Goedenavond,
na veel uitzoekwerk het volgende dimmercircuit proberen te reverse engineeren, maar na het nabouwen schijnt er toch iets niet goed te gaan.
Werking:
Het is een circuit voor het dimmen van dashboard-verlichting in de auto wanneer de koplampen aangezet worden.
naar wat ik zover begrepen heb zou het een PNP / NPN flipflop schakeling zijn, waarmee de ledverlichting of de volle 12V krijgen (met de nodige weerstand ertussen) of deze via de Zenerdiode een 5.6V zou krijgen.
Transistoren:
Nu zat er in de originele printplaat een PNP: 2A965 en NPN C2235 transistor koppel. Deze zijn niet meer beschikbaar. Daarom heb ik KTA1023 en KTA1027 gebruikt, zou dit moeten werken?
Zodra ik de pin-outs van de fysieke transistoren opzoek, kom ik E1 C2 B3 tegen, van bovenaf gezien. Maar met schematische nummering en pinouts zie ik veel verschil, daarom betwijfel ik of de transistoren goed aangesloten zitten.
Vraag:
Ziet iemand wellicht waar ik de fout maak? Als ik het schema na probeer te bouwen in de simulatie krijg ik geen dimmend effect. Daarvoor had ik helaas al een printje laten maken, ervanuitgaande dat ik het van de eerste keer goed gedaan had, maar dat was verloren tijd helaas.
benleentje
Golden Member
Ik kan er geen chocala van maken.
Wat bedoel je nu met de pinout?
Als eerste gewoon van het origineel uitgaan en dan ook van het origineel de transistor type nr's er bij zetten in het schema.
Het help enorm als je het schema ook eens op een logische manier tekent, zo als nu teken je dat gewoon niet.
Dan had je waarschijnlijk ook wel gezien dat er geen bal van klopt.
Ik heb je schema even op een logische manier getekend
Q1 kopt niet
Geen basisweerstand
De basis stuurt de led?
Q2:
Geen basis weerstand
Aansturen via D4 zou dan wel werken zodat de leds aangaan.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (14%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk dat de bases en de collectors verwisseld zijn in het schema. Verder niet gecontroleerd op correctheid.
Verder is het natuurlijk niet mogelijk om een NPN en PNP transistor te vervangen door 2 PNP transistoren.
Gebruikelijk is het om een schema zo te tekenen dat de stromen van boven naar beneden en van links naar rechts lopen. Een enkele keer gaat men wel eens van rechts naar links en in nog zeldzamere gevallen ook wel eens van onder naar boven. Zolang dit aangehouden wordt is elk schema leesbaar en te begrijpen.
Meestal gaat men er ook vanuit dat de elektronen zich van de plus naar de min bewegen. In werkelijkheid is dat dus niet zo, maar in het verre verleden heeft men hierover een foute aanname gedaan. En men wilde het systeem toen niet omgooien zodat we nu nog steeds met die foute aanname zitten. Maar zolang we dat consequent fout blijven doen is er verder niets aan de hand.
In de tekening van de TS is er geen onder of boven en links en rechts. Stromen gaan alle kanten op zodat er geen touw aan is vast te knopen. Ben beentje heeft geprobeerd enige orde in de chaos te scheppen waarbij er meteen fouten naar boven komen drijven. Fouten die anders niet zichtbaar worden.
Ook is het gebruikelijk om de plus (van de accu) en de min (chassis?) in het schema aan te geven. Zelfs als die niet direct op de print zijn aangesloten. De voedende stromen gaan dan vie een verbruiker(lampje ofzo) naar de print. In auto systemen gebeurt dat vaker. De plus zit vaak wel direct aan de print. De min gaat dan via een schakelaar en/of een lampje naar het chassis van de auto. De lampjes en schakelaars of zekeringen of gewoon de hele accu kun je dan wel in het schema tekenen maar bijvoorbeeld met een gestippeld kader er omheen om aan te geven dat ze zich niet op de print bevinden.
Als je dit op deze manier doet zie je in een oogopslag eventuele fouten in de schakeling die je door de tweede keer te vergelijken met de print eenvoudig kunt corrigeren. Een foute aanname van de positionering van de BC en E van een transistor bijvoorbeeld is niet raar. Zelfs met de datasheet erbij kunnen de BCE van een transistor anders zitten dan gedacht omdat sommige fabrikanten in al hun wijsheid hebben besloten om e.e.a. anders te maken.
In de tekening van Ben Beentje zie je meteen dat de schakeling niet kan werken omdat diverse onderdelen verkeerd om geschakeld zitten. Dat is niet helemaal zeker omdat de plus en min aansluiting in het schema ontbreken.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Exfietser, ik denk dat ie de onderdelen getekend heeft zoals op de print. Dat is voor zo'n reverse engineering opdracht niet eens verkeerd.
