Lood-zuur auto-accu opladen, mag het zo?

Hoi,

Ik wil de accu van mijn auto buiten de auto en binnenshuis opladen (eigenlijk: bijladen/verder opladen).
De accu is nu behoorlijk koud (auto staat al dagen buiten).
Is dit een probleem voor het acculaden, c.q. moet ik hem eerst laten acclimatiseren aan binnenshuis?

Mogelijk is het niet van belang: als ik zou starten en wegrijden wordt ie ook in koude toestand bijgeladen (generator/dynamo).

Ik vraag het hier even voor 'safety'.

Mijn auto (1,5j) staat onder een carport in de wind en heb hem vannacht gans de nacht laten laden omdat hij al een week stilstaat.
Geen probleem zei mijne garagist het mag zelfs hard vriezen.

De lader (Aldi) heeft een vriesstand, dan wordt de batterij iets hoger dan 13.8V geladen maar dat doe ik niet, gewoon tot 13.8V is mij voldoende.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Onze auto's worden vertroeteld... ;)

Als je vergelijkt met noordelijk gelegen landen, daar moeten ze vaak bij -30 graden of lager nog hun werk doen.
Grootste probleem daar is de motorolie: bij -50 graden komt daar met starten niet veel beweging meer in...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is dan ook niet voor niets dat je in dat soort landen de meeste auto? ziet met een steker aan de voorkant.

I thought, I thought of everything

Op 6 december 2022 12:47:40 schreef Arco:
Onze auto's worden vertroeteld... ;)

Als je vergelijkt met noordelijk gelegen landen, daar moeten ze vaak bij -30 graden of lager nog hun werk doen.

Niet de auto wordt vertroeteld maar mijn bankrekening ;)

Hij zal wel starten bij -20 maar ik doe veel teweinig kilometers om de batterij in topconditie te houden en dat toont hij op het scherm.
Telkens ik moet stoppen voor een rood licht oid zegt de boordcomputer dat hij de motor laat draaien omdat de batterij voorrang heeft ipv de start/stop te activeren.

LDmicro user.

Op 6 december 2022 12:53:37 schreef paulp:
Het is dan ook niet voor niets dat je in dat soort landen de meeste auto? ziet met een steker aan de voorkant.

IDD, er zit aldaar een verwarmingselement in het blok. via een timer gaat dit 's ochtends vroeg de motor al voorverwarmen. je start dus de wagen meteen met een warme motor.

Op 6 december 2022 12:47:40 schreef Arco:
Onze auto's worden vertroeteld... ;)

Als je vergelijkt met noordelijk gelegen landen, daar moeten ze vaak bij -30 graden of lager nog hun werk doen.

Noorwegen schijnt vergeven te zijn van de electrische autos (die jongens hebben oog voor het milieu: verpatsen hun gas en olie naar andere landen en leven daar supergoed van). Tel uit je winst en principes -wat zijn dat???

Ik vraag me af wat electrische autos (hun accu's) doen bij extreme koude?!

Zal nooit electrisch kunnen rijden, dus (kans op) eigen ervaringen; nono...

Op 6 december 2022 12:58:23 schreef MGP:
[...]
Niet de auto wordt vertroeteld maar mijn bankrekening ;)

Binnenkort ben je dan vlug klaar met knuffelen! (gierende inflatie) 8)7

Arco

Special Member

Ik vraag me af wat electrische autos (hun accu's) doen bij extreme koude?!

Dat vroeg ik me ook net af, de capaciteit zal toch waarschijnlijk behoorlijk inkakken?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Denk dat het in de praktijk wel meevalt, door het gevraagde vermogen zal de accu ook wel behoorlijk snel weer opwarmen.

I thought, I thought of everything

Ik zie/hoor in programma's waarin het over electrische autos gaat, toch wel dat de actieradius bij koude aanmerkelijk minder is.
En dan gaat het nog over koude in west-europa...

