VNA cal pcb gezocht of zelf maken..

Peter_dtn

Golden Member

op youtube is veel te vinden over de NanoVNA je ziet regelmatig dat mensen handige calibratie kitjes gebruiken zoals bijvoorbeeld deze :

komt uit https://www.youtube.com/watch?v=y6iOTEU6Zzo

Het lijkt me handig om ook zo'n printje te maken maar helaas kan ik ze niet vinden op eBay of Alie.

Misschien heeft iemand een tip of anders zou ik ze ook wel willen maken, alleen de pcb tekenen is voor mij lastig..

Als iemand iets weet.. alvast bedankt..

fred101

Golden Member

Stukje PCB en een vijl, zo heb ik het gedaan. Maar ik gebruik hem eigenlijk nooit. Ik gebruikte hem voor dingen als HF antennes. Raak ik mijn goede set niet kwijt en bij max 30 MHz komt het niet zo nauw. Losse standaards met bekende parameters werken beter op hogere frequenties.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Peter_dtn

Golden Member

dank voor de reacties !

het uFL board heb ik maar dat is niet zo handig met de manier waarop ik knutsel

de uFL connectors zijn hiervoor te klein, kalibreren doe ik dus met de meegeleverde connectors, maar met het afgebeelde cal-printje ziet het er allemaal een stuk handiger uit.

De gedachte was om een layout te (laten) maken met daarop een short/open/load/through en meteen een printje waarop ik componenten kan solderen. Als die printjes er mechanisch allemaal hetzelfde uitzien maakt dat de experimenten een stuk makkelijker..

fred101

Golden Member

https://www.eleshop.nl/nanovna-rf-demo-kit.html

Dit PCB zou je kunnen gebruiken maar zoals alles wat je zelf maakt zal het een hoop werk zijn om de calibratie data uit te vogelen.

Ik heb een Rosenberger sma cal kit met bekende parameters. Dat is gewoon 1x de cal kit data inkloppen en je kunt calibreren. Mijn GR874 calkit is veel beter maar zonder de cal data was het een hoop werk dat uit te vogelen. Maar ik weet niet of jouw VNA de mogelijkheid heeft om cal data in te voeren of een functie waarmee je dat live kunt doen. (+/- delay in ps voor short, tru en open, en C of L voor de load)
Of moet jij dat met port extentie doen ? Je hebt er 2 nodig. 1x mail en 1x female.

Joe Smith (die uit jou video) heeft ook een Agilent VNA tot 9 GHz met cal kit. Hij gebruikt die om zo'n PCB cal kit te karakteriseren. Voor lage frequenties. Tot 50 MHz ofzo loopt het wel los maar voor hoger wordt het steeds belangrijker.

Denk er aan, een meting kan nooit beter worden dan de calibratie. Als test calibreer ik mijn VNA met die Rosenberger en daarna meet ik mijn GR kit en nog wat andere bekende dingen zoals een stuk rigid air coax.

Als je de VNA calibreert met een 25 ohm cal-load en daarna die 25 ohm load meet dan geeft de VNA 50 ohm, aan, perfect midden in de smith chard maar hartstikke fout. Meet je nu een 50 ohm load, of antenne, dan ziet de VNA het als 100 ohm. Daarom is het vreselijk belangrijk om een kit met repeteerbare cal-kit parameters te hebben . En daarom zijn cal kits extreem duur en hoor je ze met een momentsleutel aan te draaien (wat ik niet doe maar eigenlijk zou moeten doen, ware het niet dat ik het meeste met GR874 werk waar dat niet speelt)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Peter_dtn

Golden Member

@Fred, hartelijk dank voor de response !

Het boardje van SDR-kits heb ik, indertijd in de Uk besteld en dat is handig met lagere frekwenties en experimenten met componenten

Zo'n Rosenberger calkit is eg duur, zeker als er de calibratie gegevens bij zijn, dat is (ruim) buiten bereik van het hobby budget..

Er is de mogelijkheid om mijn cal bouwsels te controleren op een professionele VNA die tot 8GHz gaat, echter die VNA heeft een N calkit dus moeten er weer adapters tussen, maar beter dan niets..

Ik bedacht me dat ik wellicht semirigid coax kan solderen op een blank stukje print. Op bijna gelijke lengte afknippen en van de kortste coax het uiteinde dicht solderen. Dan weet ik zeker dat de transmissie leidingen 50 Ohm zijn.

Ik kan een oude TDR (reflectometer) gebruiken die een resolutie heeft van 35pS. Als ik er de "short" op schroef kan ik de lengte aftekenen, vervolgens de open aansluiten en met een vijltje de coax inkorten tot de reflectie op dezelfde plaats staat.

De thru and load kan ik maken met stukjes semirigid die aan twee kanten een SMA connector hebben. Voor de load schroef ik er dan een SMA 50 Ohm afsluiter op.

Het zou mooi zijn als de cal kit tot zo'n 1GHz bruikbaar zou zijn.

Als er mensen zijn die dit plan al bij voorbaat kansloos achten hoor ik 't graag.

fred101

Golden Member

Als je die delaytijden meet en kunt ingeven dan zou het kunnen werken. Die 50 ohm heeft geen last van delay behalve als hij niet perfect is en dan moet je die extra coax wel corrigeren. In mijn SDR-kits VNWA kan ik alleen de open en short corrigeren voor delay. De 50 ohm load door zelfinductie of capaciteit in te voeren. Er is nog een betere manier mogelijk maar die wordt mij te ingewikkeld.
Die delay meten is best lastig. 35ps resolutie is te weinig denk ik. Je moet dat ook nog corrigeren voor de velocity factor en daar heb je eigenlijk weer een gekalibreerde standaard voor nodig.

SDR kits verkoopt een Rosenberg standaard. Ze hebben de 50 ohm per kitje gemeten. De short, open en through gebruiken ze de opgaaf van Rosenberger. Daardoor is de kit goedkoop maar goed genoeg om te meten tot 1,3 MHz (boven grens van mijn VNA) Het gebruikt ook de goede kwaliteit connectors. Een "echte" cal kit is per onderdeel uit de kit gekalibreerd en erg duur.

Hou er ook rekening mee dat goedkope connectors nogal in impedantie en ref-vlak kunnen variëren. Eenmvoudig te testen. Een echt goede connector is onzichtbaar in een TDR meting, tenminste als je de kabels ervoor en erna incl connectors ook heel goed zijn Ik heb een setje van 3 gecalibreerde coax kabeltjes met N connectors gehad, nieuw in de verpakking. Dat was bijna 1000 dollar. Als je Chinese bagger gebruikt voor je cal-kit connectors hoef je je om de rest niet meer druk te maken ;-)

Maar het ligt er aan wat je met je VNA doet. Vaak komt het allemaal niet zo nauw. Ik ooit een set LPFs gemaakt voor mijn meetzender. Ik had alle filters berekend. Toen een leeg filterhuis gemaakt. De boel gecalibreerd op de plek waar het signaal binnen komt. Alle componenten met de vna 1 voor 1 gemeten op de juiste plek in dat doosje. Daarna alles in elkaar gezet zonder afstel trimmers. Alles klopte in een keer. Dat ga je alleen redden met een zo perfect mogelijke calibratie. De resonantie van een 70 cm antenne meten komt veel minder precies, de bandbreedte is veel groter dan zo'n filter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs