Beste,
Ik ben opzoek naar een nieuwe printplaat voor in de accu omdat deze elke keer een fout code geeft en ook wat water schade heeft gehad.
Het gaat om het volgende model accu: Ib0 r37, weet iemand of het printplaatje ergens te verkrijgen is want de batterijen zijn in goede staat en vind het dus zonde om een nieuwe accu te kopen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Babboe schijnt een bakfiets te zijn. Hij bedoeld waarschijnlijk een nieuw BMS voor die fiets accu. (even gezocht, is een accu van 700 euro, dan wordt een bms reparatie of vervanging interresant.
Heb je de leverancier geprobeerd ?
[Bericht gewijzigd door fred101 op (26%)]
Het gaat om de elektrische bakfiets fiets babboe city E.
In de accu zelf zit geen BMS maar een kleine printplaat, de BMS zit in de oplader. De producent zit in Taiwan heb daar al een email heen gestuurd maar verwacht niet dat ik snel een bericht terug krijg.
Dit zijn de gegevens die ik kan vinden die bij de accu horen:
Model Ibo-R37
Product Descrip?ons Maintenance Free Lithium Ion Ba?ery Pack
(without a built-in BMS & capacity indicator)
Ra?ng 374Wh, 32.85V, 11.4Ah
Cells Used
Dimension (approx) 350 Lx 137W x 57H mm
Weight(approx) 3.2 kg
Standard Charge Current 2A
Standard Charge Time 6 hours to 100% (CC-CV at 2A to 37.8V)
Maximum Discharge Current 30A
Opera?ng Temperature Charge: +0oC to 45 oC
Discharge: -20oC to 45 oC
Storage Temp +0oC to 45 oC
Waterproof Ra?ng IP45
Capacity Indicator The ba?ery pack has no built in LED indicator.
BMS The ba?ery pack has no built in BMS.
Fuse 30A Built-in Blade Fuse
Charge/ Discharge Connector MX216 Connector
Housing Aluminum Extrusion in Black Color
Warranty 24 months
Standards Compliance CE/FCC, UN38.3, IEC62133, ISO13840-1: 2015, EN15194: 2017
Special Note To prolong the life of the ba?ery pack, an intelligent charger,
model:“ibo-cop2 ”is designed for end user
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als je zo'n vervangend PCB wilt vinden zul je eerst precies moeten achterhalen wat dat PCB dan wel doet als het geen BMS is. Hoe weet je dat dat PCB kapot is en niet iets anders, bv de cellen zelf.
Ik krijg een foutmelding 2 wat betekend dat de temperatuur van de accu te koud of te warm is, de ntc is in orde alleen de chip die de waarde van de ntc omzet geeft problemen en is niet meer in orde.
Omdat er schade is van het gecondenseerde vocht wat in de accu zit wil ik de gehele printplaat vervangen.
Verder zit er op de printplaat een zekering(30A)en draadjes die direct van de cell afkomen voor de externe bmc.
Ik kan echter geen printplaat ervoor vinden op dit moment een zoals ik aan gaf zou ik het erg zonden vinden om een gereviseerde /nieuwe accu hiervoor te kopen.
Dat printje zal wel 'iets' doen anders was het niet nodig geweest. Volgens de beschrijving is het geen BMS en geen capaciteit indicator. Naast temperatuurmeting blijft er dan eigenlijk niet veel over.
- Als het een standaard printje is gaan we het wel vinden. Nu is de kans klein dat het iets standaard is.
- Als het en custom printje is dan moeten we uitmaken welke componenten er op zitten en zo te weten komen wat het doet.
Wil je een paar goede foto's maken van die print aub? Beide kanten. Probeer vooral het opschrift van de componenten vast te krijgen. Kleurtjes, streepjes, logo's, vormen, het kan allemaal belangrijk zijn om de goede component te identificeren.
Heb je een multimeter en soldeerbout (wat voor iets)? Eens we weten wat op die print zit kan het zijn dat je wat gaat moeten nameten of vervangen.
maak eens fotos van de accu, de accu aansluitingen op fiets en lader,
foto van dat printje...
want een printje, enkel voor temperatuur meting is wat te gek, ook zal er wel één of andere communicatie protocol op zitten.
ik vermoed dat er een code zal inzitten waarmee de accu communiceert met de fiets om te laten weten dat het een originele accu is
edit: Even snel gegoogled achter babboe error 2
https://www.babboe.nl/media/pdf/GWA_display_error_codes-_NL.pdf
dat kan nog vanalles zijn, zo een printje zal je niet snel vinden en geeft ook nog geen uitsluiting dat het dan wel werkt. heb je de fiets al eens geprobeerd met een andere accu? dit om uit te sluiten dat het echt je accu is
revisie bedrijven doen het voor 370€, contacteer die misschien eens? heeft je fiets al veel km's of ontlaadbeurten? de accu is misschien op slot omdat de cellen in onbalans zitten door de waterschade.
geen idee of je de communicatie kan uitschakelen en enkel de fiets voorzien van 36V om te kijken of die dan wel werkt
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het is onwaarschijnlijk dat er geen BMS in de accu zit. Dus jou stelling van dat het zo is moet voor mij met onafhankelijke bewijzen gestaafd worden(*).
