Capaciteitstarief: vermogen meten en wat kun je ermee?

McAwesome

Golden Member

Op 29 mei 2023 16:45:08 schreef mvdk:
[...]Ik vind het een rechtvaardige wijze van toerekenen. Jammer voor diegenen die het raakt, maar het alternatief, een hoger vastrecht voor ieder raakt je ook. Nu kun je nog zelf iets doen.

Persoonlijk vind ik dit allesbehalve rechtvaardig. Eén keer gedurende de maand wat teveel verbruikt en je bent "geflitst" waarna de "boete" via de factuur volgt. M.a.w. één ondoordacht ogenblik of een onoplettendheid volstaan.

Beter zou een variabel tarief zijn in functie van de belasting van het net. Dan kies je zelf wanneer je verbruikers aanzet en wanneer niet. Met het huidige capaciteitstarief is het zaak om ook bij zonnig weer wanneer er overschot aan zonnestroom is en omvormers uitvallen, zo weinig mogelijk proberen te verbruiken.

Een thuisbatterij voor "peak-shaving" gaat ook niet echt werken. Neem een batterij van pakweg 10 kWh. Dat is niet 10 kWh in en 10 kWh uit. In de praktijk heb je toch behoorlijke verliezen bij laden en ontladen. Het zou zomaar eens 11 kWh in en 10 kWh uit kunnen zijn en dan is de vraag of je meerverbruik opweegt tegen het capaciteitstarief. Ook is het vermogen dat zo'n batterij kan leveren beperkt. Als je tegelijk je e-auto oplaadt en de warmtepomp volle bak draait, dan gaat die batterij daar misschien 3 kW kunnen van afknijpen...

President van Utrogestan

Op 29 mei 2023 17:29:17 schreef McAwesome:
Ook is het vermogen dat zo'n batterij kan leveren beperkt. Als je tegelijk je e-auto oplaadt en de warmtepomp volle bak draait, dan gaat die batterij daar misschien 3 kW kunnen van afknijpen...

een batterij leegtrekken om een andere batterij te laden is al helemaal stom en energie verslindend.
als je een 11kW lader hebt, dan mag je doen wat je wil, je capaciteitstarief zal zowieso 11kW zijn dan (tenzij je de lader 10min laat werken, 5min uit, 10min werken, 5min uit...).

onder die 2,5kW proberen blijven lukt niet als je grote verbruikers hebt.
wij hebben een warm water boiler, die moet 6uur lang opwarmen met 1200W.
we koken met inductie, die gaan piek 2-3kW bij het opstarten.
en we hebben een warmtepomp als verwarming, als die start, trekt die vlot 2,6kW

gevolg: er zal ALTIJD wel eens een kwartiertje zijn dat de airco verbruikt, de boiler oplaad en de inductiekookplaat aan staat. dus 5-8kW als kwartierpiek zal ik elk jaar zowieso aan mijn been hebben.
waarom zou ik dan 2900 kwartiertjes op mijn verbruik letten als 1 kwartier in een maand het helemaal omzeep helpt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
McAwesome

Golden Member

Op 29 mei 2023 17:41:21 schreef fcapri:
[...]waarom zou ik dan 2900 kwartiertjes op mijn verbruik letten als 1 kwartier in een maand het helemaal omzeep helpt

Dat is net het perverse aan heel het systeem. Eenmaal "geflitst" is het hopeloos te laat en kan je heel de maand verder je gang gaan. Desnoods zet je alle apparaten dan maar tegelijk aan om 18 uur, je bent er toch al aan voor de moeite.

Ook gaat het capaciteitstarief ervoor zorgen dat mensen vooral 's nachts hun auto gaan opladen, net een moment dat er geen zonne-energie is en de hoeveelheid CO2 per geproduceerde kWh het hoogst is.

De thuisbatterij wordt hier in België gepromoot voor peak-shaving in verband met het capaciteitstarief. In de praktijk zal dat inderdaad leiden tot situaties waarbij een batterij opgeladen wordt om die dan leeg te trekken om een andere batterij weer vol te duwen. Het is idioot zoals je zelf aanhaalt, maar dat is met veel "groene" maatregelen zo... Dan kan je beter 120 euro extra betalen per jaar voor 3 kW bijkomend piekverbruik, dat gaat minder kosten dan het extra verbruik in kWh door het rondpompen van energie tussen diverse batterijen.

