Klasse B aard­lek­scha­ke­laars zijn rich­tings­ge­voelig.

@keebrev,
En 's nachts, moet ik dan mijn aardlekschakelaar ombouwen?
Dan verbruikt mijn zonnepanelen (omvormer) energie uit het net.
Bovendien, de 230V uit de zonnepanelen is zwevend. Pas bij de centrale wordt de nul aan aarde geknoopt.

Op 7 februari 2023 09:29:45 schreef keebrev:
[...]

Daarom zijn pv-installaties zo populair, ze verbruiken energie O-)

Het gros van de tijd zijn ze in ieder geval niet aan het leveren.

Op 7 februari 2023 09:58:38 schreef Waters:
Ik begrijp dat bij verkeerd om aangesloten de testknop niet werkt.

Dat zou me verbazen.

Op 7 februari 2023 10:01:01 schreef ohm pi:
@keebrev,
Bovendien, de 230V uit de zonnepanelen is zwevend. Pas bij de centrale wordt de nul aan aarde geknoopt.

Nog een goeie inderdaad, de lekstroom zal richting net lopen.

Beste allemaal, ik zie door de antwoorden het bos niet meer.

De fabrikant/importeur bellen, en naar een deskundige op het gebied van aardlekschakelaars vragen. De situatie uitleggen, eventueel met een verwijzing naar dit topic.

@keebrev,

's-Nachts wekken zonnepanelen geen energie op, en loopt er ook geen dc-lekstroom....dus je hoeft niet iedere dag je ALS om te schakelen :)

Van growatt weet ik dat deze geen stroom verbruiken, die werkt alleen op zonne-energie, solaredge verbruikt op een fase wat stroom, maar dat zal ook geen dc-lekstroom zijn.

Moderne omvormers willen een aarde zien, anders schakelen ze niet in (PE error). Zo zwevend zijn ze dus niet.

Ik weet niet wat voor een omvormer de TS heeft, maar een beetje omvormer heeft een 6mA dc-lekstroom verklaring /B-type aardlek aan boord, waardoor de noodzaak van een B-type aardlek niet nodig is.

Op 7 februari 2023 11:38:45 schreef keebrev:
[...]

Moderne omvormers willen een aarde zien, anders schakelen ze niet in (PE error). Zo zwevend zijn ze dus niet.

Dat ligt helemaal aan de omvormer, enphase omvormers hebben niet eens een aardaansluiting bijvoorbeeld.

Dit heb ik me ook altijd afgevraagd, hoe dat precies zit en moet/kan er iets meegedaan worden?

Normaal als alles correct werkt en er is geen opbrengst is of net voeding dan is het allemaal uit. Maar ik had van iemand een Omnik omvormer in handen waarvan een relais bleef plakken; en ten tijde van volle zon en zonder netspanning tripte de aardlekautomaat op het moment dat ik de aansluit kabel wilde losschroeven. Ik weet het had eerst de PV bekabeling los moeten koppelen, maar de 230V kabel zat er voor.

Als het net losgekoppeld was, ( lees hoofdschakelaar uit ), moet er dus toch wat stroom gaan vanuit de omvormer welke naar een of andere verbruiker liep achter de aardlek.

De aardlekautomaat 1P+1N zat gewoon aangesloten met het Net als ingang.

De omvormer was eentje voor 1kWp maar er zat voor 2,5kWp aan panelen op. In bedrijf was de PV Spanning oke voor de omvormer.

Aan mijn eigen Omnik omvormers heb ik nooit iets van spanning kunnen meten als het uit is ( geen zon ).

Edit, de eerder genoemde omvormer had wel aarde, en de mijne ook. Volgens mij heeft iedere Omnik rand aarde, of er een foutmelding komt als deze er niet is nooit gezien.
Hoe kan je trouwens electronisch testen op het bestaan van aarde?

