Hallo beste mensen,

Ik heb een budget-auto(Dacia Spring) waar slechts één interval op de ruitenwisser zit, en die is véél te lang.
Mogelijk is een VW relais 99 een oplossing, maar ik kan deze nergens vinden...
Is hier een alternatief voor, zónder potmeter(ik wil geen extra knop op het dashboard).
Dit probleem speelt bij heel veel Dacia Spring bezitters, en de dealer heeft geen oplossing.

Dank voor het meedenken!

Die potmeter vervang je door een instelpotje en regel je eenmalig af op de gewenste interval tijd. Er zijn honderden schemas hiervoor te vinden. Kies er een die je zelf denkt te kunnen bouwen. Voor de een is dat iets met een processor, voor de ander iets analoogs.

Ik heb ooit in mijn toenmalige vw passat van 1984 een relais ( type 99 o.a. uit de golf III) ingebouwd waar de tijd instelbaar mee was geworden.
Er moest ook een nokje uit de schakelaar om de intervalstand te kunnen gebruiken, standaard zat er geen interval op.
Werkte simpel: Interval aanzetten, na de gewenste tijd uit en meteen weer aanzetten en dat was de wistijd.
Werkte perfect.
Zoek met google op "relais 99 vw " genoeg te vinden.

[Bericht gewijzigd door revado op (17%)]

Als je er zelf een wilt maken, hier een schema uit Elektuur halfgeleidergids 1977.
Die 500K kan een instelpot zijn, de tun en tup mogen BC547 en BC557 zijn.

[Bericht gewijzigd door MGP op (15%)]

.

[Bericht gewijzigd door MGP op (33%)]

die relais zijn nog wel te vinden hoor.mijn huidige golf 2 had die interval ook niet, relais erin van een 88'er diesel en tada, interval. programmeerbaar tussen 6 en 30seconden

zoek maar eens op ebay enzo
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-vw-relais-99/k0

Bedankt voor jullie input!
Mijn voorkeur gaat uit naar het vw 99 relais, maar dan zou het handig zijn wanneer ik weet welke contacten ik moet gebruiken:
15=12v ?
31=massa?
53m=?
53s=?
...en dan is er nog een 5e contact?

Hier staat een beschrijving van een ombouw van een oude vw bus.
De aanslutingen worden daar ook benoemd met de functies.
http://briebelbus.blogspot.com/2012/07/een-modern-snufje-in-de-bus.htm…

Wat het relais 99 zelf betreft, op de autosloop zullen ze vast wel liggen.
Of via e-bay zoals @fcapri ook aangeeft.

Ik heb inmiddels het relais kunnen vinden en besteld.
Nu wordt het even uitvogelen wat de wisserschakelaar in de Dacia Spring precies doet, en of de boordcomputer het wel leuk gaat vinden wanneer er veranderingen worden aangebracht.
Electrische schema's van deze auto zijn (nog) nergens te vinden omdat het natuurlijk een heel recente auto is.
Het mooiste zou natuurlijk zijn wanneer de Dacia toevallig eenzelfde 5 polig wisserrelais gebruikt, dat plug en play met het VW99 relais te verwisselen is.
Op onze vorige auto, een Peugeot 107, heeft een handige Harrie met een VW99 relais aangepaste schakelaar uit een Toyota Prius het kunstje voor mekaar gekregen. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de ECU van een Peugeot 107 zich alleen maar met het motormanagement bemoeit, dus geen CAN-bus toestanden o.i.d.

De mooiste heb ik in de jaren 80 gebouwd uit Elektuur.
Werkte perfect destijds in onze camper.

Daar liet je de wissers 1 keer gaan, de wachttijd ging in, dan liet je weer handmatig de wissers gaan en die tijd werd herhaald.

Qua hardware zwaar achterhaald , (oa met 2102 geheugen), qua concept nog steeds mooi omdat je dan niet met insteltijden zit die nooit "passen" bij de regen van dat moment.

Dat is nu exact wat dat relais 99 van VW doet. :)

Tegenwoordig is het lastig te zeggen of deze dingen daadwerkelijk nog werken met vervangbare relais, Renault heeft er wel een handje van om zoiets in te bouwen in modules met hippe namen als de "comfort module" of zo. Kans is dat Dacia daarin meegesleurd is.

bprosman: heeft u daar nog schema's van(die ik als leek ook kan begrijpen)?

Maar MGP heeft dat schema toch gepost? <- Brainfart, dit was inderdaad een handmatig ingesteld systeem.

PS Je hoeft toch geen service manual te hebben om uit te zoeken of je auto een ruitenwisser-relais heeft, meestal staan die wel aangegeven in de handleiding of de deksel van de relaiskast.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (14%)]

Op 12 februari 2023 13:48:14 schreef Cor4411:
Dacia Spring........ omdat het natuurlijk een heel recente auto is.

Raar dat die geen regelbare bediening heeft, onze Dacia Sandero heeft zelfs een regensensor.

Persoonlijk ken ik Dacia alleen van het goedkoop verkopen van basale auto's met relatief dure opties. Had jij een dure variant dat hij een regensensor had?