De kachel in een elektrische auto kan makkelijk 2kw trekken en in bepaalde gevallen zit er zelfs verwarming in de accu zelf. Het vermogen dat de motor trekt is als je rustig rijdt relatief klein dus er is niet heel veel opwarming daardoor.

Maar de elektrische auto's van vandaag hebben een dusdanig groot bereik, dat het voor het woon-werkverkeer doorgaans niet uitmaakt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
EricP

mét CE

Ow. Dat moet dan vrij recent zijn. Ik meende toch nog niet zo lang geleden gelezen te hebben dat 'men' vrij trots was op een lullige 500km. In de folder. Zonder aanhanger, verwarming en tegenwind...

Maar goed... Heel veel processen verlopen beter bij 'nominale' temperatuur. Victron heeft een mooi verhaal over lood accu laden. Gelukkig zijn klassieke lood accu's redelijk tolerant voor mishandeling (alleen helemaal leeg trekken en zo een tijd laten staan vinden ze niet echt leuk). Als je buiten 'optimaal' zit, zal het niet gelijk stuk zijn ofzo.

Overigens is de hoeveelheid energie die je er met alleen starten uit haalt ook minimaal. Reken eens 100A gedurende misschien wel 2 seconden. Als je met 5A laadt, dan heb je dat er met 40 seconden weer in zitten. Goed, rendement is geen 100%, doe eens ruig: een minuut. Zelfs met 500A is het nog best een best korte tijd.

Arco

Special Member

Als je alleen korte stukjes rijdt, kun je het beste een versnelling kiezen, waarin het toerental boven de 2500-3000 is.
Dan heeft de alternator wat meer 'oomph' om de accu te laden. (op lage toerentallen laadt 'ie maar weinig)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je een modernere auto hebt kan die het spanningsloos maken wel eens niet leuk vinden.
Wanneer de spanning wordt onderbroken kunnen elektrische componenten als radio, auto geheugen etc. uitvallen. Voor de nieuwe modellen auto’s dient u het circuit op spanning te houden, zo voorkomt u storingen in het systeem van de auto. Bij sommige voertuigen moet men opnieuw een code invoeren.

Arco

Special Member

Dat heb ik ook als ik een enkele keer de accu binnen wil laden...
Alles werkt wel na herplaatsen, maar de boordcomputer blijft wel een kwartiertje mokken en zeuren over van alles... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Toch heb ik dat nooit begrepen, hoe moeilijk is het nou helemaal om die instellingen, als ze veranderd zijn, even op te slaan naar flash geheugen als het contact uitgezet wordt; die computers blijven dan onder spanning, anders zou het loshalen van de accu ook geen probleem zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 6 december 2022 14:45:36 schreef Arco:
Als je alleen korte stukjes rijdt, kun je het beste een versnelling kiezen, waarin het toerental boven de 2500-3000 is.
Dan heeft de alternator wat meer 'oomph' om de accu te laden. (op lage toerentallen laadt 'ie maar weinig)

Als dat zo is, dan is je regulator stuk .

EricP

mét CE

Toch heb ik dat nooit begrepen, hoe moeilijk is het nou helemaal om die instellingen, als ze veranderd zijn

Er is geen noodzaak toe. En zeg nou zelf: het is toch veel fijner als een klant niks meer durft en naar de dealer gaat voor een nieuwe accu? Of als-ie het zelf doet daarna alsnog naar de dealer moet om de vierwieler weer aan de gang te krijgen? Omzet!

Als dat zo is, dan is je regulator stuk .

Da's onzin, zeker bij een 'klassieke' dynamo. Bij stationair en net erboven doen ze gewoon niet zoveel. Dat kan wel, maar dan moet je de overbrengingsverhouding veranderen. En dan zou het zomaar kunnen dat het ding bij max. toerental te hard draait - als in: boven spec.

