Goedemiddag

De varistor en zekering van onze laadpaal (Wallbox Pulsar 22kw) zijn doorgebrand door piekspanning)
Nu wil ik deze onderdelen gaan vervangen, de zekering heb ik inmiddels achterhaald door de tekst erop, echter de varistor is helemaal zwart. Iemand enig idee wat voor varisator ik nodig heb ? Ik wil natuurlijk wel de goede selecteren zodat er geen risico is voor de auto. De verkoolde varistor is 10 mm, maar ik weet natuurlijk niet hoe breed hij daarvoor was ;)

Hopelijk kan iemand helpen.

Groetjes Jessica

't Is een varistor (VARiable resISTOR, varisator bestaat bij mijn weten (nog) niet... ;)
Als het een 230v lader is, zal een S10K275 volstaan. (de '10' is de diameter, die kun je even opmeten. Is die bijv. 14mm dan wrdt 't de S14K275)

Ik neem tenminste aan dat varistor en zekering bij de netspanning zitten.
Het kan zijn dat er misschien nog meer kapot is in het apparaat... (kan ook door spanningspiek/overspanning komen)

Ha! Gaaf om te zien! Met een Raspberry pi Compute module 3!

Dit is niet een zodanig populair apparaat wat zo gebruikelijk is dat iemand die er tientallen heeft gerepareerd toevallig ook nog eens HIER actief is en ook nog eens het schema uit z'n hoofd kent.

Als je van plan bent om hem zelf te vervangen, dan moet ie er toch uit en dan kan je vast aflezen wat het moet zijn. Zo ingebouwd als ie zit kan je het gewoon niet zien.

Maar waarom denk je dat dit ding kapot is?

edit:... maar "educated guessing" kan natuurlijk ook...

Hoi Arco,

Het is inmiddels aangepast hoor, helemaal gelijk;).

Het is een 3 fase laadpaal dus 400V. Ik heb de verkoolde varistor opgemeten en die is inderdaad 10 mm, maar ik weet natuurlijk niet hoe breed hij daarvoor was. Is de S10K275 dan genoeg?

Hi Rew,

Hierbij de foto van de onze haha. Die is zo zwart als roet en niets meer op te lezen. We hebben de onderdelen gedemonteerd, op de zekering heb ik het typenummer kunnen achterhalen maar de varistor is helemaal verkoold .

Vandaar de vraag of iemand weet welk type we moeten bestellen.

Op 19 december 2022 16:01:41 schreef rew:
Ha! Gaaf om te zien! Met een Raspberry pi Compute module 3!

Dit is niet een zodanig populair apparaat wat zo gebruikelijk is dat iemand die er tientallen heeft gerepareerd toevallig ook nog eens HIER actief is en ook nog eens het schema uit z'n hoofd kent.

Als je van plan bent om hem zelf te vervangen, dan moet ie er toch uit en dan kan je vast aflezen wat het moet zijn. Zo ingebouwd als ie zit kan je het gewoon niet zien.

Maar waarom denk je dat dit ding kapot is?

edit:... maar "educated guessing" kan natuurlijk ook...

De besturing zit zo te zien op 1 fase, dus 230v, dan is een S10K275 prima...
Ik zou wel zonder auto eraan testen, want er kan meer kapot zijn. De 12v voeding (het zwarte blok) zou ook overleden kunnen zijn...

Op 19 december 2022 16:22:34 schreef Arco:
De 12v voeding (het zwarte blok) zou ook overleden kunnen zijn...

Zal kunnen maar ik heb vaak zat een zwart geblakerde varistor vervangen zonder schade erachter.

Dergelijke 'symptomen' kom ik wel vaker tegen. Meestal een nul die aan de haal gegaan is, maar ook wel eens een varistor zelf die door 'hard werken' ergens een sluiting geworden is.
Overigens is het ook een overweging om er een 300V exemplaar in te douwen - als het achterland dat aan kan. De overweging is dat een varistor 'slijt' als-ie een piek absorbeert. Ergens is het 'game over'.

