ET200SP

trix

Golden Member

hallo,

we hebben hier op het werk een test opstelling staan die aan gestuurd word met een siemens ET 200SP in combinatie met een scherm (HMI).
de PLC meet drukken (4-20 mA)
temperatuur (PT 1000)
en stuurt 6x freq regelaar aan met LAN

dit is 4 jaar geleden geprogrameerd door een programeur van een externe firma, maar die programeur werkt daar inmiddels niet meer.

probleem is dat er nu nog kleine software aanpassingen gedaan moeten worden.
die software is eigenlijk nooit goed/compleet geweest.het is in die tijd nooit goed getest.

vraag:
wat heb ik nodig en wat moet ik doen om dit zelf uit te voeren.
ik heb denk ik onder andere het programma nodig dat in de PLC zit (niet zeker of dit destijds is mee geleverd) en wellicht licenties.

alvast bedankt.

eigenwijs = ook wijs

Afhankelijk van de plc ik neem maar even aan dat het ook een siemens s7 is heb je TIA Portal nodig.
Je kunt als je je registreert bij Siemens een 2 weken testversie downloaden.

Nu komt het moeilijke, in de meeste plc's staan de plc blokken op de plc zelf. Deze kun je downloaden. Het moeilijke is dan even om uit te vissen in welke versie deze is gemaakt, V11,12,13,14,15,16,17,18

De hmi staat zelden de bron op.

Belangrijk is dus dat je de plc software krijgt van het bedrijf.

Hier eisen we direct de broncode bij opdracht, dat mag in een gesloten enveloppe bij een advocaat/notaris.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op donderdag 15 december 2022 18:06:11 (54%)

4 jaar geleden, zal V13 of V14 zijn verwacht ik

maar inderdaad, als je geen broncode hebt,
en als die IO alles is wat er opzit?
dan is het net zo makkelijk om de functionaliteit even op papier te zetten en overnieuw te beginnen

Als je geluk hebt en de webinterface van de PLC is geactiveerd, dan kan je al meteen zien in welke versie het project gemaakt is. Maar ik weet niet of dat eigenlijk relevant is als je de broncode toch niet hebt; je zal de blokken toch van de PLC moeten downloaden. Op zich lukt dat wel, al twijfel ik of je er de commentaren bij krijgt. Dus je gaat mogelijk het programma zelf moeten doorgronden.

Opeen 1500 staat de hele code, van een kreupele 1200 weet ik het niet die dingen gebruiken wij nooit.

Op 15 december 2022 18:02:18 schreef Peter112: ik neem maar even aan dat het ook een siemens s7 is

Op 16 december 2022 06:29:20 schreef Peter112:
Opeen 1500 staat de hele code, van een kreupele 1200 .

Er staat toch gewoon et 200sp?
Dan zal het een 1510sp of 1512sp zijn, een van de meest gebruikte plc's van de laatste jaren

trix

Golden Member

dus binnen de ET 200sp zijn er nog verschillinde opties ?

de vraag is eigenlijk:
wat heb ik nodig om deze PLC te kunnen programmeren ?

eigenwijs = ook wijs

Er hoort nog ergens een PLC bij, die ET200sp is toch een kopstation? En daar horen ook nog wat I/O modules bij.

Dus wat voor PLC heb je?

En je hebt het over een testopstelling, dus geen on-site installatie.

Als je de originele PLC nog kunt uitlezen (Met Tia portal zoals gezegd) dan is er waarschijnlijk geen droog brood van te maken omdat je geen symboolnamen en commentaren meer hebt.
Dan kun je net zo goed iets nieuws maken.

Een licentie van Tia portal is nu ook niet echt goedkoop en voor een single projectje eigenlijk niet rendabel.

-edit- Je hebt het ook over een HMI, welke is dat?
Dus als je wat fixes wilt maken zul je daar ook de programmeer software voor moeten hebben.

@ onze siemens mannen: Zit in Tia portal eigenlijk wincc ingebouwd of is dat nog steeds los?

-edit nogmaals- Is dit een testopstelling om alleen devices te testen of is het een copie van een (standaard) installatie in het veld?
Anders kun je ook nog overwegen een heel andere plc te gebruiken of andere "compatible" software pakket voor de Siemens PLC. (Zoals Speed 7 studio van Yaskawa, het oude VIPA). Let op: Je kunt daar de siemens panelen NIET mee programmeren.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
trix

Golden Member

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

@henri62, ik werk nu waar je vader (in brabants: julie pap :)) heeft gewerkt.

het is een test opstelling om een bepaald onderdeel van een machine die veel bij ons word verkocht te testen.
die machine/opstelling staat bij ons op de afdeling "experimenten"
dus 1 losse unieke machine.

buiten een soort "netwerk hub" (verdeel blok voor die groene kabels) zit er niet meer in dan het geen op de foto's.

het bedrijf wat hem destijds (3-4 jaar geleden) heeft geprogrammeerd gaat dit waarschijnlijk niet meer gratis aanpassen.

hoort normaal gesproken bij zo'n opdracht het programma (broncode, heet dat zo ?) mee geleverd te worden ?

eigenwijs = ook wijs
GJ_

Moderator

Op 15 december 2022 18:02:18 schreef Peter112:
Nu komt het moeilijke, in de meeste plc's staan de plc blokken op de plc zelf. Deze kun je downloaden.

