blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Omdat het goedkoop was heb ik vanmiddag een Smart Home setje bij Lidl meegenomen 4x SmartPlug en een Gateway, plaatje hieronder laat zien welke typen.

.
Dit setje en misschien nog meer SmartPlugs wil ik gebruiken om vooral meetapparatuur te kunnen schakelen, waarschijnlijk in groepjes.
Verder ook de CV, daar het wat lastig is om bij de stekker van de ketel te komen.
En een paar temp/humidity sensoren die ik nog moet kopen.
En dan nu de vraag, (ik heb nog bijna niets uitgezocht)
Kan ik dit system via Windows of een Linux distro waar ik er een paar van heb draaien beheren/uitlezen, bij voorkeur een webinterface.
Of zit er een webinterface in de ZigBee Gateway, net uitgepakt nog geen tijd gehad het verder te onderzoeken.
Ik heb nog een RPI-3B met Domitics draaien.
Of is het beter de Firmware te vervangen door een versie dat niet aan spionage doet.
Ik heb een oude SmartFone waarmee ik kan starten als nodig, zonder prive informatie op die mobiel.
Oja de gateway naar buiten toe(internet dus) gaat uit als het eenmaal draaid.
Ik heb er geen behoefte aan een DMM remote aan of uit te zetten, en zou ik het wel willen, dan weet ik nog andere manieren 
Graag jullie input.
Dank vast en groet,
Bram
Die schakelaars zijn prima, de gateway is tuya ... en dat wil je inderdaad niet gebruiken.
Het geheel is zigbee, dus neem je favoriete zigbee stick en bestuur ze daarmee.
Ik gebruik zelf een conbee II stick in home-assistant, maar er is al nieuwer spul op de markt.
Sonoff heeft een CC2652P die links en rechts al te krijgen is met de geschikte firmware (en anders simpel te flashen is)
Die twee werken zover ik weet ook in domoticz.
Home assistant komt (later dit jaar/ begin volgend jaar) zelf met een USB stok die naast de huidige zigbee in de toekomst ook thread en matter gaat ondersteunen.
-edit-
Er wordt ook al wat rondgehacked aan de zigbee bridges van de lidl, enige probleem daarmee is dat lidl er drie aanbied, en ik heb geen idee of ze intern vergelijkbaar zijn.
https://paulbanks.org/projects/lidl-zigbee/
https://community.openhab.org/t/hacking-the-lidl-silvercrest-zigbee-ga…
Sjoerd Kreyns
Golden Member
SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Ik heb deze link gevonden om lokal aan de slag te gaan:
Ik heb geen idee hoe je zigbee2mqtt aan de praat krijgt.
LIDL Zigbee werkt prima met Domoticz, als je Zigbee2MQTT met een goede coordinator stick gebruikt: https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/#recommended
Ik gebruik de CC2652 van Electrolama, USB op een Raspberry.
Ik gebruik nog de Domoticz Zigbee2MQTT Python plugin, mijn Domoticz is uiterst stabiel met de vorige versie, dus ik update nog niet.
Met de recente versie kan je de native Domoticz MQTT Autodiscover gebruiken.
Al mijn LIDL Zigbee apparaten werken prima zo! En de rest ook, zoals Hue en ArdunoSmart dimmer. P1 slimme meter kabel voor gas en elektriciteit, RFLink voor de 433 MHz apparaten zoals deurbel en thermometers. Weerstation uitlezen.
Met de huidige korting lage LIDL Zigbee prijzen een mooie oplossing.
Installatie van Domoticz en Zigbee2MQTT op een Raspberry was een kwestie van de guides volgen.
2 jaar geleden vond ik Home Assistent nog wat onvolwassen en nogal veel knutselwerk, maar daar komt zeker snel verandering in.
Voor de komende tijd is Domoticz wat meer plug and play.
[Bericht gewijzigd door hansotten op (16%)]
Ondertussen is homeassistant zeker zo goed en zo niet beter dan domoticz als het op PNP aankomt.
