De voice coil van een B&W DM4 is doorgebrand. Nu was er op ebay een voice coil maar die blijkt 8 ohm ipv de 16 Ohm van de mid toner/ tweeter van de B&W DM4.
De specs bij de ebay aanbieding van de voice coil voor de celestion HF 1300 van 8 ohm waren als volgt ;
Tinsel Lead
3/4 cm
Material
Kapton
Wire
0.085 mm
Heat Resistance (°C)
180
Turns 35 +-5
Impedance (ohm) 8
Moet ik nu zoeken naar draad van die dikte voor een voice coil, om te wikkelen? Of kan ik bij wijze van spreken draad van een oude trafo wikkelen tot ik een weerstand van 16 ohm heb ?
Waar is dat soort draad uberhauupt te krijgen ?
tnx.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
is de spreekspoel echt verbrand of gewoon dood? vaak is er een breuk tussen de litze naar de speakerkooi. dat kun je herstellen.
de spreekspoel herwikkelen kun je vergeten, krijg je nooit goed meer uitgelijnd..
Op 11 maart 2023 21:25:36 schreef R1476:
De voice coil van een B&W DM4 is doorgebrand. Nu was er op ebay een voice coil maar die blijkt 8 ohm ipv de 16 Ohm van de mid toner/ tweeter van de B&W DM4.De specs bij de ebay aanbieding van de voice coil voor de celestion HF 1300 van 8 ohm waren als volgt ;
Tinsel Lead
3/4 cm
Material
Kapton
Wire
0.085 mm
Heat Resistance (°C)
180
Turns 35 +-5
Impedance (ohm) 8Moet ik nu zoeken naar draad van die dikte voor een voice coil, om te wikkelen? Of kan ik bij wijze van spreken draad van een oude trafo wikkelen tot ik een weerstand van 16 ohm heb ?
Waar is dat soort draad uberhauupt te krijgen ?
tnx.
De opgegeven weerstand is niet die van het koperdraad, maar die wisselstroomweerstand van de luidspreker, de impedantie. De gelijkstroom weerstand is in dit geval een bijkomstigheid, die zo laag mogelijk moet zijn.
Het is een compromis tussen de draaddikte de ruimte in de luchtspleet en de lengte van de spreekspoel.
Is de luidspreker doorgebrand door overbelasting of door DC op de luidsprekerklemmen van de versterker. In het geval van het laatste zal de nieuwe spoel weer verbranden als als de DC fout niet verholpen is. Zeker niet even met een andere luidspreker proberen, die verbrand dan ook.
De merknaam is overigens CELESTION !
Proberen kan geen kwaad, zolang je niet meer schade veroorzaakt. Een speaker met doorgebrande spreekspoel is door de speakerreparateur gewoon te repareren, maar als jij mechanische schade veroorzaakt bij het verwijderen van de conus en de spreekspoel van de conus, dan is het einde oefening.
Dat heet 'kapotrepareen'.
Mijn advies: als je het nog nooit eerder gedaan hebt, stuur je speaker dan op naar de reparateur in Bedum, Groningen (ben even zijn bedrijfsnaam vergeten - total speaker repair?)
Wellicht zijn er nog anderen.
- of -
Koop het goedkoopste setje crappy speakers met "echte" woofers bij de kringloop en behandel deze alsof ze dezelfde fout hebben als je mooie B&W's. Eerst dus oefenen op de goedkope, waardeloze meuk.
Die draad kan je het best zoeken bij grote elektronicahandels zoals Farnell, en anders in China.
Tsja wat er gebeurd is , geen idee. Maar de weerstand is nul. Ik heb geen versterkers in huis met problemen. Dus dat is geen issue. Er was aan het draadje van de voice coil naar de weergever inderdaad bloot koper draad zichtbaar. Maar toen weerstand meten gaf nog steeds 0 weerstand als resultaat.
Heb twee setjes goede B&W 4?. En van alle defecte weergevers, uiteindelijk nog een goede en een met alle weergevers destroyed. Sorry for my French. Ik denk dat de oorzaak was dat ik ooit ergens iets had gelezen over koolstof veters en die nasst koperdraad in een setje had geflanst. Aangezien die twee exemplaren het op een gegeven moment begaven, , was dat achteraf niet zon goed idee ;-0))
Heb twee goede super tweeters liggen. De bass speaker loopt aan. En daarvoor heb ik van de straat een wharedale denton liggen die aanloopt. Om te oefenen met het weer laten vrijlopen van die woofer. Maar die denron woofer was vastgeschroefd met bouten aan de magneet en los, kon ik de spreekspoel zien en daaarna lukte indrukken niet meer. Enfin
Ik kan me ook tevreden stellen met een exemplaar als reserve. En die 'restant speaker opgeven. Maar dan gaat het weer knagen en denk ik, misschien is die toch ook te fixen ... 
Als ik zie dat spreekspoeltjes worden aangeboden...
Maar ik begrijp dat een spoel hier meer is dan wat gelakt koperdraad wat cilindrisch is gedraaid met een bepaalde weerstand. Soms is dat alles wat nodig is om te weten ?
....
https://www.ebay.nl/itm/REPLACEMENT-VOICE-COIL-tweeter-CELESTION-HF130…
Ik zag hem staan, overwikkelen zal lastig zijn. Vermoedelijk heeft het 16Ω exemplaar nog dunner draad. Ik had een verbrande spreekspoel van een B&W DM-7 tweeter ooit vervangen maar het complete diafragma, zelf wikkelen is lastig.
Ga die luidspreker expert eens opzoeken, misschien kan ik dan die weergevers die geen weerstand meer aangeven inwisselen. Want aangezien ze unobtainable zijn, gaan ze ook voor aardige bedragen online. En ruim ik weer eens wat op. Want die kast en die weergevers, en mijn gebrek aan kennis, wellicht zijn er zo wat vliegen samen te brengen ?
tnx again, altijd weer vrijwel direct respons hier. Echt ideaal, vermag ik u daarvoor een pluim te geven
tnx.
Op 11 maart 2023 22:47:23 schreef RAAF12:
https://www.ebay.nl/itm/REPLACEMENT-VOICE-COIL-tweeter-CELESTION-HF130…Ik zag hem staan, overwikkelen zal lastig zijn. Vermoedelijk heeft het 16Ω exemplaar nog dunner draad.
Had m aangeboden de 16 ohm toe te sturen, zodat hij ook de 16 ohm aan kon bieden... helaas geen antwoord. Wel antwoord dat hij enkel de 8 ohm aanbiedt, en helaas, die is niet bruikbaar. Er is zelfs nog een 4 ohm versie.... 
In het ergste geval kan je het wisselfilter nog aanpassen in de speaker, om overweg te kunnen met 16 ohm tweeters. Mogelijk de woofer nog dempen met een zware weerstand.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/