PAS OP: van de PLC naar de PC heet uploaden en geen downloaden!!
Ik heb al ooit software verloren zien gaan toen een leeg project van de PC naar een apparaat werd geupload.

PC -> PLC = DOWNLOAD
PLC -> PC = UPLOAD

Altijd.

Op 16 december 2022 15:37:58 schreef trix:
hoort normaal gesproken bij zo'n opdracht het programma (broncode, heet dat zo ?) mee geleverd te worden ?

Nee, die broncode is altijd eigendom van de programmeur ook al programmeert ie in jullie opdracht. Jullie hebben er dus bot gezegd geen enkel recht op.

Persoonlijk geef ik het er wel altijd bij in de vaste overtuiging dat tevreden klanten toch altijd terugkomen, ook al is het niet gratis.

Overigens, als het al niet goed gewerkt heeft kun je natuurlijk ook gewoon alles opnieuw maken. Vaak is dat sneller dan in de software van een ander, die al niet goed was, te gaan lopen rommelen.

Op 16 december 2022 15:37:58 schreef trix:
@henri62, ik werk nu waar je vader (in brabants: julie pap :)) heeft gewerkt.

Den Bosch dus neem ik aan. :)

Dus toch een 1500 PLC zoals al geoppert was. Met profinet naar het scherm, een TP1500. Als je dat aan wilt passen zul je toch iets van Tia portal moeten hebben.

@GJ_: In TIA zit daar nu wel of niet iets vergelijkbaars in als wincc of is dat altijd los?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 16 december 2022 16:28:33 schreef GJ_:
[...]PAS OP: van de PLC naar de PC heet uploaden en geen downloaden!!
Ik heb al ooit software verloren zien gaan toen een leeg project van de PC naar een apparaat werd geupload.

PC -> PLC = DOWNLOAD
PLC -> PC = UPLOAD

Altijd.

[...]Nee, die broncode is altijd eigendom van de programmeur ook al programmeert ie in jullie opdracht. Jullie hebben er dus bot gezegd geen enkel recht op.

Persoonlijk geef ik het er wel altijd bij in de vaste overtuiging dat tevreden klanten toch altijd terugkomen, ook al is het niet gratis.

Overigens, als het al niet goed gewerkt heeft kun je natuurlijk ook gewoon alles opnieuw maken. Vaak is dat sneller dan in de software van een ander, die al niet goed was, te gaan lopen rommelen.

Wij spreken bij de verkoop / onderhandelingen altijd iets af over de broncode. De meeste verkopers van bedrijven doen hier niet moeilijk over, de programmeurs soms niet maar die hebben dan geen keus.
Voor sommige projecte gebruiken ze ook onze eigen bibliotheek.
We hebben wel eens een bedrijf weggestuurd bij de onderhandelingen, dan belt meestal de hogere in functie wel even waarom ze niet meer mee mogen doen.

Wij gaan van het principe uit : wij zijn open dus jullie ook.

GJ_

Moderator

Op 16 december 2022 18:39:23 schreef Peter112:
[...]

Wij spreken bij de verkoop / onderhandelingen altijd iets af over de broncode. De meeste verkopers van bedrijven doen hier niet moeilijk over

De meeste Duitse machinebouwers geven het gewoon niet, voor jou tien anderen. Zeker de grote machinebouwers geven jou niks.

Maar nogmaals, mij boeit het niet, als een klant het wil krijgt ie de complete broncodes, en meestal zelf zonder dat ze het vragen. Want zoals gezegd: een tevreden klant komt toch altijd terug.

Op 16 december 2022 18:21:05 schreef henri62:
@GJ_: In TIA zit daar nu wel of niet iets vergelijkbaars in als wincc of is dat altijd los?

In het TIA portal moet je alles los kopen.
Ik vind het persoonlijk een ramp. Step5 was fijn, Step7 was fijn, TIA is echt volkomen ruk. Wie dat bedacht heeft heeft een steekje los.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 16 december 2022 18:55:22 (25%)

Arco

Special Member

Als een klant speciale soft/firmware laat maken krijgt hij bij mij desgevraagd ook de source erbij: hij heeft er tenslotte voor betaald...

