SMEG combioven, display mist segmenten

Ik heb hier een SMEG combioven staan waarvan één van de twee displays niet alle segmenten weergeeft. Een probleem waar meer mensen last van hebben bij SMEG apparaten. Vaak wordt het opgelost door een nieuw display via SMEG te laten installeren, maar dat is deze oven niet meer waard, als het al mogelijk is. Dus ik heb de boel zelf maar eens open getrokken.

Ik heb de print waar het display op zit eens goed bekeken maar zie geen rare dingen, geen teken van doorgebrande onderdelen, alles ziet er netjes uit.

Het gaat om een SMEG SC45MC2, volgens mij uit 2014 ergens.
https://assets.4flow.cloud/SC45MC2.jpg?pEFs=cVY2M1MyN1ZOMFFadEQ5ZlVOMzhVMGxVQWdCU0RoSWdyWlI1bU43Skc5dDYxYmlyWjdWSVRnaG9mVFcrVDdGd1RtQ29ySExYUXFMUUhZTm5pd2ZDaWdLK2w0SjYvN21UcFlwZUhKMmJmMXloWDBkVWk1dWExS1lLR3IzZTRJY0t1amZEVGpzaFk3NVdZS3VuUlBpdVZnPT0

Er zitten twee identieke 7-segment displays in, GYXS-3494AW.

Hier nog een close up van de print die ervoor zit.

En de achterkant van de print.

Ik heb het vermoeden dat het probleem ergens in de aansturing naar het display zit en niet in het display zelf. Maar hoe kan ik dat nou goed controleren en wat is er dan te vervangen? Ik weet het niet zo goed, ik hoop dat iemand hier mij op weg kan helpen. :)

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan aanvliegen? Of is het een onbegonnen zaak?

Die displays worden gemultiplext, dat wil zeggen moest de driver van een bepaald segment kapot zijn dan zou je dat zien in alle display's.
Hier zal het display zelf defect zijn.

LDmicro user.
bprosman

Golden Member

Op 23 november 2022 20:46:27 schreef MGP:
Die displays worden gemultiplext, dat wil zeggen moest de driver van een bepaald segment kapot zijn dan zou je dat zien in alle display's.
Hier zal het display zelf defect zijn.

Kun je testen, desnoods soldeer je de displays er even uit en test met een voedinkje en een voorschakelweerstand.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zijn dat niet de blauwwitte displays? Die gaan gewoon stuk net als bij whirlpool sbs. Volgens mij dus de leds.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome

Golden Member

Voor de prijs moet je het niet laten. Kost 3,5 $ stuk. Je kan ook geel of groen kiezen als blauw sneller stuk gaat.
(Te laat :-) )

Deze zijn wel heel stuk zwakker: 4-6mcd ipv 80-95mcd - dus die komen waarschijnlijk niet door het frontpanel heen:
https://www.tme.eu/nl/katalog/led-displays-viervoudig_112921/?s_field=…

[Bericht gewijzigd door OPTOdesign op donderdag 24 november 2022 00:27:54 (28%)

Kwaliteit boven kwantiteit

Als het origineel blauwe of witte zijn dan kan je die niet zomaar met een andere kleur vervangen zonder de voorschakelweerstanden aan te passen.

Misschien is het ook een idee om die voorschakelweerstand met 10% te verhogen om die displays wat te sparen.

De opbouw van die 7 segment dingen is redelijk standaard. Afmetingen nemen en controleren of het common kathode of common anode is. Dan bij aliexpress; mouser; farnell;... gaan zoeken.

Display altijd stuk. Kies niet voor blauw, rood of groen gaan langer mee en 1:1 uitwisselbaar.. Helderheid valt wel mee..

Als ik dit goed zie worden de leds enkelzijdig aangestuurd, door de matrix sturing worden ze aan reverse current blootghesteld.
Over tijd ontwikkelen ze cavitatie intern in de LED displays, en na enige jaren leggen de displays het loodje (Lees je LED stroom word onderbroken door deze cavitatie).
Jaren geleden zijn wij hierom al begonnen LED's aan beide kanten te schakelen om reverse current te voorkomen (En Ja, dit is afhankelijk van de display kleur zoals @SMD stelt)

Ik mag de Xray's niet delen, maar eenzijdig schakelen beschadigt de verbindingen intern in de LED bij matrix sturing.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Oké, dus toch "gewoon" een kapot display. Die ga ik er dan maar eens uit solderen en kijken of ik die kan testen.

Het gaat trouwens om een wit display, een snelle zoekactie leidde niet meteen tot een vervangend display. Ik zie veel rode voorbij komen maar kan ik die dan zomaar vervangen? Nou ja, eerst maar eens beginnen met solderen. ;)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je over basic soldeergerief beschikt kun je beter de pootjes doorknippen zodat je de pinnetjes 1 voor 1 kan uitsolderen. Alles gelijk gaat wat veel beschadigen met een gewone bout.