Maar je hebt gelijk het wordt veel beter leesbaar als je daarna de boel reorganiseerd.
Ik zou de twee fotos/scans in het programma HUGIN laden en over mekaar leggen. De achterkant gespiegeld. Vervolgens kan je met dorzichtigheid spelen zodat je ze alletwee kan zien.
Verder zie je aan de voorkant dat er plek is voor een zwik onderdelen die er niet zijn. Aan de achterkant zie je dat die er afgesoldeerd zijn. Wat heeft daar gezeten? Heb ik dat gemist?
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op 13 november 2022 09:32:54 schreef rew:
<...>
Verder zie je aan de voorkant dat er plek is voor een zwik onderdelen die er niet zijn. Aan de achterkant zie je dat die er afgesoldeerd zijn. Wat heeft daar gezeten? Heb ik dat gemist?
Die lege plekken zijn precies dat: lege plekken; ze zijn niet verbonden met de schakeling die hier besproken wordt...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die onderdelen zijn wel met geweld uit de print getrokken zonder eerst de soldeer fatsoenlijk te laten smelten... 
Op 13 november 2022 11:05:22 schreef Arco:
Die onderdelen zijn wel met geweld uit de print getrokken zonder eerst de soldeer fatsoenlijk te laten smelten...
laten we zeggen dat ik intussen al weer een hoop soldeerervaring heb opgedaan, en het nog iets wordt.. 
Ieder bedankt alvast voor het reageren.
Transistoren:
Hier heb ik in ieder geval in wat meer orde de overlapping getekend, excuus voor de eerdere chaos. Let wel: aan de onderkant lopen de 2 traces gewoon door, deze zijn beschadigd geraakt bij demontage maar hier niet weg-gephotoshopped 
Hierbij de geanimeerde Gif : https://gifyu.com/image/SEoFC
Nu ben ik nog niet zo bekend met de conventies van het tekenen in het circuit, ook mede omdat ik nog niet zo'n goed idee heb met hoe de stroom loopt.
Wat bprosman al aangaf, is dat bij nader inzien de transistoren verkeerd getekend waren. Ik dacht omdat ze fysiek pin 1-2-3 gemaakt worden, dat deze ook zo getekend moeten worden. Maar die moeten natuurlijk als E-C-B getekend worden, waarbij de base dus niet op de middelste pin zit.
Rest van het circuit:
de missende componenten zijn 2 connectoren die aan de kabelboom zitten.
Omdat de diodes 1,4,5 eronder zaten is deze verwijderd (lees: tranen met tuiten) om het wat makkelijker te maken.
Daarnaast zijn er een hoop traces die van de connector naar het volgende printplaatje gaan (zie bovenkant 2x14 aansluitingen) Op dat printplaatje zitten de daadwerkelijke knoppen, leds etc.
Ik zal vandaag aan de hand van de nieuwe positie vd. transistoren het schema nog eens tekenen en in een simulatie zetten. Kijken wat het doet..
Wat ik verder nog kan vertellen is dat er dus 4 aansluitingen op zitten die er toe doen:
1. geschakelde 12V
2. geschakelde 12V omgekeerd (dus 12v bij lampen uit en 0v bij lampen aan)
3. de + voor de LEDs. Deze gaat naar de andere printplaat en voedt daar leds met goede weerstand.
4. Gnd? Deze heb ik doorgemeten en is in beide gevallen 0V. Aangezien dit Pin 1 op de connector is leek me dat een goede aanname.
Eureka!
Zover ik nu kan zien in de simulatie,
werkt het dimmende circuit.
Hierbij een linkje naar de simulatie: https://tinyurl.com/24wpvypg
Naar mijn idee klopt het zo:
Of via de PNP transistor en levert de volledige spanning,
Of via de NPN transistor waar een deel wordt gebruikt door de Zener, en dus een mindere spanning er naar de LED gaat.
Zou iemand dat eventueel kunnen beamen?
In ieder geval erg bedankt voor het meedenken!
Op 13 november 2022 12:36:16 schreef HayaiMike:
Eureka!Zover ik nu kan zien in de simulatie,
werkt het dimmende circuit.Hierbij een linkje naar de simulatie: https://tinyurl.com/24wpvypg
Naar mijn idee klopt het zo:
Of via de PNP transistor en levert de volledige spanning,Of via de NPN transistor waar een deel wordt gebruikt door de Zener, en dus een mindere spanning er naar de LED gaat.
Zou iemand dat eventueel kunnen beamen?
In ieder geval erg bedankt voor het meedenken!
Als je Q1 nu nog spiegelt over de horizontale as, pen 1 boven, 2 onder is het schema ook weer visueel correcter.