...en die moet te vervangen zijn.

Op Ali moet helaas niks; het kan (als je geluk hebt... ;) )

Je hebt 3 optie:
- niks doen, 300 euro kwijt
- terug sturen, 30 euro kwijt
- open proberen te maken, lukt dat dan een reparatie poging doen, lukt het dan heb je geluk.
Maar dan zou ik repareren en (als mogelijk) modificeren zodat ie niet snel weer kapot gaat net als hiervoor en die daarvoor.

Ik hem hem een uur in de 95% alcohol laten liggen, geen effect.
Heb thinner en aceton staan, maar dat ga ik niet wagen.

Dat er geen redden meer aan is heb ik niet gezegd, al blijft het wel een lastig ding natuurlijk.
Ik ben er idd aan begonnen om met een mesje ertussen te snijden, dat gaat, in zoverre dat er wit stof uit komt, het lijkt wel keramiek.

Ik heb er nooit onderdelen voor kunnen vinden, laat staan dat je het horloge uberhaupt vind op Google, dat is nog niet eens zo makkelijk.

Het glas breken is nog niet zo moeilijk, maar dan iets vervangends vinden...

Heb je hete lucht geprobeerd. Ik heb zo laatst een telefoon open gemaakt nadat hij in het water was gevallen. Dat ging verrassend makkelijk. In een minuut of twee had ik hem los. Gewoon verwarmd en daarna met een scalpel er tussen door. Was een glazen plaat in een alu frame. Het glas had al een kleine barst en die is niet eens verder gegaan

[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]

Zeker, al een aantal keer. Al zo warm dat ik de kast bijna niet vast kon houden.

Als het ultrasoon of met UV hardende lijm is afgesloten gaat hetelucht niet werken...

Yes yes en nog eens yes! Gelukt!
Ik had een mesje kort geslepen en aan het wrikken gegaan en weer verwarmen etc. Eindelijk gelukt. En wat ik al dacht, batterij is te ver leeg om hem weer tot leven te brengen met het originele circuit. Even een boost gegeven van 4,2V en hij doet het weer. Maar is ook maar een li-ion van 150mAh. Ga wel een nieuwe erin zetten en maar gelijk een paar op voorraad houden?

Netjes! Althans jouw werk, niet dat het horloge dit probleem vertoont natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (86%)]

Dan zit er blijkbaar geen BMS in of iets anders wat hem tegen diep-ontladen beschermd

had ook wel zo een vermoeden dat de accu gewoon te diep ontladen was. komt vaak voor bij tablets ook. valt uit en ze leggen die weg ipv op de lader te zetten. weekje later krijg je die niet meer geladen.

eigenlijk zou je één of andere boost functie moeten kunnen inbouwen zodat je de accu wel een piek kan geven om weer te starten

Gaatje boren en een of andere mini connector monteren. :+

Paar contactpuntjes waarmee je hem op een spijker pogobedje legt.

En er zitten inderdaad ook 4 schroefjes in ;-).

Maar toch raar: Er zit een spoel in voor het laden, daar heb je toch ook de nodige electronica voor nodig om dat goed werkend te krijgen en géén BMS tegen diepontlading?
(Ik zou verwachten dat alles in een laad-chip zit)

[Bericht gewijzigd door henri62 op (11%)]

Op 16 februari 2023 15:07:39 schreef TYPE ONE:
Yes yes en nog eens yes! Gelukt!
Ik had een mesje kort geslepen en aan het wrikken gegaan en weer verwarmen etc. Eindelijk gelukt.

Nice!

Ben benieuwd of het je lukt er een grotere batterij in te zetten en of een modificatie lukt tegen het probleem van niet meer op te kunnen laden. Dan heb je een mooi horloge!

Op 16 februari 2023 15:07:39 schreef TYPE ONE:
Maar is ook maar een li-ion van 150mAh. Ga wel een nieuwe erin zetten en maar gelijk een paar op voorraad houden?

Misschien kan je best ook nog een paar IN-16 nixiebuisjes op voorraad houden nu ze nog redelijk te krijgen zijn. Zo heb je gegarandeerd nog lang plezier van je horloge.

Test eens of hij laadt. Misschien is het draadloos laden IC kapot

Tja, niet de beste constructie. Maar van binnen ziet het er wel goed uit, zoveel componentjes in zo'n klein kastje.

Er zit wel wat smd op de batterij, maar het kan natuurlijk ook zijn dat het een rotte appel is of dat ie gewoon al aan zijn einde is, weet natuurlijk niet hoe lang het horloge al op de plank lag.
Batterij doet het trouwens niet meer, krijg er geen spanning meer in.
Het is een 401030 van 150mAh. Ik kwam er tegen van het zelfde formaat van 300mAh, dat lijkt mij te mooi om waar te zijn?

https://nl.aliexpress.com/item/1005005124809719.html?spm=a2g0o.product…

Een groter plaatsen gaat helaas niet, daar is geen ruimte voor.
Iets maken met pinnetjes zou wel beter zijn, maar eerst maar eens een nieuwe batterij bestellen...

