rew, ik heb toch ook in de specs van die accu gezien dat er geen bms zou in zitten.
dus dan zie ik wel graag de connector van die accu, want de lader moet dan toch die 9 draadjes van de cellen ook kunnen meten, anders is het maar een crappy (duur) systeem die niet lang zal leven.
bepaalde van die babboe accu's hebben idd een dikke connector, en dat type accu is dan bij revisie bedrijven als 'niet reviseerbaar'.
https://www.fietsaccu.nu/?page=fietsaccu&model=356
kan evengoed zijn dat de fabrikant opgesplitst heeft. BMS enkel bij het opladen gebruiken, en een diep ontlaad beveiliging in de fiets. zie ook het nut of voordeel ervan niet dan.
dan is het eigenlijk ook absurd omdat de fiets niet wil werken als de communicatie scheef loopt.
of één en ander is foutief van het chinees naar nederlands vertaald in die specs lijsten.
kortom, ik denk dat er wat meer aan de hand is met die accu, dan een 'printje' vervangen. lijkt mij ferm dichtgetimmerd systeem te zijn
Allereerst wil ik eerst eventjes zeggen dat ik het fijn vind dat er actief wordt meegedacht over het probleem!
De foto's blijf ik jullie verschuldigd dat zal morgen want want ik heb m'n telefoon op m'n werk laten liggen 
Heb net het volgende van de chip kunnen lezen met een vergrootglas: s24c02d 5kk1 2846. Hier kan ik echter geen gegevens van vinden op het internet.
Heb ook contact gehad met een bedrijf die de accu's wel kan reviseren maar die kunnen het printplaatje niet leveren. Van het bedrijf GWA in Taiwan heb ik nog geen reactie gekregen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dat klopt few, als ik op de 24C02 zoek kom ik inderdaad op hetzelfde uit als jou.
Maar als ik op het volledige text van de chip zoek: s24c02d 5kk1 2846 vind ik weer niks

rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ja, dat komt omdat je dan ook zoekt op "fabrikage code" en "productie datum". Die "S" voor de 24 kan een deel van de fabrikant "voor-code" van de fabrikant zijn. Atmel gebruikt bijvoorbeeld veel "AT" als voorvoegsel. Dus AT24C02 is HUN versie van de 24C02. Die hebben in hun datasheet toevallig niet de uitleg van de andere texten op de chip staan. Soms staat het er bij, soms niet.
De "D" zal wel toevoegsel zijn dat betekent dat het de SOIC uitvoering is.
Kortom de chip is een 24C02 van een fabrikant die we nu niet weten. Een foto zou herkenning van lettertype of logo makkelijker maken.
Een EEPROM is dus een soort geheugen waar een programma of/en data in steekt.
Als die kapot is zal het hopelijk alleen maar wat data zijn zoals het aantal laadbeurten. En dan kan je die ook gewoon vervangen. Een 24C02 kost rond de 20 à 40 cent al naargelang de behuizing.
Moest het ding toch een programma bevatten dan kan je dat enkel kopiëren als die chip nog werkt. kip en ei probleem. Je zal dan een 2de batterij moeten hebben waarvan je de chip kan uitlezen.
wie zegt dat er geen data in zit dat de accu 'kapot is'? aangezien er geen BMS in zit, zal iemand anders dat regelen.
het kan evengoed de fiets zijn die de celspanningen uitmeet of het kan de lader zijn die telkens gegevens wegschrijft van de celspanningen en de laadbeurten.
mogelijks heeft de lader de accu 'afgekeurd' en dat weggeschreven.
als daar ook nog een serie nr in staat, zal kopieren al niet meer zo evident zijn
Kan ook nog zijn dat de temperatuur sensor (waarschijnlijk NTC) door het vocht stuk is.
Deze wordt vaak direct via de connector uitgelezen.
rew
Mijn ervaring met eeproms vervangen is dat een lege het niet doet. Dit was op mijn vakantiebaantje voordat ik ging studeren.... 1986.
De leverancier zet er gewoon "dit is een accu" in bij de productie. Dan hoef je dus niet de "initialiseer eeprom" in de productie-code te zetten. En mensen moeten een nieuwe kopen ipv de eeprom vervangen.
hierbij de foto's van de printplaat voor zover ik de camera kon scherp stellen.
