Bij het Kruidvat is ook ontkalker met melkzuur te koop https://www.kruidvat.nl/kruidvat-ontkalker/p/1813575 pff, dan hoef ik niet op zoek naar een Poolse kruidenier in de Randstad 
Huishoudazijn is niet raadzaam om te gebruiken als ontkalker van koffiezetters en dergelijke omdat huishoudazijn een synthetisch gefabriceerd produkt is en niet voor consumptie geschikt is en mogelijk zelfs giftig is.
Natuurazijn is door bacterien gefermenteerde alcohol en is zoals de naam al zegt een natuurlijk produkt bedoeld voor consumptie.
Helaas is dit weer een klok en klepel verhaal
Schoonmaakazijn heeft een ongeveer dubbele zuurgraad als de natuurazijn en is daarom gevaarlijker in gebruik.
De reden is dat er geen azijn mag worden gebruikt in koffiezetters, is dat er bij vele koffiezetters rubber seals en in de pompen rubber pezen gebruikt worden.
En dit rubber wordt verteerd door zowel natuur- als schoonmaakazijn.
Dus bij natuurazijn gaat de machine wat minder snel stuk. Maar stuk gaan ze!
Daarom hebben de fabrikanten dan ook een ontkalkingsmiddel in de aanbieding.
Peperduur, want het is gewoon citroenzuur, dat het rubber niet aantast en ook nog eens voedselveilig is.
Maar dit spul is ook in kilo pakken te koop en dan betaal je nog geen 10 euro. En je hebt voor een ontkalking maar 50 gram nodig opgelost in een liter water en kun je dus voor jaren vooruit.
Zie ook:
https://www.eerstekamer.nl/overig/20191218/rivm_rapport_de_risico_s_va…
Geen klok en klepel verhaal, schoonmaakazijn of huishoudazijn is absoluut niet voedselveilig en daarom gebruik je het beter niet in koffiezetters en dergelijke i.v.m. de giftigheid. Dit in tegenstelling tot natuurazijn dat bedoeld is voor consumptief gebruik (voor in de bereiding van gerechten) en dat dus wel voedselveilig is.
Als bij navraag de fabrikant van een koffiezetter de goedkeuring geeft om natuurazijn (in verdunde vorm) te gebruiken als ontkalker dan zal de koffiezetter beslist niet binnen de garantie periode van 5 jaar of langer stuk gaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Azijn bij 4% ligt de grens voor azijn.
Zou fabrieksazijn schadelijk zijn voor menselijke consumptie? Veel vragen 
Op 9 december 2023 18:46:00 schreef RAAF12:
Zou fabrieksazijn schadelijk zijn voor menselijke consumptie? Veel vragen
Het staat zelfs op de verpakkingen van schoonmaakazijn of huishoudazijn dat het niet voor consumptief gebruik is.
Hoeveel duidelijker wil je het nog hebben. 
Maar voor het schoonmaken van een koffiezetapparaat of fluitketel met ketel'steen'resten kalk lijkt het mij prima bruikbaar.
Even naspoelen met water voor gebruik.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Voor mij geen azijn meer (ik heb daar al genoeg apparaten kapot aan zien gaan...)
Ik bestel citroenzuur altijd per 5kg, want het is (bijna) overal bruikbaar voor... https://www.glazen-en-potten.nl/5-kg-citroenzuur-e330-levensmiddelkwal…
(voor koffiezetters ontkalken, badkamer/toilet ontkalken, op smaak brengen gerechten,...)
Op 9 december 2023 18:56:01 schreef RAAF12:
Maar voor het schoonmaken van een koffiezetapparaat of fluitketel met ketelsteenresten kalk lijkt het mij prima bruikbaar.
Even naspoelen met water voor gebruik.
Dat zeggen de makers van de peperdure en giftige ontkalkingsprodukten op basis van o.a. sulfaminezuur met inhibitor additieven ook, is prima bruikbaar en naspoelen met water voor gebruik.
Dat of ander giftig spul komt niet in mijn kofiezetter...
[Bericht gewijzigd door Bobosje op (35%)]
Op 9 december 2023 19:03:48 schreef Arco:
Voor mij geen azijn meer (ik heb daar al genoeg apparaten kapot aan zien gaan...)Ik bestel citroenzuur altijd per 5kg, want het is (bijna) overal bruikbaar voor... https://www.glazen-en-potten.nl/5-kg-citroenzuur-e330-levensmiddelkwal…
(voor koffiezetters ontkalken, badkamer/toilet ontkalken, op smaak brengen gerechten,...)
Maar bij die klassieke koffiezetters zit geen rubber. Dat kwam pas opzetten bij oa. de Senseo's.
