Philips stereotoren

RAAF12

Golden Member

Deze gezien in een oude catalogus, die platenspeler bovenop een basskast, dat lijkt mij niet handig ivm rondzingen. Had Philips hier een goede ontkoppeling toegepast zodat de trillingen het plateau niet kunnen beïnvloeden of is het meer een kwestie van verkopen en je red je maar met de stommelgeluiden?

rob040

Golden Member

Denk dat het wel meeviel, maar ik heb het ding nooit in het wild gezien.

Verder valt op dat de CD300 bij de set wordt aangeprezen, terwijl de CD200 er qua uiterlijk beter bij paste.
Maar ja, dat was een bovenlader. :?

Hugo Welther

Moderator

Ik heb zelf opeenvolgend een 212, 312 en de FP146 MarkII tangentiale platenspeler van Philips gehad en die waren toch alle behoorlijk gevoelig voor trillingen en rondzingen.
Ze stonden op een aparte plank aan de betonmuur.

De 312 heb ik nog, maar draai vinyl met een DUAL.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
RAAF12

Golden Member

Dat is ook mijn ervaring met een Thorens TD150, die staat op een plank aan de muur. In het vorige huis zat een houten vloer op de balken gespijkerd en een meubel met platenspeler erop was geen optie. Die Philips heeft ook een verend opgehangen sub chassis?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 3 januari 2023 15:52:31 (13%)

rob040

Golden Member

Op 3 januari 2023 15:41:56 schreef RAAF12:
Die Philips heeft ook een verend opgehangen sub chassis?

Zekers, vrij slap geveerd.
Op een houten vloer met balken sloeg het ding over als je door de kamer liep, hadden wij vroeger thuis ook met een 202. Inderdaad opgelost door em aan de muur te hangen.
Maar gevoelig voor trillingen van een lage tonen luidspreker is wat anders.

Arco

Special Member

Had er net eentje open liggen (F7813)... ;)

Hangt in 3 bladveren, nooit problemen mee gehad (heb wel een betonnen vloer...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

Die latere plastic platenspelers hadden inderdaad een 2D (blad)vering. De 202, 212, enz. hadden een andere constructie met schroefveren (3D). Dus het plateau kon alle kanten op. Die waren ook slapper geveerd dan de bladveren versies.

Principe van een goede luidsprekerbox is, is dat de kast niet meetrilt met het geproduceerde geluid. Boxen worden ook wel eens van beton gemaakt, misschien was dit er wel een ... :)

Ieder (Mini)Wattje is er een...
Henry S.

Moderator

Op 3 januari 2023 16:02:17 schreef rob040:
Maar gevoelig voor trillingen van een lage tonen luidspreker is wat anders.

Idd. Ik heb een keer meegemaakt dat het laagfrequent begon te resoneren, en dat gaat veel meer via de toonarm.

Een goede speakerbehuizing trilt niet, maar ik ken deze speakers verder niet.

Ivm een houten vloer heb ik mijn Dual (en de rest) in en op een degelijk rack staan met gelaagde platen (mag 100kg per plaat hebben) en buizen afgevuld met parkietzand. En dit staat weer op spikes (in de bijbehorende cups).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Arco

Special Member

Ik heb FB825 boxen, daar kun je zelfs als ze redelijk luid staan niet aan de kast voelen of ze wel of niet aan staan (er trilt totaal niets aan)
Je 'voelt' het geluid dan wel met de rest van je lichaam...

Maar die zijn ook stevig gebouwd. Kast is van 19mm H2 (extra density HDF), en het front van 30mm MDF, box weegt 30kg.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

"vuil" truukjes van vroeger dat rondzingen reduceerde: bassen terugdraaien, naalddruk ietsje verhogen ;-)

It's fun to finally find the failure!