De ntc heb ik nagemeten en werkt naar behoren, hoe warmer hoe lager de weerstand wordt.
heb nog geen antwoord vanuit Taiwan wat betreft de printplaat.
@fcapri er zit een control module in de fiets en een bms in de oplader.
hopelijk kunnen jullie wat met de foto's, een duidelijke foto van de chip maken is bijna niet te doen.
rew
De print in de accu heeft een aantal grote weerstanden. Typisch zijn die voor het balanceren van de cellen. Een functie die je wel op een BMS verwacht....
Op 13 februari 2023 12:02:44 schreef fcapri:
bepaalde van die babboe accu's hebben idd een dikke connector, en dat type accu is dan bij revisie bedrijven als 'niet reviseerbaar'.
Zo'n soort connector lijkt er hier ook op te zitten, misschien zelfs wel identiek dezelfde als op jouw afbeelding.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Zo te zien zit er hier wel degelijk een BMS op, ook nog met een sensor voor temperatuurmeting van de accu's.
Het is een vrij banaal BMS dat je ook terug vind in zo een vorm op tal van snoerloze apparaten. Zo eentje vind je ook terug binnenin kleine goedkope LiFePO4 12V accu's. Een chipje met wat weerstanden en enkele transistors.
Zoiets noemen ze ook wel een passief BMS, op mijn fiets van Bosch bvb zit er een actieve BMS in de accu, gestuurd met tal van MCU en Canbus communicatie.
Zelfs de oplader communiceert met de hele fiets.
Zo een printje moet wel te vinden zijn, als je echt zeker weet dat het dit printje is. Hoe kwam je tot die conclusie? Gemeten met goede multimeter?
En hoe weet je dat het daarmee weer allemaal zal werken.
Het beste naar een dealer gaan, die kan makkelijk alles uittesten voor je.
@crossfireX
Ik heb het nagemeten met een goede multimeter(Fluke)
Heb bij iemand een oplader kunnen lenen en deze gaf dezelfde storing aan namelijk dat de temperatuur niet correct zou zijn.
Verder heb ik onze oplader aangesloten op de accu die we nu eventjes in bruikleen hebben en dit gaf geen problemen.
Mijn vermoeden is dus dat de het chipje welke ik op de foto heb gezet voor de problemen zorgt maar 100% zeker weet ik dit inderdaad niet.
2 accu reparateurs welke ik gecontact heb geven aan dat als de printplaat van de accu stuk is er een nieuwe accu aangeschaft moet worden helaas.
Ben nu aan het kijken of ik de printplaat na kan (laten) maken, echter moet ik er dan nog wel achterkomen hoe ik de chip kan uitlezen mits dat nog kan op de accu anders op de leen accu, zodat ik dat over kan zetten naar de eventuele nieuwe printplaat. hopelijk hebben jullie hier suggestief/ideeën over
al eens gemeten of die ntc ook naar buiten komt aan de connector? of zit die rechtstreeks op de chip.
zal je dit alvast moeten gaan uitmeten.
ik vermoed dat er ergens een heel fijn baantje door gecorrodeerd is door het vocht. één of andere meet/communicatie printspoortje.
als de fout in de pcb zit, en je geraakt al aan die chip EN de informatie erin, zal het alsnog niet werken dan.
print namaken is haast onmogelijk, zal wel multi layer pcb zijn en als je er zoveel tijd in steekt, kan je ook het defect in de huidige print vinden.
beginnen met enigsinds wat schemablokken te tekenen zodat je kan zien wat wie allemaal doet daar op.
zoals hier al eerder opgemerkt, heb je een groot aantal gelijke weerstanden op een rij zitten wat doet vermoeden dat er toch iets van basic BMS reeds in zit.
welke gegevens zie je zo al allemaal op de pcb?
ik zie al V0 tot V9, wat volgens mij accuspanningen zullen zijn, ik zie ook SCL, dat is één of andere clock.
dan zal er ook ergens data zijn. vaag zie ik precies SDA.
GND-SCL-SDA lijkt mij I2C communicatie. dat kan je onderscheppen
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Lijkt me dat zo'n PCB gewoon te repareren is. Weerstanden etc zijn eenvoudig te testen en te vervangen. Volgens mij is een eeprom uit te lezen (processors met programma geheugen zijn vaak beschermd tegen kopieren) Maar dan moet hij natuurlijk niet kapot zijn of een of andere beveiliging hebben (geen idee of dat kan bij eeproms, uniek "serienummer" ofzo)
PCB schade is bij enkel of dubbelzijdig PCB meestal wel repareerbaar.