't Is juist de bedoeling dat de varistor de zwakste schakel in de keten is, dan blijft de rest heel... ;)

De voedingsmodule bijv. mag maar 277v hebben, met een 300v varistor ga je daar ruim overheen en kan de voeding de zwakste schakel worden.
(en de 300v varistorspanning is bij 1mA, bij sterkere pieken is het een stukje meer)

Op 19 december 2022 16:36:15 schreef EricP:
Overigens is het ook een overweging om er een 300V exemplaar in te douwen - als het achterland dat aan kan. De overweging is dat een varistor 'slijt' als-ie een piek absorbeert. Ergens is het 'game over'.

Dit is ook hoe de 60950-1 het voorschrijft, hoogste nominale spanning +20%. 240VAC+20%=288V.

Dus ik zou dat ook doen als de overige elektronica het aankan. En als het past een grotere diameter erin, die kan meer energie absorberen voor hij klapt.

Op 19 december 2022 16:36:15 schreef EricP:
Dergelijke 'symptomen' kom ik wel vaker tegen. Meestal een nul die aan de haal gegaan is, .

Precies dat dus: de nul is ergens onderbroken geweest en dat heeft de schade veroorzaakt.

Dat klopt, de oorzaak weet ik. Die zit in een defect in de kWh meter voor load balancing. Was de 0 kwijt dus er is 400 V over de hele installatie gegaan. De vraag is alleen, welke varistor is wijsheid om te plaatsen, ik wil namelijk niet dat er schade kan ontstaan aan de auto, dus hij moet er op tijd uit knallen, maar toch goed zn werk doen...

Kijk even welke elco er geplaatst is, doorsnee genomen, bij een 400 Volt Elco hoort een 275 Volt varistor, bij 450 Volt kan je 300(310) plaatsen.
Hou er rekening mee dat ze doorgaans gezekerd zijn, dus waarschijnlijk in serie een weerstand, zekering of PTC hebben.
Kom niet in de verleiding die zekering over te slaan, dan kan het de volgende keer in brand staan.

De voedingsmodule bijv. mag maar 277v hebben

Als je weel eens een datasheet van zo'n ding hebt doorgespit... dan had je geweten dat die met een 275V exemplaar net zo hard gaat hemelen...

't Is juist de bedoeling dat de varistor de zwakste schakel in de keten is, dan blijft de rest heel..

Stierepoep. De zekering zou de zwakste schakel moeten zijn. De varistor moet er alleen voor zorgen dat de stroom zo hoog op loopt dat de zekering ook ploft - indien nodig. Zit je vaak genoeg 'op het randje', dan ploft de varistor. RTFD.
Een goed gedimensioneerde varistor... knalt er dus niet uit. Het is niet de bedoeling dat die dingen stuk gaan...

Overigens: soms kun je (als je het ding eenmaal van de PCB hebt) toch nog lezen wat er op gestaan heeft. 'Rookaanslag' voorzichtig verwijderen met een oplosmiddel (IPA doet het soms, maar niet altijd). En houd in gedachten dat niet elke fabrikant dezelfde nummering gebruikt. De nummering die Arco geeft, komt (als ik het zo uit het hoofd goed doe) van Epcos. Uiteraard zijn er meer makers.

Verder: precies wat Red_Arrow zegt... Een 275V is voor het 'huidige' net gewoon net ff te laag 'voor de mooi'. Maar... het kan prima zo zijn dat de fabrikant van die PCB het wel zo verzonnen heeft - ouder ontwerp of gewoon net niet lang genoeg over nagedacht.

Wat is de elco bij deze foto? Is dat het grijze onderdeel boven de zekering en varistor? Daarop staat 440V.