Of je de display door een andere kleur kan vervangen hangt van de specificaties van de leds af. Welke stroom de leds kunnen verdragen. Opzoekwerk dus. Zoek een display dat je zou willen proberen daar het bestelbaar is en dan kunnen we het mss verder bekijken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als je geen witte displays kunt vinden gebruik dan blauwe displays, die hebben dezelfde spanningsval (Vf).
En zoals EricN schrijft knip de draadjes door en meet eerst hoe hoog die zitten vanaf de print, ook belangrijk om ze terug te plaatsen.

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 25 november 2022 09:34:19 (22%)

LDmicro user.

Het heeft even geduurd maar ik ben weer verder met dit projectje.

Het falende display heb ik netjes losgekregen (eerst met de desoldeerpomp per pootje en daarna met het heteluchtpistool en een pincet om druk te zetten) en op een breadboard getest. Inderdaad, heel wat segmenten doen het niet meer.

Op 24 november 2022 18:42:49 schreef walkura:
Als ik dit goed zie worden de leds enkelzijdig aangestuurd, door de matrix sturing worden ze aan reverse current blootghesteld.
Over tijd ontwikkelen ze cavitatie intern in de LED displays, en na enige jaren leggen de displays het loodje (Lees je LED stroom word onderbroken door deze cavitatie).
Jaren geleden zijn wij hierom al begonnen LED's aan beide kanten te schakelen om reverse current te voorkomen (En Ja, dit is afhankelijk van de display kleur zoals @SMD stelt)

Ik mag de Xray's niet delen, maar eenzijdig schakelen beschadigt de verbindingen intern in de LED bij matrix sturing.

Kijk, dat vind ik dan wel grappig om te weten waarom het display het niet meer doet. Eigenlijk heeft Smeg destijds een printontwerp gemaakt die over langere tijd resulteert in een defect display. Maar goed, een display kan ik nog wel vervangen, om de hele aansturing ervan nou aan te gaan passen... :o

Dus een nieuw display erin, klinkt makkelijk maar dan moet ik wel een passende vinden. Het exact gelijke type krijg ik niet gevonden maar er zijn wel meer van dezelfde afmetingen en schema's. Maar dan veelal in andere kleuren, welke is dan goed? Ik zie het niet direct.

Op 24 november 2022 23:36:57 schreef Arco:
Ze zijn er wel, maar minimaal 2000 stuks... :) : https://www.coowor.com/p/j5nk219zFESH/0-39-inch-common-anode-black-fac…

Om nou 2000 stuks van hetzelfde type te kopen gaat me iets te ver. Maar ik haal uit deze gegevens wel dat de lichtsterkte van dit display 80-95 mcd bedraagt, goed om te weten.

Op 24 november 2022 15:59:36 schreef Swake:
Als het origineel blauwe of witte zijn dan kan je die niet zomaar met een andere kleur vervangen zonder de voorschakelweerstanden aan te passen.

Misschien is het ook een idee om die voorschakelweerstand met 10% te verhogen om die displays wat te sparen.

De opbouw van die 7 segment dingen is redelijk standaard. Afmetingen nemen en controleren of het common kathode of common anode is. Dan bij aliexpress; mouser; farnell;... gaan zoeken.

Het is een wit display, liefst houd ik die kleur om zo min mogelijk af te wijken van de andere Smeg apparaten uit dezelfde serie. Maar goed, het moet dus een display worden die óf wit óf blauw is om te kunnen werken.

Op 24 november 2022 18:33:27 schreef smd:
Display altijd stuk. Kies niet voor blauw, rood of groen gaan langer mee en 1:1 uitwisselbaar.. Helderheid valt wel mee..

Of juist niet blauw maar rood of groen? :?

Als het beter/duurzamer/handiger is om een andere kleur toe te passen dan vind ik dat ook geen probleem.
Helderheid is geen probleem, zeg je. Maar

Op 23 november 2022 23:00:08 schreef Arco:
In een iets andere kleur zijn ze er wel: https://www.sparkfun.com/products/9481

Die had ik ook al gevonden. Of deze: https://www.sparkfun.com/products/10931, die is zelfs wit.
Weet iemand of ik deze zonder problemen kan gebruiken op mijn print? Ik vond ze bij Mouser (https://mou.sr/3vTh8gf) voor 2,99, daar wil ik de gok wel voor wagen maar de verzendkosten à 20,- maken het wel erg prijzig voor een testje.

En ik zie dat de lichtsterkte van deze displays rond de 165 mcd zit. Dat is twee maal zo sterk als de displays die er nu in zitten. Misschien is dat wat te veel van het goede? Kan ik die lichtsterkte vrij simpel naar beneden brengen? Of kan ik daar als amateursoldeerder maar beter niet aan beginnen?

Kortom, ik hoop dat één van jullie mij een setje richting een passend display kan geven.

Dank jullie wel voor de hulp tot zover, het heeft me weer verder geholpen. _/-\o_

Ik zou nog eens bij Ali express kijken, ik ben nu offshore en internet is van de Fa Slak dus kan niets opzoeken voor je.. maar voor zulk soort artikelen zijn ze m’n hofleverancier!

Op 11 januari 2023 14:57:31 schreef smd:
Ik zou nog eens bij Ali express kijken, ik ben nu offshore en internet is van de Fa Slak dus kan niets opzoeken voor je.. maar voor zulk soort artikelen zijn ze m’n hofleverancier!

