We sukkelen op de zaak al een tijdje met een can-bus in tractor dat niet opgelost geraakt bij de dealer. Er werden al enkele nodes vervangen (twv 6k intussen) maar wekelijks valt het systeem terug uit op onregelmatige basis.
De bus loopt serieel door elke node en is op begin en einde afgesloten met een 120ohm weerstand. Ik ga zelf dit weekend enkele metingen doen (weerstand, spanning) op verschillende plaatsen in de bekabeling.
Wat ik weet is dat als Can+ of Can- uitvalt het systeem zou moeten blijven werken. Enkel als beiden uitvallen gaat de bus plat.
Reflectie, zou een oorzaak kunnen zijn, vandaar de weerstandsmeting.
Maar, aangezien alles serieel is doorgelust kan er ergens een fout ontstaan 'onderweg'.
Mijn vraag, mag ik de bekabeling bv halfweg de bus ook parallel verbinden om slechte contacten uit te sluiten/te overbruggen? Ik bedoel hiermee de bekabeling van de toekomende stekker parallel aan bv de stekker van node 4 verbinden (can bus getwist, voeding niet). De nodes (ventielsturing) kosten rond de 2200€ en het is te prijzig om te blijven gokken. Als er eentje een slechte verbinding heeft in de stekkers (serieel doorgeluste stekkers) dan gaat de hele bus plat door reflectie. Als we deze overbruggen gaat enkel die node tot aan de parallele verbinding plat. Zo kunnen we misschien de juiste oorzaak makkelijker vinden.
Tips?