Klasse B aard­lek­scha­ke­laars zijn rich­tings­ge­voelig.

Dus in een "normale" installatie, dat is, zonder panelen, is de schakelvolgorde HS in, dan de aardlek(ken) in?
Nooit bij stilgestaan, nooit iets van gemerkt.

Kan het niet zijn dat je door de "uitwendige actie" van het omhoog duwen van de schakelhendel van de aardlekschakelaar, tijdelijk een elektrische verbinding maakt, zodat de elektronica spanning krijgt en vb een houdspoel de schakelhendel magnetisch op zijn "on" positie houdt ?

Hetzelfde systeem als een overname contact bij relais.

Just a wild guess ....

Ik geloof er helemaal niets van dat een aardlekschakelaar richting gevoelig is, wat ik wel weet is dat ze fase gevoelig zijn.

En er zit ook geen elektronica in zo'n ding, alleen maar spoelen. Normaal gesproken loopt er een stroom heen door de fase naar een toestel en daarna weer terug via de nul. Als alles in orde is, is er geen verschilstroom en dan komt er net zoveel stroom terug door de nul als er heen door de fase is gegaan.

Als de stromen heen en terug precies gelijk zijn is er geen verschilstroom tussen fase en nul. Een aardlekschakelaar meet continue of er verschilstromen zijn en zal dus niet afschakelen.

Als er sprake is van een verschilstroom, (lekstroom) zal de aardlekschakelaar een verschilstroom meten en uitschakelen.

Hier de binnenkant van een aardlekschakelaar.

In een type B zit naast de standaard aardlek nog een DC detectie. En die gebruikt wel degelijk een stuk elektronica.

Op 8 februari 2023 16:04:38 schreef Sine:
In een type B zit naast de standaard aardlek nog een DC detectie. En die gebruikt wel degelijk een stuk elektronica.

Ja, een klasse B is inderdaad richting gevoelig.

Maar nu de vraag, waarom zou je dat type aardlekschakelaar willen/moeten gebruiken. Als het goed is komt er helemaal geen DC op de installatie, als je een goede omvormer hebt regelt die dat zelf. Die geeft gewoon een fout en schakelt uit.

Op 7 februari 2023 23:28:07 schreef fcapri:
ja, en stel nu dat de aardlek af is gesprongen in de dag, en nu wil je die weer aanzetten. De ALS heeft dan 230V AC RECHTS aan zijn output staan, en links aan zijn ingang NIKS want de inverter ziet geen AC dus komt die spanningsloos. daar zit het probleem, dan krijg je die niet ingeschakelt.

Precies.

Bron = REXEL

Voldoe aan NEN1010 met aardlekbeveiliging Type B

PV-systemen
Indien een aardlekbeveiliging toegepast moet worden bij PV-systemen is een Type B aardlekbeveiliging vereist, behalve bij 1 van de volgende uitzonderingen:

Er zit in de omvormer een galvanische scheiding tussen het AC- en DC-circuit.
Er is een scheidingtransformator geplaatst tussen de omvormer en de verdeelinrichting.
De fabrikant van de omvormer geeft aan dat een Type B aardlekbeveiliging niet nodig is.
Indien er aan één van deze drie uitzonderingen voldaan wordt, kan er een Type A aardlekbeveiliging gebruikt worden, anders is een Type B aardlekbeveiliging verplicht.

Op 8 februari 2023 17:05:10 schreef Waters:
Er zit in de omvormer een galvanische scheiding tussen het AC- en DC-circuit.

Er is een scheidingtransformator geplaatst tussen de omvormer en de verdeelinrichting.

De fabrikant van de omvormer geeft aan dat een Type B aardlekbeveiliging niet nodig is.

En één van de drie heb jij niet?

Op 8 februari 2023 08:04:10 schreef keebrev:
[...]

Precies: Daar staat dat de voedende kant aansluitpunten 1-3-5-7 zijn, heb je zelf ook aangegeven: Het einspeisende Netz. Wat voedt nu de (huis)installatie bij een leverend pv-systeem:

Dat is alleen overdag met mooi weer.

