Hallo allemaal,
Ik ben een eenmanszaak en probeer een nieuw product te ontwikkelen.
Het is een kast met een touchscreen en mini-pc die de door mij ontwikkelde app BookaBooka in kiosk mode draait (er kan in kiosk mode maar 1 applicatie worden gebruikt). Hier een foto van het prototype: https://www.bookabooka.com/de-bookabooka-kast/
De kast moet speakers en koptelefoon aansluitingen krijgen en ik wil graag dat de gebruikers (kinderen) makkelijk kunnen switchen van koptelefoon naar speakers, en zelf het volume kunnen aanpassen.
In het prototype wordt de audio output van de mini-pc nu gesplit met een
goedkope splitter
Vanuit de splitter gaat de audio naar de twee koptelefoon uitgangen, en een klein voor-versterkertje voor de luidsprekers
Ik ben niet zo thuis in onderdelen land, en zou graag hulp willen van mensen die hier wel de weg weten.
Iemand die ik recent sprak zei dat ik:
a) voor het volume een stereo potmeter zou moeten hebben.
b) voor het aan/uit zetten van de luidsprekers een van de audio kanalen van de speakers kon afschakelen. (dan blijven de koptelefoons aan, maar da's niet zo erg, tenzij je ze opblaast bij het opendraaien van het volume).
Omdat het gebruikt gaat worden door kinderen wil ik het wel graag een beetje hufterproof hebben. Hij raadde aan om potmeters met metalen schacht te gebruiken.
Deze twee schakelaars en de audio jacks zal ik waarschijnlijk op een metalen plaatje moeten monteren, omdat de houten kast te dik is voor doorvoer.
Ook heb ik nog stroomdoorvoer, en het liefst ook een externe UTP socket nodig.
zoals je kunt zien heb ik maar wat rondgeshopt op amazon / alibaba.
Hoe zouden jullie de onderdelen voor dit "audio circuit" selecteren, en waar zouden jullie deze onderdelen halen?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik zou helemaal geen potmeter gebruiken, maar gewoon knopjes voor harder en zachter, die geluidskaart kan dat prima zelf. Je kunt fysieke knoppen gebruiken, of gewoon een paar knopjes op het touchscreen.
Als die PC meerdere uitgangen heeft (dat is vrij gebruikelijk), kun je daarmee schakelen tussen de koptelefoon en de speakers.
Sowieso zou het nooit mogelijk moeten zijn om de koptelefoon te slopen bij een te hoog volume, dan heeft de gebruiker ook al ruimschoots gehoorschade.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Oké: punt 1: vergeet potmeters met metalen assen. Ook dat wordt gesloopt. Bijna dagelijks zie ik op m'n werk potmeters of encoders met metalen assen die verbogen of zelfs afgebroken zijn. En dat wordt dan door 'verantwoordelijke volwassenen' bediend...
Punt 2: vergeet 3,5 millimeter jacks. Ja, ik weet het, elke consumentenkoptelefoon past er dan in, maar 3,5 millimeter jacks zijn absoluut niet geschikt voor professioneel gebruik. Pro-AV spul gebruikt niet voor niets 6,3 mm jacks.
Wat betreft stroomaansluiting en alle andere componenten: ga voor jezelf na of je er achter durft te staan. Voor netspanningszaken zou ik sowieso niet bij Aliexpress en gelijkwaardige 'zaken' bestellen en in het geval van commerciële activiteiten helemáál niet.
Ook zou ik, keuringstechnisch, zorgen dat je je voeding op een andere manier oplost. Neem een standaard 12 Volt voeding van Mean Well of iets dergelijks en sluit die aan op de mini-PC. Dan heb je niet het gezeur van netspanning in je product (wat je niet ontslaat van keuring van de rest van je apparaat volgens geldende normen, er was laatst nog een aardig topic over de Laagspanningsrichtlijn en wat daar bij komt kijken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zou 1 printplaat ontwikkelen ipv ali-junk aan elkaar te knopen met wazige connectors. Hou rekening met repareerbaarheid (als ze kapot gaan komt het hele ding jou kant weer op) De long-time verkrijgbaarheid van onderdelen (dat is compleet onvoorspelbaar met amazon/ali shit) Denk aan veiligheid (van hardware en gebruiker) dus goede protectie als zo'n kind zijn 3,5mm stekkertje in de USB aansluiting duwt. Denk ook aan EMI eisen etc. Daar komt voor commercieel gebruik een hoop bij kijken.
Ik zou in jou geval daar niet je vingers aan branden maar dat laten ontwikkelen.
3,5mm is bagger, zit wel overal in maar ik heb er alleen maar ellende mee. ik zou 6,3 mm gebruiken. Maar als je toch een PC hebt zou ik bluetooth gebruiken. Geen kans op draadbreuk en veel mensen hebben zelf al bluetooth oortjes of koptelefoons. Dan kun je gewoon met 1 schakelaar de versterker uit zetten.
Ik zou zelf prive liever een potmeter gebruiken maar ik heb hier een paar jaar terug een berg bedienpaneeltjes van een 100V systeem ter reparatie gehad. Alle draaischakelaars en potmeters waren gemold of gaar. Geen idee wat ze er mee doen, met een waterpomp tang de as verder proberen rond te draaien als de eindstop is gebruikt ?
Verder denk ik dat je eerst goed moet uitzoeken hoe het met keurmerken etc zit. Zeker als het spul in openbare ruimten, of nog erger, ziekenhuizen komt te hangen kan dat het plezier aardig verpesten en de kosten omhoog jagen.