Wellicht wanneer we het stukje in het achterhoofd houden dat de salderingsregeling afgebouwd gaat worden en de batterij voor het opslaan van een overschot aan stroom vrij duur is. Zou je dan deze boiler niet voor je cv kunnen hangen, en dit laten functioneren als energie opslag?(heet water) Wij wekken overdag vrij veel stroom op met de zonnepanelen waar je zonder salderingsregeling 0.11 euro per kilowatt voor zou krijgen. Wanneer je de boiler overdag laat opwarmen wanneer je een overschot hebt en deze in de ochtend weer gebruikt. Waardoor je de boiler eigenlijk gebruikt als (tussen haakjes) batterij voor warm water.

Of klinkt dit heel gek?

wek je in de winterdag ook genoeg kWh op om de boiler heet te houden zonder dat je te kort komt? een elektra boiler met vat en deze bijstoken overdag is niet gek als het vat goed geisoleerd is, want je hebt best wat warmtelek..

Warmwater modules zijn tegenwoordig makkelijk te krijgen. Ze stoppen de stroom die terug naar het net zou vloeien in een boiler of ander resistief apparaat. Ze meten dus de stroom aan de teller. Is die negatief dan gaat het die waarde omleiden naar een verbruiken. 400w is dus aan de lage kant. Een 2000w boiler gaat maar bv 300w krijgen van deze module als je slechts 300w overschot hebt.
Dit bv: https://knowledge-center.solaredge.com/sites/kc/files/se-device-contro…

Ha Testman,

Het is inderdaad de vraag of de zonnepanelen voldoende opbrengen in de winter, dit zullen we zien aangezien ik pas sinds maart mijn huis heb gekocht :+ .

Wat bedoelde je trouwens met: want je hebt best wat warmtelek..

Ha EricN,

Dus je zou in weze ook een hot fill boiler (of close in) op je C.V kunnen hangen, deze dmv van de zonnenpanelen opwarmen waardoor je minder gas gebruikt, ongeacht dat het een liter of 15 is.

Wellicht een stomme vraag, maar wanneer je de boiler aan de C.V hangt, kun je dit alleen gebruiken voor tap water, of ook voor de certrale verwarming?

Warmtelek: een boiler (200L) verliest om en bij de 1kwh zelfs als je niets verbruikt.

Hot fill? Is dat geen elektrische doorstromer die 6 tot 9kw opslokt? Dat gaat niet lukken met zonnepanelen.

Als je het ook nog voor cv wil gebruiken ga je:
1. Niet genoeg kwh opwekken omdat cv verbruik vele kwh vraagt. Iets wat panelen niet lukt daar als er weinig zon is veel cv vraag is.
2. Een heel complexe opstelling, lees: duur, nodig hebben. Een boiler kost slechts een paar honderd euro. (300-400€) maar het bespaart enkel op ww opwarming

Uiteindelijk ga je niet mega veel besparen. Mijn gasverbruik op sanitar water is dacht ik 20m3 per maand. Cv een veelvoud. Rond de 3-400m3. Ik hoop op 15m3 per maand te besparen. Welke terugverdientijd is weet ik niet. Dan ga ik m3 naar kwh moeten omrekenen en dan de prijs/kwh zoeken.

Nee en hotfill boiler is een boiler die normaal op de warmwater aansluiting wordt gesloten en rond de 400w gebruikt.

dacht dat er ~9kWh in 1 m3 gas zat. sanitair water heb ik geregeld dat mensen een voeding willen ivm overstap naar boiler of doorstromer ivm veel PV op dak. pas nog een klant die van gas naar een doorstromer was gegaan, echter ik hoorde daar steeds warmtepomp. echter een keer zoeken leverde een inductie/ doorstromer op die de hoofdzekering geregeld liet trippen, ook overdag ondanks dat er 7,5kW teruggeleverd werd.

I see. Maar dan heb je eerst warm water nodig om die te bevoorraden. Is andersom niet rendabeler? Eerst de boiler op kw en van daar naar de cv ww.

