SMEG combioven, display mist segmenten

Ik heb hier een SMEG combioven staan waarvan één van de twee displays niet alle segmenten weergeeft. Een probleem waar meer mensen last van hebben bij SMEG apparaten. Vaak wordt het opgelost door een nieuw display via SMEG te laten installeren, maar dat is deze oven niet meer waard, als het al mogelijk is. Dus ik heb de boel zelf maar eens open getrokken.

Ik heb de print waar het display op zit eens goed bekeken maar zie geen rare dingen, geen teken van doorgebrande onderdelen, alles ziet er netjes uit.

Het gaat om een SMEG SC45MC2, volgens mij uit 2014 ergens.
https://assets.4flow.cloud/SC45MC2.jpg?pEFs=cVY2M1MyN1ZOMFFadEQ5ZlVOMzhVMGxVQWdCU0RoSWdyWlI1bU43Skc5dDYxYmlyWjdWSVRnaG9mVFcrVDdGd1RtQ29ySExYUXFMUUhZTm5pd2ZDaWdLK2w0SjYvN21UcFlwZUhKMmJmMXloWDBkVWk1dWExS1lLR3IzZTRJY0t1amZEVGpzaFk3NVdZS3VuUlBpdVZnPT0

Er zitten twee identieke 7-segment displays in, GYXS-3494AW.

Hier nog een close up van de print die ervoor zit.

En de achterkant van de print.

Ik heb het vermoeden dat het probleem ergens in de aansturing naar het display zit en niet in het display zelf. Maar hoe kan ik dat nou goed controleren en wat is er dan te vervangen? Ik weet het niet zo goed, ik hoop dat iemand hier mij op weg kan helpen. :)

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan aanvliegen? Of is het een onbegonnen zaak?

Die displays worden gemultiplext, dat wil zeggen moest de driver van een bepaald segment kapot zijn dan zou je dat zien in alle display's.
Hier zal het display zelf defect zijn.

LDmicro user.
bprosman

Golden Member

Op 23 november 2022 20:46:27 schreef MGP:
Die displays worden gemultiplext, dat wil zeggen moest de driver van een bepaald segment kapot zijn dan zou je dat zien in alle display's.
Hier zal het display zelf defect zijn.

Kun je testen, desnoods soldeer je de displays er even uit en test met een voedinkje en een voorschakelweerstand.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zijn dat niet de blauwwitte displays? Die gaan gewoon stuk net als bij whirlpool sbs. Volgens mij dus de leds.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome

Golden Member

Voor de prijs moet je het niet laten. Kost 3,5 $ stuk. Je kan ook geel of groen kiezen als blauw sneller stuk gaat.
(Te laat :-) )

Deze zijn wel heel stuk zwakker: 4-6mcd ipv 80-95mcd - dus die komen waarschijnlijk niet door het frontpanel heen:
https://www.tme.eu/nl/katalog/led-displays-viervoudig_112921/?s_field=…

[Bericht gewijzigd door OPTOdesign op 24 november 2022 00:27:54 (28%)

Als het origineel blauwe of witte zijn dan kan je die niet zomaar met een andere kleur vervangen zonder de voorschakelweerstanden aan te passen.

Misschien is het ook een idee om die voorschakelweerstand met 10% te verhogen om die displays wat te sparen.

De opbouw van die 7 segment dingen is redelijk standaard. Afmetingen nemen en controleren of het common kathode of common anode is. Dan bij aliexpress; mouser; farnell;... gaan zoeken.

Display altijd stuk. Kies niet voor blauw, rood of groen gaan langer mee en 1:1 uitwisselbaar.. Helderheid valt wel mee..

Als ik dit goed zie worden de leds enkelzijdig aangestuurd, door de matrix sturing worden ze aan reverse current blootghesteld.
Over tijd ontwikkelen ze cavitatie intern in de LED displays, en na enige jaren leggen de displays het loodje (Lees je LED stroom word onderbroken door deze cavitatie).
Jaren geleden zijn wij hierom al begonnen LED's aan beide kanten te schakelen om reverse current te voorkomen (En Ja, dit is afhankelijk van de display kleur zoals @SMD stelt)

Ik mag de Xray's niet delen, maar eenzijdig schakelen beschadigt de verbindingen intern in de LED bij matrix sturing.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Oké, dus toch "gewoon" een kapot display. Die ga ik er dan maar eens uit solderen en kijken of ik die kan testen.

Het gaat trouwens om een wit display, een snelle zoekactie leidde niet meteen tot een vervangend display. Ik zie veel rode voorbij komen maar kan ik die dan zomaar vervangen? Nou ja, eerst maar eens beginnen met solderen. ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je over basic soldeergerief beschikt kun je beter de pootjes doorknippen zodat je de pinnetjes 1 voor 1 kan uitsolderen. Alles gelijk gaat wat veel beschadigen met een gewone bout.

Of je de display door een andere kleur kan vervangen hangt van de specificaties van de leds af. Welke stroom de leds kunnen verdragen. Opzoekwerk dus. Zoek een display dat je zou willen proberen daar het bestelbaar is en dan kunnen we het mss verder bekijken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als je geen witte displays kunt vinden gebruik dan blauwe displays, die hebben dezelfde spanningsval (Vf).
En zoals EricN schrijft knip de draadjes door en meet eerst hoe hoog die zitten vanaf de print, ook belangrijk om ze terug te plaatsen.

[Bericht gewijzigd door MGP op 25 november 2022 09:34:19 (22%)

LDmicro user.