Beste forum gebruikers,
Voor een project waar ik mee bezig ben, heb ik wat hulp nodig.
Het project betreft het "boos" laten kijken van een motorfiets.
Ik heb een koplamp unit ontworpen, waarbij over een klein gedeelte van de lampen een soort wenkbrauw kan bewegen waardoor het lijkt of ie boos kijkt. (zie foto's)
Op mijn motorfiets zit een klep in de uitlaat, deze klep wordt bedient door de ecu van de motor. EXUP systeem van Yamaha, bij verhogen van rpm zal deze klep opengaan en ook weer sluiten als de rpm's afnemen.
De ecu regelt de polariteit vwb draairichting elektromotor.
Dus wat ik wil is dat , als ik gas geef de motor boos kijkt.
Vwb de aansturing van de bediening wenkbrauw, het signaal wil ik aftappen van de draden die vanuit de ecu naar de reeds bestaande elektromotor lopen die de exup klep aanstuurt. Dit zijn 2 draden.
Ik gebruik eenzelfde elektromotortje als ook in de aandrijving van de exup-klep zit, met 1 verschil de toe te voegen elektromotor draait zonder vertragings tandwielen.
Dus in de praktijk zal deze nieuwe elektromotor sneller gaan draaien dan de elektromotor die de exupklep bedient.
Mocht dit een probleem vormen in de daadwerkelijke opzet, dan wil ik de snelheid beperken/aanpassen door er geschikte weerstanden tussen te plaatsen.
Nu loop ik tegen het volgende aan, de wenkbrauw zal zich ca. 19mm in de behuizing kunnen bewegen.
De max en min posities van deze wenkbrauw wil ik door middel van microswitches beheren.
Anders blijft de elektromotor doordraaien terwijl hij zich al in de max positie bevind.
Want deze zal sneller in de max positie staan, dan dat de klep in de uitlaat opengaat en in zijn max positie staat en het signaal (waarschijnlijk) door de ecu wordt gestopt.
Ik weet nu niet zo goed hoe ik dit nu aan moet sluiten, zodat het werkt zoals ik het bedacht heb.
In de bijlage heb ik een schema toegevoegd, of eigenlijk is het meer een overzicht van componenten.
Waar ik op vast loop is hoe krijg ik de "circkel" weer rond nadat de microswitch getriggerd is en de motor dus uiteindelijk weer de andere kant op zal moeten draaien. Er zal denk ik een draad van de Microswitch NO naar de elektromotor moeten lopen, die uiteindelijk de polariteit wissel mogelijk maakt. Als ik deze nu zou aansluiten dan krijg ik volgens mij kortsluiting. Ik vermoed dus dat ik daar diodes toe moet gaan passen.
Ik hoop dat jullie mij een beetje in de juiste richting kunnen sturen vwb het aansluiten van de microswitches.
Mochten er nog vragen zijn dan verneem ik dat graag, en alvast bedankt voor het meedenken.
Mvg William
Ik weet niet of het wel mag, maardat is een ander verhaal.
Ik zou daar een modelbouw servo voor gebruiken in combinatie met een microcontroller. Met het signaal uit je ecu stuur je een ingang aan van je controller om je servo een X aantal graden te laten verdraaien. Je hebt nu ook geen eindschakelaars nodig.
Eventueel kun je een optocoupler tussen je ecu en je controller zetten.
Dank voor je antwoord.
Waarom zou het niet mogen, het licht beeld wordt namelijk nauwelijks veranderd.
Maar ik wil geen servo gebruiken maar deze motor, aangezien ik dit reeds in het design heb verwerkt.
En ik het volgens het KISS principe wil houden.
Ik vermoed dat enkel 2 diodes geplaatst in sper richting de microwsitches, tussen beide NO en de motor aansluitingen voldoende is.
Kan iemand dat bevestigen?
Normaal zetten ze de diodes over de microswitch zodat deze bij omkeren spanning wel even geleid totdat de switch weer dicht gaat.
Heb je even ong. 0,7 V minder maar dat maakt volgens mij niet veel uit.
Bij die elektrische bedverstellers doen ze dit ook zo.
Gr.F_S
Een tweede motortje aansluiten op diezelfde uitgang gaat het ECU mogelijks overbelasten. Zonder schema van die uitgang is moeilijk te zeggen of dat het geval gaat zijn.
Die uitgang valt ook af te tappen enkel als signaal, zonder die uitgang te belasten dus. Dat signaal via een minimaal filtertje aan een stel transistoren geven die dan uw motortje dan aansturen. Of je doet het iets moderner en je duwt het signaal in een microcontroller, een kleine arduino of zoiets, die een servo motortje aanstuurt via een drivertje, dan heb je ook geen last meer van eindschakelaars om de positie te bepalen.
Je moet wel weten hoe het signaal uit het ECU er uit ziet. Is het gewoon aan/uit en omgekeerde polariteit of geeft het ook een positie mee voor die klep op één of andere manier. Hoe groot is de maximumspanning van dat signaal?
Lambiek heeft gelijk, dit is een verboden aanpassing. De koplamp heeft een E keuring en die is hierdoor niet meer geldig. Geen enkele aanpassing is toegelaten, ook niet 'amper'.
Op 21 november 2022 16:23:48 schreef Swake:
Lambiek heeft gelijk, dit is een verboden aanpassing. De koplamp heeft een E keuring en die is hierdoor niet meer geldig. Geen enkele aanpassing is toegelaten, ook niet 'amper'.
Koplamp zelf veranderd niks aan, E-keuring blijft dus intakt.
Arduino ben ik bekend mee, maarrr ...gezien het ontwerp kan ik geen servo motortje kwijt daar zonder weer alles opnieuw te ontwerpen.
Kan dus wel maar Will wil niet.
Vwb overbelasting van ecu, het signaal wat ik aftap is enkel voor de aansturing motor, positie van huidige motor wordt bepaald in die motorbehuizing. Dan zou alleen dus de snelheid van beide motoren iets kunnen veranderen, en daar kan ik mee leven.
Ik zal de optie van F_S is proberen.
Dank voor de input