Op 12 februari 2023 14:31:32 schreef MGP:
[...]
Raar dat die geen regelbare bediening heeft, onze Dacia Sandero heeft zelfs een regensensor.

Is niet zo raar, op een:

Op 11 februari 2023 23:31:53 schreef Cor4411:
Hallo beste mensen,

Ik heb een budget-auto(Dacia Spring) waar slechts één interval op de ruitenwisser zit, en die is véél te lang.

zoals TS in zijn startpost aangaf.

@MGP: dank voor het schema, ik moest even naar een desktopomgeving omdat het op mijn mobiel niet goed zichtbaar was. Als ik het goed begrijp gaat dit echter over een module met potmeter, en dat is niet de bedoeling.
Zoals gezegd is de Dacia Spring als goedkoopste electrische auto heel erg sober uitgevoerd, en heeft slechts één intervalsnelheid.
Dit valt het merendeel van de Spring bezitters een beetje tegen, dus een oplossing zou velen blij kunnen maken.
De schakelaar van een Renault Clio4 lost dit probleem op bij een aantal Dacia modellen, maar helaas niet in de Spring.
De Dacia handleiding vermeldt zelfs niet waar de zekeringen zich bevinden, kennelijk willen ze de gebruikers hiervan weghouden.
Ik heb ontdekt dat je na het verwijderen van de knop voor hoogte-instelling van de koplampen een paneeltje kunt verwijderen waarachter de zekeringen verstopt zitten, maar daar bevinden zich geen relais.
Wel zijn er enkele relais zichtbaar onder de motorkap, echter zonder aanduiding waarvoor ze dienen...

@Kruimel: nee, een regensensor op een Dacia Spring is niet beschikbaar, hoewel ik de meest uitgebreide uitvoering heb.

Ow ik zie nu dat het een elektrische auto is, dat kan het probleem wel groter maken omdat er dan waarschijnlijk ook geen 12V accu meer is. Is het niet mogelijk de draden te volgen? Ik heb zelf geen bron van bedradingsschema's voor auto's, dus als het relais al niet te identificeren is wordt dit nogal een uitdaging. Wel een beetje matig dat ze zelfs van de relais die er nog wel zijn niet hebben genoteerd wat ze doen. 8)7

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (14%)]

@Kruimel: er is nog steeds een 12V accu aanwezig, waarop alle basic voorzieningen draaien. Alleen de aandrijving gaat via het battery pack.

Dat scheelt dan. Voor goedkope auto's proberen ze vaak nog de courante technologie te gebruiken dus er is best een kans dat er nog 12V relais en wissermotoren in zitten. Je kunt eens kijken of je samen met iemand uit kan vinden of je het relais op het gehoor kan vinden: meestal hoor je het wel klikken als je de schakelaar om zet. Soms zit hij in een zekering-/relais-kast in de cabine, vaak onder het stuur ergens. Vervolgens kan je je vinger op leggen om te kijken of je hem voelt klikken. Als dit niet lukt wordt het rap simpeler, want dan is je probleem niet oplosbaar, zelf al vinden we bijvoorbeeld een bron voor of een schema van relais 99.

Op 12 februari 2023 14:25:01 schreef Cor4411:
bprosman: heeft u daar nog schema's van(die ik als leek ook kan begrijpen)?

Zo iets moet met een Arduino'tje of AVR/PIC processor makkelijk te maken zijn.
(Deze scan is wat ruw uitgesneden is niet mijn werk maar dat van Elektuur)

nl1980040491.pdf

.

Op 12 februari 2023 14:36:46 schreef Kruimel:
Persoonlijk ken ik Dacia alleen van het goedkoop verkopen van basale auto's met relatief dure opties. Had jij een dure variant dat hij een regensensor had?

De mijne heeft alle opties, behalve alu-velgen, voor een kleine 14k nieuw (9/2021) en ben er heel tevreden over.
Ik doe wel heel weinig kilometers 4000km/j ,maar wij hebben wel 2 auto's.

Op 12 februari 2023 14:37:48 schreef Cor4411:
@MGP: dank voor het schema, ik moest even naar een desktopomgeving omdat het op mijn mobiel niet goed zichtbaar was. Als ik het goed begrijp gaat dit echter over een module met potmeter, en dat is niet de bedoeling.

Je kunt ook een instelpot nemen en als de snelheid eenmaal goed staat kun je een vaste weerstand nemen.
Eenvoudiger zul je niet vinden en het heeft jarenlang goed gewerkt op mijn eerste auto.

Zou het misschien een idee zijn om op de stekkeraansluiting van de schakelaar te zoeken naar de draad/draden die de bestaande (vaste) interval bedienen, en deze aan te sluiten op het vw99 relais?
Dit met behoud van de overige wisserfuncties via het oorspronkelijke relais?
Natuurlijk moet ik voor de vw99 dan wel een voeding en massa aftakken van de stekkeraansluiting, maar misschien denk ik wel verkeerd.

Als je het wel voor elkaar krijgt om de draden van de bediening te vinden kan je die toch ook naar het relais volgen en daar de connector die daar precies voor bedoeld is te gebruiken? Ik zou zelf niet heel geneigd zijn om in een nieuwe auto aan de bedrading te gaan beunen.