Citroenzuur senseo

RAAF12

Golden Member

Op 9 december 2023 19:03:48 schreef Arco:
Voor mij geen azijn meer (ik heb daar al genoeg apparaten kapot aan zien gaan...)

Ik bestel citroenzuur altijd per 5kg, want het is (bijna) overal bruikbaar voor... https://www.glazen-en-potten.nl/5-kg-citroenzuur-e330-levensmiddelkwal…
(voor koffiezetters ontkalken, badkamer/toilet ontkalken, op smaak brengen gerechten,...)

Maar bij die klassieke koffiezetters zit geen rubber. Dat kwam pas opzetten bij oa. de Senseo's.

Op 9 december 2023 19:03:48 schreef Arco:
Voor mij geen azijn meer (ik heb daar al genoeg apparaten kapot aan zien gaan...)

Ik bestel citroenzuur altijd per 5kg, want het is (bijna) overal bruikbaar voor... https://www.glazen-en-potten.nl/5-kg-citroenzuur-e330-levensmiddelkwal…
(voor koffiezetters ontkalken, badkamer/toilet ontkalken, op smaak brengen gerechten,...)

Citroenzuur is voedselveilig en was ook mijn eerste keus om te gaan gebruiken als ontkalker van de koffiezetter, echter de fabrikant van de koffiezetter raadde mij dat ten sterkste af om de reden die ik al eerder noemde.

Arco

Special Member

Maar bij die klassieke koffiezetters zit geen rubber. Dat kwam pas opzetten bij de Senseo's.

Dacht ik toch niet... ;)
Zelfs de Moccamaster van Techivorm had 55 jaar geleden al rubberen delen, en gingen regelmatig door azijn kapot...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Of misschien door het langdurige hete water...

De originele Philips ontkalker CA6520/6521 kost 7€.
Voor dat geld heb je geen vraagtekens, gezwollen rubber, aangetaste leidingen, nasmaken, buikpijn ...
Als dat echt teveel is kun je eventueel de voorgeschreven ontkalkinterval van 3mnd nog negeren

RAAF12

Golden Member

En ga nu over van citroenzuur op melkzuur voor het schoonmaken van Senseo's.
Volgens mij krijg je meer giftigheid binnen in de Randstad (IJmuiden-Dordrecht en omstreken) dan via een schoonmaakactie in je Senseo. Maar goed je moet al een macrobioot/veganist/geheelonthouder zijn om weinig giftige stoffen binnen te krijgen met eten&drinken. Maar dit is meer een onderwerp voor de Koffiecorner van de site aan het worden :-) Daar loopt al een PFAS discussie.

edit @Arco. Aha, mooi ding. Ik doelde meer op die koffiezetters waarop zo'n snelfilter trechter werd gezet. Daar zat bij mijn weten geen rubberen afdichting in voor het waterreservoir.

Arco

Special Member

Op 9 december 2023 19:28:12 schreef Bobosje:
Of misschien door het langdurige hete water...

Door heet water verandert rubber echt niet in een kauwgomachtige kleverige massa... (het wordt dan hooguit keihard)

Alle apparaten hebben daar last van, ook bijv. plantenspuiten.
Ik gebruikte azijn (mag tegenwoordig ook niet meer) vroeger daarin tegen onkruid op tegels. Binnen 6 maanden was het ding total-loss (pompje en pakkingen als kauwgom)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 december 2023 19:13:15 schreef RAAF12:
Maar bij die klassieke koffiezetters zit geen rubber. Dat kwam pas opzetten bij de Senseo's.

Je vergeet even al de andere koffiezetters in het dure segment, die hebben allemaal een Ulka pomp en die kunnen er echt niet tegen.

Op 9 december 2023 19:31:12 schreef Arco:

Ik gebruikte azijn (mag tegenwoordig ook niet meer) vroeger daarin tegen onkruid op tegels. Binnen 6 maanden was het ding total-loss (pompje en pakkingen als kauwgom)

Maar dat staat sinds jaar en dag al in de gebruiksaanwijzing en zelfs op het apparaat _/-\o_

Op 9 december 2023 19:29:04 schreef OXO:
De originele Philips ontkalker CA6520/6521 kost 7€.
Voor dat geld heb je geen vraagtekens, gezwollen rubber, aangetaste leidingen, nasmaken, buikpijn ...

Wat denk je wat daar in zit? Juist! Citroenzuur. Alleen de prijs is even anders.

Dit haal ik uit de specificaties van Philips:

Technische specificaties

Inhoud
1 fles ontkalker
Capaciteit
250 ml
Ingrediënten
Water en citroenzuur. Optimale concentratie voor Senseo-apparaten

[Bericht gewijzigd door Lampje45 op zaterdag 9 december 2023 19:55:47 (24%)

Op 9 december 2023 19:28:12 schreef Bobosje:
Of misschien door het langdurige hete water...

Het is toch wel erg moeilijk om je ongelijk te bekennen.

Komen er nog meer flutargumenten?