Op 19 december 2022 18:43:09 schreef walkura:
Kijk even welke elco er geplaatst is, doorsnee genomen, bij een 400 Volt Elco hoort een 275 Volt varistor, bij 450 Volt kan je 300(310) plaatsen.
Hou er rekening mee dat ze doorgaans gezekerd zijn, dus waarschijnlijk in serie een weerstand, zekering of PTC hebben.
Kom niet in de verleiding die zekering over te slaan, dan kan het de volgende keer in brand staan.

Wat is de elco bij deze foto?

Ik zou denken: op de rechterfoto ("onderkant"?) de blauwe cirkel rechts onderaan.

Het grijze blokje zou eerder een X2 kunnen zijn die probeert de inkomende netspanning een beetje proper te houden.

( maar eerlijk gezegd: iemand die zo'n vragen stelt - en het is maar goed dat ze gesteld worden! - is dat wel de aangewezen persoon om aan dit soort apparaat te gaan hannessen? )

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (28%)]

Ik ga het ook niet zelf doen, maar mijn man. Die is echter niet van het doen van research , maar meer van het doen..en ik wel, maar hij is ontzettend handig als elektricien. Mijn voorkeur is om iets te repareren ipv een laadpaal van 1000 euro gelijk weg te gooien. Dus ja, dan ga je zelf ''hannessen''. Ik wil dan wel zeker weten wat ik ga en moet doen, dus vandaar mijn vragen hier. Al kunnen mijn vragen dan wellicht ''dom'' overkomen.. niet iedereen kan verstand hebben van printplaten. Ik ben dan ook blij met jullie antwoorden. Die elco kom ik echter niet aan uit, want dat blauwe rondje die jij noemt staat 5.5v op.

Op 19 december 2022 19:55:27 schreef Paulinha_B:
[...]

Ik zou denken: op de rechterfoto ("onderkant"?) de blauwe cirkel rechts onderaan.

Het grijze blokje zou eerder een X2 kunnen zijn die probeert de inkomende netspanning een beetje proper te houden.

( maar eerlijk gezegd: iemand die zo'n vragen stelt - en het is maar goed dat ze gesteld worden! - is dat wel de aangewezen persoon om aan dit soort apparaat te gaan hannessen? )

Op 20 december 2022 07:16:21 schreef Jesszy91:Ik ben dan ook blij met jullie antwoorden. Die elco kom ik echter niet aan uit, want dat blauwe rondje die jij noemt staat 5.5v op.

Dat is een supercap dus, niet hetgene wat bedoeld wordt.

Er zit hier nergens een 400V elcotje in omdat er een Mornsun AC/DC converter in zit (LD20-23B12R2). Dat is het zwarte rechthoekige blok. Dat is dus de voeding. Als die defect is (wat niet waarschijnlijk is, want ze zijn behoorlijk robuust) dan is het niet zo'n groot probeem die zijn goed verkrijgbaar.

Oh ja: Ik zie dat de foto op de 1-ste post niet die van jullie is. Is wel handig om dat even te vermelden dat je die foto ergens anders vandaan geplukt hebt.

@Paulinha_B: Dat grijze ding is een X2 condensator en rechts ervan een common mode choke. De 230V verdwijnt dan in de Mornsun.

Kortom: vergeet het verhaal over die elco. Hoe waar op zich ook, je gaat er niet bij komen omdat-ie in gegoten zit.
Overigens zou je ook nog eens in de datasheet van de voeding kunnen kijken. Niet dat die heilig is, maar dat filter aan de ingang heeft hoogstwaarschijnlijk de laadpaalfabrikant niet verzonnen, maar de maker van de voeding. Als ik daar in kijk, dan geeft men voor de MOV (metal oxide varistor) een S14K350. Ofwel: 14mm (met de daarbij behorende mogelijkheden voor dissipatie) van 350V. Als zekering geeft men een T3.15 op. Eea. zit voor het common mode filter. De max. input spanning volgens datasheet is 305VAC (of 430VDC als je dat lekkerder vindt).

ff een andere insteek: haal die MOV er uit. Zet er een nieuwe zekering in en kijk of er leven in zit als je er 230V op zet. Dat is niet heel charmant, maar wel een afdoende test om te kijken of de voeding nog leeft. Ik geeft het een redelijke kans van slagen.
In plaats van de zekering kun je ook ff een 100W gloeilamp zetten. Die 3.15A is alleen maar om de inrush current te overleven; het is een 20W voeding.

