Hoi,
Ik kom geregeld 3 fase elektromotoren tegen waar geen efficiëntie of IE,EFF nummer op staat. Nu wilde ik weten hoe ik aan de hand van metingen en typeplaatje ik toch de efficiëntie kan bereken.
Hoor graag van je.
benleentje
Golden Member
Alles wat je nodig hebt om het rendement = efficiente uit te rekenen staat op het type plaatje
Op type plaatje staat
3f mot
230 / 400V
2,7 / 1.56A
0.55kW
cosφ = 0,75
P = u x i x √3 x cos φ
P = 400 x 1,56 x 1,73 x 0,75 = 810,6W
Rendement = 550 / 811 = 68%
P = 230 x 2.7 x 1,73 x 0,75 = 806,7W
rendement = 550 / 807 = 68%
Een erg beroerde motor dus
Metingen zullen lastig zijn want enkel spanning en stroom meten volstaat niet omdat je dan niet weet hoeveel de motor op dat moment exact mechanisch aan het doen is. Je zal dan ook een sensor nodig hebben om het mechanische vermogen te meten.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Het rendement zoals benleentje je voorrekent is bij een nominaal belaste motor, dus hier 0,55 kW
Bij deellast wordt het rendement nog beroerder.
Het enige wat je kan doe is de motor op een testbank zetten en hem mechanisch belasten.
Je meet hoeveel koppel je belasting opneemt en bij welk toerental (lees : welke slip).
Uit deze gegevens kan je bepalen hoeveel mechanisch vermogen de motor levert aan de belasting.
Anderzijds heb je nog meettoestellen nodig om het elektrische vermogen te meten wat je in de motor stopt.
Uit stroom, spanning en cos fi kan je het opgenomen elektrisch vermogen bepalen.
De verhouding tussen het afgegeven mechanisch en het opgenomen elektrisch vermogen bepalen het rendement.
Dus enerzijds moet je een nauwkeurige meetopstelling hebben, vb hoe sinusvormig is je voedingssignaal ? Zijn de spanningen van de drie fazen exact gelijk? Hoe veel harmonische neem je mee in je berekening.
Maar anderzijds moet je ook vooraf weten tot welk vermogen je de motor gaat belasten, zonder dat hij gaat verbranden.
Hoeveel ventilatie ga je toevoegen om de motor te koelen, bij welke temperatuur en relatieve vochtigheid ?
Kortom wat je hier vraagt is werk voor een heel team binnen een ontwerpafdeling van motoren.
Als je er meer van wil weten, kijk een in de IEC 60034-30 norm, daarin staat veel nuttige info.
Als het over een gewone (kleine) motor en er staat niet expliciet op vermeld dat het een IE3 of IE4 is, ga er maar van uit dat het een IE1 motor is.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@benleentje, je gaat er van uit dat de cos phi geldt bij de nominale belasting.
Ik dacht dat ze de cos phi in de worst case opgaven, te weten bij onbelaste motor, en dat ie omhoog gaat bij hogere belasting.
Als dat het geval is dan heeft die motor maar een efficientie van 51%...
Maar goed. Zeker weten doe ik dat niet.
Op 26 februari 2023 10:13:25 schreef rew:
@benleentje, je gaat er van uit dat de cos phi geldt bij de nominale belasting.Ik dacht dat ze de cos phi in de worst case opgaven, te weten bij onbelaste motor, en dat ie omhoog gaat bij hogere belasting.
Als dat het geval is dan heeft die motor maar een efficientie van 51%...
Maar goed. Zeker weten doe ik dat niet.
Nee, op een motoplaatje worden de gegevens weer gegeven bij nominale belasting = vollast.
Ik heb hier motoen van 15kW die dermate onbelast lopen dat de cos-phi 0,2 is en het rendement om te huilen.
Op 26 februari 2023 01:14:12 schreef nickbas:
Super bedankt ik weet genoeg. Ik ga er mee aan de slag.
Voor professioneel gebruik maakt het niks uit: daar moet je gewoon een motor hebben waar de efficiëntie op het typeplaatje staat.