Op 6 december 2022 13:53:13 schreef electronono:
[...]
Binnenkort ben je dan vlug klaar met knuffelen! (gierende inflatie) 8)7

Daar maak ik mij absoluut geen zorgen over, ik heb een goede gezondheid meegekregen en verstandig geleefd. :+

Op 6 december 2022 14:45:36 schreef Arco:
Als je alleen korte stukjes rijdt, kun je het beste een versnelling kiezen, waarin het toerental boven de 2500-3000 is.

Dat doe ik meestal wel en negeer ik de aanbeveling van de boordcomputer om te veranderen van versnelling.

Ik denk dat mijn autocomputer in stilstand redelijk veel verbruikt maar heb het nog niet gemeten ofwel zijn de instellingen wat te nauw gezet.

LDmicro user.

Op 6 december 2022 13:48:59 schreef electronono:
[...]
Noorwegen schijnt vergeven te zijn van de electrische autos (die jongens hebben oog voor het milieu: verpatsen hun gas en olie naar andere landen en leven daar supergoed van). Tel uit je winst en principes -wat zijn dat???

Ik vraag me af wat electrische autos (hun accu's) doen bij extreme koude?!

Vergeet niet dat ze ook hun groen certificaten verkopen van hun waterkrachtcentrales. Dus Noren vullen hun elektrische auto's met grijze stroom (want geen certificaat). Als ik dat tegen Noorse kennissen zeg, zitten ze me altijd glazig aan te kijken.

En hun olie-inkomsten gaan in een fonds voor de toekomst. Blij dat wij in NL dat ook gedaan hebben en zo al 400.000.000.000€ in kas hebben. Oh, wacht...
(Niet helemaal eerlijk, onze welvaart staat is daar (te?) flink mee ondersteund).

Veel elektrische auto's kunnen worden voorverwarmd (incl. accu) met stroom uit de laadpaal. En als je een elektrische auto koopt schijnt stoelverwarming veel zuiniger te zijn dan luchtverwarming. Als extra pakket op o.a. Tesla's te krijgen ("winterpakket" o.i.d., per stoel aan te zetten) en voor de achterbank bij veel merken NIET te krijgen |:(

Op 6 december 2022 13:48:59 schreef electronono:
[...]
Noorwegen schijnt vergeven te zijn van de electrische autos (die jongens hebben oog voor het milieu: verpatsen hun gas en olie naar andere landen en leven daar supergoed van). Tel uit je winst en principes -wat zijn dat???

Ik vraag me af wat electrische autos (hun accu's) doen bij extreme koude?!

Zal nooit electrisch kunnen rijden, dus (kans op) eigen ervaringen; nono...

noorwegen heeft 95% waterkracht energie, ze leveren nu ook een 3GW aan het buitenland, 400MW aan NL..

ik heb eens een grote generator aangesloten, die had ook 230V nodig voor de carter verwarming. dan kon bij uitval het ding ook sneller terug gaan leveren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 december 2022 15:36:51 schreef EricP:
Da's onzin, zeker bij een 'klassieke' dynamo. Bij stationair en net erboven doen ze gewoon niet zoveel. Dat kan wel, maar dan moet je de overbrengingsverhouding veranderen. En dan zou het zomaar kunnen dat het ding bij max. toerental te hard draait - als in: boven spec.

das waar (van die klassieke dynamo's ), maar wel héél lang geleden. Franse wagens hadden sinds eind de jaren 60 al alternatoren, en de rest is wel gevolgd in de jaren 70.. de VW kever en de fiat 126 waren een uitzondering.

Op 6 december 2022 12:04:54 schreef electronono:
moet ik hem eerst laten acclimatiseren aan binnenshuis?

Deftige laders houden rekening met temperatuur. Maar zo'n deftige lader heb ik niet en ik heb nog nooit een probleem gehad.
Dus gewoon naar binnen sleuren dat ding en de kabels vast maken.

de accu neemt koud minder stroom op, dat zie je met een labovoeding al snel. hogere laadspanning met koude kan wel. echter als de klemspanning op 14,5V blijft staan voor de winter is niet goed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer