Ik heb inmiddels twee draadloze oplaad modules van het bekende merk SP Connect kapot gemaakt door ze op mijn motor te installeren. Waarschijnlijk komt dit omdat ik een goedkope Chinese kabel heb gebruikt i.p.v. de officiële van het merk zelf.
Nu heb ik ze opengemaakt om te kijken of er nog iets te repareren valt, maar aan de printplaten kan ik helemaal niets zien.
Ik ben bang dat een van de chips overlijdt bij te hoge spanning?
Wat kan er misgaan door mijn alternatieve kabel? Te hoge spanning of the veel A? Ik zag bij de tweede oplaadunit dat input 1,5A/1,7A moet zijn en de kabel levert 2A/2,5A.
Als ik de printplaat aansluit op een usb lader heb ik 5,2V 3,5V en 0,6V. Waar die lopen heb ik op de foto aangegeven: rood is 5,2 paars is ground.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Yes, het is bedoeld om een telefoon op een motor te bevestigen en hem tegelijkertijd draadloos op te laden
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Waar haal je die 5v vandaan op de motor?
De officiele kabel heeft een 12=24v naar 5v converter aan boord: https://www.kloegcom.nl/sp-connect-12v-hard-wire-cable
[Bericht gewijzigd door Arco op (60%)]
Van de XCGaoon kabel op de foto. 12-30V input 5V/2A output. Direct inde telefoon doet deze kabel het wel goed. Ik kan eens meten wat de daadwerkelijke output is
Op 5 maart 2023 12:16:13 schreef DeKeijzer:
Van de XCGaoon kabel op de foto. 12-30V input 5V/2A output. Direct inde telefoon doet deze kabel het wel goed. Ik kan eens meten wat de daadwerkelijke output is
De stroom die een adapter kan leveren is eigenlijk geen criterium. Hij moet wel gelijk of hoger zijn als de maximale stroom die een apparaat kan vragen, anders is de adapter overbelast. Een goed gedimensioneerde adapter zal de beveiliging laten aanspreken, door de uitgang af te schakelen, of de spanning te laten zakken waardoor de opgenomen stroom ook afneemt.
Wel belangrijk is of de spanning constant blijft bij een varierende belasting. Als die bij een kleine belasting (flink) oploopt kan het aangesloten apparaat defect raken.Bij automotive apparaten moet de ingang ceod beveiligd zijn tegen spanninhgspieken op het boordnet. Meestal zit er dan een low pass filter op de ingang.
Ok, ik ga voor de volgende poging sowieso de originele kabel van SP Connect kopen.
Maar de vraag is eigenlijk of er aan deze printplaten nog iets gecontroleerd/ gerepareerd kan worden?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ligt D5 niet in sluiting? dat lijkt een overspanning beveiliging die bij te hoge spanning in sluiting valt.
Arco
Special Member
Er loopt inderdaad bij beide 5,2V stroom over D5. En over D3 bijvoorbeeld niet.
Stroom loopt ergens door heen en wordt aangegeven in Ampere en Ampere is coulombs per seconde. Net zoiets als water dat ergens door heen stroomt en wordt aangegeven in liters per seconde.
De spanning wordt aangegeven in volt en staat ergens over heen. Net zoiets als dat je ergens een waterdruk kunt hebben staan van bijvoorbeeld drie bar.
Bij een stroom stroomt (verplaatst) er dus letterlijk iets van de ene naar de andere kant. Bij alleen een spanning (of druk) staat alles gewoon stil.
Iemand die zegt dat er ergens vijf volt loopt praat dus onzin. Dat is niet erg, ware het niet, dat er zo wel zeer grote fouten gemaakt kunnen worden.
Maar de vraag is eigenlijk of er aan deze printplaten nog iets gecontroleerd/ gerepareerd kan worden?
Zeer waarschijnlijk wel. Als de onderdelen verkrijgbaar zijn tenminste. Alles op die print is door een handige soldeerder waarschijnlijk wel te vervangen. Hoewel die ene chip waarschijnlijk wel een lastige lijkt te zijn. Maar eerst gewoon uitzoeken wat er stuk is. Dan kun je pas gaan uitvogelen hoe je e.e.a. gaat repareren.
Op 5 maart 2023 16:40:26 schreef DeKeijzer:
Er loopt inderdaad bij beide 5,2V stroom over D5. En over D3 bijvoorbeeld niet.
Ok daar heb je dus niets aan.
Deze diode (ik denk dat het dat is) D5 geeft in de ene richting 1 aan op de multimeter en in de andere richting 530
Dan lijkt deze diode mij nog goed gezien het de foto een diode is die beveiligt tegen ompoling. Dus niet tegen overspanning zoals b.v. 12 volt op een 5 volt voedingslijn zetten.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (30%)]
Ik heb alle componenten doorgemeten met de diode stand en ik heb er 4 geïdentificeerd die geen sjoege geven, de ene kant op meten of de andere kant op. In geel op de foto.
Maar ik weet niet of dit iets zegt, aangezien de andere componenten een R of C nummer hebben (voor Resistor, Capacitor?)
Wat kan ik nog meer meten?
Dingen met een D aanduiding zullen diodes zijn.
Dingen met een C aanduiding zullen condenstoren zijn. Die meten oneindig in beide richtingen met een weerstandsmeting. Met een capaciteitsmeting zou je een capaciteit kunnen meten. En ook dit soort metingen kun je alleen doen als je de condensator uit de schakeling soldeerd en helemaal los meet. Ook weet je niet welke waarde je moet gaan meten omdat die waarde niet op dit model condensator geschreven staat.
Dingen met een R aanduiding zullen weerstanden zijn. Op weerstanden staat de waarde vaak wel aangegeven. Die aangegeven waarde kun je meten met een weerstandsmeting waarbij je de weerstand ook van de print zult moeten solderen om een juiste waarde te meten.
Je kunt wel allerlei in circuit metingen doen. Je zult dan aan de hand van het schema of gewoon technisch inzicht zelf moeten uitrekenen (of schatten) wat je zult gaan meten. En vaak is het dan vrij simpel.
Maar echt repareren is meer dan eenvoudig een paar nieuwe componenten plaatsen.
Ik kwam ooit bij een installatie die al een week stilstond omdat een installatiedeel er mee gestopt was. Dat installatiedeel bleek stil te staan op een ontbrekende voedingspanning. Uitiendelijk bleek een heel klein smd condensatortje sluiting te hebben waardoor een heel klein vijf volt voedinkje ermee gestopt was. Snelle noodplossing was de defecte condensator er uit. En in later instantie dat hele voedinkje vervangen door een nieuw exemplaar. Waarde condensator 0,0001 cent. Kosten stilstand waren tonnen.
Ik heb vanalles gemeten maar ik weet niet zeker of ik iets wijzer ben geworden,
Maar ik heb wel een weerstand gevonden die een wel heel lage weerstand heeft. Nummer R19 meet 0,05 ohm op m'n multimeter en als ik de voelers van de multimeter tegen elkaar houd meet ik dat ook.
Dus die heb ik losgehaald en ook toen mat hij 0,05, terwijl er R020 op staat.
Zou dat iets kunnen zijn?
En hoe weet ik of er meer is?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
R020 betekent waarschijnlijk 0,02 ohm. Dat meet je met een benchmeter die een 4 draad weerstand meting kan doen. Of een hand DMM die de mogelijkheid heeft de draadweerstand te nullen.