Zeker als je zigbee mqtt of ander spul gebruikt. 433MHz blijft een beetje houtje touwtje, maar dat is het van zichzelf eigenlijk toch al. (lees: dat wil je sowieso niet meer gebruiken anno 2022)
De tijd dat alles in een yaml config file moest is echt wel voorbij.
En als bonus zit ESPhome tegenwoordig ingebakken in HASS. Dus voor de hobbyist met de soldeerbout is het alleen maar eenvoudiger geworden.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Dank weer voor de info, ik ben aan het lezen hoe het een en ander geconfigureerd moet worden en ik heb ook nog een andere Gateway besteld.
De SilverCrest/Lidl tussen stekkers doen geen Energie meting, dat is voor de meeste toepassingen hier niet noodzakelijk.
Maar ik wil op een paar punten wel een type hebben dat energie meting kan doen.
B.v. voor mijn Server omgeving voor het totale verbruik, het zelfde geld voor mijn twee meetbanken.
Dus nog advies welke type ik het best kan kopen?
Er zijn nogal wat typen te koop als ik zoek met de optie "Energie Meting"
Alvast weer dank en groet,
Bram
Een BW-SHP13 bijvoorbeeld inderdaad.
Vreemd genoeg heeft Ali ze op het moment niet.
https://www.banggood.com/BlitzWolf-BW-SHP13-ZgBee-3_0-Smart-WIFI-Socke…
blackdog
Golden Member
Hi,
Ik heb een beslissing genomen over de tussenstekker met energie meting.
Mijn broer heeft als installateur goede ervaring met producten van HomeWizard en van dat merk heb ik een zetje van drie stekkers gekocht.
Deze zijn hopelijk snel binnen en zitten ongeveer in de zelfde prijsklasse als de door hansotten voorgestelde Blitzwolf.
Volgens de FAQ van Home Wizard zou er ook een API zijn en daar uit voortvloeiend zou er een plugin zijn voor Domoticz.
Daar ga ik voor nu geen nadruk op leggen, ik ga het spul via WiFi uitlezen op een oude mobiel of een oud tablet via een apart WiFi segment.
Dank weer voor de input.
Oja,
Als het mee zit wat tijd betreft, kan ik vandaag mijn Sonoff ZBdongel-P even de firmware upgraden en dan de eerste test doen, ook komen als het goed is vandaag twee temperatuur sensoren binnen.
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Op 18 november 2022 21:08:23 schreef Sine:
Die schakelaars zijn prima, de gateway is tuya ... en dat wil je inderdaad niet gebruiken.Het geheel is zigbee, dus neem je favoriete zigbee stick en bestuur ze daarmee.
Ik gebruik zelf een conbee II stick in home-assistant, maar er is al nieuwer spul op de markt.
Sonoff heeft een CC2652P die links en rechts al te krijgen is met de geschikte firmware (en anders simpel te flashen is)
Die twee werken zover ik weet ook in domoticz.
Home assistant komt (later dit jaar/ begin volgend jaar) zelf met een USB stok die naast de huidige zigbee in de toekomst ook thread en matter gaat ondersteunen.-edit-
Er wordt ook al wat rondgehacked aan de zigbee bridges van de lidl, enige probleem daarmee is dat lidl er drie aanbied, en ik heb geen idee of ze intern vergelijkbaar zijn.
https://paulbanks.org/projects/lidl-zigbee/
https://community.openhab.org/t/hacking-the-lidl-silvercrest-zigbee-ga…
Ik heb die andere gateway en die handleiding werkte daar ook prima op 
hardbass
PE2BAS
Ik heb ze ook voorbij zien komen inderdaad. Zit nog wat te twijfelen, maar ik denk dat ik ook wat spul bestel. Mijn collega's hadden het over de volgende gateway:
https://aliexpress.com/item/1005004942072119.html
Zelf heb ik er nog geen ervaring mee. Maar dat komt wellicht nog.
