normaal werkt alles van verlichting nog op het oude 12V systeem, anders zou je ook speciale lampen moeten steken

als dacia nog normaal is, dan heb je nu een standaard ruitenwisserrelais, dat heeft 2 functies:
continue aan (motor draait traag of snel maar altijd), k geloof dat ze hier het relais overbruggen en gewoon 12V aan de motor aanbieden

2: het relais in de zekeringkast met vaste tijd. dit relais wisselen met een 99 relais geeft je de optie dat je programmeerbaar interval hebt.
dat relais doet hetzelfde als een gewoon wisser relais, alleen zit er geen vaqste tijd van 5sec in, maar iets variabel 6-30sec. en die variabele tijd steek je er zelf in door 2x de interval in te schakelen. de tijd tussen 2x inschakelen is de geprogrammeerde tijd

99relais
https://xwebforums.com/forum/index.php?attachments/vw-99-relay2-jpg.41041/

en standaard 5sec relais
https://www.12voltplanet.co.uk/user/products/large/5_second_intermittent_wiper_delay_timer_relay_1[3].jpg

komt blijkbaar 1 pinnetje bij volgens schema

maar als ik een gewoon relais bekijk, heeft die ook die pin. kijk eens in je zekeringkast of je relais dat ook heeft
https://media.paddockspares.com/media/catalog/product/cache/e45645ca1c276cfd04040e58a0b1083c/a/m/amr2341delay.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]

@Kruimel: helemaal mee eens, ik ga eraan beginnen wanneer het relais binnen is.

@fcapri: dank voor de duidelijke uitleg en schema's!
Ik ga ermee aan de slag wanneer het 99 relais binnen is en laat hier weten of het gelukt is. :)

Grote kans dat het relais in de bodycontrol (uch) bevindt. Nog vervelender al de ruitenwisser schakelaar via de canbus werkt. Ik hen helaas ook geen schema's.

Autodoc verkoopt ze los:

Bron: Hier

Dat het te koop is geeft hoop, al zie ik webshops er soms wel naast zitten met eventuele opties.

Relais 99 geeft nog een optie extra, als je de ruitensproeier gebruikt dan wissen de ruitenwissers een keer of 3 na.
Daar is contact T voor.

Op 12 februari 2023 23:20:19 schreef Kruimel:
Dat doen alle auto's toch?

De meesten wel tegenwoordig verwacht ik.
Ik zou er op letten met aansluiten en pin L niet aansluiten als er al een "na-wis" functie op de Dacia zit.

@Kruimel: autodoc heeft helaas nog vrijwel niets voor de Spring, maar ze hadden wél een vw99 kloon(die heb ik besteld).

Op 12 februari 2023 23:03:50 schreef Kruimel:
Autodoc verkoopt ze los:
[bijlage]
Bron: Hier

Dat het te koop is geeft hoop, al zie ik webshops er soms wel naast zitten met eventuele opties.

dit kan er ook wel eentje zijn waar een potmeter aangekoppeld wordt. zo zijn er ook veel, en als je die potmeter dan niet hebt op je hendel, doet die ook niks.

het voordeel van relais 99 is dat die met de gewone hendel geprogrammeerd wordt

Dit is zo ver ik weet gewoon een vervangingsartikel. De reden dat ik hem toonde was dat deze auto er blijkbaar dus één heeft, en dat de ruitenwissers niet vanuit de CAN-bus of vanaf een geïntegreerde module worden aangestuurd. Het zou kunnen kunnen helpen in het vinden van het ding in de auto als je niet weet hoe zo een geval er uit ziet.

Hmm, dat gaat hem waarschijnlijk/helaas niet worden met de Spring ruitenwisser interval...
Na 1 voor 1 alle zichtbare relais verwijderd te hebben, bleek géén van allen bestemd te zijn voor de ruitenwisser(interval).
Ook heel goed geluisterd en gevoeld of er ergens een klik te horen of voelen was, maar dat was niet het geval.
Even voorzichtig het kapje van de schakelaar verwijderd, waaronder een kleine -loze- stekkeraansluiting zichtbaar was. Het lijkt er niet op dat er electronica in de schakelaar zelf aanwezig is, dus het zal waarschijnlijk allemaal geregeld worden via de boordcomputer.
Op YouTube heb ik een filmpje gezien waarin iemand met Python software de vaste interval van de áchterruitenwisser van de Spring kon aanpassen. Geen woord over de voorruitenwisser interval, maar misschien moet ik het wél in die richting zoeken?

Als laatste zou je nog even kunnen kijken of je de draden vanaf de ruitenwisser kan volgen. Zo te horen zit de aansturing dus wel in een soort elektronische module, maar misschien zit er nog ergens een verborgen relais-kast.

De elektronica zit echt in de uch. Of je moet alles buiten de uch om gaan aansluiten.

Het wachten is nu op iemand die de boordcomputer kan benaderen en de intervaltijd van 12 naar bijvoorbeeld 6 seconden kan zetten. Nog altijd geen variabele interval, maar nog altijd beter dan 12 seconden.
De dealer doet hier helaas niets mee, waarschijnlijk omdat de specifieke expertise ontbreekt.

Renault geeft deze configuratie niet vrij, in zoverre ik ben die optie nog nooit tegen gekomen in eender welke merk.
Renault is ook wel een van de lastigste.

Ik ga er ook mee aan de slag. Een mooie upgrade voor de Renault 19

Je had op YouTube een fimpje van de achterwisser gezien, deze denk ik:
https://m.youtube.com/watch?v=8SZPUHP1zeo

In de comments antwoord de maker de hij voor de voorwissers geen oplossing heeft. 'Hard to code'

Ik denk dat de oplossing niet eenvoudig is.