tv voeding defekt

ik heb een defekte fet gevonden in de voeding van een philps 26 inch tv

op de fet staat op k6a65d , is daar ook een universele voor te gebruiken ?
ik heb er veel liggen behalve deze, de weerstand van 0.22 ohm en een condenzator van 100 pf heb ik al vervangen deze waren defekt.

[Bericht gewijzigd door jehudy op zondag 9 april 2023 19:03:22 (21%)

De FET is een TK6A65D(STA4,Q,M)TOSHIBA, is goed verkrijgbaar en kist slechts 1 Euro31, dus is niet duur en origineel.. Risico met alternatieven is vaak schakelsnelheid, vermogen interne weerstand etc..

ok waar zou ik hem kunnen halen of bestellen , in de buurd van tilburg?

fred101

Golden Member

Een universele mosfet ???

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
vergeten

Golden Member

Op 9 april 2023 19:00:42 schreef jehudy:
ik heb een defekte fet gevonden in de voeding van een philps 26 inch tv

Hoe heb je dat vastgesteld, en hoe defect is hij, opengebarsten, kortsluiting of "open"?

Op 9 april 2023 19:52:11 schreef jehudy:
ok waar zou ik hem kunnen halen of bestellen, in de buurt van tilburg?

Bestellen kan bij ASWO
Dat zul je dan moeten doen via een bereidwillig CO lid die daar wel kan kopen. Het is een groothandel die niet aan particulieren verkoopt.

Edit: (je kan mij een PM sturen als je niet echt haast hebt)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

ok dus aswo gaat niet , ik zal het nog eens proberen bij conrad maar tot nu nog niets kunnen vinden, is geen gangbare universele om het te testen ?

is geen gangbare universele om het te testen ?

Jij bedoeld zoiets als een BACO onder de sleutels is? Ben bang van niet. Dan zou er namelijk maar een fet bestaan en zou men niet de moeite nemen allemaal fets voor verschillende toepassingen uit te vinden.

Maar hier: https://www.digikey.nl/nl/products/detail/toshiba-semiconductor-and-st…

En hier:
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Toshiba/TK6A65DSTA4QM?qs=3uZyUY6jt…

Er zal waarschijnlijk nog wel meer defect zijn dan alleen die FET, condensator, en weerstand in die voeding. Grote kans dat die FET er meteen weer uitfikt als je hem er inzet.

fred101

Golden Member

Zoek de datasheet, schrijf de specs op, zoek dan de datasheets van al je andere mosfets en zoek er een met de zelfde specs. Als er een universele zou bestaan dan had je die ook niet en moest je hem ook bestellen, bestel dan de juiste ;)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
vergeten

Golden Member

Op 9 april 2023 23:42:31 schreef jehudy:
ok dus aswo gaat niet,

Heb je mijn post van "zondag 9 april 2023 21:23:40" wel goed gelezen?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ja hoor wel gelezen ,dedankt voor het aanbod,komje hier uit de buurt van Tilburg dan ?

vergeten

Golden Member

Nee, maar een envelop laten bezorgen gaat door heel NL. :)
zie mijn profiel voor mailadres.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

ik heb er een gevonden op een andere print deze was nog heel aleen is er meer aan de hand want hij doet het nog niet , ik stop er mee

Geen idee wat die FET doet (maar ik gok dat het de schakelFET is van de transformator in de schakelende voeding), maar vaak nemen die ook de controller mee als ze defect raken (omdat ze dan blijven geleiden).

Dat een 0,22 Ohm weerstand, waarvan ik gok dat die de stroom-meetweerstand is voor de controller van de schakelende voeding, ook defect was sterkt me in die overtuiging.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Als de 0,22 Ohm weerstand defect is, kan ik met 100% zekerheid zeggen de dat de Driver ook defect is. deze ook vervangen en het werkt weer OK!

Ik zit met hetzelfde probleem. Gebarsten condensator (C9126) en weerstand (R9101) beide vervangen met nieuwe exemplaren maar geen resultaat. Die mosfet heb ik nog niet kunnen vervangen, die moet ik eerst ergens zien te bestellen, maar smd, je geeft aan dat er waarschijnlijk ook een driver kapot is. In het schema zie ik een PF7708BS LED driver, kan het zijn dat je die bedoelde?

fred101

Golden Member

Ik weet het, het is een wat afwijkende manier van repareren, maar wat dacht je van meten met scoop en multimeter.

Je kunt met de scoop zien of de mosfet schakelt, of de gate driver werkt, of de boel oscilleert, of de voeding te veel rimpel heeft etc. Veel makkelijker uitvogelen wat er kapot is kan haast niet, zeker als je een schema hebt. Wel uitkijken aan de primaire kant. Daar een scheidingtrafo of diff probe gebruiken.

Heb je alleen een DMM dan wordt het in het wilde weg van alles vervangen en hopen dat het niet erger wordt.

FET-driver, niet LED driver. Als die R9101 stuk is, is waarschijnlijk de mosfet stuk. Als de gate short (kun je simpel testen na uitsolderen) dan zal waarschijnlijk de FET driver U9101 ook stuk zijn. Meet met scoop op de ingang van de driver en de uitgang. Als de mosfet short is geeft dat meestal ergens rooksignalen. Als die weerstand open raakt voorkomt die in ieder geval wat meer schade. Was R9101 wel kapot ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bedankt voor de extra info, fred101.

Ja, R9101 was kapot, duidelijk kort maar krachtig doorgebrand. Hetzelfde met C9126. Verder is er geen uiterlijke schade te zien, en aangezien ik ergens las dat die twee vervangen voor sommige mensen al genoeg was dacht ik, ik test het even, maar helaas.

Ik ga de rest eens goed doormeten. Ik heb sinds kort ook een scoop, dus is meteen een goede oefening.

Maak eens een foto van sporenzijde print, aan de gate van de FET zit een IC die ook defect is en mogelijk ook wat kleine componentjes heeft meegenomen..