[Bericht gewijzigd door Sine op (37%)]
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op marktplaats zijn enkele aanbieders van een zigbee2mqtt stick. Voor een paar tientjes krijg je hem thuis gestuurd, geconfigureerd en al.
@Hardbass.
Het ligt er aan waar je mee wilt interfacen, met al het geflashte spul heb je er iets van een controller bij nodig. (als in Home Assistant, OpenHab, Domoticz, ...)
En dan heb je überhaupt geen zigbee controller met intelligentie meer nodig (die leg je bij de automatisering)
Dus een stick zoals bram aangaf:
https://aliexpress.com/item/1005003758328408.html
Of de stick die er aan komt van home assistant zelf zodra ze beschikbaar worden:
https://www.home-assistant.io/skyconnect/
blackdog
Golden Member
Hi,
Mmmmm, ik heb een image van Home Assistent op een RPI geladen.
Er wordt flink veel naar huis gebeld, dus dat wordt weer even gewist...
Bij Domoticz lijkt dat voor nu een stuk minder het geval.
Wat is jullie mening er over?
Voor nu denk ik dat Domoticz voorlopig de beste optie is.
Hou er rekening mee dat ik grotendeels schakelaars ga bedienen en vier Sonoff temperatuur sensors ga uitlezen.
Een "normal" Home atomation install gaat het zekker niet worden, babbelen naar buiten is niet toegestaan.
Bij wat vergelijkingen die ik heb gedaan van verschillende pakketen lijkt het er op dat de meeste echt alles willen integreren met de meest onzinnige acties die je moet doen
in b.v. een terminal onder Linux om zaken aan de gang te krijgeen, wat naar mijn mening erg onvolwassen is.
Ik frut vaak genoeg in een Linux terminal, maar als je een web interface hebt, waarom moet een gebruiker dan in een Termninal werken.
In Domoticz maken ze het b.v. erg bont naar mijn mening, dan moet je in een Terminal een plugin instaleren om daarna plugins te kunnen instaleren
en nee, dit is geen dyslectiefoutje van mij. 
Ok plaatjes want bij Blackdog topics horen plaatjes!
Hier een paar plaatjes van de Lidl Gateway die ik waarschijnlijk niet ga gebruiken.
Hij is lastig open te krijgen, ik moest een stevig scherp mes gebruiken om tussen de deksel en het huisje te kunnen komen.
Met een i-Fixit Spudger ging dat niet lukken.
.
Ik kan niet anders zeggen dan dat het printje Prof. gemaakt is, ziet er prachtig uit.
In het midden een Router+netwerk chip van Realtek, linksonder een geheugen chip, rechts een Tuya Zigbee module en links er boven de trafo voor de netwerkaansluiting.
Hier kunnen jullie de gegevens lezen van dit printje:
https://developer.tuya.com/en/docs/iot/zigbeetyzs4module?id=K989rhycrz…

.
Dit is de onderzijde van de print, weinig componenten en hier valt de aansluitingen voor de waarschijnlijk JTAG pinen op J16 t/m J19.
.
Ik ga nu mijn ZBDongle-P proberen van andere firmware te voorzien, kijken of dat lukt zonder het te slopen. 
Groet,
Bram
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Er zijn op CO genoeg topics waar het verschil tussen Domoticz en Home Assistant wordt uitgelegd. Dus dat ga ik niet nog eens doen.
Maar ik ben al jaren geleden overgestapt naar Home Assistant. Die hebben de integraties en stabiliteit beter voor elkaar. Ook de volledige integratie van ESPHome is voor mij een pré.
Mijn advies is dan ook om de Sonoff sensors van ESPHome te voorzien.
Op 21 november 2022 20:20:37 schreef blackdog:
Hi,Mmmmm, ik heb een image van Home Assistent op een RPI geladen.