Op 7 februari 2023 17:16:29 schreef Waters:
Beste keebrev,
Ik heb gedacht dat de deskundigheid hier te vinden is.

De nederlandse deskundigen zullen ongetwijfeld in lachen uitbarsten ( of huilen ) als ik ze dit forumverhaal doorgeef.
Waarschijnlijk zullen ze zeggen dat ze iets verkopen dat aan de normen voldoet wat in China is geproduceerd.
Misschien dat de Euro commissaris zich erover moet uitspreken.

De vraag stellen aan Hager geeft uitsluitsel:

Dank voor het vertrouwen. De deskundigheid zit er wel, alleen niet bij iedereen... ;)

Uit de manual:
De groene LED geeft aan dat de interne bedrijfsspanning voldoende is om lekstromen te detecteren. Als de LED niet brandt, is de activering alleen gegarandeerd bij lekstromen van het type AC en A.

Dus als je de voeding op IN aansluit licht de groene led op ter indicatie dat hij als type B fungeert.
Als je de voeding op OUT aansluit is de groene led uit en fungeert hij als type A

Maw, met de omvormer op IN heb je overdag als je injecteerd een aardlek type B (groene led aan)
's Nachts als je afneemt een type A (groene led uit)

Als dit inderdaad zo werkt heb ik geen verdere vragen meer :)

van goodwe:

In addition to the built-in RCMU, an external RCD is required to ensure that the inverter system does not carry DC residual currents. To avoid tripping, the types A or B can be used

dus als je je aardlek op zijn kop zet, en het ledje brandt niet, is hij nog steeds gegarandeerd als type A, wat genoeg is

oftewel, hele discussie is nutteloos, beide richtingen zijn goed, iedereen wint

Op 9 februari 2023 11:27:06 schreef keebrev:
De vraag stellen aan Hager geeft uitsluitsel:

Netjes! Mijn complimenten en mijn verontschuldiging. Je hebt gelijk!
Als iemand weet hoe een aardlekschakelaar aangesloten moet worden, dan is het wel de fabrikant.
Dus de pv-installatie moet op de klemmen 1, 3, 5, 7 en N aangesloten worden en het lichtnet op de klemmen 2, 4, 6, 8 en N.

Op 9 februari 2023 18:17:50 schreef DK:
van goodwe:
[...]
dus als je je aardlek op zijn kop zet, en het ledje brandt niet, is hij nog steeds gegarandeerd als type A, wat genoeg is

oftewel, hele discussie is nutteloos, beide richtingen zijn goed, iedereen wint

Dat lijkt me iets te kort door de bocht, want dan koop je gewoon het A-type relais wat een stuk goedkoper is.

Op 9 februari 2023 17:58:09 schreef OXO:
...
Maw, met de omvormer op IN heb je overdag als je injecteerd een aardlek type B (groene led aan)
's Nachts als je afneemt een type A (groene led uit)

Denk niet dat het zo werkt. Als de electronica in orde is en de ALS is ingeschakeld en er is netspanning aanwezig, dan brandt het groene ledje. Of is de ALS voorzien van een vermogensmeetinrichting? Dan kan de ALS het ledje (ook) uitzetten als het vermogen nul is of 'de verkeerde kant uitloopt' (naar de omvormer)

PS:
Ik vraag me af hoeveel installateurs (en hobbyisten) dit type aardlekschakelaar goed aansluiten. Tot nu toe twijfelde ik geen seconde dat het lichtnet aan de klemmen 1, 3, 5, 7 en N gemonteerd moest worden.

Op 9 februari 2023 18:31:10 schreef ohm pi:
want dan koop je gewoon het A-type relais wat een stuk goedkoper is.

dat zou een normale installateur ook gewoon doen voor dit type omvormer

TS heeft zichzelf wijsgemaakt dat hij een type B nodig had
Volgens Goodwe is het niet nodig

Op 9 februari 2023 18:38:30 schreef DK:

Ik heb daar ook naar gezocht, maar kon niet vinden of een B-type ALS wel of niet nodig was.

Op 9 februari 2023 18:38:30 schreef DK:
[...]
dat zou een normale installateur ook gewoon doen voor dit type omvormer

TS heeft zichzelf wijsgemaakt dat hij een type B nodig had

@ohm pi: aanvaard! Het is lastige materie.

