Ik heb een PM2525 die in voor mij te controleren bereiken (vergeleken met andere 'known-good' instrumenten) buiten spec is. Heeft iemand ervaring met calibreren van dit apparaat? Het is geen zaak van aan een potmetertje draaien want de cal-data zit in een eeprommetje.

Op 11 april 2023 04:22:01 schreef RAAF12:
Je hebt de doc gelezen? http://manuals.repeater-builder.com/te-files/PHILIPS/PHILIPS%20PM%2025…

Bedankt voor de link. Ik had slechts de user-manual. Zo te zien lijkt het te doen met het spul wat ik heb.

Ik vond deze nog op Youtube, een tear down van het apparaat. https://www.youtube.com/watch?v=u4nIeLm-9J8 Vreemd dat hij zich afvraagt of de IC voeten origineel zijn, dat is zo te zien op de soldeerzijde van PCB.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (34%)]

Is sowieso een raar filmpje zonder enige nuttige informatie... (en dan toch 20 minuten vol krijgen... ;) )
Hij leest de eprom uit om te zien 'of er iets interessants in staat' (ik zou niet weten wat er interessant is aan die 8031 code...)

Op 11 april 2023 16:43:16 schreef Arco:
Is sowieso een raar filmpje zonder enige nuttige informatie... (en dan toch 20 minuten vol krijgen... ;) )
Hij leest de eprom uit om te zien 'of er iets interessants in staat' (ik zou niet weten wat er interessant is aan die 8031 code...)

Reed-relais herkent hij ook niet. Step-up of step-down transformers die iets met 'signal-integrity' te maken zouden kunnen hebben...?

Inderdaad: zelfs met af en toe 'fast-forward' niets bruikbaars.

Ik ga met een labvoeding en een 10-slags potmeter de juiste spanningen maken (gemeten met mijn instrumenten die ik vertrouw) het calibratie-avontuur aan.

Bedankt voor de bijdragen.

Op 11 april 2023 16:43:16 schreef Arco:

Strings. Ik zou naar 12NC's en leesbare tekst zoeken, hij zoekt alleen naar leesbare tekst. Waaronder waarschijnlijk ook commando's die je via de GPIB kunt sturen. Het is ook interessant om te zien dat de ROM bijna helemaal vol staat. Mogelijk daarom ook een vrij zuinige hoveelheid tekst.

Rietrelais niet herkennen is een beetje n00b of een 'skill issue' zoals dat tegenwoordig heet, maar vanuit dat gezichtspunt vind ik zijn gokjes niet helemaal volledig raar.

Er is nog genoeg vatbaar voor verbetering, maar helemaal nutteloos vind ik zo'n filmpje ook niet. Al is het maar dat je alvast een beetje weet wat je kunt verwachten als je zo'n ding onder handen moet gaan nemen. Een beetje kenner herkent alvast een hoop dingen die hij niet herkent.