Hallo allemaal,
Ik heb de volgende uitdaging;
Ik heb een Opel Astra waar boven in de hemel een ‘Onstar’ module zit. Ik heb in mijn auto ook flitsers geïnstalleerd aan de voorzijde en achterzijde die ik aan kan doen middels een aan/uit schakelaar eveneens in de hemel.
Nu sinds vorig jaar de Onstar functionaliteit geheel is weggevallen in alle Opel modellen wil ik de drie knoppen van Onstar die daar mooi weggewerkt in mijn hemel zitten, gaan gebruiken voor mijn led flitsers.
Achter de drie plastic knoppen van de Onstar module zit een klein printplaatje met de drie drukknopjes.
Nou kan ik de printplaat waarschijnlijk niet gebruiken, maar wat zou nou een goede optie zijn om de drie knoppen een eigen functie te geven voor de flitsers? Hoe kan ik de leds aan/uit laten gaan of van functie laten verwisselen middels de drukknoppen?
Ik ben heel erg benieuwd wat mijn opties zijn om dit werkend te krijgen. Misschien wat bijzonder om met weinig kennis van zaken aan zoiets te beginnen, maar ik wil het toch proberen.
Thevel
Golden Member
Zo te zien zal je het printje gewoon kunnen gebruiken, je zal dan een schemaatje moeten maken hoe de printsporen lopen.
Ook de bestaande leds zal je nog kunnen gebruiken.
je kan met kleine bi-stabiele relais (met 2 spoelen) de flitsers laten schakelen.
Waarom heb je flitsers in de auto?
Op 14 januari 2023 12:34:02 schreef Thevel:
Heb ik ook, altijd handig als je op rare plekken van de weg af moet voor een klus.
Flitsers en zwaailampen mag iedereen monteren maar er zijn risico's:
1) als je overmatig flitst krijg je een bon
2) je bent verplicht ze te gebruiken als de situatie er om vraagt.
Die laatste is een risico: als er een ongeluk gebeurt in een situatie waar je je flitsers had moeten gebruiken (en hoe bepaal je dat?) kun je verantwoordelijk gehouden worden voor de schade.
Dat opgeklaard hebbende hoeft hierover dus geen off-topic discussie te ontstaan.
Op 14 januari 2023 12:34:02 schreef Thevel:
Zo te zien zal je het printje gewoon kunnen gebruiken, je zal dan een schemaatje moeten maken hoe de printsporen lopen.
Ook de bestaande leds zal je nog kunnen gebruiken.je kan met kleine bi-stabiele relais (met 2 spoelen) de flitsers laten schakelen.
Thanks voor je informatie! Ik ga eens even zoeken en denken hoe ik hier verder mee ga.
Zoals hierboven al aangegeven en eigenlijk de meest voor de hand liggend; inderdaad als ik op bijzondere of lastige plekken sta, dan zijn ze ideaal.
Meten is weten. Rond de schakelaartjes zal je een verschil meten bij indrukken. Bijvoorbeeld een pin met 12-5V wordt 0V als je hem indrukt of juist andersom. Als je dat weet dan kan je met allerhande basisschema's (flipflop,latch,ne555) iets knutselen. Een bistabiel relais direct vanf de knopjes aansturen lijkt me lastig, maar het zou kunnen.
Op 19 januari 2023 09:22:28 schreef K7Jz:
Meten is weten. Rond de schakelaartjes zal je een verschil meten bij indrukken. Bijvoorbeeld een pin met 12-5V wordt 0V als je hem indrukt of juist andersom. Als je dat weet dan kan je met allerhande basisschema's (flipflop,latch,ne555) iets knutselen. Een bistabiel relais direct vanf de knopjes aansturen lijkt me lastig, maar het zou kunnen.
Jij ook bedankt voor je info!
Ik denk dat ik eerlijk moet gaan bekennen dat dit me boven m’n pet gaat haha. Ik vermoed dat ik hulp in moet gaan roepen, ik weet nog even niet hoe precies maar dat zal wel nodig zijn?