Stukje uit de manual van Goodwe:

en even verder bij het aansluiten van de ac:

Als ik het zo lees, weten ze het zelf niet, of zetten ze je doelbewust of niet op het verkeerde been. "Kan lekstroom detecteren" had moeten zijn : detecteert 6mA lekstroom. Maar dat staat er niet, dus:

Je hebt bij deze omvormer een B-type ALS nodig. Er zit geen 6mA dc lekstroom verklaring bij.

@ts: succes morgen met het installeren van de ac-kant van de pv-installatie.
Doe het veilig, doe het spanningsloos. Draai de schroeven goed (op het juiste moment) aan, vanaf de Aardlek t/m de draden naar de kWh-meter. Je zal niet de eerste zijn met een smeulende hoofdschakelaar/ klemmenstrook!

@lambiek: 1e/2e: tegenwoordig zijn dat alleen de micro-omvormers: die hebben een HF-trafo in de omvormer.
3e: De fabrikant van de omvormer geeft aan dat een Type B aardlekbeveiliging niet nodig is. En dat zegt-ie dus niet...

Helaas heb ik geen testen uit kunnen voeren in verband met tijdgebrek.
Alles werkt normaal en de ALS kon ik ook resetten, eigenlijk had ik de bedrading ook een keer willen omkeren, maar de zon was verdwenen.
Volgende keer meer !!!

Je kan wel rapporteren hoe hij nu aangesloten is.
Die manier lijkt in orde te zijn. Zeker als het groene indicatieledje brandt.

Op 10 februari 2023 19:20:38 schreef Waters:
Helaas heb ik geen testen uit kunnen voeren in verband met tijdgebrek.
Alles werkt normaal en de ALS kon ik ook resetten, eigenlijk had ik de bedrading ook een keer willen omkeren, maar de zon was verdwenen.
Volgende keer meer !!!

En, al tijd gehad om te testen?

Voor het inschakelen moet er eerst een palletje vrij gegeven worden om de hendel te kunnen bedienen. Voor de werking als aardlek maakt de richting niets uit. Eenmaal ingeschakeld blijft valt de schakelaar niet af bij spanning uitval , het is geen nulspanningsschakelaar.

Welk palletje? Ik zie alleen maar een testknop en een hendel die je omhoog moet plaatsen?

Op zijn kop draaien en de hoofdschakelaar aansluiten op de bovenkant!!!!
Inschakelknop naar beneden laten draaien!!!

Tjonge, jonge stelleje gaapers allemaal. Theorie likkers.
Wat denk je. 3 pagina's lang lullen hierover.
Gewoon recht en de hoofschakelaar aan de onderkant natuurlijk.
=Iknschakelknop omhoog.
Fabrikanten denken er over na. Hier wordt dat niet gedaan.
-Je moet wel erg je best doen om het verkeerd te kunnen doen.

En maar niet lezen; dat het om een type-B ALS gaat.

Op 6 september 2023 22:31:26 schreef asje:
Op zijn kop draaien en de hoofdschakelaar aansluiten op de bovenkant!!!!
Inschakelknop naar beneden laten draaien!!!

Tjonge, jonge stelleje gaapers allemaal. Theorie likkers.
Wat denk je. 3 pagina's lang lullen hierover.
Gewoon recht en de hoofschakelaar aan de onderkant natuurlijk.
=Iknschakelknop omhoog.
Fabrikanten denken er over na. Hier wordt dat niet gedaan.
-Je moet wel erg je best doen om het verkeerd te kunnen doen.

En maar niet lezen; dat het om een type-B ALS gaat.

Dan moet je wel een hele grote prutser zijn om een aardlek op zijn kop te monteren 8)7
Waarom de anderen zo afkraken?
Zielig.

En nog steeds weten we niet hoe Waters zijn ALS heeft aangesloten.

Op 6 september 2023 22:31:26 schreef asje:
Tjonge, jonge ...

Bedankt voor deze zeer nuttige toevoeging aan een topic van bijna een half jaar geleden.