PLC Programma uit defecte PLC halen

Goedemiddag,

Ik heb een defecte Siemens logo 230RC PLC. Het programma heb ik niet, en zou ik er graag uit willen halen. Kan iemand me verder helpen, hoe ik deze PLC print tijdelijk aan kan krijgen door er spanning op te zetten?

Alvast bedankt,

Mark

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hij gaat niet meer aan. De onderste print, waar alle aansluitingen voor voeding en I/O op zit is al een keer gerepareerd. Nu doet hij niks meer. Elcos die bekend zijn die stuk kinnen, zijn al vervangen zonder resultaat.

Daarom wil ik de hele onderste print eigenlijk niet meer gebruiken.

GJ_

Moderator

Als je een paar uur moet steken in het uitvinden hoe je die software er uit kunt lepelen is het schrijven van nieuwe al snel een betere optie.
Waar komt ie uit?

Ja zeker waar, maar ik heb geen idee wat de plc precies gedaan heeft. Hij komt uit een sprookjeshuisje, waar hij lampen, motoren en audio aanstuurt...

Marktplaats vervanger zoeken voor paar tientjes en de bodemprint gewoon wisselen

Sine

Moderator

Die L4949 is een 5V LDO, als je die op pen 19 voert met 6V of meer dan moet er leven in komen. Op pen 12 moet je dan 5V hebben.
Pen 10 (reset) en pen 11 (Sense) moeten dan hoog zijn.
Als siemens die sense gebruikt heeft voor detectie van voedingsspanning kan het best dat je met de ingangsspanning naar 24V moet.

Werkt dat niet dan kun je direct aan pen12 5V voeren. Dat werkt niet, want de power on reset zit ook in die chip.

Doet het ding dan nog niets is het jammer maar helaas vrees ik, als laatste probeersel kun je dan nog de chip er af bakken (of in ieder geval pen 10 en 11 onderbreken), en zelf 5V aanleggen aan pen 12.

bprosman

Golden Member

Op 19 maart 2023 16:38:13 schreef Markr90:
Hij gaat niet meer aan. De onderste print, waar alle aansluitingen voor voeding en I/O op zit is al een keer gerepareerd. Nu doet hij niks meer. Elcos die bekend zijn die stuk kinnen, zijn al vervangen zonder resultaat.

Daarom wil ik de hele onderste print eigenlijk niet meer gebruiken.

Gaat hij echt niet aan of doet het display het niet meer ?
Kun je er met de programmeerkabel ook niet bij ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Wat voor een CPU gebruiken ze eigenlijk in een logo? Het lijkt een (full) custom chip maar ik kan het me niet voorstellen.
Het zal wel een of andere standaard microcontroller zijn met een vast stuk firmware erin en een custom opdruk. QFP64 behuizing.

Als je weet welke CPU het is zou je hier en daar kunnen checken of er nog de juiste voeding op de CPU komt en het reset signaal in orde is. Maar nu is het een puzzel.

ps: In een S7-200 (I/O modules) zaten ook wat custom chips, die waren van Atmel (EPLD).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

De onderste print bevat voeding en cpu.
De bovenste de HMI en programmereer connector

De tips van Sine heeft kans;
Programmeer connector erin en kijken of het werkt

Zo ja; prima
Zo nee: voeding direct aanleggen na de interne voeding en kijken of het wel werkt

Werkt het ding dan; prima leegtrekken en in een nieuwe schieten

Werkt het ding nog niet is je laatste kans om de voeding direct op de cpu te zetten, dan moet je ook nog even controleren of de cpu direct aan de programmeer connector zit. Wellicht zit daar nog een interface tussen. Echter uit mijn hoofd is de interface een rs232 ttl ding

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

En nou maar hopen dat er geen paswoord op zit.

Ik ga het morgen proberen, ik laat het weten. Bedankt!

GJ_

Moderator

Op 19 maart 2023 16:49:06 schreef Markr90:
Ja zeker waar, maar ik heb geen idee wat de plc precies gedaan heeft. Hij komt uit een sprookjeshuisje, waar hij lampen, motoren en audio aanstuurt...

