Beste CO'ers
Ik moet een schakelingetje maken zodat wanneer op een bepaald punt een spanning hoger dan 200V bijv staat er een andere kring wordt dichtgeschakeld.
Ik denk dat ik dit best kan doen door een spanningsdeler op het te meten signaal te zetten en zo een bepaalde spanning aan een diac te geven waardoor deze vervolgens een triac inschakeld.
Nu is mijn grootste vraag:
- Aangezien ik nog nooit met diac's gewerkt heb (alleen in theorie) vraag ik mij af welke er zijn, bij welke spanning deze inschakelen.
Alvast bedankt
Mvg,
Partytubie
Thomas
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
De BR100 is een veelgebruikte diac die zo oud als de straat is. De ontsteekspanning is ongeveer 30V.
Is het niet handiger om een comparator als de LM339 te gebruiken?
@ Thomas
Comparator? Ik heb geen apparte voeding in het apparaat dus :-s
Hoe wil je dit realiseren,
Greetz
Thomas
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Op 24 november 2004 19:25:12 schreef partytubie:
@ ThomasComparator? Ik heb geen apparte voeding in het apparaat dus :-s
Hoe wil je dit realiseren,Greetz
Dan is dat inderdaad geen optie.
Ok ik heb nu het volgende. Links komt een wisselspanning op die varieert tussen 0 en 220V. Het is nu de bedoeling dat de ventilator aanslaat vanaf dat er links een spanning staat van +100V bijv.
Nu is de vraag welke waardes ik zal moeten gaan gebruiken voor die spanningsdeler (en welk vermogen weerstanden)
Diac = BR100
Triac = TIC226