Ik vraag me af waarom je voor een 400W wil gaan? Hoeveel is je overproductie?

@testman. Zo'n opstelling lijkt me enkel nuttig met analoge teller??
Warmtepompboiler heeft het voordeel van hoger rendement maar wat bij vrieskou? En je kan die niet proportioneel aansturen. Als de zon komt en gaat heb je ofwel veel afname ofwel een veel uitvallende compressor. Bij resistief is het mooi op nul regelbaar maar is het verbruik weer veel hoger.

[Bericht gewijzigd door EricN op (68%)]

Die hotfill zet je normaal in het keukenkastje.
Je hebt dan meteen warm water bij het tappunt.
Zodra het ding leeg is heeft de cv ketel tijd genoeg gehad om op te warmen en is dat warme water ook beneden aangekomen.
Vroeger gebruikte men ook wel een circulatiesysteem om de leidingen warm te houden maar DAT was pas een verliespost aan warmte.

Voor de doelstelling van TS is dit zinloos klein.
Een grote boiler is beter, maar die moet ook wel weer boven de 60 graden komen vanwege legionella gevaar...

Dit is niet nodig, alleen het duurt veel langer. Zie mijn initiële vraag ;).

Statistieken van vorige maand in de upload

Dus je overproduceerd een 7kwh per dag? Zoveel gaat een hotfill niet nodig hebben.

Is het de bedoeling enkel in de keuken onder de kast wat bij te verwarmen? Of kijk je eerder uit naar iets om ook al je ww om te schakelen?

Een 2000w boilertje (10l, onder de pompsteen)in combi met een regelaar die afname/teruggave tegen gaat lijkt me efficiënter maar is dan weer duurder.

In ieder geval zie ik dat je initiële vraag reeds beantwoord is.

Op 24 september 2023 22:58:00 schreef revado:

Vroeger gebruikte men ook wel een circulatiesysteem om de leidingen warm te houden maar DAT was pas een verliespost aan warmte.

Een grote boiler is beter, maar die moet ook wel weer boven de 60 graden komen vanwege legionella gevaar...

die systemen ken ik wel ja, honderden meters warm water leidingen. waar voorheen die circulatie bij de boiler op 40 graden werd geregeld mocht dat rond de eeuw wisseling niet meer ivm legionella, die koperleidingen vielen als gatenkaas onder gebouwen uit na wat jaren op 70 graden. vooral de leidingen bij de circulatiepomp gingen elke paar jaar kapot. de plaatsen waar de leidingen wel heel bleven bleken gewoon te koud retour te komen na inspectie, daar begon de ellende ook als de boel volgens de regels kwa temperatuur voldeed. heb wat kruipruimten gezien die tot de vloer volstonden met 20+ graden water.

in woningen zie je dat niet, afgezien van flatgebouwen op leeftijd..

Heet water uit een warmtepomp installatie is ongeschikt voor tapwater en dat geldt ook voor vloerverwarming met een ketel, omdat beiden tot maar c.a. 50° verwarmen. Bij die temperatuur voelt Legionella pneumophila zich nog opperbest....

Op 24 september 2023 23:13:37 schreef testman:
[...]

die systemen ken ik wel ja, honderden meters warm water leidingen. waar voorheen die circulatie bij de boiler op 40 graden werd geregeld mocht dat rond de eeuw wisseling niet meer ivm legionella, die koperleidingen vielen als gatenkaas onder gebouwen uit na wat jaren op 70 graden. vooral de leidingen bij de circulatiepomp gingen elke paar jaar kapot. de plaatsen waar de leidingen wel heel bleven bleken gewoon te koud retour te komen na inspectie, daar begon de ellende ook als de boel volgens de regels kwa temperatuur voldeed. heb wat kruipruimten gezien die tot de vloer volstonden met 20+ graden water.

in woningen zie je dat niet, afgezien van flatgebouwen op leeftijd..