President van Utrogestan

Dan is het toch eerlijk dat het gehaald word bij diegenen die het netwerk en de opwek zwaarder belasten dan de kleinverbruikers? Ik vind het een rechtvaardige wijze van toerekenen. Jammer voor diegenen die het raakt, maar het alternatief, een hoger vastrecht voor ieder raakt je ook. Nu kun je nog zelf iets doen.

Daar betaal je al vastrecht voor. Je betaalt al verschillende tarieven voor 3x 25-3x35 3x 50 of 3x63 Ampère enz. Het capaciteitstarief heeft een hoge 'Dukes of Hazard' gehalte en de Belgische staat is Boss Hogg.

Op 29 mei 2023 18:50:21 schreef McAwesome:
Ook gaat het capaciteitstarief ervoor zorgen dat mensen vooral 's nachts hun auto gaan opladen, ...

Gelukkig ziet de Belgische regering dat niet. ;)

Op 29 mei 2023 18:50:21 schreef McAwesome:
De thuisbatterij wordt hier in België gepromoot voor peak-shaving in verband met het capaciteitstarief.

Het is een mogelijkheid om een laag capaciteitstarief te verwerven. Of het lonend is, is een ingewikkelde berekening, al was het alleen maar omdat de berekening van de hoogte van het capaciteitstarief onbegrijpelijk ingewikkeld is.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 29 mei 2023 20:13:53 (20%)

Op 29 mei 2023 17:41:21 schreef fcapri:
wij hebben een warm water boiler, die moet 6uur lang opwarmen met 1200W.

Dat is een makkelijke: Die kan uit als je boven de grens dreigt te komen. Dan kost dat opwarmen maar een keer 7 uur.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 29 mei 2023 08:43:38 schreef MGP:
@New Beetle, dit gezegd zijnde, wat meet jij met uw meter in de zekeringkast?

Dit is gewoon het momenteel vermogen. Dat werkt, gewoonweg omdat je direct kan zien dat je potentieel boven de limiet kan komen. Ben niet meer boven de 2,5 kW geweest sindsdien.

Ga jouw methode nog een keer bestuderen. Momenteel te druk……. om mijn capaciteitstarief te betalen :)

Er schijnt een probleem te zijn in meerdere europese landen met de energievoorziening.

Ver moet je niet voor de reden gaan zoeken. Is gewoon een methode om de inkomsten te verhogen om de omschakeling naar warmtepompen en EV’s te financieren. Men had natuurlijk gewoon het nettarief kunnen verhogen maar dan had iedereen dit direct gemerkt natuurlijk.

Op 29 mei 2023 21:14:32 schreef rew:
[...]Dat is een makkelijke: Die kan uit als je boven de grens dreigt te komen. Dan kost dat opwarmen maar een keer 7 uur.

en dan heb je de keukenboiler. 10L, 2200W die volledig van koud naar warm opwarmt op 20min.
als men vrouw dus een emmer heet water neemt, dan springt die aan, en ben je er zeker aan voor de moeite.

de impact op het huis is zodanig groot om maar enige betekenis te hebben.
de boiler staat in het hok met de electriciteitsmeter, die is makkelijk af te koppelen. de airco staat 20meter verder. die gaat het zo leuk niet vinden om uitgeschakeld te worden.
de boiler in de keuken en de vaatwas zitten op 1 groep. de boiler kan je wel uitschakelen, de vaatwas gaat beginnen biepen als die spanningsloos is geweest. de boiler apart afschakelen, mag je 15meter kabel beginnen trekken.
gaan focussen op die ene 1,2kW boiler is dan ook nutteloos. plan is zowieso om een warmtepompboiler aan te schaffen die 8uur lang aan 250W opwarmt (in de hoop dat mijn zonnepanelen in de winter ook altijd minstens 250W halen en die boiler dus altijd gratis opwarmt).

maar om dan echt anders te gaan leven per kwartier en maar 1 kookplaat te gebruiken. nee, dat is me een stap te ver.
zeker als je 2900kwartiertjes goed bezig kan zijn, en dat ene kwartiertje de hele maand omzeep helpt

Op 30 mei 2023 07:45:59 schreef fcapri:
...
maar om dan echt anders te gaan leven per kwartier en maar 1 kookplaat te gebruiken. nee, dat is me een stap te ver.

