Can bus problemen

We sukkelen op de zaak al een tijdje met een can-bus in tractor dat niet opgelost geraakt bij de dealer. Er werden al enkele nodes vervangen (twv 6k intussen) maar wekelijks valt het systeem terug uit op onregelmatige basis.

De bus loopt serieel door elke node en is op begin en einde afgesloten met een 120ohm weerstand. Ik ga zelf dit weekend enkele metingen doen (weerstand, spanning) op verschillende plaatsen in de bekabeling.

Wat ik weet is dat als Can+ of Can- uitvalt het systeem zou moeten blijven werken. Enkel als beiden uitvallen gaat de bus plat.
Reflectie, zou een oorzaak kunnen zijn, vandaar de weerstandsmeting.

Maar, aangezien alles serieel is doorgelust kan er ergens een fout ontstaan 'onderweg'.

Mijn vraag, mag ik de bekabeling bv halfweg de bus ook parallel verbinden om slechte contacten uit te sluiten/te overbruggen? Ik bedoel hiermee de bekabeling van de toekomende stekker parallel aan bv de stekker van node 4 verbinden (can bus getwist, voeding niet). De nodes (ventielsturing) kosten rond de 2200€ en het is te prijzig om te blijven gokken. Als er eentje een slechte verbinding heeft in de stekkers (serieel doorgeluste stekkers) dan gaat de hele bus plat door reflectie. Als we deze overbruggen gaat enkel die node tot aan de parallele verbinding plat. Zo kunnen we misschien de juiste oorzaak makkelijker vinden.

Tips?

Meestalgaat de bus 1 op 1 door een module zonder verdere electronica. Alleen in een centrale gateway niet. Je zegt begin en eind met 60 ohm afgesloten maar dat zou 120 ohm moeten zijn 60 ohm in totaal.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
fred101

Golden Member

Ik heb geen ervaring met can bus maar het doet me denken aan een vreemd probleem ik in een 1970 S2a 88" landrover had. Daar had de garage de laagspanning draad naar de verdeler netjes met tie-raps vastgezet aan de HV draad naar de verdeler.
Een paar weken later kom ik een andere series Landrover tegen met pech die vaak niet wilde starten of ineens slecht ging lopen. Daar had, in dit geval de eigenaar zelf, ook deze draad netjes aan de HV vast gezet. Draad los, probleem weg.

Nu heeft die tractor veel modernere electronica maar als niets het oplost zou ik eens kijken of er nergens een canbus/sensor draad te dicht langs een HV draad loopt.

Zal wel niet maar het is snel genoeg gezien.

Zit het probleem niet in de gateway zelf ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

@Paul, idd, foutje aangepast, moet 60ohm meten met contact uit, 2 weerstanden van 120ohm.

Stel dat een module een slechte verbinding heeft, occasioneel, met 1 van beide stekkers. Is het dan een idee om 'uitwendig' deze door te verbinden? Het is een work around de fout, weet ik, maar wel een makkelijke oplossing.

De tractor kan soms dagen/weken lang goed werken, een dag later ineens de hele dag foutcodes spuien maar toch werkzaam zijn maar ook volledig uitvallen kan. Daarmee verdenk ik 1 module die nog niet gewisseld werd.

Maar 4 draden solderen is een pak minder duur dan weer een nieuwe module te kopen en te hopen op succes. Mocht blijken dat dit de oplossing is kunnen we dan alsnog die bewuste module vervangen.

Waar ik wat aan twijfel, je krijgt ergens een 'dubbele' verbinding, zou dat storingen opleveren of niet? Lengte van de draden zou zo'n 3cm zijn als we die uitwendig doorverbinden.

Meerdere breakouts maken op de lijn, met connectoren zodat je makkelijk een scoop erop kan prikken als het probleem zich voordoet.
Een scoop geeft je een goed beeld over de signaalkwaliteit, nadien met CAN aanlyzer kijken welke berichtjes erop zitten als alles goed gaat en vergelijken met de foutcodes.

Zoals eerder gezegd is een CAN bus een aderpaar met maar 2 eindweerstanden.
Wel opletten, sommige controllers gaan softwarematig een eindweerstand inschakelen, wat diagnose soms lastiger maakt, maar als het systeem ervoor correct gewerkt heeft is dit niet van toepassing.
De bekabeling kan je extern overbruggen om te kijken of het probleem terug komt en de locatie van het probleem na te gaan.

Controleer voedingen op alle ECU's... soms komen er CAN bus fouten op, puur omdat er een voeding van een module wegvalt...

Of een CAN logger met SD kaart erop zetten en kijken welke berichten er wegvallen.
https://www.csselectronics.com/products/can-bus-logger-interface-cl100…

Ik zou ook eens goed kijken naar de aard/nul verbindingen van alle aangesloten units. Als er daar een rot is door bijvoorbeeld een weggeroeste klem/connector is het ook kassa. En zeker in een tractor zou dat mijn eerste zoektocht zijn.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

@fred101 , ik denk dat een trekker daar niet veel last van heeft. HV is meer iets van bougie vonkjes. Een trekker op diesel heeft daar geen last van.

Wel ooit in een controller een verrotte connector gehad. De controller en diverse onderdelen gewisseld. Appel gaat de overgangsweerstanden meten, bewegen van de connectors tijdens de meting kan een indicatie zijn.