Dan moet je dat wel zelf kunnen.
Eerst inderdaad eens goed opkuisen dat ding. Ik hoop dat het witte spul geen corrosie is maar silicone of zo. En dan printbanen en kabeltjes goed nameten op slechte verbindingen.
Die 24C02 EEPROM is een I²C type, dus die hangt met zijn pootjes 5 en 6 waarschijnlijk gewoon aan die connector op SDA/SCL. Meet dat eens na aub.
Als dat zo is kan je met die 24C02 EEPROM een babbelke doen via aan arduino bvb en hem zo uitlezen of beschrijven.
Hier een voorbeeld hoe je dat kan doen, er zijn er nog vele andere te vinden: https://microcontrollerslab.com/at24c02-two-wire-serial-eeprom-pinout-…
Als dat werkt dan kan je eventueel ook het EEPROM van een goede batterij uitlezen en dat wegschrijven in het EEPROM van de slechte batterij.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Eens. Hier moet haast wel een BMS inzitten. Zelfs laptop-batterijen, die slave zijn van de host (de laptop) en daarmee relatief dom zijn, hebben een BMS aan boord. Ik gok dat er onder dat zwarte 'iets' met streepjescode-sticker iets zit, dat moet ook haast wel, want laad- en ontlaadFETs zie ik niet zitten.
Ik gok dat die EEPROM aan een BMS-IC hangt en dat daar, analoog met laptop-accu's, wat waardes in weggeschreven worden wat betreft celstatus. Be2Works heeft een summiere handleiding op de website hoe dit aangepakt moet worden. Omdat de duurdere BMS-chips flash ingebouwd hebben, is de EEPROM steeds vaker overbodig.
@ Fred101: nou, eenvoudig
Het zijn nogal eens zwaar gefabriceerde printen waar je toch echt de betere soldeerbout voor nodig hebt om er iets mee te beginnen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
OK, eenvoudig voor mijn soldeerstation dan
Hoeveel layers zijn die dingen dan ? Ik heb eigenlijk nooit moeite met (de)solderen.De PCBs op de fotos zien er niet echt lastig uit. Daar hoef ik niet eens de temperatuur voor te verhogen.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (29%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Het exacte aantal layers, geen idee, maar dikke powerplanes zijn bij dit soort printen nogal gewoon. Zelfs mijn video-accu's, bepaald geen zwaargewichten vergeleken met de gemiddelde fiets-accu, bevatten minstens enkele powerplanes. Het solderen van de logic fuses en laad/ontlaad FETs was een pittig klusje. Ik merk dat ik in dat opzicht inmiddels wel tegen de grenzen van mijn apparatuur aan begin te lopen, maar ja... nóg betere spullen zijn duur.
Maar veel hangt ook af van de print zelf natuurlijk. M'n video-accu's bevatten langwerpige, slanke printen. Dan ontkom je er bijna niet aan dat alles bij powerplanes in de buurt zit. De fietsaccu die ik vandaag zag, heeft het hoogvermogen-spul voor zover ik kon zien vooral aan de buitenranden zitten en dan is het vast een stuk makkelijker.
EDIT: ik vergeet het belangrijkste: vandaag heb ik een Stella accu in handen gehad. Daar zat een BQ-chip op (BQ76940) dat slechts de eerste bewakings-stap is. De chip zelf is nogal dom en kan op zichzelf, voor zover ik dat nu begrijp, niets. Het is het laptop-principe waarbij de accu slechts beslissingen neemt op basis van commando's van de host.
In geval van die Stella-accu dus de lader: die gaat vervolgens met het AFE (die BQ-chip in dit geval) babbelen (I2C) en daarop neemt dat AFE beslissingen (zoals in dit geval: FETS voorgoed afschakelen, hoogstwaarschijnlijk omdat 1 celgroep te slecht geworden is (alles op 3,62 Volt, 1 op 2,78 en 1 op 3,56 Volt)
fred101
Golden Member
Op 17 februari 2023 22:48:39 schreef weardguy:
Ik merk dat ik in dat opzicht inmiddels wel tegen de grenzen van mijn apparatuur aan begin te lopen, maar ja... nóg betere spullen zijn duur.