Kijk ook ff waar die X2 condensator (een 'X2' is niks...). Het zou kunnen dat die tussen primair en secundair zit (zie datasheet). Als secundair geaard is, dan heeft daar ook een hogere spanning op gestaan. Als het ding 440VAC gespect is, dan zal het wel. Als het 440VDC is, dan heeft die te veel spanning voor z'n kiezen gehad. Nou is het een X2 exemplaar, dus het zal allemaal wel. Maar toch... het zou zomaar voor een grappig aardlekprobleem kunnen zorgen, als je toch moet bestellen... zoiets kost geen drol en vervangen is ook niet echt 'werk'... Ik zou 'm er waarschijnlijk toch afhalen om de PCB schoon te kunnen maken - zo kom je er beroerd bij en als een component met zoveel geweld uit elkaar geklapt is, dan kan er zomaar iets metaalachtigs verdampt zijn wat ergens anders is neergeslagen - uiteraard daar waar je het niet wilt hebben :)

maar hij is ontzettend handig als elektricien

Hmz... En dan geen onderzoek doen. Doorgaans is dat tegenstrijdig. Hmz...

440VDC condensatoren 'bestaan' niet, dus van overspanning gaat het ding geen last gehad hebben. 440VAC bestaat wel en dat kan ook een X1 of Y1 zijn (1 is voor hogere spanningen dan 2). Als het (alleen) een X1 of X2 is, zal hij NOOIT tussen primair en secundair zitten. Dan moet er (ook) Y1 of Y2 op staan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]

@maarten: je vergeet dat de X2-condensator een uitvloeisel is van wat Paulinha 'de X2' noemde. Niet van wat er op staat. Er zou zomaar 'Y' op kunnen staan - zien er hetzelfde uit.
Eens, de waarde is raar. Maar met alle spannende waarden die in Azië geproduceerd worden, sta ik nergens meer van te kijken. Dus: kijken wat er op staat en waar die tussen zit. De datasheet van de voeding maker heeft het ergens over een C tussen primair en secundair uit EMC overwegingen - ik heb het niet zelf verzonnen.

Ahja inderdaad, die X was een veronderstelling, maar opzich denk ik wel een plausibele.

Er zit inderdaad heel vaak een Y condensator tussen primair en secundair. Meestal gebruiken ze een ceramische, maar die zie ik ook niet zitten. Alsnog is deze fysiek te groot voor een Y-toepassing.

Wat ook nog kan, is dat hij voor serievoeding gebruikt wordt. Daar zijn 440V types ook in het voordeel boven 275V of 315V. En juist omdat het een 440V type is, zal hij het allemaal wel overleefd hebben. Hooguit een kleine terugloop in de capaciteit maar misschien dat niet eens.

Hoe dan ook, grote kans dat de VDR en de zekering als enige stuk zijn, dus eerst maar eens testen denk ik.

Ja... nou... eerst de PCB schoon maken... Het kan zo goed gaan. Maar dat hoeft niet.
En aangezien die condensator er dan eigenlijk toch wel af moet om daar een soort van bij te komen...

Op 20 december 2022 08:25:26 schreef henri62:
Er zit hier nergens een 400V elcotje in omdat er een Mornsun AC/DC converter in zit (LD20-23B12R2). Dat is het zwarte rechthoekige blok. Dat is dus de voeding.

Ik zie er toch duidelijk een Mean well MPM-20-12 in zitten.

Op de laatste foto wel, op de eerdere zit toch echt een Mornsun... (rara... :) )