Arco

Special Member

Op 9 december 2023 19:47:41 schreef Lampje45:
[...]

Maar dat staat sinds jaar en dag al in de gebruiksaanwijzing en zelfs op het apparaat _/-\o_

Ik heb op een plantenspuit nog nooit een waarschuwing tegen azijn gezien... :+ )

Op 9 december 2023 19:59:52 schreef Lampje45:
[...]

Het is toch wel erg moeilijk om je ongelijk te bekennen.

Komen er nog meer flutargumenten?

Is geen flutargument. Azijn is zeer slecht voor natuurrubber. Punt. Uit.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 december 2023 20:03:27 schreef Arco:

Is geen flutargument. Azijn is zeer slecht voor natuurrubber. Punt. Uit.

Even goed lezen, de reden was nu heet water!!!!!

Arco

Special Member

Heet water verandert rubber niet in pap (zoals ik antwoorde), dus het was geen "flutantwoord"... (voortaan goed lezen... :+ )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 december 2023 20:09:42 schreef Arco:
Heet water verandert rubber niet in pap (zoals ik antwoorde), dus het was geen "flutantwoord"... (voortaan goed lezen... :+ )

Nogmaals goed lezen, ik reageerde op bobosje, niet op jou.

maartenbakker

Golden Member

Op 9 december 2023 19:29:04 schreef OXO:
De originele Philips ontkalker CA6520/6521 kost 7€.
Voor dat geld heb je geen vraagtekens, gezwollen rubber, aangetaste leidingen, nasmaken, buikpijn ...
Als dat echt teveel is kun je eventueel de voorgeschreven ontkalkinterval van 3mnd nog negeren

Maar die is dus specifiek geschikt voor Philipskoffiezetters, die wel rubber maar geen koper bevatten. Koperhoudende types geven met dit middel kennelijk de door jou genoemde nasmaken.

Ik heb de laatste handvol berichten even gescand, en daaruit proef ik dat niet iedereen het overzicht over de situatie heeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Op 9 december 2023 20:12:21 schreef Lampje45:
[...]

Nogmaals goed lezen, ik reageerde op bobosje, niet op jou.

Dat deed ik ook...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voor de chemici onder ons...

Natuurrubber kan best tegen sterk verdunde natuurazijn.
Natuurrubber kan echter NIET tegen sterke concentraties van azijn. Onverdunde huishoudazijn of schoonmaakazijn of andere soorten van sterk geconcentreerd azijnzuur zijn absoluut funest voor natuurrubber.

Voor de goede orde, in mijn vorige posts waar ik sprak/spreek over natuurazijn heb ik het over de normale meest gangbare 4% keukenazijn voor de bereiding van gerechten dat ik in sterk verdunde vorm gebruik als ontkalkingsmiddel van mijn koffiezetter (met de goedkeuring van de fabrikant).
Hoop dat het nu duidelijker is.

Ik heb ooit eens een aquarium ontkalkt met azijn , dat leek mij een goed idee.

De siervissenboer vond dat niet ; "was het je al eens opgevallen dat na het kitten van je aquarium , het nogal eens azijnig ruikt" ?

Eh ja....

De kit die je gebruikt is een siliconenkit , oftewel , een afdichtingskit op basis van azijnzuur.....
Als je graag je vissen in je aquarium wil behouden en niet in een plas er naast gebruik je beter een ander middel om van het kalk af te komen bij een poetsbeurt....

Kortom ook voor bepaalde siliconen afdichtingen is azijn niet bepaald de beste keuze , dus toch maar citroenzuur gebruiken

Schoonmaakazijn ga je helemaal al niet gebruiken , dat is niet voor consumptie en daar zitten vaak "parfums" bij...
Tenzij je meer van koffie met dennegeur houd dan van je apparaat..

P.S.
Sommige reinigers , zoals de kalkweg schuimspray van HG , bevat fosforzuur. Fosforzuur is ook een roestverwijderaar.... pas dus op met sommige metalen. Je kunt er heel mooi messing achtige metalen mee "poetsen" maar pas op met ijzer etc....

Azijn is rotzooi voor Rubber. We gebruikte geregeld voor onkruid en 2 plantenspuiten en 2 hogedruk spuiten om zeep, alle rubber onderdelen zijn geheel vervormd. Dus voor Senseo ook ruk!! Ik gebruik gewoon fabrieks ontkalker van senseo zelf 1 x per jaar, zitten 3 zakjes in doosje, weer 3 jaar verder.

Op 10 december 2023 22:56:09 schreef smd:
Azijn is rotzooi voor Rubber.

Niet generiek, hangt heel sterk af van de concentratie azijnzuur en of het natuurazijn is of synthetische azijn.

RAAF12

Golden Member

Verschilt de chemische formule van natuur cq. industrieel vervaardigde azijn? Open vraag, ik heb geen idee.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 11 december 2023 01:19:03 (16%)

Industrieel vervaardigde azijn bevat bijproducten die niet in natuurazijn zitten, de algehele chemische samenstelling verschilt tussen beide.