hallo,
Ik ben bezig een klasse D versterkerkitje te gaan gebruiken voor mijn stereo in onze huiskamer. Nu heb ik drie bronnen (alle op lijnniveau): Webradio, CD speler, Platenspeler (interne voorversterker).
Nu zit ik te denken: Ik luister maar naar 1 bron tegelijk, maar is een bronselectorknop wel nodig? Ik kan toch met een paar weerstandjes (1k of zo) alles optellen? Dan heb ik helemaal geen bronselector nodig.
zoiets dus:
Of levert dit slechtere prestaties op, of negatieve beinvloeding van de bronnen onderling?
Ik hoor graag van jullie wat jullie er van denken.
Groet,
Fripster
Het verzwakt 20 log(1/3) = ruw 10 dB, en als een bron spanningsloos is of wordt kan dat vervorming en/of opeens een ander level geven.
Maar als dat beiden geen probleem is (vaak is er gain zat, alles tegelijk aan en uit) en de bronnen overweg kunnen met de vrij lage ingangsimpedantie is het geen probleem.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
... en ook onderlinge beinvloeding is meestal geen punt, want inderdaad leveren de meeste bronnen meer dan voldoende signaalsterkte, en bovendien doen ze dat ook nog bij zeer lage impedantie.
Puur op het gevoel weg zou ik de optelweerstandjes wel wat groter kiezen, misschien 4k7 of zelfs 10k, en ook vanaf het optelpunt een weerstandje naar nul trekken.