@fcapri:
Overal waar kosten niet hand-in-hand gaan met wat mensen er voor moeten betalen krijg je "rare situaties". Dat kan zijn telecom waarbij voor de provider de investering enorm is, maar de gebruikskosten laag. Of de printer-business waarbij de printers weggegeven worden, maar de toner duur is.
Maar dus ook elektrische energievoorziening. Investeringen zijn hoog, maar mensen betalen per kWh. Dat kan je met het capaciteitstarief wat gelijktrekken. Voor iedere kW die je een kwartier-lang trekt, moet er capaciteit aan centrales gebouwd zijn: Een enorme investering. Mensen die een vrij vlak verbruik hebben (zoals ik) betalen dan minder aan de centrales mee dan mensen die een wild varierend verbruik hebben (*).
Als mensen niet betalen voor dingen die ze consumeren dan zijn ze makkelijk in dat ze dat snel "meer" gaan doen. Denk aan de tokkies die naar de Mac gaan en dan 1000 rietjes meenemen. Is gratis, toch?
Jou boiler die er normaliter 6 uur over doet om op te warmen, daar zal je niet van merken dat ie er voortaan 7 uur over doet. Dus waarom je een close-in-boiler van bijna het dubbele vermogen bij moet halen, dat snap ik niet. Je zegt zelf dat ie in het hok staat bij de elektriciteitsmeter. Dus een raspberry pi die de meter uitleest en met een relais de boiler aan en uit kan zetten is eenvoudig. En dat ie op dezelfde groep zit als iets anders is compleet irrelevant. Je moet natuurlijk de kabel naar de boiler via het relais laten lopen, niet de hele groep. Ik denk dat als je deze boiler als enige op het monitoring-selectief-afschakelen systeem zet, je al ongeveer 1kW van je piek-tarief af kan halen. Dat gezegd zijnde: Of het de moeite waard is heb ik niet uitgerekend.
(*) Denk niet dat ik voor ben omdat het in m'n portemonnay scheelt. Ik woon niet in belgie, dus dat daar capaciteitstarief wordt ingevoerd raakt me niet.
Moest het nu zijn dat het startpunt van elke digitale meter op 00.00 uur start zullen er andere netproblemen opduiken.
ALS iedereen zich daarvan bewust is, en zeg ieder kwartier Direct de autolader aanzet totdat het kwartierverbruik overschreden dreigt te worden, dan zie je ieder kwartier aan het begin een grote verbruiks sprong.
Maar een andere strategie is om de autolader aan te zetten zodra je ziet dat je kwartierverbruik NIET overschreden gaat worden. Dat zou juist een sprong de andere kant op geven.
Dat heft mekaar op. Nu is natuurlijk de vraag of de ene strategie populairder is/wordt dan de andere.
Daarnaast: Het net in europa is als een ENORM vliegwiel. Er zit enorm veel energie IN. Mocht het zo zijn dat aan het begin van ieder kwartier belgie ineens meer gebruikt, dan zal dat enorme vliegwiel dat best kunnen hebben.
[Bericht gewijzigd door
rew
op dinsdag 30 mei 2023 11:39:16
(19%)