Yep, die zijn erg prijzig. Ik heb 2 Pace stations. Een oude MBT250 en een nieuwe MBT350. Maar ik heb dan ook nooit problemen met solderen.
Op 17 februari 2023 22:48:39 schreef weardguy:
FETS voorgoed afschakelen, hoogstwaarschijnlijk omdat 1 celgroep te slecht geworden is (alles op 3,62 Volt, 1 op 2,78 en 1 op 3,56 Volt)
vandaag ook zo een accu gehad, powertools. doet niks in powertools, werkt gewoon in een ledlamp met diezelfde accu type.
accu was leeg, lader weigert die te laden. schoon 16V op de uitgang (5S).
accu open: 3,7V - 3,6V - 3,2V - 3,2V - 2,8V.
manueel bijgeladen tot alles 3,6-3,7V had, accu doet niks, toch 18V op de uitgang, lader herkent niet, powertools niet, ledlamp werk erop.
ik ging de print vervangen en bij lossolderen gemerkt dat 1 groep niet vast zat op de pcb. die kon dus 2 cellen niet meten (verbinding tussen de 2 3,2V cellen was weg.
dus ook hier, alles 'zag' er goed uit, alles meete na het opladen goed uit, doch 1 verbinding was slecht.
op foto moeten die soldeerlippen dus onder de print gaan en hebben 2 haakse bochten(blauw). onder de print was die 90° hoek afgebroken(rood lijntje).
blijkbaar gaat er over die ID plug toch iets van communicatie dat die zich bij de lader als 'defect' aanmelde en bij de domme ledlamp niet.
zeker met dat TS ook vermeld dat er vochtschade is , vermoed ik ergens een smd Ctje - Rtje dat vergaan is, of een klein data lijntje dat door gecorrodeerd is en dat de PCB hierdoor alle communicatie staakt met lader/fiets. bekijken met vergrootglas (misschien zelf stereo microscope) lijkt mij hier aangewezen, en solderingen met witte waas herdoen. die rotte C/R zal bij solderen dan van de print vallen.
detail fotos nemen van alle draden!
en dan lossolderen en print goed bekijken. bij vervangen pcb moet ook alles los, dus daar kan je weinig fout aan doen. kabels isoleren zodat je geen kortsluiting maakt met losse draden !
Bedankt voor de reactie's tot nu toe.
Ik zal inderdaad de printplaat eens los solderen en kijken of er ik iets kan vinden wat niet hoort.
Mocht het lukken dan zal ik ook kijken of ik de chips kan uitlezen.
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen!
weardguy
Let op, dat kán een onomkeerbare uitschakeling betekenen! De printplaat lossolderen van de accu kan, áls er een BMS aanwezig is reden zijn aan te nemen dat de cellen verwijderd zijn en voorgoed op slot gaan.
Let ook op dat je de aansluitingen op de juiste manier loshaalt: van meest plus per cel naar meest min. Andersom of zomaar tussendoor kan het analog front end van een BMS beschadigen.
Áls je de print loskrijgt, zul je het BMS of AFE (zoals op die Stella accu) extern moeten voeden om 't weer tot leven te wekken en ermee te kunnen babbelen.
Sowieso moet dan het chipje een standaard type zijn en geen custom-firmware variant...
Op die Stella-accu waar ik deze week meer ervaring mee hoop op te doen, zit ook een logische zekering. (en een flinke jongen ook trouwens!) Die zekering wil ik, gezien het formaat en de mogelijk moeilijke print absoluut niet willen vervangen, mocht die bezwijken (om over de verkrijgbaarheid nog maar te zwijgen)
als TS de print wil vervangen, moet hij de cellen ooit af solderen, en zo een nieuwe print zal ook op slot gaan dan.
ik heb al een aantal accus open gedaan en cellen vervangen, en denk dat ik er 1 heb gehad die op slot is gegaan. de rest werd weer wakker door aan de uitgang eens 42V aan te bieden, of de print te starten met de lader en BMS stekker afgekoppeld en dan die balance stekker inpluggen...
kapot is de accu nu toch al, als je wil reverse engineeren van de print, moet je vanaf dit punt toch verder gaan, wil je chips gaan vervangen, moet de boel ook los...
alle fietsen behalve 1 heb ik tot nu toe al aan de prat gekregen met een externe 36V accu. de ene die niet meewerkt is een gazelle. en ook die rijd al weer rond door controller/display te vervangen door een chinees alternatief