Toen ik nadacht over het programma was de conclusie dat het in het gezin (zonder EV) onmogelijk is om daar naar te leven.
De topictitel 'wat kun je ermee?' gaf dat al aan.

Als er geen automatische regelingen komen zal iedereen de volle pot betalen wat ook de bedoeling is volgens mij, brandstofaccijnzen compenseren.
Bij automatische regelingen versta ik dat de grote huishoudtoestellen op wachttijd (ook als ze al in werking zijn) kunnen gezet worden zonder enige tussenkomst van de gebruiker.

Moest het nu zijn dat het startpunt van elke digitale meter op 00.00 uur start zullen er andere netproblemen opduiken.

Op het werk werden alle grote motoren, vooral luchttransporten, voorzien van frequentieregelingen wat voor een aanzienlijke besparing zorgde.

LDmicro user.

@fcapri:

Overal waar kosten niet hand-in-hand gaan met wat mensen er voor moeten betalen krijg je "rare situaties". Dat kan zijn telecom waarbij voor de provider de investering enorm is, maar de gebruikskosten laag. Of de printer-business waarbij de printers weggegeven worden, maar de toner duur is.

Maar dus ook elektrische energievoorziening. Investeringen zijn hoog, maar mensen betalen per kWh. Dat kan je met het capaciteitstarief wat gelijktrekken. Voor iedere kW die je een kwartier-lang trekt, moet er capaciteit aan centrales gebouwd zijn: Een enorme investering. Mensen die een vrij vlak verbruik hebben (zoals ik) betalen dan minder aan de centrales mee dan mensen die een wild varierend verbruik hebben (*).

Als mensen niet betalen voor dingen die ze consumeren dan zijn ze makkelijk in dat ze dat snel "meer" gaan doen. Denk aan de tokkies die naar de Mac gaan en dan 1000 rietjes meenemen. Is gratis, toch?

Jou boiler die er normaliter 6 uur over doet om op te warmen, daar zal je niet van merken dat ie er voortaan 7 uur over doet. Dus waarom je een close-in-boiler van bijna het dubbele vermogen bij moet halen, dat snap ik niet. Je zegt zelf dat ie in het hok staat bij de elektriciteitsmeter. Dus een raspberry pi die de meter uitleest en met een relais de boiler aan en uit kan zetten is eenvoudig. En dat ie op dezelfde groep zit als iets anders is compleet irrelevant. Je moet natuurlijk de kabel naar de boiler via het relais laten lopen, niet de hele groep. Ik denk dat als je deze boiler als enige op het monitoring-selectief-afschakelen systeem zet, je al ongeveer 1kW van je piek-tarief af kan halen. Dat gezegd zijnde: Of het de moeite waard is heb ik niet uitgerekend.

(*) Denk niet dat ik voor ben omdat het in m'n portemonnay scheelt. Ik woon niet in belgie, dus dat daar capaciteitstarief wordt ingevoerd raakt me niet.

Moest het nu zijn dat het startpunt van elke digitale meter op 00.00 uur start zullen er andere netproblemen opduiken.

ALS iedereen zich daarvan bewust is, en zeg ieder kwartier Direct de autolader aanzet totdat het kwartierverbruik overschreden dreigt te worden, dan zie je ieder kwartier aan het begin een grote verbruiks sprong.

Maar een andere strategie is om de autolader aan te zetten zodra je ziet dat je kwartierverbruik NIET overschreden gaat worden. Dat zou juist een sprong de andere kant op geven.

Dat heft mekaar op. Nu is natuurlijk de vraag of de ene strategie populairder is/wordt dan de andere.

Daarnaast: Het net in europa is als een ENORM vliegwiel. Er zit enorm veel energie IN. Mocht het zo zijn dat aan het begin van ieder kwartier belgie ineens meer gebruikt, dan zal dat enorme vliegwiel dat best kunnen hebben.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 30 mei 2023 11:39:16 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 30 mei 2023 11:31:43 schreef rew:
Denk niet dat ik voor ben omdat het in m'n portemonnay scheelt. Ik woon niet in belgie, dus dat daar capaciteitstarief wordt ingevoerd raakt me niet.

