Capaciteitstarief: vermogen meten en wat kun je ermee?

Toestellen automatisch laten afschakelen zal in de meeste gevallen niet kunnen en is ook niet wenselijk.

De beslissing overlaten aan de bewoners is in mijn ogen veel beter maar dan moet je wel een goed zichtbare aanwijzing hebben hoe de toestand van het moment is.
Er zal ook wel een leertraject inzitten om ermee om te gaan.

In het bezit zijn van een EV. zal dat nog noodzakelijker maken.

De tijd zal het uitwijzen en de meesten gezinnen zullen daar niet naar omzien, als je beiden gaat werken kan dat in mijn ogen zelfs niet.

Het capaciteitstarief is nu ingevoerd met een zeer lage prijs om de tegenstand wat af te zwakken, later zullen ze ons wel dwingen om op te letten als de toestand op het net kritieker wordt met al die verplichte EV's in het vooruitzicht.

Voor mij is het hobby en ik wilde wel eens weten hoe het hier in werkelijkheid zit.
Het primitief ontwerp draait al maar ik moet nu nog maken dat de injectie niet getoond wordt.
Gisteren had ik bij momenten 3.5 kWh piek terwijl het injectie was :o

LDmicro user.

een simpel display en 3 ledjes ofzo?
je meet het totaal verbruik in het huis, toont die waarde op een display.
je maakt een lopende 15min systeem die weergeeft hoeveel het verbruik de laatste 14min was. geef dat ook op display.
en dan 3 leds, groen, geel, rood.
groen: het verbruik de laatste 14min was heel laag, er mag verbruikers bijkomen (bv nog zeker 2000W beschikbaar).
oranje: het verbruik was gemiddeld, nog zeker 1000W beschikbaar
rood: het verbruik was te hoog of geen reserve meer, GEEN zware verbruikers inschakelen.

die leds zijn dan meer voor de mede huis bewoners dat ze niet moeten gaan rekenen
ergens nog een zoemer erbij als het verbruik VEEL te hoog was (boven de 3500W) de laatste 10min, zodat je apparaten kan uitschakelen om nog onder een acceptabele waarde te geraken.
hier zou je eventueel wel nog mee kunnen spelen door bv 1 grote verbruiker uit te schakelen (warm water boiler bv, dat is toch ineens 1000-2000W dat je kan uitschakelen als die zoemer werkt)

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 12 april 2023 11:15:12 (14%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Gisterenavond dit geïnstalleerd als testopstelling. Dit ding stuurt draadloos een stopcontact met verklikkerlampje aan wanneer de afname 2,5kW overschrijdt.

Ga over de loop van de maand opvolgen hoe mijn toestellen zich gedragen. Je hoort het wel.

ik heb reeds digitale grafieke en een rpi eraan hangen.
als ik zo snel kijk is het verbruik van huis tamelijk hoog.
kwartierpiek iets boven de 6KW

als ik dan de zonnepanelen eraf trek, is het een heel ander verhaal. dan haal ik de 5KW nog niet op een kwartier.

ga er eens over nadenken of ik ook de glijdende kwartiergemiddeldes kan uitrekenen daar

Wij hebben geen el.boiler of andere grootverbruikers behalve onze keukentoestellen en witgoed.

De stroommeting doe ik aan de kabel die uit de tellerkast komt en daarom moet ik nog het programma aanpassen want meestal is de injectiepiek groter dan de verbruikspiek en nu ziet de controller het verschil in stroomrichting niet.

De grootste verbruikspiek ga ik door de controller laten onthouden over meerdere maanden maar ik zal die wel ten alle tijde kunnen bekijken.

Voorlopig geen meldingen, enkel een 7seg. display... moet nog een printje solderen, nu staat alles op een breadboard.

LDmicro user.

Ik ben begonnen met de metingen en ik sta al na een paar weken voor een verrassing.
Ik meet nu enkel de glijdende kwartierstroom zonder de spanning te meten maar mijn PV omvormer geeft een gemiddelde van 232Vac als hij niet of weinig injecteert.

Nu zit ik al aan 18,8A wat neerkomt op 4.36kWh/15min en dat voor een gezin van 2 personen..enkel koken, oven en (vaat)wassen, de rest is op gas.
De hoogste meting was overdag en zwaar bewolkt zodat de zonnepanelen maar enkele 100den watts leverden.

