het goed zie,

Op 8 november 2022 21:12:02 schreef Tidak Ada:
M'n neus bleek te kort :o

Hmmm, ik kom voor twee ruimtes al op iets meer dan 2kW.
Onze oven is al 3kW dat zou dan, als ik het goed zie, om een een 3 fasen aansluiting vragen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (20%)]

De Watts in die tabel zijn volgens mij het koelvermogen dat je nodig hebt. Dat is NIET hetzelfde als elektrisch vermogen!

Om het elektrisch vermogen te berekenen, deel je het koelvermogen (uit de tabel) door de voor de installatie opgegeven EER.

Bijvoorbeeld: de Mitsubishi SCM40ZS heeft een koelvermogen van 4kW. De opgegeven EER is 5,0. Dat betekent dat als 'ie bezig is met 4kW koelen, dat 'ie dan 0,8kW aan elektrisch vermogen nodig heeft.

Je moet de Wattwaarde in de tabel inderdaad door de EER/COP delen (meestal iets tussen de 3.25 en 4.25)

Op 8 november 2022 16:59:46 schreef Tidak Ada:
Heeft iemand een idee of dit haalbaar is met een 35A één fase aansluiting of is het aan te bevelen op 3 fasen over te gaan (3×25A)?

Het is zeker haalbaar met 35A, 1 phase aansluiting (8 kW gelijktijdig) maar wat gebruik betreft is 3 phasen (17 kW gelijktijdig) handiger met die al vermogende apparaten tegenwoordig.
Voor een ruime woonkamer (matig geisoleerd) heb je aan een 5kW airco (input 1,2 kW) meer dan voldoende.
Alle airco's hebben tegenwoordig koelen en verwarmen functie.

Als je wil verwarmen met een warmtepomp (of airco) heb je het beste rendement als het temperatuurverschil tussen binnen en buiten zo klein mogelijk is. (Hetgeen vrij logisch klinkt.)

Dus om hoe kouder het buiten wordt, hoe lager het rendement (COP / SCOP) van je installatie wordt.

Als je radiatoren (of vloerverwarming) dus aan een lagere temperatuur kunnen werken heb je een installatie met een hoger rendement.
Lage temperatuur radiatoren hebben een elektrische ventilator die de warmte beter overdraagt aan de te verwarmen ruimte.

Een andere manier van werken is radiatoren kiezen met een zo groot mogelijk oppervlakte, het vermogen dat een radiator afgeeft is evenredig met
- de oppervlakte van de verwarmingsplaten
- het verschil tussen aanvoer temperatuur en afvoer temperatuur

Bij een gevraagd verwarmingsvermogen kunnen grotere radiatoren werken aan een lagere aanvoertemperatuur. Een lagere aanvoertemperatuur voor de radiatoren (of de vloerverwarming) heeft een positieve invloed op de COP van de warmtepomp.

Het nadeel van bovenstaande is wel dat je installatie "traag" wordt, de thermische inertie wordt groot. Het duurt lage tijd (uren) voordat je huis op temperatuur is.

Een andere manier van werken is het plaatsen van een buffervat.
Overdag als het warmer is dan 's nachts gaat je warmtepomp een beter rendement hebben. Als je dan een grote hoeveelheid water (2000 liter) kan opwarmen, heb je deze warmte om 's nachts (bij een lagere COP) te gebruiken.

In de zomer kan je het buffervat gebruiken voor opslag van koude.

Een andere optie is de warmte verpompen tussen de lokalen onderling.
Hierbij kan je een lokaal dat op het zuiden ligt en te warm is door zonne instraling, gaan afkoelen en deze warmte verpompen naar een lokaal dat op het noorden gelegen is en opgewarmt moet worden.

Omdat de temperatuur in het zuidelijk gelegen lokaal warmer is dan de temperatuur van de buitenlucht, zal het rendement van je installatie hoger zijn indien je de warmte haalt uit de zuidelijk gelegen kamer in plaats van uit de koudere buitenlucht.

Daikin heeft zo een systeem en noemt dit VRV. (Ik heb geen relaties met Daikin). Andere fabrikanten moeten dit ongetwijfeld ook hebben maar ik vond hiervan geen informatie.
Bij dit soort systemen heb je drie leidingen tussen de binnen-units en de buiten-unit. Een set extra kleppen heb je ook nodig.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op (21%)]

't Wordt allemaal al een stuk duidelijker :)

Bij mij zou de buitenunit in een soort nis komen te staan. (+/- 2m3)
Als ik die 's winters (pseudo) afsluit, zou dat dus het rendement verbeteren? (de koellucht van de compressormotor warmt de lucht in de nis dan op)

Op 9 november 2022 14:14:54 schreef Arco:
Bij mij zou de buitenunit in een soort nis komen te staan. (+/- 2m3)
Als ik die 's winters (pseudo) afsluit, zou dat dus het rendement verbeteren? (de koellucht van de compressormotor warmt de lucht in de nis dan op)

nee, geen perpetuum mobile ideeën krijgen :-)

Gaat niet helpen.Word daar gewoon ijskoud.