Op 9 december 2023 19:03:48 schreef Arco:
Voor mij geen azijn meer (ik heb daar al genoeg apparaten kapot aan zien gaan...)Ik bestel citroenzuur altijd per 5kg, want het is (bijna) overal bruikbaar voor... https://www.glazen-en-potten.nl/5-kg-citroenzuur-e330-levensmiddelkwal…
Citroenzuur is voedselveilig en was ook mijn eerste keus om te gaan gebruiken als ontkalker van de koffiezetter, echter de fabrikant van de koffiezetter raadde mij dat ten sterkste af om de reden die ik al eerder noemde.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De originele Philips ontkalker CA6520/6521 kost 7€.
Voor dat geld heb je geen vraagtekens, gezwollen rubber, aangetaste leidingen, nasmaken, buikpijn ...
Als dat echt teveel is kun je eventueel de voorgeschreven ontkalkinterval van 3mnd nog negeren
En ga nu over van citroenzuur op melkzuur voor het schoonmaken van Senseo's.
Volgens mij krijg je meer giftigheid binnen in de Randstad (IJmuiden-Dordrecht en omstreken) dan via een schoonmaakactie in je Senseo. Maar goed je moet al een macrobioot/veganist/geheelonthouder zijn om weinig giftige stoffen binnen te krijgen met eten&drinken. Maar dit is meer een onderwerp voor de Koffiecorner van de site aan het worden
Daar loopt al een PFAS discussie.
edit @Arco. Aha, mooi ding. Ik doelde meer op die koffiezetters waarop zo'n snelfilter trechter werd gezet. Daar zat bij mijn weten geen rubberen afdichting in voor het waterreservoir.
Arco
Special Member
Op 9 december 2023 19:28:12 schreef Bobosje:
Of misschien door het langdurige hete water...
Door heet water verandert rubber echt niet in een kauwgomachtige kleverige massa... (het wordt dan hooguit keihard)
Alle apparaten hebben daar last van, ook bijv. plantenspuiten.
Ik gebruikte azijn (mag tegenwoordig ook niet meer) vroeger daarin tegen onkruid op tegels. Binnen 6 maanden was het ding total-loss (pompje en pakkingen als kauwgom)
Op 9 december 2023 19:13:15 schreef RAAF12:
Maar bij die klassieke koffiezetters zit geen rubber. Dat kwam pas opzetten bij de Senseo's.
Je vergeet even al de andere koffiezetters in het dure segment, die hebben allemaal een Ulka pomp en die kunnen er echt niet tegen.
Op 9 december 2023 19:31:12 schreef Arco:
Ik gebruikte azijn (mag tegenwoordig ook niet meer) vroeger daarin tegen onkruid op tegels. Binnen 6 maanden was het ding total-loss (pompje en pakkingen als kauwgom)
Maar dat staat sinds jaar en dag al in de gebruiksaanwijzing en zelfs op het apparaat 
Op 9 december 2023 19:29:04 schreef OXO:
De originele Philips ontkalker CA6520/6521 kost 7€.
Voor dat geld heb je geen vraagtekens, gezwollen rubber, aangetaste leidingen, nasmaken, buikpijn ...
Wat denk je wat daar in zit? Juist! Citroenzuur. Alleen de prijs is even anders.
Dit haal ik uit de specificaties van Philips:
Technische specificaties
Inhoud
1 fles ontkalker
Capaciteit
250 ml
Ingrediënten
Water en citroenzuur. Optimale concentratie voor Senseo-apparaten
[Bericht gewijzigd door Lampje45 op (24%)]
Op 9 december 2023 19:28:12 schreef Bobosje:
Of misschien door het langdurige hete water...
Het is toch wel erg moeilijk om je ongelijk te bekennen.
Komen er nog meer flutargumenten?
Arco
Special Member
Op 9 december 2023 19:47:41 schreef Lampje45:
[...]Maar dat staat sinds jaar en dag al in de gebruiksaanwijzing en zelfs op het apparaat
Ik heb op een plantenspuit nog nooit een waarschuwing tegen azijn gezien...
)
Op 9 december 2023 19:59:52 schreef Lampje45:
[...]Het is toch wel erg moeilijk om je ongelijk te bekennen.
Komen er nog meer flutargumenten?
Is geen flutargument. Azijn is zeer slecht voor natuurrubber. Punt. Uit.
Op 9 december 2023 20:03:27 schreef Arco:
Is geen flutargument. Azijn is zeer slecht voor natuurrubber. Punt. Uit.
Even goed lezen, de reden was nu heet water!!!!!
Arco
Special Member
Heet water verandert rubber niet in pap (zoals ik antwoorde), dus het was geen "flutantwoord"... (voortaan goed lezen...
)