Er wordt flink veel naar huis gebeld, dus dat wordt weer even gewist...
Hass belt niet naar huis, tenzij je dat aanzet bij de installatie (opt-in) en zelfs dan nog houden ze daar alleen maar anonieme statistieken mee bij.
https://analytics.home-assistant.io/
Hass gaat wel je hele netwerk doorsnuffelen op zoek naar mogelijk ondersteunde apparaten, dus die zal best wat verkeer genereren.
Ohja, en het ding gaat zoeken of er al mogelijk updates beschikbaar zijn (gisteren was er toevallig weer eentje)
Beide zijn privacy first, dus alles lokaal.
https://tweakers.net/reviews/8704/paulus-schoutsen-home-assistant-conc…
Voor nu denk ik dat Domoticz voorlopig de beste optie is.
Ik betwijfel het (zwaar)
Bij wat vergelijkingen die ik heb gedaan van verschillende pakketen lijkt het er op dat de meeste echt alles willen integreren met de meest onzinnige acties die je moet doen
in b.v. een terminal onder Linux om zaken aan de gang te krijgeen, wat naar mijn mening erg onvolwassen is.
Eeeh, Ik geloof niet dat ik in hass de commandline ooit gebruikt heb.
(O jawel, toen ik het ding zelf van snot geïnstalleerd heb ooit, hint: niet doen en een voorgebakken image gebruiken.)
In domoticz heb ik wel genoeg lopen klooien ... als het weer eens niet meer wilde opstarten na een reboot of update.
Bij Home assistant moet je er rekening mee houden dat de laatste 2 jaar het een en ander behoorlijk is veranderd. Zo ongeveer alles zit in de grafische omgeving.
Oude guides moet je vooral niet meer proberen te volgen, beste kans dat het al lang niet meer zo werkt.
marcob
Honourable Member
Op 21 november 2022 21:10:36 schreef Sine:
Eeeh, Ik geloof niet dat ik in hass de commandline ooit gebruikt heb.
(O jawel, toen ik het ding zelf van snot geïnstalleerd heb ooit, hint: niet doen en een voorgebakken image gebruiken.)
Ik zou niet eens weten hoe ik de commandline in HA zou moeten gebruiken. Installeer ook HACS https://hacs.xyz/ in HA en je krijgt er een schat aan integraties bij. En allemaal via de GUI te installeren.
In de tijd dat een pi4 nog niet native van USB kon booten heb ik wat lopen klooien met een debian install die bootte vanaf de SD kaart en de rest van een USB SSD draaide.
Sinds raspberry dat (na een hoop gezeur uiteindelijk toch een keer) gefixed heeft heb ik er enkel nog een USB ssd aan hangen met daarop direct het hass image.
HACS is inderdaad een aanrader, al was het maar voor het grafisch speelgoed wat daar in te vinden is.
En voor wat spannendere automations is node-red ook niet te missen.
marcob
Honourable Member
@Sine, heb je een SSD met eigen voeding of gevoed vanuit de PI?
Zelf twijfel ik nog ik ik ga switchen naar een Odroid N2+ board.
Als je nog eens wilt klooien met die Silvercrest gateway van de Lidl dan is hier een hack om er in te komen.
Op 21 november 2022 21:35:35 schreef marcob:
@Sine, heb je een SSD met eigen voeding of gevoed vanuit de PI?
Zelf twijfel ik nog ik ik ga switchen naar een Odroid N2+ board.
Nop, gewoon een USB3 extern HDD doosje. Let even op welke versie je neemt, de raspberry is nogal picky met welke usb3-sata controllers hij wilt werken. Daar is ergens een lijstje van.
Wil je meer 'firepower' ga dan voor een (oude) intel NUC, even kijken naar de TDP van de betreffende CPU, maar die gebruiken amper meer dan een pi4.
Als bonus zijn die dingen wel verkrijgbaar, een pi4 met 4G RAM is een zeldzaamheid momenteel.