Op 4 februari 2023 09:31:52 schreef Appel:
Wat ik weet is dat als Can+ of Can- uitvalt het systeem zou moeten blijven werken. Enkel als beiden uitvallen gaat de bus plat.

Even een opmerking hierover: Deze vorm van redundantie wordt erg weinig toegepast. Dat werkt ook alleen als er een speciale driver logic gebruikt word in de aangesloten nodes.
Bij gebruik van normaal in de handel verkrijgbare CAN transceivers zit dat er niet in.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Henri62, ik vermoed dat dit systeem wel zo is uitgevoerd, er doen zich nl 2 situaties voor:
Je krijgt als chauffeur een foutmelding van het systeem maar de ventielen blijven wel werken
of je krijgt dezelfde foutmelding maar de ventielen vallen ook uit.

Kan natuurlijk ook zo zijn dat het aan 2 verschillende situaties ligt in de bekabeling maar dan is er meer aan de hand.

We gaan meten, de stekkers allemaal inspuiten met contactspray (ze zien er wel vrijwel zuiver uit) en daarna alles terugplaatsen. Gelukkig zijn de nodes allemaal uitgerust met een rood-groene led. Dus is er visueel ook een controle mogelijk

High met Henk

Special Member

Wat is het merk van de trekker?
Heb je een can analyse apparaat?
Heb je een oscilloscope?

Allemaal zaken die helpen om je te helpen een oplossing te vinden..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik zou inderdaad ook eens met een scope gaan kijken naar de signaalkwaliteit, misschien wordt je dat wijzer van.

Zitten er ook apparaten op de bus die er oorspronkelijk niet zaten? Als je identifier collisions krijgt, kun je de meest bizarre effecten krijgen.

Als één van de lijnen onderbroken wordt, werkt de bus doorgaans nog min is meer, maar je krijgt veel meer error frames door checksum fouten e.d. Als je error frames kunt loggen met een CAN naar USB converter of zo kan dat ook helpen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Deze kerel legt goed uit hoe aan de diagnose te doen van een CAN bus:

CAN Bus Properties and Troubleshooting:
https://www.youtube.com/watch?v=ulcKnrPmJqM

trekker is een Fendt 211F
Geen modificaties aan uitgevoerd inzake can-bus
Stekkers zijn allemaal al zuiver gemaakt met contactspray en daarna ingespoten met WD40 wat soms een tijdelijke oplossing geeft.
Weerstanden van de bus kloppen.
Scoop heb ik, vandaag een nieuwe verbindingsstekker gekocht om aan een oude extra draden te solderen om met de scoop te kunnen meten.

Enige wat ik verdenk op dit moment is een massa aansluiting, de tractor rijdt in nogal vochtige en agressieve omstandigheden.
Een slechte massa verbinding zou kunnen verklaren waarom het helpt om een deel van de ventielen los te koppelen, minder belasting dus minder problemen met een zwakke stroomvoorziening. Zou ook kunnen verklaren waarom het 'op de werf' overnachten meer problemen oplevert. Vaak hebben we ook last na het wassen van de trekker, hoewel we dan bewust wegblijven van stekkers en ander verbindingen wordt het massa punt toch mee afgespoten (zit vlak achter linker voorwiel, vandaag door de dealer meegedeeld). Hoewel de schroef er nog vrij goed uit ziet ga ik deze toch eens losmaken, licht schuren, contactspray, kopervet en terug monteren. Pekel op de weg kan deze verbinding aantasten en dat hadden we de vorige weken nogal veel...

Ik hoop ook straks de scoop even aan te sluiten aan de gemodificeerde verbindingskabel en daaruit nog wat lessen te trekken.

Bedankt alvast.

High met Henk

Special Member

Oef die dacht ik al een Fendt...

Dat is een rot can bus...
.1 zit een Fendt vrij vol qua van bus (veel geautomatiseerd en gekoppeld)
.2 gebruikt Fendt zelfde identifiers met een sequence voor verschillende berichten.

Zie ook hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/127950

Deze stuurde binnen 10 Ms 4x zelfde ID uit met een verschillende sequence (eerste databyte was 01, 02 03 of 04) en daar zat totaal andere data in....

Vrij vervelend!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 6 februari 2023 10:30:55 schreef High met Henk:
.2 gebruikt Fendt zelfde identifiers met een sequence voor verschillende berichten.

Deze stuurde binnen 10 Ms 4x zelfde ID uit met een verschillende sequence (eerste databyte was 01, 02 03 of 04) en daar zat totaal andere data in....

Dat mag, dat is multiplexing, en wordt gebruikt om langere berichten te kunnen versturen; een CAN bericht geeft je immers maar ruimte voor 8 databytes. Zolang die berichten door dezelfde node verstuurd worden is er niets aan de hand, want er is dan geen risico op problemen in de arbitratie.

Het is inderdaad wel een beetje irritant als je de bus probeert te volgen met een tool die daar niet mee overweg kan.

Ik heb ook wel eens grote ellende gehad met een voertuig (met enkel eigen elektronica) waarbij één van de nodes per ongeluk op zijn interne oscillator draaide, in plaats van de externe oscillator, die natuurlijk veel nauwkeuriger is. Door temperatuur variatie verliep de frequentie van die interne oscillator behoorlijk, wat allerhande ellende op de bus gaf. Als je veel error frames op de bus ziet, zou je kunnen kijken welk bericht er als foutief wordt aangemerkt, en waar dat bericht vandaan komt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken