klok zetten

RAAF12

Golden Member

Deze vier Cesium klokken in Delft hoeven ze vannacht niet gelijk te zetten. Rechtboven staat wel iets wat niet intune is. Wat zou dat zijn?

revado

Honourable Member

Bedoel je het vak rechts boven?
Dat zijn volgens mij een paar netwerkswitches.

Het spul loopt wel wat achter... 2005 ;)

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
revado

Honourable Member

:)

Hier een wat ludieke uitvoering, met meer uitleg van de zelfde foto.

https://dezachteatlas.nl/tekening/de-nederlandse-tijd-delft/

rob040

Golden Member

Das een leuk plaatje. :-)
Ik lees over het stoppen met de schrikkelseconde. Grapje of ernst?

revado

Honourable Member

Per 2035 gaat die inderdaad afgeschaft worden, daar is veel over te lezen.
In 2012, maar ook andere jaren, is er het nodige mis gegaan met de sync van NTP servers en met DNS servers na het toepassen van die extra seconde.

Krijgen we dan om de zoveel tijd een extra zomertijdschrikkelseconde (3x woordwaarde)? Dus de klok een 1 uur + 1 seconde of zo vooruit zetten?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
RAAF12

Golden Member

Die zware marmeren/granieten blokken waar ze op staan zijn tegen trillingen. En de klokken zijn binnen + of - 20ns op de juiste tijd. Netjes!
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/bijna-tijd-voor-een-nieuwe-second…

mel

Golden Member

En ik maar denken dat ik bij de tijd was met mn DCF frequentiereferentie :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Op 26 maart 2023 08:02:33 schreef mel:
En ik maar denken dat ik bij de tijd was met mn DCF frequentiereferentie :P

En vannacht ging het DCF klokkie ook keurig naar de zomertijd. Die Cesium klokken worden nog gechecked met de moederklok in Parijs. Hoe nauwkeurig die is?

toen de klok omging vannacht kwam ik net voorbij de dcf77 zenders in mainhausen. vroeg me al af wat die rode knipperende lampjes waren op hoogte
op de heenweg.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Ofwel .... eergisteren nog ophouden met die onzin.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
PE9SMS

Special Member

Mooie foto uit het tijdlab van VSL. Nu heb ik zin om een stand-alone NTP klok te maken die z'n tijd daar ophaalt. :) Iets met een Arduino, ESP, raspberry... Zal eens rondneuzen op het web.

This signature is intentionally left blank.
mel

Golden Member

Op 26 maart 2023 15:27:50 schreef testman:
toen de klok omging vannacht kwam ik net voorbij de dcf77 zenders in mainhausen. vroeg me al af wat die rode knipperende lampjes waren op hoogte
op de heenweg.

Opstructielichten voor vliegtuigen?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Op 26 maart 2023 17:25:06 schreef PE9SMS:
Mooie foto uit het tijdlab van VSL. Nu heb ik zin om een stand-alone NTP klok te maken die z'n tijd daar ophaalt. :) Iets met een Arduino, ESP, raspberry... Zal eens rondneuzen op het web.

Die bestaat al

kost maar 875 euro :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
PE9SMS

Special Member

Ik zei maken, niet kopen :P

Wat zou die signaalmeter rechts op het front laten zien? De spanning op de ethernetkabel? :)

edit: Ah, dat is een ander ding, die ontvangt DCF77 en is een NTP server. Dan is die signaalmeter ook logisch :)

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op zondag 26 maart 2023 18:19:07 (31%)

This signature is intentionally left blank.

Op 26 maart 2023 17:29:57 schreef mel:
[...]Opstructielichten voor vliegtuigen?

dat was me wel duidelijk, maar waar wat die antennes deden niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 26 maart 2023 18:10:09 schreef PE9SMS:
Ik zei maken, niet kopen :P

Wat zou die signaalmeter rechts op het front laten zien? De spanning op de ethernetkabel? :)

edit: Ah, dat is een ander ding, die ontvangt DCF77 en is een NTP server. Dan is die signaalmeter ook logisch :)

Die rij leds rechts , daar zie je de secondenpulsen op.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 25 maart 2023 22:57:24 schreef revado:
:)

Hier een wat ludieke uitvoering, met meer uitleg van de zelfde foto.

https://dezachteatlas.nl/tekening/de-nederlandse-tijd-delft/

Erik Dierikx is heel aardig. Kan ook goed uitleggen en is grappig.

Ik ben nogal afgenkapt op die "atoom klokken".

Beweren ze allemaal dat die dingen beter dan 1s in 10.000 jaar zouden lopen, en dan blijkt dat na een jaar of 20 de Cesium ontsnapt (of zoiets) en het ding het helemaal niet meer doet, en ook vrijwel niet te repareren is.

Bah.

20 jaar lijkt erg lang. Het Cesium gaat inderdaad van de ene kant van de buis naar de andere, en als het aan de ene kant op is, is het .. op. Voor zover ik weet is het een dure hobby om een klok 24/7 te laten draaien.
Ach, anderen kopen sportauto's waar je ook weinig aan hebt ;)

Wat time nuts nog wel eens schijnen te doen is een Cs beam klok op een minimale stroom instellen, waardoor hij eigenlijk zijn specificaties niet haalt maar in ieder geval wat langer in lock blijft.

Ik heb geen idee voor welke klokken nog zogeheten physics packages verkrijgbaar zijn. Zelf iets doen in het hoogvacuum lijkt nog altijd ondoenbaar.

Werkende Rubidium standaarden zijn echter niet duur, ik denk schat voor de hobby de energiekosten daar de afschrijvingen overheersen.

Sine

Moderator

Zo ... schop ff een topic omhoog ...

De oplossing heet NTP of GPS, vrij vertaald: laat iemand anders de tijd maar bijhouden ;)

Op 25 mei 2023 22:09:50 schreef Sine:
Zo ... schop ff een topic omhoog ...

De oplossing heet NTP of GPS, vrij vertaald: laat iemand anders de tijd maar bijhouden ;)

Als je me het mierenneuken niet kwalijk neemt: de oplossing heet NTP, op basis van o.a. GNSS-informatie zoals bv. Glonass, GPS, Galileo, ...

Ten gronde echter helemaal akkoord: laat anderen maar de tijd bijhouden. Nogal wat universiteiten en technische hogescholen houden er bv. heel betrouwbare en nauwkeurige NTP-servers op na, die worden betaald uit ons aller belastinggeld dus we kunnen er maar net zo goed gebruik van maken.

blackdog

Golden Member

Hi,

Zelfs mijn NTP Servers kunnen gebruikt worden. :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.