Wel heb ik mijn vrouw niet verwittigd en zal dat de komende tijd ook niet doen om eens een goed beeld te krijgen.

Ik had wel minder verwacht voor deze tijd van het jaar.

LDmicro user.

Op 27 mei 2023 21:21:45 schreef MGP:
Nu zit ik al aan 18,8A wat neerkomt op 4.36kWh/15min en dat voor een gezin van 2 personen..enkel koken, oven en (vaat)wassen, de rest is op gas.

Een kwartier lang gemiddeld 18,8A stroomafname van het energiebedrijf? Dat lijkt mij veel.

mvdk

Golden Member

Volgens mij word er bij gemiddeld 18,8A bij een spanning van gemiddeld 232V in een kwartier 1,1kWh gemaakt, en geen 4,36.

Scherp!
Er wordt dan inderdaad 1,1 kWh opgenomen, maar voor het capaciteitstarief wordt je aangeslagen voor 4,36 kW (en niet kWh!).
Dwz, bij de berekening van de echte capaciteitstarief wordt dat kwartier voor 4,36 kW meegenomen. Het eindresultaat kan veel lager uitkomen.

Op 27 mei 2023 21:21:45 schreef MGP:
Nu zit ik al aan 18,8A wat neerkomt op 4.36kWh/15min

Zoals Ohm Pi en mvdk al schreven is het 1,1kWh/15 min en je tarief voor die maand is 4,3 kW, tenzij je uiteraard nog hogere pieken gaat registreren voor die maand.

Ook die glijdende stroommeting heeft m.i. geen enkele betekenis in dit capaciteitstarief.

Die 18,8A is overigens niet uitzonderlijk, zit ik ook aan op bepaalde momenten, echter zonder PV-panelen. Als test “pauzeer” ik momenteel taken als mijn verklikker waarschuwt voor een 5-tal minuten. Die staat nu op 10,5A ingesteld en heb sindsdien de 2,5kW niet meer overschreden. Uiteraard zal je wel aan comfort moeten inboeten als je dat permanent wil toepassen.

Het idee is om in een later stadium een “voorkeurschakelingen” voor een 4-tal zware toestellen te bouwen met een verklikker of dat toestel nu aan mag of niet. Maakt het leven wat eenvoudiger ;)

Op 27 mei 2023 23:42:25 schreef mvdk:
Volgens mij word er bij gemiddeld 18,8A bij een spanning van gemiddeld 232V in een kwartier 1,1kWh gemaakt, en geen 4,36.

Idd een blunder van formaat, mijn excuses.
Vandaar dat ik dat redelijk hoog vond en in mijn achterhoofd wist ik dat er iets niet klopte.
We worden oud en dat zal er wel iets mee te maken hebben, thx voor de rechtzetting.

edit:

Ook die glijdende stroommeting heeft m.i. geen enkele betekenis in dit capaciteitstarief. ...

Wat bedoel je hiermee?

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 28 mei 2023 08:23:00 (14%)

LDmicro user.

Op 28 mei 2023 07:41:24 schreef MGP:
Wat bedoel je hiermee?

Misschien begrijp ik de bedoeling van die stroommeting totaal verkeerd.

Fluvius berekent die vermogenspieken door het energieverbruik te registreren in een vastliggend 15 min. tijdsinterval om dat dan opnieuw te delen door 15 min. De uitkomst is een vermogen waarop men dan die toeslag toepast.

1) Vanwege dit glijdende verlaat je het principe van die vastliggende tijdsintervallen.
2) Welke informatie voegt die “glijding” toe om de gebruiker te laten beslissen om een toestel uit (of in) te schakelen.

Ik begrijp dan ook niet wat de bedoeling is van die glijdende stroommeting.