Maar ik ben bang dat we hier ook zoiets gaan krijgen rew.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Rew, niet mee akkoord, in de kWh prijs zit alles verrekend, ze maken megawinsten alleen zit de politiek ook in die pot te graaien.
De omslag om milieuredenen en gebrek aan lange termijnvisie maakt dat pijnlijk duidelijk.
Het capaciteitstarief is iets waar je niet onderuit kunt en wat de meeste mensen zelfs niet begrijpen, op inkt kun je besparen ;)

LDmicro user.

Nog een keer gecontroleerd en idd de piek reset klokslag middernacht. Die meter weet dus wel degelijk de datum en tijd.

Op 30 mei 2023 11:31:43 schreef rew:

Jou boiler die er normaliter 6 uur over doet om op te warmen, daar zal je niet van merken dat ie er voortaan 7 uur over doet. Dus waarom je een close-in-boiler van bijna het dubbele vermogen bij moet halen, dat snap ik niet. Je zegt zelf dat ie in het hok staat bij de elektriciteitsmeter.

ik heb een 80L boiler om te douchen die in het electriciteitshok staat. die werkt prima.
de keuken zit helaas zo een 10-12meter verder. zet je de keukenkraan open, mag je 30-40sec lang water laten stromen voor het warm water er is.
dat kost teveel energie en verbruikt gewoon weg teveel water en dat merk je bij het douchen.
vandaar in de keuken een 2de kleine boiler van 10L. draai je de kraan open, heb je na 2sec warm water. die staat ook op een timerklok zodat die enkel actief is van 9h smorgens tot 20h savonds.

de grote boiler van 80L die 6kWh verbruikt per dag gaat vervangen worden door een warmtepompboiler van 150-200L die 8uur warmt aan 250W.

die is dan 3x zuiniger EN in de hoop dat mijn zonnepanelen in de winter toch ook altijd minstens 250W halen, warmt die het hele jaar dus zowieso gratis op.
de moeite niet meer om een systeem uit te dokteren voor die boiler.

de inductie kan ik niet onderbreken, de huis warmtepomp ook niet, wasmachine en (warmtepomp)droogkast vinden het ook niet leuk om te worden onderbroken, de keukenboiler van 2200W zou wel de moeite zijn, maar die bekabeling is niet te doen tenzij ik er een wifi raspberry of arduino aan koppel.
de vraag is dan ook. als ik er een toestel aanhang dat 1W verbruikt, 24/24, 365dagen per jaar ben ik 9kWh energie kwijt.

in de zomer heb ik smiddags zowieso 2-3kW injectie. in de winter zou ik de keukenboiler kunnen onderbreken tussen 11 en 13h zodat die al niet warmt als de vrouw aan het koken is.
volgens mij is het eenvoudiger als ik een tijdklok zou hebben die elke 10min de boiler eens aanzet en 10min uit. dan kan die al geen 15min aan 1 stuk warmen

Op 1 juni 2023 06:22:39 schreef fcapri:
wasmachine en (warmtepomp)droogkast vinden het ook niet leuk om te worden onderbroken

Die van ons kan je pauzeren, wat ik bij wijze van test voor anderen ook tijdelijk doe. Zou echter mooi zijn als er machines op de markt zouden komen die een voorkeuringang hebben, zou bij mij (en ik denk vele anderen) het “probleem” quasi volledig oplossen.

Op 1 juni 2023 06:22:39 schreef fcapri:
[...]

ik heb een 80L boiler om te douchen die in het electriciteitshok staat. die werkt prima.

Ik ken natuurlijk niet jou complete situatie. Jij zei dat je geen apparaten had die je kan onderbreken om je piekverbruik omlaag te brengen. En tegelijkertijd noem je deze die daar uitermate geschikt voor is.

Dat wil nog niet zeggen dat je direct het project op moet pakken. Als jij het voelt als zinloos omdat je toch wel voor een duur kwartier "gepakt" gaat worden, of omdat het ding binnenkort vervangen wordt... Ik zit er niet mee.