Het laden werkt, zie middelste foto, rode led. Dit was met een li-ion van 6000mAh, die zal ie wel niet vol krijgen haha

Van de week de nieuwe batterij binnen gekregen.
Zou 300mAh moeten zijn, het staat erop...
Erin gesoldeerd en hij werkt, maar...
Batterij is heel snel leeg én de interne led wil niet overspringen van rood naar groen, dat zou ie moeten worden als ie vol is.

Maar als je de test uitvoert, onderste knop ingedrukt houden (van de lader af) dan brandt de led groen, of te wel vol. Maar dat wordt ie dus niet uit zichzelf op de lader, snap er niets van.
Als ie dan 'vol' is dan kan men het horloge even gebruiken, zeg een paar keer en dan is ie weer leeg.
De vorige li-ion die er af fabriek in zat was een stuk beter, het horloge kon 2 dagen standby staan en werkte dan nog steeds en was op een gegeven moment wel echt vol, dus een groene led op de lader.

Eerder had ik wat gemeten met de 6000mAh li-ion. Ik mat 51mAh verbruik in standby, dus zonder oplichtende nixies, dat lijkt me niet normaal?
Niet zo erg als er een 6000mAh op blijft, maar dat kan natuurlijk niet...
Je kan het horloge ook uit zetten, nou ja uit, dan moet je de bovenste knop ingedrukt houden totdat de nixies uitgaan. Heeft dat effect op de batterij, NEE, helemaal niet, het verbruik is dan nog steeds 51mAh 8)7 Hele nutteloze functie dus.

Ik ben het spoor helemaar bijster |:(

2x de capaciteit bij de zelfde afmetingen en van Ali. Dan kun je van te voren al voelen aankomen dat hij geen 300mAh zal zijn.
Mogelijk was de accu niet rot maar te diep ontladen door dat er iets kapot is wat voor die 51mA zorgt. Mogelijk zit er wel een BMS in maar is dat defect.

Ervaring heb ik zeker.

Wordt het toch repareren, gelukkig heb je daar dus genoeg ervaring mee dus dat is in dit geval niet kansloos. Ben benieuwd wat nu de oorzaak zal blijken te zijn. Ik verwacht dat de processor de boel in standby moet zetten dus ik zou eerst kijken welke poorten naar een mosfetje ofzo gaat wat tussen accu en de rest zit.

Ik had ook niet verwacht dat ie langer mee zou gaan dan de originele, maar dit is natuurlijk helemaal niet de bedoeling.
Gisteravond geladen weggelegd en doet nu al helemaal niets meer. Ook niet gek als ie al 51mAh verbruikt in standby stand.
Het lijkt mij niet dat het aan de batterij ligt maar an het horloge.

Ben bang dat ie in de kast beland aangezien alles zo klein is...

Staat er in de handleiding een miniscuul regeltje dat je 'm iedere avond op de lader moet leggen?

51mA is veel te hoog voor zo'n horloge in standby.
Hang het horloge aan een voeding met een mA meter ertussen en verwarm het horloge een beetje met een föhn en kijk of de stroom veranderd.
Misschien is een rotte condensator oid de oorzaak van het hoge verbruik.

Wat er staat is dat ie een battery life heeft van 3 dagen en een stand-by tijd van 7 dagen.
Nou, dat had ie met de originele batterij nog niet eens.

Zal hem van de week weer uit elkaar halen en maar weer wat testen.

Nou, dat had ie met de originele batterij nog niet eens.

Dan er eerst maar eens een goed batterij insteken.

Ook niet gek als ie al 51mAh verbruikt in standby stand.

Bedoel je niet gewoon 51mA gemeten met een ampèremeter of echt een vetbuik van 51mAh maar hoe lang was de meet tijd een dag, een uur en gemeten met een verbruiksmeter.

Maar als je accu op zijn best echt 150mAh is dan heb je met 51mA al na 3 uur een lege batterij. En met een 300mAh haal je dan krap 6 uur. Er is dan echtwel iets defect in het horloge waarom het veel stroom verbruikt.

Als je hem dan via een knop een soort van uitzet en die stroom blijft onveranderd hoog hoe je ook maar enkel tussen de batterij en de schakelaar te zoeken. Of zit er een DCDC convertor in die een hogere spanning maakt en niet mee wilt uitschakelen?
Dat zou ook verklaren waarom de groene led niet meer oplicht omdat met 51mA er zoveel weglekt dat de batterij nooit echt vol komt.

Staat er in de handleiding een minuscuul regeltje dat je 'm iedere avond op de lader moet leggen?

De avond haal je niet eens het zal eerder een paar uur tot max 6 uur zijn.

Als ze standby 7 dagen claimen op een 150mAh batterij dan mag er een strook lopen van
150mAh / ( 7 x 24) = 0.89mA

Zou er graag een goede in willen bouwen, maar ik zit nu eenmaal aan een maat vast... En wat is een goede, komt allemaal uit China. Al zou er heus wel eens een goede tussen zitten.

Gemeten met een multimeter tussen de plus van de batterij en het horloge.
Dus het verbruik op dat moment in standby stand, dus zonder oplichtende nixies.

Het is een raadsel, maar zal hem weer openen en kijken en meten.