Je moet het glijdende systeem toepassen omdat je niet weet wanneer het meetkwartier van Fluvius start en eindigt. Als je dat wel weet en je weet je eigen kwartierklok te synchroniseren met de Fluvius kwartierklok, dan heb je geen glijdend systeem nodig.
Stel je wilt onder of tot 10A gemiddeld per kwartier blijven. Dat is dus onder het capaciteitstarief van 2,3 kWh.
Nu heb je het volgende verbruik: twee kwartier 0A, een kwartier 20A, en twee kwartier 0A. Valt de start van de Fluvius meetkwartier precies midden in het 20A kwartier, dan meet Fluvius een kwartier van 0A, een kwartier van 10A, een kwartier van 10A en een kwartier van 0A. Je zit precies goed. Valt de start van de Fluvius meetkwartier eerder of later, dan zit je fout.
Om te bepalen of je op enig moment nog energie mag afnemen, dan moet je dus weten hoeveel energie je het voorgaande kwartier hebt afgenomen. In voorgaand voorbeeld wordt je na 7,5 minuten 20A verbruik afgeknepen, want dan zit je aan de toegelaten maximum. Na weer 7,5 minuten kan je weer stroom gebruiken, want dan valt er weer een deel van de 20A-periode buiten de glijdende meting.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 28 mei 2023 11:40:20 (65%)

Ik gebruik de glijdende waarden omdat:

1) omdat ik het beginpunt of start van de metingen van Fluvius niet weet.
Vroeger op het werk deden ze dat wel, maar met die digitale meters betwijfel ik dat...maargoed.
2) volgens mij is dat het enige wat voor mij enige zekerheid geeft en dat zal niet veel schelen in vergelijking met een vast interval zoals ik zag tijdens de testen.

Dat ik de stroom gebruik heeft te maken met het tekort aan geheugen in de controller (zie ook in V&A), dat rode draadje op de foto is de spanning maar dat ligt nergens aan verbonden... misschien voor later gebruik.
Nu reken ik dat uit, wat een controller ook zo zou doen.

Eigenlijk was het ontwerp gemaakt om zoveel mogelijk opgewekte stroom te verbruiken, daarom is de stroomaanduiding beter dan vermogen om iets te schakelen maar er is in principe geen verschil.

Maar dat ik moest delen door 4 was mij volledige ontgaan, tijdens mijn ochtendritje heb ik verschillende keren op mijn helm getikt over die stommiteit.

LDmicro user.
mvdk

Golden Member

Moet toch te maken zijn door de soldeerbout brigade hier. Twee display's van laten we zeggen 30cm hoog. Daarin word in de ene aangegeven, vanaf het moment dat het ding ingeschakeld word, het maximum wat in 15minuten word gemaakt. Bij elke volgende 15minuten word er vergeleken met de eerste. Is de waarde hoger schuift ie door naar de eerste.
Bij de KNG&SF, heet tegenwoordig DSM, hadden ze in de centrale een ding wat veel op een klok leek. Twee wijzers, de ene de reeds eerder gemaakte piek, de andere moest er achteraan blijven hobbelen. Ging de tweede te hard, werden er productieprocessen afgeschakeld. Dat was de taak van de machinist daar. Bij ons bedrijf was dat een dagtaak voor iemand om dit dop te hou in de gaten te houden. Loadshedding, piekshaving, wat voor namen er ook aan werden gegeven.
Voor verbruikers die elektrisch koken en ook geen gasaansluiting hebben, is het belangrijk zich te realiseren dat je dan ook geen vastrecht voor gas hoeft te betalen.

Edit1: en zo'n display moet niet in de meterkast, maar ergens in een goed zichtbare plek in de keuken. Dáár zitten de productie processen in een huishouden. ;)

Edit2: Ik denk dat er voor de Belgische markt een app ontwikkeld zal gaan worden. Dan is het slechts een kwestie van een tablet in de keuken op te hangen. Per slot zijn er in Zuid Afrika ook voor een vergelijkbare populatie die het zich kunnen permitteren apps ontwikkeld voor de loadshedding perikelen aldaar...

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 28 mei 2023 12:06:43 (12%)

Op 28 mei 2023 11:29:13 schreef MGP:
Ik gebruik de glijdende waarden omdat:

1) omdat ik het beginpunt of start van de metingen van Fluvius niet weet, Vroeger op het werk deden ze dat wel, maar met die digitale meters betwijfel ik dat...maargoed.
2) volgens mij is dat het enige wat voor mij enige zekerheid geeft en dat zal niet veel schelen in vergelijking met een vast interval zoals ik zag tijdens de testen.

1) De meter reset klokslag middernacht einde maand en weet dus op een of andere manier de tijd. Ga het volgende week nog een keer checken ter bevestiging.

