Kon zo gauw niet vinden waar dat voor een redelijke prijs te koop is. Waar is het goedkoop en welke concentratie?
KGE
Golden Member
Even googlen op citroenzuur ontkalker geeft allerlei hits, bijvoorbeeld:
https://www.ah.nl/producten/product/wi381532/hg-koffiemachine-ontkalker-citroenzuur
Bij Bigbazar SQ ontkalker voor €2,49 werkt goed.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik gebruik altijd die van Action, werkt uitstekend. (is wel fosforzuur, maar dat werkt net zo goed)
Voor noodgevallen heb ik altijd een pak baking soda (natiumbicarbonaat) in de kast staan, da's bijna voor alles wat je kunt bedenken bruikbaar, ook voor ontkalken.
(Ook bruikbaar om de afvoer te ontstoppen, tegen maagzuur, en ontelbare andere dingen...)
Roland11
Golden Member
Natriumbicarbonaat lijkt me niet echt geschikt om kalk op te lossen...
Je hebt daarvoor zuur nodig en soda is juist een base.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Melkzuur lost kalk ook op als het warm is. Het is ook veilig voor koper en aluminium. Gaat iets langzamer dan de andere middelen, daar staat tegenover dat het je apparaat niet aantast.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 3 december 2022 12:51:49 schreef Roland11:
Natriumbicarbonaat lijkt me niet echt geschikt om kalk op te lossen...
Je hebt daarvoor zuur nodig en soda is juist een base.
Doe er maar eens een scheutje azijn bij, je zult versteld staan...
(wel afstand bewaren!)
Roland11
Golden Member
Op 4 december 2022 17:33:09 schreef Arco:
[...]
Doe er maar eens een scheutje azijn bij, je zult versteld staan...(wel afstand bewaren!)
Ja, gaat lekker bruisen als alle bicarbonaat wordt omgezet in CO2. Maar dat laat onverlet dat kalk nou niet echt goed zal reageren met soda...
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Gebruik nooit zuur, spaar je apparaat, jezelf en milieu. Gewone huishoudazijn en water is het minst schadelijk voor jou en apparaat.
Werkt gegarandeerd altijd en ik gebruik eigenlijk nooit meer iets anders.
Op 4 december 2022 17:46:43 schreef CrossFireX:
Gebruik nooit zuur, spaar je apparaat, jezelf en milieu. Gewone huishoudazijn en water is het minst schadelijk voor jou en apparaat.
Huishoudazijn is ook een zuur... en dan nog eentje die de neiging heeft rubber te doen zwellen. Dus niet in bvb de Senseo gebruiken.
Op 4 december 2022 17:46:43 schreef CrossFireX:
Gebruik nooit zuur, spaar je apparaat, jezelf en milieu. Gewone huishoudazijn en water is het minst schadelijk voor jou en apparaat.Werkt gegarandeerd altijd en ik gebruik eigenlijk nooit meer iets anders.
Fabrikanten van koffiezet apparatuur stappen (ook in de handleiding) steeds meer over van azijn naar zuur. De setjes die Saeco en Jura verkopen is ook zuut.
Voordat Action dit spul verkocht gebruikte ik altijd het "zuur" uit zo'n plastic citroentje uit de supermarkt.
Arco
Special Member
Op 4 december 2022 17:53:51 schreef bprosman:
[...]
Fabrikanten van koffiezet apparatuur stappen (ook in de handleiding) steeds meer over van azijn naar zuur. De setjes die Saeco en Jura verkopen is ook zuut.Voordat Action dit spul verkocht gebruikte ik altijd het "zuur" uit zo'n plastic citroentje uit de supermarkt.
Volgens een eerder bericht van iemand hier die in een repaircafe werkt (of had gewerkt) is dat zuur niet krachtig genoeg. En ik kan het bericht zo gauw niet meer vinden.
CrossFireX
Ik ontkalk mijn senseo en die van mijn vader al 5 jaar, en werken nog 100%...
Enkel met scheut azijn.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (14%)]
Arco
Special Member
Als je azijn giet in een apparaat waar natuurrubber in zit, is het gegarandeerd einde oefening.
(vroeger of later, meestal binnen een half jaar, rubber verandert in prut of een soort kauwgum)
Meeste koffiezetters nu hebben gelukkig synthetisch rubberen delen...
[Bericht gewijzigd door Arco op (16%)]
CrossFireX
Alle ringen wrijf ik altijd in met wat Siliconenvet als ik het terug monteer.
Geschikt voor apparaten in voeding.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (19%)]
Op 4 december 2022 17:57:16 schreef RAAF12:
[...]Volgens een eerder bericht van iemand hier die in een repaircafe werkte (of had gewerkt) is dat zuur niet krachtig genoeg. En ik kan het bericht zo gauw niet meer vinden.
Je kunt bij de ouderwetse, niet-keten drogist citroenzuur (fijne witte kristallen) los kopen. Kraanwater erbij en je bepaalt zelf de sterkte van het zuur.
Azijn is toch ook een zuur? Je kunt een lakmoestestje doen? Zuurgraad schijnt iets van 2 a 3 te zijn. En het kan wel degelijk materialen zoals marmer en travertin beschadigen. Hoe erg het beschadigd hangt van de zuurgraad af. En azijn is niet erg sterk en kan voor veel dingen redelijk veilig gebruikt worden. Ook is het op natuurlijke wijze goed afbreekbaar zonder dat er milieu narigheid overblijft.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Vreemd toch hoe _sommige_ vragen die niets met elektronica te maken hebben toch niet in vraag worden gesteld - zelfs niet door enige moderator...
Het is de moeite waard even op het net te zoeken naar citroenzuur.
Azijn kan veel schade aanrichten. Citroen zuur heb ik voor 8,50 kunnen kopen bij de drogist op het net voor 1 KG.
Dit is voedselveilig en lost ook rubber niet op. Dosering 50 gram op 1 liter , kun je nog heel wat apparaten veilig mee ontkalken.
En het is niet voor niets dat Philips azijn expliciet verbiedt. En ja in zowat alle koffiemachines zitten het zelfde fabrikaat pompen en die gaan stuk van azijn.
[Bericht gewijzigd door Lampje45 op (21%)]
Op 4 december 2022 19:46:55 schreef smd:
Hou het bij originele senseo ontkalker, fabrikant zal er wel over nagedacht hebben...
Dat is citroenzuur 
In het Senseo reparatie handboek van het repaircafe (is gratis te downloaden) staat de juiste mengverhouding citroenzuurkorrels/water.
Citroenzuurkorrels zijn gewoon bij Bol.com/Conrad te bestellen.