De reden is dat ALS de belasting het BMS gedeelte moet doen (beveiliging tegen diepontladen), dan kan het zijn dat daar iets kapot is en de accu alsnog gevaarlijk wordt (brand en zo). De accu krijgt dan de schuld en dat wil je niet (jij wil die brand niet, de accu fabrikant wil de schuld niet krijgen).
Dus normaliter zit er WEL een BMS in de accu.
Als eea het over "communicatie met de accu" heeft, dan is er gewoon communicatie tussen de accu en de fiets. Dan is dat vaak "custom made" door de fabrikant van de fiets en is het printje in de accu (#) NIET door een generiek exemplaar te vervangen.
(*) Iedereen maakt fouten. Ik ook. Dus als jij gelijk hebt, dan heb ik wat geleerd: goh, dat kan ook...
(#) (BMS of niet)
rew, ik heb toch ook in de specs van die accu gezien dat er geen bms zou in zitten.
dus dan zie ik wel graag de connector van die accu, want de lader moet dan toch die 9 draadjes van de cellen ook kunnen meten, anders is het maar een crappy (duur) systeem die niet lang zal leven.
bepaalde van die babboe accu's hebben idd een dikke connector, en dat type accu is dan bij revisie bedrijven als 'niet reviseerbaar'.
https://www.fietsaccu.nu/?page=fietsaccu&model=356
kan evengoed zijn dat de fabrikant opgesplitst heeft. BMS enkel bij het opladen gebruiken, en een diep ontlaad beveiliging in de fiets. zie ook het nut of voordeel ervan niet dan.
dan is het eigenlijk ook absurd omdat de fiets niet wil werken als de communicatie scheef loopt.
of één en ander is foutief van het chinees naar nederlands vertaald in die specs lijsten.
kortom, ik denk dat er wat meer aan de hand is met die accu, dan een 'printje' vervangen. lijkt mij ferm dichtgetimmerd systeem te zijn
Allereerst wil ik eerst eventjes zeggen dat ik het fijn vind dat er actief wordt meegedacht over het probleem!
De foto's blijf ik jullie verschuldigd dat zal morgen want want ik heb m'n telefoon op m'n werk laten liggen 
Heb net het volgende van de chip kunnen lezen met een vergrootglas: s24c02d 5kk1 2846. Hier kan ik echter geen gegevens van vinden op het internet.
Heb ook contact gehad met een bedrijf die de accu's wel kan reviseren maar die kunnen het printplaatje niet leveren. Van het bedrijf GWA in Taiwan heb ik nog geen reactie gekregen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dat klopt few, als ik op de 24C02 zoek kom ik inderdaad op hetzelfde uit als jou.
Maar als ik op het volledige text van de chip zoek: s24c02d 5kk1 2846 vind ik weer niks

rew
Ja, dat komt omdat je dan ook zoekt op "fabrikage code" en "productie datum". Die "S" voor de 24 kan een deel van de fabrikant "voor-code" van de fabrikant zijn. Atmel gebruikt bijvoorbeeld veel "AT" als voorvoegsel. Dus AT24C02 is HUN versie van de 24C02. Die hebben in hun datasheet toevallig niet de uitleg van de andere texten op de chip staan. Soms staat het er bij, soms niet.
De "D" zal wel toevoegsel zijn dat betekent dat het de SOIC uitvoering is.
Kortom de chip is een 24C02 van een fabrikant die we nu niet weten. Een foto zou herkenning van lettertype of logo makkelijker maken.
Een EEPROM is dus een soort geheugen waar een programma of/en data in steekt.
Als die kapot is zal het hopelijk alleen maar wat data zijn zoals het aantal laadbeurten. En dan kan je die ook gewoon vervangen. Een 24C02 kost rond de 20 à 40 cent al naargelang de behuizing.
Moest het ding toch een programma bevatten dan kan je dat enkel kopiëren als die chip nog werkt. kip en ei probleem. Je zal dan een 2de batterij moeten hebben waarvan je de chip kan uitlezen.
wie zegt dat er geen data in zit dat de accu 'kapot is'? aangezien er geen BMS in zit, zal iemand anders dat regelen.
het kan evengoed de fiets zijn die de celspanningen uitmeet of het kan de lader zijn die telkens gegevens wegschrijft van de celspanningen en de laadbeurten.
mogelijks heeft de lader de accu 'afgekeurd' en dat weggeschreven.
als daar ook nog een serie nr in staat, zal kopieren al niet meer zo evident zijn
Kan ook nog zijn dat de temperatuur sensor (waarschijnlijk NTC) door het vocht stuk is.