2) Zelfs als die meetcyclus asynchroon zou zijn maakt dit glijdend gemiddelde de zaak alleen maar erger ipv beter. Het gaat immers om piekvermogen. Stel dat er constant 20A afname is precies over de Fluvius meetcyclus van een 15 min. blok, dan is dat voor Fluvius een piek van 4,6kW. Als jouw eigen meetcyclus “90 graden” verschoven zit is dat voor jezelf een veel lagere piek, neem aan maar 2,3kW afhankelijk van het principe dat je toepast.

3) Bovendien begrijp ik niet wat dat glijdend gemiddelde nu aan de gebruiker vertelt. Deze moet immers weten dat hij of zij iets moet gaan uitschakelen lijkt mij toch.

Op 28 mei 2023 11:30:42 schreef mvdk:
Moet toch te maken zijn door de soldeerbout brigade hier. Twee display's van laten we zeggen 30cm hoog. Daarin word in de ene aangegeven, vanaf het moment dat het ding ingeschakeld word, het maximum wat in 15minuten word gemaakt. Bij elke volgende 15minuten word er vergeleken met de eerste. Is de waarde hoger schuift ie door naar de eerste...

Dat kun je niet als je niet weet wanneer Fluvius begint te meten, als dat manier is hoe ze werken, teveel kans dat je verkeerd zit zoals @ohm pi het uitlegde.
Met glijdende vermogensmeting werkt dat beter en ben je zeker dat je altijd binnen het vooropgestelde bereik zit, ook al meet Fluvius anders.
Hoe je de melding of uitlezing maakt is persoonsgebonden en afhankelijk van de situatie ter plaatse.

De opstelling is er gekomen uit nieuwsgierigheid, ik wilde wel eens weten hoe dat hier zit met onze analoge teller.

LDmicro user.
mvdk

Golden Member

Dat kun je niet als je niet weet wanneer Fluvius begint te meten,

Dat was één van de problemen waar we tegen aan liepen met KNG&SF. Zij kregen twee pulsen aangeleverd, de kW puls en de 5 minuten puls van hun inkoopmeting. (Later zelfs ook onze inkoop 5 minuten puls). Het probleem waar een netbeheerder mee te maken krijgt als ie deze info gaat verstrekken is, dat er dingen fout kunnen gaan. Zie het als een schaduwmeting. Het kan gebeuren dat door traagheid ergens in de schakelingen een kW puls in de Fluvius meter nog in het oude kwartier zit en in de schaduwmeting in het nieuwe kwartier terecht komt. Of andersom.
Veel gelazer, rechtszaken. Bij ons bedrijf ging het om veel geld.

Ik denk dat KlaasZ hier ook wel smeuïge verhalen over kan vertellen.

Op 28 mei 2023 12:38:52 schreef New Beetle:

2) Zelfs als die meetcyclus asynchroon zou zijn maakt dit glijdend gemiddelde de zaak alleen maar erger ipv beter. Het gaat immers om piekvermogen. Stel dat er constant 20A afname is precies over de Fluvius meetcyclus van een 15 min. blok, dan is dat voor Fluvius een piek van 4,6kW. Als jouw eigen meetcyclus “90 graden” verschoven zit is dat voor jezelf een veel lagere piek, neem aan maar 2,3kW afhankelijk van het principe dat je toepast.

3) Bovendien begrijp ik niet wat dat glijdend gemiddelde nu aan de gebruiker vertelt. Deze moet immers weten dat hij of zij iets moet gaan uitschakelen lijkt mij toch.

Als mijn meting 90° verschoven is zal mijn meting dezelfde waarde zoveel tijd later getoond en opgeslagen worden, dat was het doel omdat ik niet kan synchroniseren met Fluvius.
Voor de meerprijs gaan we ons gemak niet beperken, we zien later wel als dat nog veel strenger zal worden.
De overgrote meerderheid van de bevolking heeft daar nu toch niks aan.

Mij ging het niet om iets manueel in of uit te schakelen maar om een idee te hebben hoeveel dat in werkelijkheid bedraagt.

LDmicro user.

Ik verwacht gewoon dat de kwartieren van X:00:00.00 tot X:14:59.99 en X:15:00.00 tot X:29:59.99 enz. lopen. Gewoon op UTC gesyncd.