Dat kan niet snel fout dus, lijkt me. Ook leuk om gewoon zelf iets geheel nieuws voor te programmeren. Het klinkt als erg leuk om te doen.

Op 19 maart 2023 17:25:32 schreef Sine:
Die L4949 is een 5V LDO, als je die op pen 19 voert met 6V of meer dan moet er leven in komen. Op pen 12 moet je dan 5V hebben.
Pen 10 (reset) en pen 11 (Sense) moeten dan hoog zijn.
Als siemens die sense gebruikt heeft voor detectie van voedingsspanning kan het best dat je met de ingangsspanning naar 24V moet.

Werkt dat niet dan kun je direct aan pen12 5V voeren. Dat werkt niet, want de power on reset zit ook in die chip.

Doet het ding dan nog niets is het jammer maar helaas vrees ik, als laatste probeersel kun je dan nog de chip er af bakken (of in ieder geval pen 10 en 11 onderbreken), en zelf 5V aanleggen aan pen 12.

Ik heb 6, en 24v aangesloten gehad. Er kwam inderdaad 5v op pen 12. Pen 10 was ook 5v, maar pen 11 niet. Betekend dit einde verhaal?

Op 19 maart 2023 17:59:02 schreef bprosman:
[...]
Gaat hij echt niet aan of doet het display het niet meer ?
Kun je er met de programmeerkabel ook niet bij ?

Hij gaat niet aan, en ook geen display. Met de kabel krijg ik ook geen communicatie helaas....

Lambiek

Special Member

Op 19 maart 2023 16:49:06 schreef Markr90:
Hij komt uit een sprookjeshuisje, waar hij lampen, motoren en audio aanstuurt...

Als het weer in een spookhuis komt is er toch zo een nieuw programma gemaakt, zo ingewikkeld zal dat niet zijn.

Op 19 maart 2023 16:46:00 schreef GJ_:
...is het schrijven van nieuwe al snel een betere optie.

Precies.

Uhh, je bent je prop verloren :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 20 maart 2023 16:59:10 schreef Lambiek:
Uhh, je bent je prop verloren :)

Als je maar niet denkt dat ik daarmee ook volwassen ben geworden :-)

Sine

Moderator

Op 20 maart 2023 16:12:18 schreef Markr90:
[...]

Ik heb 6, en 24v aangesloten gehad. Er kwam inderdaad 5v op pen 12. Pen 10 was ook 5v, maar pen 11 niet. Betekend dit einde verhaal?

Gewoon pen 11 los maken, dan zou de cpu moeten aanlopen.

Ik zie daar een 24C08 EEPROM op de print zitten, zou daar het programma in staan, of wordt die gebruikt voor andere data? In het uiterste geval zou je die kunnen uitlezen, maar dan heb je een blok ruwe data waar je niet direct iets mee kunt. Je zou hem kunnen desolderen en op het board van een andere PLC plaatsen.

Ik kan me voorstellen dat de microcontroller zelf een soort van OS en interpreter bevat, en die EEPROM het programma van de gebruiker.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 20 maart 2023 18:30:25 (18%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 20 maart 2023 17:45:58 schreef Sine:
[...]

Ik had net het ON datasheet gevonden maar daar zijn ze helemaal de weg kwijt.
De ST heeft wel een fatsoenlijk datasheet:
https://www.st.com/resource/en/datasheet/l4949ed-e.pdf

Pin 11 is de SO = sense out, afhankelijk wat er aan de SI (pin 20) hangt weet je dus niet echt wat eruit moet komen. Maar dat die hoog moet zijn is wel waarschijnlijk.

Pin 10 is de RESET, die moet uiteindelijk hoog zijn via een externe pullup. Dus dat kun je ook nog proberen.

Een 24C08 is maar 1k byte lijkt me erg klein maar het zou misschien kunnen dat het programma erin staat.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 20 maart 2023 17:45:58 schreef Sine:
[...]

Dit is het inderdaad!
Ik heb de software er uit kunnen halen, dankjewel! :)

Mazzel!
Kortom alleen die voedings chip defect?