Op 7 februari 2023 11:41:03 schreef Sine:
[...]
Dat ligt helemaal aan de omvormer, enphase omvormers hebben niet eens een aardaansluiting bijvoorbeeld.

Uitzonderingen bevestigen de regel. APsystem, het andere micro omvormer merk wel.

Beste keebrev,
Ik heb gedacht dat de deskundigheid hier te vinden is.

De nederlandse deskundigen zullen ongetwijfeld in lachen uitbarsten ( of huilen ) als ik ze dit forumverhaal doorgeef.
Waarschijnlijk zullen ze zeggen dat ze iets verkopen dat aan de normen voldoet wat in China is geproduceerd.
Misschien dat de Euro commissaris zich erover moet uitspreken.

Moderne omvormers willen een aarde zien, anders schakelen ze niet in (PE error). Zo zwevend zijn ze dus niet..

Een aarddraadje 'ergens aan de omvormer' vastschroeven verandert niets of de omvormer zelf al of niet zwevend is. Een wasmachine heeft ook een aarddraadje 'ergens aan' vastgeschroefd, maar de nul en fase van die wasmachine is toch zwevend tov aarde (afgezien dan van de ontstoringscondensator tussen fase en aarde en nul en aarde)

Op 7 februari 2023 11:54:35 schreef Dr Panda:
[...]

Dit heb ik me ook altijd afgevraagd, hoe dat precies zit en moet/kan er iets meegedaan worden?

Je hoeft er niks mee te doen. Fase aan fase, nul aan nul en aarde aan aarde aansluiten. Uiteraard volgens de geldende voorschriften en klaar ben je.

Beste allemaal, ik zie door de antwoorden het bos niet meer.
Vrijdag ga ik de boel aansluiten.

" the proof of the pudding is in the eating "

Ik begrijp dat bij verkeerd om aangesloten de testknop niet werkt.

Dat ga ik uittesten. werkt het wel, dan laat ik het zo.

Dit lijkt mij de beste oplossing. Anders de fabrikant/leverancier van de B-type aardlekschakelaar bellen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (15%)]

's-Nachts wekken zonnepanelen geen energie op, en loopt er ook geen dc-lekstroom....dus je hoeft niet iedere dag je ALS om te schakelen :)

daar is het verschil al met BE.
bij mij komt bv het net binnen op de meter. van de meter een kabel naar een 300mA ALS, daarachter een remautomaat die alles verdeelt naar het huis in groepen.
de zonnepanelen worden aangesloten tussen 300mA ALS en remautomaat.
snachts verbruik ik en komt er stroom van net door ALS,
overdag als ik evenveel opwek als verbruik loopt er geen stroom door ALS.
als er veel zon is, injecteer ik en loopt er stroom door ALS richting net.

ik zou dus mijn ALS moeten omdraaien als de panelen meer opbrengen dan ik verbruik, en daarna weer omdraaien als ik meer verbruik dan opbreng

De ingang van de ALS is natuurlijk de netzijde. Dat is de kant waarop 'altijd' spanning staat; de 'boze buitenwereld'. Eventuele elektronica in de ALS wordt van dié kant gevoed, en moet niet afhankelijk zijn van de zon.

Ja, en als de zon schijnt loopt het vermogen soms andersom door de ALS. Dan komt het er aan de ingangskant van de ALS uit en gaat het net op.
Daarom heet dat ook terugleveren.

Als je alleen om die reden de ALS achterstevoren gaat aansluiten, dan moet je het ook geen terugleveren meer noemen - dan wordt het blijkbaar 'heenleveren'. :)

Ter verduidelijking het schema erbij gepakt:

Het gaat om het geel omcirkelde deel, bestaande uit een installatieautomaat en een aardlekschakelaar type B, die de ts daar wil plaatsen.

De stroom, of energie gaat van de omvormer van links naar rechts via de aardlekschakelaar. De IN van de aardlek zit links, de OUT rechts. Dat schrijft de fabrikant voor.