Ik ben vaak ook bij AliExpress aan het neuzen als ik dit soort dingen nodig heb, de meeste van die onderdelen worden in die contreien gemaakt. Maar dit display is wel een lastige, er zijn er maar weinig te vinden terwijl het op AE meestal zoeken is naar een beetje betrouwbare winkel. Maar zo te zien heb ik twee gelijksoortige displays gevonden. Moet ik er wel meteen 10 stuks kopen maar goed.
https://nl.aliexpress.com/item/32952087712.html in wit, voor €16,65
https://nl.aliexpress.com/item/32717809312.html in geel, voor €11,06
Beide naar verwachting eind februari bezorgd.

Verder vind ik bij Mouser een gelijksoortig display van SparkFun: https://nl.mouser.com/ProductDetail/474-COM-10931 voor €2,99 per stuk maar daar komt een wopping €20,- verzendkosten bij, ze zullen het vanuit de VS verzenden. Tja. Wel sneller in huis natuurlijk.

Maar ligt het aan mijn zoekskills of is dit type display niet te krijgen bij een Nederlandse (web)winkel. Heeft één van jullie een idee waar ik nog zou kunnen kijken?

Nog even voor de zekerheid navragen. Als ik met de multimeter op de diodestand meet en ik prik de rode punt op de pin van de digit en met de zwarte op de pin van het segment dan licht de led op. Dan heb ik toch een display met een common anode?

Verwarring : Digit en segment, hoe bedoel je??

Op 18 januari 2023 19:03:36 schreef smd:
Verwarring : Digit en segment, hoe bedoel je??

Hmm, nog extra aangepast om het duidelijk te omschrijven. Niet gelukt dus. :X

Met digit bedoelde ik één van de vier cijfers, met segment bedoelde ik één van zeven delen waarmee het cijfer is opgebouwd. Onderstaand plaatje zie ik vaak terug in de specsheets van deze displays.

Uit dezelfde specsheets komt ook dit schema.

Mijn display heeft in elk geval ook dit schema, dat zie ik tijdens het meten. Alleen is dan nog de vraag in welke richting de LED's staan.

Concreet, als ik met de multimeter rood op pin 1 en zwart op pin 14 zet dan licht het bovenste streepje van het eerste getal op het display op. Heb ik dan een common anode display? Ik denk het want ik vermoed dat de multimeter met rood een plusspanning geeft. Maar zeker weten doe ik dat niet en ik kreeg het gisteren niet gevonden op het internet dus daarom vroeg ik dat hier nog even na.

IDD zoals je zegtis het IDD common Anode

Op 20 januari 2023 19:35:14 schreef smd:
IDD zoals je zegtis het IDD common Anode

Dank je voor de bevestiging. Ik heb de witte displays via AE besteld. Hoop dat ze er iets sneller zijn dan ze aangeven maar we gaan het zien. Scheelde voldoende om het via die weg te halen en dan heb ik meteen een paar op de plank liggen, misschien leuk voor mijn dochter of neefje die wel eens met een Arduino klooien. :)

Kan wel wezen dat de weerstanden op de printplaat voor display iets hoger in Ohmse waarde gekozen moeten worden om display niet versneld te laten uitvakkelen

Op 21 januari 2023 18:47:25 schreef smd:
Kan wel wezen dat de weerstanden op de printplaat voor display iets hoger in Ohmse waarde gekozen moeten worden om display niet versneld te laten uitvakkelen

Heb je het dan over R27 t/m R34 en R35 t/m R42 die onder beide displays zitten?

Denk dat ik eerst het ene display ga vervangen. En als dat werkt doe ik ook de andere om gelijke helderheid van de displays te hebben. Mocht er vrij snel weer een display stuk gaan dan houd ik de optie van de grotere weerstanden in het achterhoofd. Dan zal ik dit topic wel weer omhoogschoppen. ;)

Zodra de displays bezorgd zijn en ik de volgende stap heb gezet dan laat ik het nog even weten. Wel zo handig voor anderen die in de toekomst dit lezen omdat ze een gelijksoortig probleem hebben.

Dank tot zover, niet alleen @smd maar ook alle anderen die hebben gereageerd. _/-\o_

Op 24 november 2022 18:42:49 schreef walkura:
Als ik dit goed zie worden de leds enkelzijdig aangestuurd, door de matrix sturing worden ze aan reverse current blootghesteld.

Die begrijp ik even niet helemaal. De common anode wordt maar voor 1 digit aangestuurd de andere "floaten" dan (Zie effe het plaatje van Kees..). Dus heb je worse case 2 leds met de ANODES aan elkaar hangen in de andere displays en 1 kant aan GND via de segment driver. Dus een diode staat in sper en de andere in doorlaat. Dus stel als de voeding 5V is zou de sperspanning 5-1.5(bij een rode led) 3.5V of kleiner worden. Vanwege de driver naar GND is het nog wat minder: die haalt er nog wat af.
Is dat al funest voor een ledje? Die moeten toch wel wat meer kunnen hebben.

Ik zou niet weten hoe je dat anders oplost met multiplexen?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.