Kan de pic18LF serie gebruikt worden op een lipo ? de LF serie heeft xlp mode dus een zeer lage stroom (2-3 uA), eenspanningsregelaar met een IQ van 2uA halveert de levensduur dus. kan de 18lf serie met een maximum spanning van 3,6v gebruikt worden op een lipo die vers geladen soms 4,2v geeft?
Ik weet niks van PICS, maar de datasheet zegt "range of 2.0-5.5V". Dus dat zal geen probleem zijn.
Overigens, 2 uA uit een mini-lipo'tje van 50 mAh haalt al 25000 uur, bijna 3 jaar.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je moet normaliter wel veel hoepels doorspringen om de geclaimde lage stroomverbruik te halen. De laagste is vaak iets van alles uit en alleen een reset krijgt de boel weer wakker. Het is dan eigenlijk een "Halt-and-catch-fire" instructie, behalve dan dat laatste.
Wil je dat een paar poorten actief blijven of een timer blijft lopen om later nog wat te kunnen doen, dan zit je vaak aan een veel hoger verbruik.
benleentje
Golden Member
kan de 18lf serie met een
maximumminimum spanning van 3,6v gebruikt worden op een lipo die vers geladen soms 4,2v geeft?
Dat is toch geen vraag die je zou moeten stellen dat is gewoon even doorlezen van de datasheet. En dat heeft deKees nu voor je gedaan. Dus het antwoord is ja dat kan.
Ik weet wel dat je meestal de maximum snelheid pas kan halen bij een wat hogere spanning. Het kan dus zijn dat je voor de maximum snelheid bv 3,9V nodig hebt en dan zit je daar nu onder. Maar op een lagere spanning werk het ook gewoon maar dan met een wat lagere snelheid.
3,6V is niet eens de minimum spanning maar meer de gemiddelde spanning of de spanning waar hij het langste op zit tussen vol en leeg. De totale range zit tussen 4,2 en 3,0V. Waar 4,2 al net te hoog is voor het mooie en 3,0 wel heel erg laag is voor het mooie.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er zijn tientallen (waarschijnlijk 100+) 18LF pics, zonder type valt er niks te zeggen.
(de oudere types werkten op 3.3 en 5v, de nieuwere op max. 3.6v. Daarbij was bij oudere types de max. oscillatorfreq. afhankelijk van de voedingsspanning)
Dus even de betreffende datasheet bestuderen...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Er zullen chips bedoeld voor 3.3V zijn die een MAXIMUM spanning hebben van 3.6V. Mijn STM32 chips gaan kapot als ik ze door een foutje soms 4.0V geef. Dat maximum van 3.6V is geen loos dreigement.
Met een max van 3.6 mag je ze NIET 4.2V voeren.
Ik weet dat er AVR chips zijn wiens max frequentie afhangt van de voedingsspanning. Of dat bij PICs soms ook zo is, dat weet ik niet.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij de nieuwere pics is de LF versie een speciale versie met ook een eigen ID code. (zonder on-board regulator, niet geschikt voor 5v)
Bij de oude types was een LF gewoon een standaard processor die bij testen bij fabricage gewoon beter presteerden als hun standaard soortgenoten, zelfde ID code.
Die werden LF gestempeld. (meeste standaard versies voldeden ook aan de 'LF' norm)
Frequentie vs voedingsspanning verschilt per type, de oude van 20 jaar geleden presteerden op lage spanning minder als op hoge spanning.
(de nieuwere pics hebben intern een 2.5v core met een spanningsregelaar)
[Bericht gewijzigd door Arco op (22%)]