Als de zon ondergaat, levert de omvormer geen energie meer en schakelt uit of gaat stand-by. In dat laatste geval zal er een klein stroompje lopen van rechts naar links. Daar zit geen dc-lekstroom in, en maakt voor de aardlekschakelaar niet uit hoe die geschakeld is.

Op 7 februari 2023 22:56:57 schreef keebrev:
Dat schrijft de fabrikant voor.

Laat dat document eens zien!
Ik laat documenten zien en daarvan zeg je dat er niets over PV-installaties geschreven staat.

Op 7 februari 2023 22:56:57 schreef keebrev:
Ter verduidelijking het schema erbij gepakt:

[bijlage]

Het gaat om het geel omcirkelde deel,

ja, en stel nu dat de aardlek af is gesprongen in de dag, en nu wil je die weer aanzetten.
de ALS heeft dan 230V AC RECHTS aan zijn output staan, en links aan zijn ingang NIKS want de inverter ziet geen AC dus komt die spanningsloos. daar zit het probleem, dan krijg je die niet ingeschakelt.

die ALS zijn zo gebouwd dat de meet/stuur electronica ALTIJD de AC kant aan de IN heeft zitten, en de spanningsloze 'verbruikers' aan zijn out kant. en daar valt het zonnepaneel ook onder. immers zonder net, doet die inverter ook NIKS net zoals éénder welke verbruiker.
t is pas als de inverter een AC ziet, dat die dan zijn sinus hoger begint te brengen zodat de stroomrichting omdraait, en dat boeit de ALS niet

Op 7 februari 2023 23:28:07 schreef fcapri:
die ALS zijn zo gebouwd dat de meet/stuur electronica ALTIJD de AC kant aan de IN heeft zitten, en de spanningsloze 'verbruikers' aan zijn out kant. en daar valt het zonnepaneel ook onder. immers zonder net, doet die inverter ook NIKS net zoals éénder welke verbruiker.

Als ik naar dit https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2407733#2407733 schema kijk, dan zit de electronica aan de klemmen 2, 4, 6 en N. Dat zou betekenen dat de AC-kant aan de OUT-kant van de klemmen moeten worden aangesloten en de zonnepanelen op de IN-kant, dat zijn de klemmen 1, 3, 5 en N.
Bij mij is de verwarring nu compleet.
Ik laat me vrijdag wel verrassen. Ik weet niet welke ALS TS heeft.

Op 7 februari 2023 23:17:21 schreef ohm pi:
[...]Laat dat document eens zien!
Ik laat documenten zien en daarvan zeg je dat er niets over PV-installaties geschreven staat.

Precies: Daar staat dat de voedende kant aansluitpunten 1-3-5-7 zijn, heb je zelf ook aangegeven: Het einspeisende Netz. Wat voedt nu de (huis)installatie bij een leverend pv-systeem:
- verbruik je minder energie dan het pv-systeem > dan lever je de overtollige energie aan het net.
- verbruik je meer energie dan het pv-systeem kan leveren > dan wordt het supplement door het net aangeleverd. Maar dat gaat nooit en te nimmer richting de pv-installatie. Die levert al een deel van de energie.

M.a.w. de voedende kant van de ALS zit aan de pv- zijde.

P.s.: ben benieuwd hoe ts de ALS gaat aansluiten. Wat is het merk en type van de aardlekschakelaar en omvormer?

[...]

ja, en stel nu dat de aardlek af is gesprongen in de dag, en nu wil je die weer aanzetten.
de ALS heeft dan 230V AC RECHTS aan zijn output staan, en links aan zijn ingang NIKS want de inverter ziet geen AC dus komt die spanningsloos. daar zit het probleem, dan krijg je die niet ingeschakelt.

t is pas als de inverter een AC ziet, dat die dan zijn sinus hoger begint te brengen zodat de stroomrichting omdraait, en dat boeit de ALS niet

Kijk je naar de opbouw van deze ALS, dan zie je dat de elektronica afgeschakeld wordt. Het zou zo maar kunnen zijn dat deze elektronica spanningsloos moet worden (reset) om weer ingeschakeld te kunnen worden. Dan klopt jou beredenering, en die van de anderen.

