Hi, ik heb hier een CD speler die soms ineens door skipt.

Loop werk is helemaal schoon en gesmeerd en een andere goed werkende laser unit erin maar hetzelfde.

Je ziet het tandwiel soms verder gaan en dan weer een klein stukje terug, lijkt mij overshoot.

Zou het het motortje kunnen zijn en wat kun je eraan doen?

Motortje los nemen, en 5 minuten rechts, en 5 minuten linksom laten draaien, met een externe voeding!

Ik had de speler al flink wat keren van track 1 tot einde CD en terug laten lopen. Dacht dat het wel zou iets zou schoonmaken van de rotor contacten.

Heb het motortje eruit en op 800mV laten lopen en dat gaat goed, maar als je er iets kracht van haalt met je vinger blijft hij idd staat op een punt wat je weer kan opheffen door de spanning te verhogen.

Ik zal er eens wat meer spanning opzetten en kracht dus stroom laten vloeien, ben benieuwd.

Inspuit met IPA lijkt me geen goed idee ivm de smering van de achterste lagen van de motor.

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/wzalxE.jpg

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op (10%)]

Controleer ook het tandwieltje op de motor of daar niet een scheurtje in zit. Daardoor past die op dat punt niet fijn meer in de tandheugel (gaat klem zitten). De electronica dwingt uiteindelijk de motor door te gaan en dan schiet hij het doel voorbij.

Op 21 februari 2023 19:02:37 schreef KGE:
Controleer ook het tandwieltje op de motor of daar niet een scheurtje in zit. Daardoor past die op dat punt niet fijn meer in de tandheugel (gaat klem zitten). De electronica dwingt uiteindelijk de motor door te gaan en dan schiet hij het doel voorbij.

Klopt dat was ook een aandachtspunt, er is gelukkig niks mis met het tandwieltje.

Heb het wat laten rond draaien met 5VDC en belasting, het werkt beter maar nog soms ineens skipping van een paar nummers.

Het moet iets te maken hebben met de motor ben ik bang. Ik stop hiermee, want de CD speler is niet meer te redden economisch. Het was ter lering en vermaak. Er moeten ook 26 tact switchen worden vervangen waar ik geen zin in heb.

Ik heb nog een CDP 470 voor onderdelen die wel dezelfde sled motor heeft, misschien ooit nog eens testen of die het wel doet.

Ik had vorig jaar 10 stuks nieuwe bandkabels besteld voor eventuele gebroken kabels.

Ik dacht vandaag nog eens kijken naar deze CD speler want hij stond nog in de kast, oude bandkabel van de laser eruit en de veel meer flexibele nieuwe bandkabel erin, en warempel. Het speelt weer de hele CD :-)

De oude is echt stug en hard (geworden?), de nieuwe is heel buigzaam en ook dunner.

Toch nog een goed einde van het verhaal.