Eric21
Golden Member
Goedendag,
Vraag me af welke maten boortjes ik bij de cnc pcb productie het meest zal gaan gebruiken. Tru hole componenten en ic voetjes 0,8mm. Maar welke maten zou ik nog meer (als reserve achter de hand moeten houden?
Ik heb nu setjes met van alle maten 1 stuks. Maar 1,3mm bv zal ik wel nooit gaan gebruiken want ik ben nog geen voetprint tegengekomen waar ik die voor nodig heb.
Grts Eric21
Thevel
Golden Member
Op 20 december 2022 15:14:39 schreef Eric21:
Maar 1,3mm bv zal ik wel nooit gaan gebruiken want ik ben nog geen voetprint tegengekomen waar ik die voor nodig heb.
Grts Eric21
1,3mm komt vaker voor dan je denkt.
Bijvoorbeeld een Piher Instelpotmeter.
Maar denk ook aan bepaalde printconnectoren en printkroonstenen.
Eric21
Golden Member
Ok dank voor antwoord. Heb blijkbaar nog niet nodig gehad. Maar bestaat er een overzicht van o.i.d.? Heb helaas nog niets kunnen vinden. Ook niet wat nu het meest voorkomt.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Zo'n overzicht is geheel afhankelijk van wat je voor onderdelen gebruikt, en welke maat via's je gebruikt. De algemene tendens is wel dat het kleiner wordt...
Het beste is die lijst zelf samen te stellen naar gelang jouw gebruik, en een 'nieuwe' maat meteen in drievoud (of meer) te bestellen.
Ik volg (meestal) de aanbeveling van de fabrikant van het onderdeel in kwestie, als ik het zelf ga bouwen neem ik soms tot 10% kleiner als ik daarmee de boel wel passend krijg (restring, tussenruimte enzo).
Ik gebruik 0.7, 0.8, 0.9, 1.2, 1.5, 2 en 3mm het meest.
Maar andere maten ook, ligt helemaal aan de gebruikte componenten.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-035-mm-hss-boor
je kan er ook langs gaan. bij de kassa hangt een rek 1,0 tot 10mm, per 10 ofzo verpakt.
iig is de serie van 1,0 tot 5,0 mm met 0,1 mm oplopend te koop.
dus 6,2 6,3 6,4 enz
[Bericht gewijzigd door anne2 op (63%)]
Dat zijn geen boortjes die ik gebruik, ik gebruik boortjes met een borst eraan.
Dit zijn boren voor PCB fabricage.
https://webshop.domoticx.nl/index.php?route=product/product&produc…
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Het grote verschil: HSS boortjes slijten enorm snel in FR4 en soortgelijken.
Prima als je maar af en toe een paar gaatjes moet doen, maar de 'echte' boortjes zijn van de een of andere carbide, wat vroeger WiDia heette.
Die slijten ook wel, maar lang niet zo snel...
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
fatbeard
Honourable Member
benleentje
Golden Member
Of bij draaibanken gewoon hardmetaal. Daar maken ze vooral het onderscheid tussen standaard HSS bijtel en hardmetalen bijtels. dat hardmetaal kan van alles zijn.