We gaan het vrijdag beleven.

Goodwe 1000-XS Enkelfase 1 MPPT omvormer

Op 8 februari 2023 08:04:10 schreef keebrev:
[...]

Precies: Daar staat dat de voedende kant aansluitpunten 1-3-5-7 zijn, heb je zelf ook aangegeven: Het einspeisende Netz.

Precies, Net. ;)

Dus in een "normale" installatie, dat is, zonder panelen, is de schakelvolgorde HS in, dan de aardlek(ken) in?
Nooit bij stilgestaan, nooit iets van gemerkt.

Kan het niet zijn dat je door de "uitwendige actie" van het omhoog duwen van de schakelhendel van de aardlekschakelaar, tijdelijk een elektrische verbinding maakt, zodat de elektronica spanning krijgt en vb een houdspoel de schakelhendel magnetisch op zijn "on" positie houdt ?

Hetzelfde systeem als een overname contact bij relais.

Just a wild guess ....

Ik geloof er helemaal niets van dat een aardlekschakelaar richting gevoelig is, wat ik wel weet is dat ze fase gevoelig zijn.

En er zit ook geen elektronica in zo'n ding, alleen maar spoelen. Normaal gesproken loopt er een stroom heen door de fase naar een toestel en daarna weer terug via de nul. Als alles in orde is, is er geen verschilstroom en dan komt er net zoveel stroom terug door de nul als er heen door de fase is gegaan.

Als de stromen heen en terug precies gelijk zijn is er geen verschilstroom tussen fase en nul. Een aardlekschakelaar meet continue of er verschilstromen zijn en zal dus niet afschakelen.

Als er sprake is van een verschilstroom, (lekstroom) zal de aardlekschakelaar een verschilstroom meten en uitschakelen.

Hier de binnenkant van een aardlekschakelaar.

In een type B zit naast de standaard aardlek nog een DC detectie. En die gebruikt wel degelijk een stuk elektronica.

Op 8 februari 2023 16:04:38 schreef Sine:
In een type B zit naast de standaard aardlek nog een DC detectie. En die gebruikt wel degelijk een stuk elektronica.

Ja, een klasse B is inderdaad richting gevoelig.

Maar nu de vraag, waarom zou je dat type aardlekschakelaar willen/moeten gebruiken. Als het goed is komt er helemaal geen DC op de installatie, als je een goede omvormer hebt regelt die dat zelf. Die geeft gewoon een fout en schakelt uit.

ja, en stel nu dat de aardlek af is gesprongen in de dag, en nu wil je die weer aanzetten. De ALS heeft dan 230V AC RECHTS aan zijn output staan, en links aan zijn ingang NIKS want de inverter ziet geen AC dus komt die spanningsloos. daar zit het probleem, dan krijg je die niet ingeschakelt.

Precies.

Bron = REXEL

Voldoe aan NEN1010 met aardlekbeveiliging Type B

PV-systemen
Indien een aardlekbeveiliging toegepast moet worden bij PV-systemen is een Type B aardlekbeveiliging vereist, behalve bij 1 van de volgende uitzonderingen:

Er zit in de omvormer een galvanische scheiding tussen het AC- en DC-circuit.
Er is een scheidingtransformator geplaatst tussen de omvormer en de verdeelinrichting.
De fabrikant van de omvormer geeft aan dat een Type B aardlekbeveiliging niet nodig is.
Indien er aan één van deze drie uitzonderingen voldaan wordt, kan er een Type A aardlekbeveiliging gebruikt worden, anders is een Type B aardlekbeveiliging verplicht.