Maar het ding blijft uitermate geschikt om ALS je wil proberen je piekverbruik omlaag te krijgen, hem uit te schakelen.

volgens mij is het eenvoudiger als ik een tijdklok zou hebben die elke 10min de boiler eens aanzet en 10min uit. dan kan die al geen 15min aan 1 stuk warmen

Dat is effectief gewoon hetzelfde als het vermogen met een derde verminderen. En als je vind dat 5 minuten uit acceptabel is, dan is het gunstiger om dat "slim" te doen: Als je kwartier-verbruik over een drempel dreigt te gaan dan kan dat ding de laatste 5 minuten van een kwartier uit, maar anders zo snel mogelijk "comfort" voor de gebruikers.

nee, de grote kan ik niet uitschakelen.
-warmtepomp/airco: 2600watt ofzo
-keukenboiler: 2200W
-inductiekookplaat: afhankelijk van aantal elementen 1000 tot 8000W zeker
-vaatwas/wasmachine en droogkast die het allemaal niet leuk vinden om spanningsloos te gaan.

de enige is dus die 1100W boiler die warmt van 10h tot 16h (op de momenten dat mijn injectie boven de 3000W zit). nu op dit moment 11h10 (screenshot is utc tijd) 3780watt injectie dus waarom zou ik enige moeite doen die te onderbreken.
en die boiler die binnen een paar maand toch vervangen wordt door een veel zuinigere warmtepompboiler die het ook niet leuk zal vinden om uit te vallen.

[...]

Persoonlijk vind ik dit allesbehalve rechtvaardig. Eén keer gedurende de maand wat teveel verbruikt en je bent "geflitst" waarna de "boete" via de factuur volgt. M.a.w. één ondoordacht ogenblik of een onoplettendheid volstaan.

Wat ik volslagen absurd vindt aan dit systeem is dat je zelf allerlei trucjes moet verzinnen om hier inzicht in te krijgen. En achteraf wordt het als een voldongen feit gepresenteerd waar je, letterlijk, op afgerekend wordt. Ik zou het wel zo netjes vinden als je hier real-time inzicht in zou hebben, krijgen en houden vanuit de energie maatschappij.

Ik heb voor mijn garage gekeken naar een 10A aansluiting. Even uit mijn hoofd kostte dat <100€ per jaar versus >300€ voor een 35A aansluiting. Je kunt er geen Victron Quattro 5000 van betalen maar eigenlijk is zoiets wat je wilt: de Quattro instellen op maximaal 10A uit het net, daarboven gaat ie bijleveren, eronder gaat ie zijn accu's uit die 10A weer opladen.

Eén keer gedurende de maand wat teveel verbruikt en je bent "geflitst" waarna de "boete" via de factuur volgt. M.a.w. één ondoordacht ogenblik of een onoplettendheid volstaan.

Gisteren “geflitst”. :+

Nog niet zo heel lang geleden moest ik nog lachen met foraposts van mensen die angst hadden dat de overheid en criminelen in hun nieuwe digitale meter zouden gaan hacken. Zou me niet verbazen als de eigenaars dit nu zelf gaan doen om hun “boete” wat bij te stellen. Tij kan keren.

Boosdoener is mijn droogkast die blijkbaar dat ietsie pietsie meer nodig had. Vreemd, met dat warme weer.

Op 30 mei 2023 11:48:25 schreef Lambiek:
[...]
Maar ik ben bang dat we hier ook zoiets gaan krijgen rew.

die planning is er zelfs op water, echter dan zullen eerst die meters slim moeten gaan worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 juni 2023 03:43:51 schreef New Beetle:
[...]Gisteren “geflitst”. :+

Boosdoener is mijn droogkast die blijkbaar dat ietsie pietsie meer nodig had. Vreemd, met dat warme weer.

[bijlage]

In je droogkast zit een weerstand. bv 2200Watt op 230V maakt 24ohm.
nu door zonnepanelen in je straat loopt de spanning op naar 245V. die 24ohm weerstand zal dan 2501watt gaan verbruiken

Ik ben lid van enkele verenigingen en doe soms verdoken navraag over wat ze denken van het capaciteitstarief en de conclusie is dat het niet leeft onder de mensen omdat ze niet echt weten wat het betekent.

De oorzaak is waarschijnlijk dat de politiek bij de invoering het zo heeft uitgelegd dat de meesten er geen nadeel zullen van hebben.
Ze kwamen telkens met voorbeelden waar de verlaging van de netwerkkosten en het capaciteitstarief elkaar opheffen door niet teveel toestellen of laders ineens aan te leggen.

