Ik heb een Tektronix P6105 probe.
Hiervan is het zwart kunstof kapje gescheurd waarin het pinnetje zit verwerkt voor de x10 selectie op mijn scope.
Nu had ik dit kapje er even afgehaald om de de schade te bekijken. Dit lijkt enigszins mee te vallen en wellicht dat ik het geheel nog kan lijmen.
Maar nu heb ik het idee dat het pinnetje niet meer zo goed terugveert. Dus minder strak staat. Nu was mijn vraag of het geheel nog wel compleet is en dat ik met het demonteren misschien een klein onderdeeltje kwijt ben geraakt?!
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen bij het zien van onderstaande foto's?

Achter de pin hoort een veertje te zitten.

Ja het pinnetje steekt uit het kunstof. Achter het pinnetje zit een veertje. Dat is te zien in de 3e foto.
Vervolgens valt het veertje in de inkeping (met het oranje vlakje) van de BNC connector.
Dit is hoe het nu in elkaar zit. Maar ik mis dan niets?

Ik heb er nooit een gedemonteerd maar moet er geen weerstand bij ? De waarde van de weerstand bepaald de vermenigvuldiging

Het lijkt erop dat er te speling op het pinnetje zit. Wanneer ik hem omhoog hou, valt het pinnetje ook een stukje naar beneden.
Zie hieronder het verschil tussen de P6105 en P6106. Hierdoor ben ik bang dat het pinnetje niet goed genoeg contact blijft maken met de scope

Op 8 december 2022 10:20:46 schreef fred101:
Ik heb er nooit een gedemonteerd maar moet er geen weerstand bij ? De waarde van de weerstand bepaald de vermenigvuldiging

Het pinnetje maakt kontakt met een kontaktring die rond de bnc socket zit. Deze schakelt tegen massa, om de scoop te vertellen welke probe er aan hangt.

Deze schakelt tegen massa, om de scoop te vertellen welke probe er aan hangt.

Waarschijnlijk is dit wel bekend bij Fred101. Tektronics heeft een reeks van verschillende probes. Daarin zitten ook 1 op 100 verzwakker probes. Ik denk dat Fred bedoelt dat met dat weerstandje er in, de scoopuitlezing meegaat naar de juiste verzwakkerstand. Dus 1 op 1, 1 op 10, 1 op 100. enz.

Ik weet echter ook niet of ze dat met een weerstandje doen of anders. Misschien ook wel niet en is er alleen een 1 op 10 omschakeling met dat pennetje. En moet je het voor de 1 op 100 probes er zelf bijbedenken. Ik heb het nooit met een weerstandje gezien in elk geval.

Ik weet dat ook, toevallig: er hoort nog een weerstandje (waarschijnlijk een MELF) tussen.
Zo uit mijn hoofd iets van 10 of 47k, maar dat kun je eenvoudig testen door een 'gewoon' weerstandje tussen de ring en de BNC-huls te houden. De aanduiding op het display zou dan moeten veranderen.

Op tekwiki is waarschijnlijk meer info te vinden.

Als ik meet tussen dit pinnetje en de GND van de BNC van mijn P6106 meet ik 11K. Dit meet ik niet bij mijn P6105. Dus ik verwacht dat er hier nog een weerstand mist..

Op 8 december 2022 11:44:39 schreef fatbeard:

Zo uit mijn hoofd iets van 10 of 47k, maar dat kun je eenvoudig testen door een 'gewoon' weerstandje tussen de ring en de BNC-huls te houden. De aanduiding op het display zou dan moeten veranderen.

Zojuist bovenstaand geprobeerd met een 10K weerstand en inderdaad, de aanduiding wijzigt op mijn scope.

Op 8 december 2022 11:44:39 schreef fatbeard:
Ik weet dat ook, toevallig: er hoort nog een weerstandje (waarschijnlijk een MELF) tussen.

Enig idee hoe deze dan bevestigd word? Ik zie namelijk nog niet hoe dit weerstandje goed blijft zitten tussen het veertje en de bnc connector.

Zoals gezegd, een MELF (onder het veertje):

https://p.globalsources.com/IMAGES/PDT/B1168237852/MELF-Resistor.jpg

Bedoel je dat het op deze manier erin moet? Zo ja, sluit de BNC connector de weerstand niet gewoon kort?
Met andere woorden, hoe wordt de weerstand op zijn plaats gehouden?

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op (22%)]

Ik ken het ding niet, maar kan het niet tussen pennetje en veertje? Of zit dat aan elkaar vast?

Zo te zien hoort het veertje over het pennetje te zitten, gezien het uiteinde (denk ik)

De ring zxelf is van kunststof en sluit de weerstnd niet kort. Ik denk eerste de weerstand, dan het veertje en daarna het pennetje.

het veertje is krom, schuift zo niet goed door de schacht heen..

Op 8 december 2022 19:21:13 schreef testman:
het veertje is krom, schuift zo niet goed door de schacht heen..

Dit is misschien optisch bedrog. Maar het veertje schuift zonder problemen door de schacht

Op 8 december 2022 19:10:14 schreef benleentje:
De ring zxelf is van kunststof en sluit de weerstnd niet kort. Ik denk eerste de weerstand, dan het veertje en daarna het pennetje.

Ja klopt, het zwarte ringetje is inderdaad van kunststof. Maar dit zwarte ringetje schuift weer over de bnc connector van de probe. En dit geheel is wel weer geleidend. Daar doel ik op met betrekking op de weerstand kortsluiten.
En de schacht waar het pennetje en de veer in zit, loopt ongeveer maar tot de helft van het zwarte ringetje. Op de foto zie je zelfs dat het veertje er nog uit steekt. Dus als ik de weerstand hier op leg, ligt deze dus helemaal niet vast

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op (21%)]

In elke manual van een 10X Tek probe met readout ring kun je zien dat er een 11k weerstand in hoort te zitten.

Ik denk dat het uiteinde van de weerstand bij montage in het kanaaltje van de zwarte ring komt en zo geïsoleerd wordt.
Gewoon uitproberen.

Enneuh... ik heb niet zulke goede ervaringen met het lijmen van dit soort zaken (YMMV), ik zou het printen.

Thanks voor die stl file. Ga ik zeker gebruiken.
Dank voor de antwoorden en ik ga het proberen met die MELF weerstand

Ik wilde nog even laten weten dat het gelukt is. Zowel met de 11K MELF weerstand als met het nieuwe kunstof kapje.
Hieronder het resultaat