Deze wordt vaak direct via de connector uitgelezen.
rew
Mijn ervaring met eeproms vervangen is dat een lege het niet doet. Dit was op mijn vakantiebaantje voordat ik ging studeren.... 1986.
De leverancier zet er gewoon "dit is een accu" in bij de productie. Dan hoef je dus niet de "initialiseer eeprom" in de productie-code te zetten. En mensen moeten een nieuwe kopen ipv de eeprom vervangen.
hierbij de foto's van de printplaat voor zover ik de camera kon scherp stellen.
De ntc heb ik nagemeten en werkt naar behoren, hoe warmer hoe lager de weerstand wordt.
heb nog geen antwoord vanuit Taiwan wat betreft de printplaat.
@fcapri er zit een control module in de fiets en een bms in de oplader.
hopelijk kunnen jullie wat met de foto's, een duidelijke foto van de chip maken is bijna niet te doen.
rew
De print in de accu heeft een aantal grote weerstanden. Typisch zijn die voor het balanceren van de cellen. Een functie die je wel op een BMS verwacht....
Op 13 februari 2023 12:02:44 schreef fcapri:
bepaalde van die babboe accu's hebben idd een dikke connector, en dat type accu is dan bij revisie bedrijven als 'niet reviseerbaar'.
Zo'n soort connector lijkt er hier ook op te zitten, misschien zelfs wel identiek dezelfde als op jouw afbeelding.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Zo te zien zit er hier wel degelijk een BMS op, ook nog met een sensor voor temperatuurmeting van de accu's.
Het is een vrij banaal BMS dat je ook terug vind in zo een vorm op tal van snoerloze apparaten. Zo eentje vind je ook terug binnenin kleine goedkope LiFePO4 12V accu's. Een chipje met wat weerstanden en enkele transistors.
Zoiets noemen ze ook wel een passief BMS, op mijn fiets van Bosch bvb zit er een actieve BMS in de accu, gestuurd met tal van MCU en Canbus communicatie.
Zelfs de oplader communiceert met de hele fiets.
Zo een printje moet wel te vinden zijn, als je echt zeker weet dat het dit printje is. Hoe kwam je tot die conclusie? Gemeten met goede multimeter?
En hoe weet je dat het daarmee weer allemaal zal werken.
Het beste naar een dealer gaan, die kan makkelijk alles uittesten voor je.
@crossfireX
Ik heb het nagemeten met een goede multimeter(Fluke)
Heb bij iemand een oplader kunnen lenen en deze gaf dezelfde storing aan namelijk dat de temperatuur niet correct zou zijn.
Verder heb ik onze oplader aangesloten op de accu die we nu eventjes in bruikleen hebben en dit gaf geen problemen.
Mijn vermoeden is dus dat de het chipje welke ik op de foto heb gezet voor de problemen zorgt maar 100% zeker weet ik dit inderdaad niet.
2 accu reparateurs welke ik gecontact heb geven aan dat als de printplaat van de accu stuk is er een nieuwe accu aangeschaft moet worden helaas.
Ben nu aan het kijken of ik de printplaat na kan (laten) maken, echter moet ik er dan nog wel achterkomen hoe ik de chip kan uitlezen mits dat nog kan op de accu anders op de leen accu, zodat ik dat over kan zetten naar de eventuele nieuwe printplaat. hopelijk hebben jullie hier suggestief/ideeën over
al eens gemeten of die ntc ook naar buiten komt aan de connector? of zit die rechtstreeks op de chip.
zal je dit alvast moeten gaan uitmeten.
ik vermoed dat er ergens een heel fijn baantje door gecorrodeerd is door het vocht. één of andere meet/communicatie printspoortje.
als de fout in de pcb zit, en je geraakt al aan die chip EN de informatie erin, zal het alsnog niet werken dan.
print namaken is haast onmogelijk, zal wel multi layer pcb zijn en als je er zoveel tijd in steekt, kan je ook het defect in de huidige print vinden.
beginnen met enigsinds wat schemablokken te tekenen zodat je kan zien wat wie allemaal doet daar op.
zoals hier al eerder opgemerkt, heb je een groot aantal gelijke weerstanden op een rij zitten wat doet vermoeden dat er toch iets van basic BMS reeds in zit.
welke gegevens zie je zo al allemaal op de pcb?
ik zie al V0 tot V9, wat volgens mij accuspanningen zullen zijn, ik zie ook SCL, dat is één of andere clock.
dan zal er ook ergens data zijn. vaag zie ik precies SDA.
GND-SCL-SDA lijkt mij I2C communicatie. dat kan je onderscheppen