Ik zou dus jou "glijdend gemiddelde van de afgelopen 15min" precies op de hele kwartieren extra loggen om tzt te kunnen kijken of die overeenkomen met wat je leverancier meet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 mei 2023 15:29:38 schreef rew:
Ik verwacht gewoon dat de kwartieren van X:00:00.00 tot X:14:59.99 en X:15:00.00 tot X:29:59.99 enz. lopen. Gewoon op UTC gesyncd.

Ik zou dus jou "glijdend gemiddelde van de afgelopen 15min" precies op de hele kwartieren extra loggen om tzt te kunnen kijken of die overeenkomen met wat je leverancier meet.

Dat zou idd een meer betrouwbare meting opleveren om iets te schakelen, maar zolang er geen zekerheid is hoe Fluvius dat doet met die digitale meters blijft het heel onzeker.

Ik heb geen digitale meter, kun je dat bekijken wat Fluvius gemeten heeft bv. een uurtje geleden?

Er werd hier al geopperd dat er apps zullen verschijnen en waarschijnlijk bestaan ze al maar zolang dat niet allemaal automatisch verloopt zie ik er weinig nut van in.

LDmicro user.

Tja... Hier in NL is een heel groot deel "over" op digitale meters. Als je dat wil kan je dan een partij inhuren die de gegevens van jou meter opvraagt en die partij kan dan daarmee doen wat ze willen. Als dat zou zijn: "inbreken als je niet thuis bent" dan geef je natuurlijk nooit toestemming, ook als ze geen "voordeel" aan jou bieden. Ze bieden dus bijvoorbeeld een APP aan waarin je de meetgegevens kan bekijken. Ze onderscheiden zich van mekaar door mooiere/handigere plaatjes te maken.

Voor zover ik weet kan je dit bijvoorbeeld bij energieprovider "Eneco" aanvragen onder de merknaam "Toon". Verder weet ik er geen uit m'n hoofd.

Kwa beveiliging heb ik de indruk dat het een beetje "lek" is. Volgens mij moeten de "wederverkopers" richting de netbeheerder roepen dat echt een mandaat van klant X hebben. En de netbeheerder heeft geen zin om de papieren handtekeningen te gaan verifieren dus als je bij zo'n wederverkoper werkt kan je zomaar een extra "record" invoegen en monitoren... Maar goed. Dat is speculatie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

probleem ook, wat als fluvius NIET op die exacte tijd zit?
omschakeling dag/nacht is ook niet exact om 22h hoor. soms was het 22h15 en 7h15 smorgens, paar maand later 21h59 en 6h59.

ik nam telkens fotos van mijn meterstanden, en het viel mij op dat ik sommige maanden smorgens toch nog zag dat de dagteller 0,5kwh was opgeteld

dan ben je er vet mee als jij van 0:00 tot 0:15 zit te kijken
en de leverancier telkens van 0:05 tot 0:20

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 28 mei 2023 17:35:55 (14%)

Op 28 mei 2023 12:38:52 schreef New Beetle:

Vandaar ook dat je een glijdend gemiddelde moet toepassen. Dan bereken je als gebruiker niet alleen de opgenomen energie met een verschuiving van “90 graden”, maar ook alle andere waarden. Dan zie je dat je teveel energie opgenomen hebt.
Op elk moment van de dag wil je weten hoeveel energie je af mag nemen om beneden het capaciteitstarief te blijven. Je moet dus weten hoeveel energie je het voorgaande kwartier hebt opgenomen. Dat kan alleen als je een glijdend gemiddelde meetsysteem toepast.

Uit de posts hier is het duidelijk dat dit capaciteitstarief niet echt wordt begrepen, dus nog maar eens in andere bewoordingen.

In een maand zitten ongeveer 2880 kwartieren, afhankelijk van de maand. Het kwartier met het hoogste energieverbruik in die maand wordt opgeslagen en gedeeld door 15 min. Dat is het piekvermogen.

Hoeveel er in de andere kwartieren of in delen van andere kwartieren werd verbruikt heeft geen enkele invloed op dit piekvermogen. Elk kwartier begint de berekening terug vanaf nul, je kan daaruit dus ook niet schatten wat je nog mag gaan verbruiken.