geluid converteren naar vector data

Beste lezers,

Ik kocht een magnetometer kit welke grondmagnetisme via geluid registreert.
Maar, ik wil de geluiden als data wegschrijven op een sd-card om te kunnen laden in Qgis.
Ik heb daar een interface voor nodig maar heb geen idee welke.

Is er iemand die ons, de ArcheoHotspot te Oegstgeest, kan helpen?
De magnetometer-kit komt van FGM-fluxgate-magnetic-field-sensor. De pdf's daar zijn voor mij niet geheel duidelijk.

Vriendelijke groeten, Philip.

Ph.H.Pieterse
Coördinator ArcheoHotspot Oegstgeest
Boonstraat 6
2341JS Oegstgeest
06-13870957

Die foto van de kit komt niet overeen met de producten op fgsensors.com.

Als je een correct typenummer van dit ding, en misschien die pdf's eens deelt dan kunnen we kijken of er toevallig een digitale poort op deze kit zit.

[Bericht gewijzigd door kojazz op 13 december 2022 14:43:02 (16%)

Beste Kojaz,

De foto komt van https://magnetometer-kit.com waar ook de documentatie te vinden is.
Of er een "poort" op zit? Geen idee.
Heel vriendelijk van u om te reageren.

Groeten, Philip.

Middels een Arduino uno o.i.d. de frequentie meten en dan, eventueel op commando van een drukknop als je geen onnodige data wilt registreren, die frequentie als nr naar een tekst-bestandje op een SD-card laten schrijven.

Eventueel kan je ook nog uitmeten waar het stuursignaal van de VCO staat en dan hoef je niet eens frequentie te meten maar kan je die spanning direct meten met een van de AD-ingangen van de Arduino.

[Bericht gewijzigd door harry64 op 13 december 2022 16:34:51 (31%)

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!

Dank voor de links, dat maakt het helder.
Het bord heeft wel digitale uitgangen ("D0 .. D7") maar er staat nergens beschreven hoe daarmee kan worden gecommuniceerd.

Dus inderdaad, Harry's voorstel met een Arduino lijkt me praktisch. Komt erop neer dat een eigen variant van het gekochte bord wordt gebouwd.

Teneinde iets boven de nauwkeurigheid van het kompas in de gemiddelde smartphone uit te komen, moet wel de trukendoos open met deze sensors!

- Drie sensors maken en dan alleen de magnitude berekenen scheelt ook weer een hele grote afhankelijkheid van beweging en orientatie.
- Dat digitaal heterodyne mixen lijkt een goed plan.
- Die FGM-1 en FGM-2 sensors met compensatiespoel in feedback gebruiken dat gaat de boel echt factoren gevoeliger maken.
- Met meerdere sensors parallel een gebied afscannen gaat natuurlijk nog sneller.
- Het is natuurlijk erg handig om dit te koppelen aan een GPS unit en automatisch de coordinaten van elke meting op te slaan.

Hier iemand die het netjes documenteert
https://blog.arduino.cc/2022/02/08/mapping-the-earth-with-a-diy-magnet…

Heel leuk maar ik vermoed dat ie uiteindelijk vooral de temperatuurdrift van zijn hallsensoren op google maps heeft gezet.

Die fluxgate sensors hebben minder last daarvan, dus zou het iets kunnen worden.

Hoeben

Golden Member

Op 13 december 2022 18:00:45 schreef kojazz
Heel leuk maar ik vermoed dat ie uiteindelijk vooral de temperatuurdrift van zijn hallsensoren op google maps heeft gezet.

Die fluxgate sensors hebben minder last daarvan, dus zou het iets kunnen worden.

Als je echt AC werkt, telt DC-offsetdrift niet mee, alleen de gain blijft over. Een goede (!) Hall sensor doet dan -0,015 %/K bij I=1 mA, wat in dit geval wil zeggen bij 200mV/Tesla. Voor 80 uT moet je wel aardig versterken want dat is dan 16 uV volle schaal. Stroom opschroeven van de sensor naar 5 mA maakt daar alweer 80 uV van. Omdat het AC is heb je geen 1/f ruis en dan kan dat wel, zelfs met 1 mA. En om de rest van de drift weg te krijgen zet je er gewoon een PT100 (of 1000), karakteriseren en je bent heel nauwkeurig.

Maar ja, de elektronica en software mogen duur zijn. Zolang de sensor maar goedkoop is.

Met een lock-in kun je al goed tot een 20 nT gaan, dat is gemeten maar toen kon die amplifier niet dieper. En die lock-in kost een vermogen.

Nou weet ik niet wat precies gemeten wordt, breedbandig? Om eens te kijken wat een goede Hall sensor theoretisch zou kunnen halen?

Kijk meneer Hoeben u weet nog steeds van de hoed en de rand.

Ben bang dat de hele discussie aan TS voorbij gaat, maar goed.

Voor de magnetisch veld 'mapping' lijkt me een bandbreedte van 10 Hz al heel aardig. Zo snel rennen de archeologen uit Oegstgeest nu ook weer niet over een veld heen.

Zeker interessant om te kijken wat een hall sensor kan.

Hoe zit het tegenwoordig met GMR (giant magnetoresistors) of AMR (anisotropic magnetoresistance) versus Hall sensors?

En heeft het nog zin om zelf iets te bouwen, als je digitale kompas chips kan kopen?

[Bericht gewijzigd door kojazz op 13 december 2022 21:17:19 (15%)