Maar voor de snelheid hoef je het niet te doen, hier loopt alles prima op een pi4, inclusief een aantal camera's. CPU hobbelt zo rond de 5-10%, ram zo rond de 1.5GB
hardbass
PE2BAS
Op 21 november 2022 17:31:43 schreef Sine:
@Hardbass.
Het ligt er aan waar je mee wilt interfacen, met al het geflashte spul heb je er iets van een controller bij nodig. (als in Home Assistant, OpenHab, Domoticz, ...)/
Ah, ik was even vergeten te melden, dat kastje gaat wel andere firmware in. Tasmota als ik me niet vergis. Dan wordt hij gewoon een ethernet naar zigbee kastje. Hetzelfde wat die stick doet. In mijn situatie is dat handiger aangezien ik dan geen usb nodig heb. Dat is voor iedereen anders natuurlijk.
Nog een sidenote, ik heb hier ook een kastje wat wifi en zigbee heeft. Alleen dat werkt niet heel geweldig. Vermoedelijk omdat die 2 elkaar in de weg zitten.
Robvansuilen
Met vriendelijke groet, Rob
Op 19 november 2022 22:27:43 schreef blackdog:
Dus nog advies welke type ik het best kan kopen?
Er zijn nogal wat typen te koop als ik zoek met de optie "Energie Meting"Alvast weer dank en groet,
Bram
Op aliexpress zijn verschillende typen te koop. Je hebt die hele kleine ronde, die zullen prima werken, maar ik vind de internalen toch wel erg dicht op elkaar geplakt. Dus ik heb dit model .
Verkrijgbaar onder vele petten, Moes, Girier, Aubess. Laatst nog twee gekocht op MP. de man had er meerdere.
EDIT: na de scherpe opmerking van Sine hieronder heb ik de link even aangepast. reden voor de initiele foute link: Wifi en zigbee plug worden in dezelfde behuizing gestopt en zelfs als op alie zoekt op zigbee krijg je dus gewoon wifi pluggen voor je kiezen, mijn onoplettendheid deed de rest.
[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op (21%)]
Het spul waar MOES zijn naam op plakt zit in de regel wel goed in elkaar. Maar van iets van de Chinees wat ik echt ga gebruiken wordt er toch minimaal de schroevendraaier in gezet om het eea eens te bekijken.
De dingen die je bij de Lidl koopt komen ook van de Chinees, maar reken maar dat dat kwalitatief goed geregeld is.
PS. Het ding waar je naar linkt is overigens een WiFi variant, niet de zigbee uitvoering waar BD naar op zoek is.
PPS. Ik heb je URL even drastisch ingekrot, jouw sessie info is voor anderen niet interessant. En als je helemaal aardig bent haal je even het 'nl.' voor het linkje weg, dan blijven de taalinstellingen van een klikker ook behouden.
Fixed 
Ik draai thuis zoveel mogelijk via Tasmota (=gelijkwaardig aan ESPHome), ik vind de webpagina's etc een stuk overzichtelijker bij Tasmota en een leuke bijkomstigheid is dat een nederlander het opgericht heeft.
Ik kan de Sonoff Zigbee Pro aanraden, dit is een WiFi <--> Zigbee bridge(even flashen met een usb-serial dongle); https://zigbee.blakadder.com/Sonoff_ZBBridge-P.html
Daarna kan je alle zigbee apparaten koppelen en uitlezen/aansturen.
Kortom; wat ik thuis vaak via batterij gebruik is vaak zigbee(temperatuur sensoren, knoppen, bewegingssensoren(PIR), etc)
Veel lampen en 'plugs' draai ik dan met Tasmota, deze zijn verbonden via WiFi. Dit werkt naar mijn mening wat beter dan via zigbee, hier kan je ook regels aan hangen mbv tasmota
Op de achtergrond/server doe ik het meeste met Node-Red, dit werkt heel intuïtief naar mijn mening