We zullen volgend jaar eens zien of de mensen er rekening mee gehouden hebben en wat de gevolgen ervan zijn want het is moeilijk in te schatten hoeveel het zal kosten op jaarbasis voor de eindverbruiker.
Mijn analoge meter zal ik toch zolang mogelijk verdedigen (2025?), tegen dan zal er meer nieuws zijn.

Op 2 juni 2023 07:19:04 schreef testman:
[...]

die planning is er zelfs op water, echter dan zullen eerst die meters slim moeten gaan worden.

Ik denk dat ze in BE nu alle drie terzelfder tijd vervangen worden.
In de nieuwe wijk achter ons zijn het allemaal digitale watermeters.

Er zijn er ook een paar die gas gekozen hebben voor verwarming wat mij zeer verbaast, ze wonen er nog niet en staan al op achterstand.

LDmicro user.

Op 2 juni 2023 07:55:06 schreef fcapri:
In je droogkast zit een weerstand. bv 2200Watt op 230V maakt 24ohm.
nu door zonnepanelen in je straat loopt de spanning op naar 245V. die 24ohm weerstand zal dan 2501watt gaan verbruiken

Niet aan gedacht. Dat is idd een heel logische verklaring. Kan ik zelfs testen.

mvdk

Golden Member

Op 2 juni 2023 08:56:00 schreef MGP:
(...)
Ze kwamen telkens met voorbeelden waar de verlaging van de netwerkkosten en het capaciteitstarief elkaar opheffen
(...)

De informatie komt hier op het forum óók maar mondjesmaat binnen, als ik zo lees. Zoals ik het nu zie, is er dus sprake van een kleine verlaging van de netwerkkosten, van het vaste bedrag, en is daar een variabel bedrag, het jaarmaximum, bijgekomen.

door niet teveel toestellen of laders ineens aan te leggen.

Die laders kunnen we wel vergeten he, die staan de hele tijd aan, is geen piekverbruik, en is maar heel weinig.
Het gaat om electrisch koken en tegelijkertijd een wasje draaien. En dáár is met een beetje je verstand gebruiken best mee te leven.

Op 2 juni 2023 03:43:51 schreef New Beetle:
[...]Gisteren “geflitst”. :+

(...)

Maar wat kost dat nou als je alle twaalf maanden 6 Watt "teveel" hebt gebruikt?

Shock6805

Golden Member

Op 2 juni 2023 08:56:00 schreef MGP:
De oorzaak is waarschijnlijk dat de politiek bij de invoering het zo heeft uitgelegd dat de meesten er geen nadeel zullen van hebben.
Ze kwamen telkens met voorbeelden waar de verlaging van de netwerkkosten en het capaciteitstarief elkaar opheffen door niet teveel toestellen of laders ineens aan te leggen.

In laat nu net dat in een paar uitzonderlijke gevallen niet waar zijn. Ik heb laatst nog een presentatie gevolgd van een collega die daar zijn tijd in heeft mogen steken om dat uit te pluizen. Tenzij je weinig verbruikt met zéér lage pieken (ik dacht rond die minimum grens van 2,5kW) of als je zéér veel verbruikt maar met een in verhouding lage mooi uitgestreken piek, ben je altijd het haasje. Wat het procentueel scheelt ben ik vergeten, maar het was zeker meer dan wat je met een analoge meter zou betalen. (ter referentie: het gemiddelde vlaamse gezin heeft pieken van 4kW en zit dus al gegarandeerd boven dat minimum) En met de komst van warmtepompen, inductie koken en elektrische auto's zal dat vermogen alleen maar groter worden. zowel gemiddeld als in piek.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
mvdk

Golden Member

En met de komst van warmtepompen, inductie koken en elektrische auto's zal dat vermogen alleen maar groter worden. zowel gemiddeld als in piek.

En er zijn hier optimisten die denken dat in de toekomst het vastrecht/netkostendeel voor een aansluiting van 3x35 hetzelfde word wat het nu is voor 3x25.
Er moet ontzettend veel geïnvesteerd worden. Wie moet het dan wél betalen?

Zoals ooit een directeur van een E bedrijf verzuchtte: "er zijn hier mensen in de zaal die vinden dat energie gratis moet zijn." Hij vervolgde: "Best, maar zeg maar naar wie we de rekening kunnen sturen."