Een kennis heeft een oude vliegtuigsleper die hopelijk kan dienst doen om een praalwagen te slepen in de plaatselijke carnavalstoet.
Het is een oud beestje (bouwjaar 1986) maar de dieselmotor draait nog prima. De elektrische aandrijving doet het jammer genoeg niet meer. (De diesel drijft een generator aan. Die laadt de accu en via een rij-sturing wordt dan voor elektrische aandrijving gezorgd.)
Heeft iemand hiervan een schema of principeschema?
En welke spanningen zijn te verwachten aan de uitgang van generator?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Waarschijnlijk enkel als het parcours voor het gewone wegverkeer afgesloten is. Er hangt geen nummerplaat aan
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Er komt spanning op z'n uitgangsklemmen. Maar slechts 7 Volt. En er zitten 2 loodaccu's van 12V in serie. Dat is dus veel te weinig om te laden.
Misschien wordt de veldwikkeling niet voldoende bekrachtigd.
Misschien wordt zijn uitgang plat getrokken.
Maar het is natuurlijk lastig om te beginnen zoeken als je niet over een (vereenvoudigd) schema beschikt en niet weet welke spanningen te verwachten zijn als alles naar behoren werkt.
Helpt het als ik een foto van het typeplaatje van de generator upload?
testman
de accu's doen het nog wel? dus je hebt erop gestart? niet dat die al jaren plat staan, dan kun je er niks meer mee.
het kan dat de generator een anker heeft met remanent magnetisme wat het begin levert van de regelspanning. middels permanente magneten in het anker komt er dan spanning af en regelt de boel de spoelen welke het vermogen leveren. echter of deze oude generator dat al heeft is de vraag.
De accu's zijn in prima staat en de diesel start er vlotjes mee. Daar zit het probleem niet.
Het probleem is dat de uitgangsspanning van de generator te laag is. De generator heeft twee koolborstels. Die komen naar buiten via twee flinke terminals met elk een dikke kabel die loopt naar een van de DO-9 diodes op bijgevoegde foto.
De diodes heb ik reeds doorgemeten en zijn okee. (Enkele Ampères in doorlaatrichting en dan normale spanningsval van rond de 0,6 Volt gemeten. In sperrichting sperren ze.)
Ik vermoed dat er met de bekrachtiging van de generator ergens iets fout is. Er zijn drie klemmen met iets dunnere kabels, waarvan we vermoeden dat ze aan de veldwikkeling hangen. Op elk van die klemmen staat 24V. Ik zou denken dat er minstens 1 klemmen zou moeten richting massa getrokken worden (afhankelijk van keuze vooruit / achteruit en hoe diep het "gaspedaal" = de vermogenspotmeter ingedrukt is.)
Het beestje is van bouwjaar 1986, dus ik denk niet dat er een PWM-regeling in zit.
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/r07-dfz-15-0726-still-betr…
Ik zou zeggen stuur hier eens een mailtje naar toe met de vraag of er ook schema's in staan, zo ja kun je voor 20 euro geen buil vallen.
Gr.F_S
testman
onder dat kapje bovenaan met de schroef in het midden zit een zekering, check die ook. je hebt de militaire uitvoering van deze sleper zie ik. de regelelektronica rechtsonderin zal de veldwikkeling bekrachtigen.
[Bericht gewijzigd door testman op (27%)]
Klinkt een beetje als een Ward Leonard aandrijving, maar dan met een dieselmotor.
Krijg de hele besturingsinrichting wel spanning? Zijn alle veiligheidscontacten gesloten zoals deuren en remmen etc? Branden er nog controlelampjes?
Mijn oude boot met dieselmotor laad NIET bij als het laadstroomlampje stuk is. Zoiets kleins, maar zonder lampje heb je mooi pech.
Bedankt voor de tip over die manual.
Ik heb de aanbieder gecontacteerd of er een schema bij zit.
De accu's worden bijgeladen, want als de diesel loopt stijgt de spanning netjes naar 28V.
Ondertussen is het regelprintje voor de veldwikkeling uitgebouwd en daar lijkt iets niet in orde.
Is er één accu(pakket) voor zowel gloeien/starten en aandrijving via elektromotor, die wordt geladen door de grote generator? Of zit er een kleine dynamo op de motor voor het laden van een startaccu en is er daarnaast nog een groot accupakket aan boord voor de elektromotoren, geladen door de grote generator achter de motor?
Als dat manual opgestuurd moet worden, laat het maar weten. Dat is niet ver bij mij uit de buurt; ik kan m ook doorsturen naar NL.