Alleen als er 'proprietary' code in zit moet de klant een NDA tekenen.
Sommigen doen dat niet, dan ook geen source ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Op 16 december 2022 18:55:09 schreef Arco:
Als een klant speciale soft/firmware laat maken krijgt hij bij mij desgevraagd ook de source erbij..

mijn idee. Maar geen algemeen gebruik, integendeel. Ik heb grote machinebouwers om zien draaien bij Unilever, Coca Cola, enz enz. Feit blijft dat je als klant niks te eisen hebt, je bent afhankelijk van de welwillendheid van de makers.

Op 16 december 2022 18:47:41 schreef GJ_:
[...]
[...]In het TIA portal moet je alles los kopen.

Je kunt ook gewoon de trial downloaden
https://support.industry.siemens.com/cs/document/109784440/simatic-ste…
heb je in ieder geval 21 dagen (per download) om te kijken of je de software geupload krijgt en of dat wat is om te bewaren

al verwacht ik niet dat het lukt, safety en de verkeerde versie
safety wachtwoord zul je ook wel niet hebben, dus dan heb je aan de safety broncode ook niks

trix

Golden Member

Op 16 december 2022 18:21:05 schreef henri62:
[...] Den Bosch dus neem ik aan. :)

klopt

Op 16 december 2022 16:28:33 schreef GJ_:
[...]PAS OP: van de PLC naar de PC heet uploaden en geen downloaden!!

niet zeker van, maar noemen ze dat bij de arduino IDE niet precies andersom ?

Op 16 december 2022 16:28:33 schreef GJ_:
Overigens, als het al niet goed gewerkt heeft kun je natuurlijk ook gewoon alles opnieuw maken.

ik heb niet veel programeer skils, dus dat is niet zo simpel voor mij.

het is trouwens een nederlandse machine bouwer.
maar ook als ik de broncode zou hebben is het nog redelijk duur en omslachtig om dit zelf te doen, zeker omdat het waarschijnlijk eenmalig is.
het zijn ook geen dingen waardoor de machine niet kan draaien, maar meer slordigheden b.v. verkeerde text bij het verkeerde alarm - data word gelogd in blokken van 1 uur i.p.v. 24 uur - toerental motor kan je onder de vooraf ingestelde minimale waarde laten draaien. dat soort dingen.
machine is destijds niet goed getest en dingen zijn op zijn beloop gelaten.

ik heb hier bij die machine bouwer al contact over gehad, en vervolgens een offerte voor de wijzigingen gekregen. maar ik denk eens kijken wat er voor nodig is om het zelf te doen, vooral ook omdat ik dat wel leuk vind.

bedankt voor de reacties.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Wat up en downloaden is, hangt af van welk apparaat je als master ziet... ;)

Siemens drukte op GSM modules bij de serieele poort altijd 'Rx' bij de Tx pin, en 'Tx' bij de Rx pin... (Was altijd toch even uitproberen)
Ze bedoelen daarmee niet wat de pin doet, maar wat je er op aan moet sluiten...
(op Tx moet je Rx aansluiten en vice versa)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

Op 16 december 2022 19:59:29 schreef Arco:
Ze bedoelen daarmee niet wat de pin doet, maar wat je er op aan moet sluiten...

dan kan je bij een connector pin (male) ook female zetten...want die moet daar in.
dat is anders doen om anders te zijn, niet omdat het nut heeft.

[Bericht gewijzigd door trix op vrijdag 16 december 2022 21:00:00 (11%)

eigenwijs = ook wijs
GJ_

Moderator

Op 16 december 2022 19:59:29 schreef Arco:
Wat up en downloaden is, hangt af van welk apparaat je als master ziet... ;)

Hier hebben we het over PLCs en daar is het altijd zoals ik aangaf. Ook altijd bij HMIs en FOs. Maak het nou niet onnodig verwarrend

@trix,

als je wat handig bent met Node-red, heb je helemaal geen Tia portal software nodig.
Het programma kan in de plc blijven of je kan deze ook verwijderen.

Ik heb zelfde plc met analoge in en output kaarten, zelfs met profibus communicatie naar een slave in mn tuinhuis waar ik analoge druksensoren uitlees.
Dit werkt al paar jaar foutloos en 24/7

Met Node red kan je alles van je plc uitlezen en aansturen.
Er zijn nog mogelijkheden maar deze zijn wat moeilijker en kleinere kans op succes

De aansturing van je hmi scherm zou dan anders moeten, maar op deze manier kan je alles doen via opensource.

In productie omgeving is dit sowieso een dikke no no, maar voor jullie testomgeving kan dit wel ideaal zijn.

Dan kan je alles zelf instellen, zelfs kan je home assistant en grafana gebruiken als je deze gewend bent.

ASPA-tech.be
trix

Golden Member

ik denk niet dat ze hier met zo'n oplossing akkoord gaan.
het is dan wel een testomgeving maar het moet wel via de officiële wegen gebeuren.
dank voor de input.

eigenwijs = ook wijs