Klopt helemaal.
Bij een klant, flats voor ouderen, zit het nog steeds, maar dat is heel goed geisoleerd intussen.
En daar is al het nodige doorgerot in de loop der jaren.
Mijn eerste werkgever had een jaren 70 rijtjeshuis en daar zat het ook in.
Je ziet het inderdaad bijna nooit in een woonhuis maar daar had de hele straat het.
Na een aantal jaren was het er overal uit gesloopt wegens enorme energiekosten en doorgerotte leidingen.
De kruipruimte stond daar ook vaak vol dampend en stinkend water...

Hotels hebben ook nog steeds circulatie systeem op 70 Graden minimaal, je heb altijd snel warm water!

Op 24 september 2023 22:41:14 schreef EricN:
Warmtelek: een boiler (200L) verliest om en bij de 1kwh zelfs als je niets verbruikt.

Per dag neem ik aan? Ik moet de ietwat wrange conclusie trekken dat een redelijk geprijsde boiler van slechts 24L het niet veel beter doet: daar ging in mijn geval ook 1kWh/dag in ongebruikt. Ik zal een cheapo boiler hebben, en een beetje 'greenwashing' doet de rest, maar het verraste me wel hoeveel energie er aan op ging. Ik ben al aan het sparen voor een warmtepomp...

Hotfill heeft het voordeel dat er geen overdruk ventiel op moet omdat de moederboiler die heeft. Zou dat niet meer kunnen missen in de keuken. Heb mij die zelf gemaakt uit rvs met een droge weerstand van 1200watt. De behuizing komt van een defect toestel, maar het vat werd kleiner gemaakt om dikker te kunnen isoleren. De dikke zwenkarm van de mengkraan werd ook aangepast. Die op zich had bijna al een halve liter inhoud. Dus dikwandige silconen darm daar in gefixt met 2 slangpilaren. Nu heet water na 20 cl en de zwenkarm die nagenoeg koud blijft.

Op 25 september 2023 09:02:27 schreef revado:
[...]

Klopt helemaal.
Bij een klant, flats voor ouderen, zit het nog steeds, maar dat is heel goed geisoleerd intussen.
En daar is al het nodige doorgerot in de loop der jaren.
Mijn eerste werkgever had een jaren 70 rijtjeshuis en daar zat het ook in.
Je ziet het inderdaad bijna nooit in een woonhuis maar daar had de hele straat het.
Na een aantal jaren was het er overal uit gesloopt wegens enorme energiekosten en doorgerotte leidingen.
De kruipruimte stond daar ook vaak vol dampend en stinkend water...

zag recent nog zo'n systeem, 1500ltr indirect gestookte boiler, circulatie retour maar 55 graden met een 160 appartementen erop. 1 ketel op storing ( volgens logboek onderhand dagelijks ) dus dat enorme ding moet met een gasketel van 72kW warm gehouden worden. de kelder in dat gebouw is gewoon warm terwijl de cv niet eens aan is, warm water leidingverliezen daar dat wil je niet weten..

Was en is nog steeds geen goedkoop systeem, zeker niet met de isolatie uit de Jaren 70..

die centraal gestookte tapwater en cv stamt nog uit een tijd dat een olie/ gas ketel duur was en kleine ketels had je niet, waren nog lompe staande dingen. bij veel oude flats is het niet simpel om te bouwen, want waterleidingen lopen vaak recht van boven naar beneden, bij keuken, badkamer, wc, geen makkelijke manier om lokaal per woning een boilertje te hangen ofzo. ik ken wel flats waar vanaf de hoofdgangen de cv leidingen komen en met een 3 weg klep gestuurd worden per woning via eigen thermostaat. daar kun je nog iets mee.

Op 24 september 2023 23:10:47 schreef EricN:
Dus je overproduceerd een 7kwh per dag? Zoveel gaat een hotfill niet nodig hebben.

Is het de bedoeling enkel in de keuken onder de kast wat bij te verwarmen? Of kijk je eerder uit naar iets om ook al je ww om te schakelen?

Een 2000w boilertje (10l, onder de pompsteen)in combi met een regelaar die afname/teruggave tegen gaat lijkt me efficiënter maar is dan weer duurder.

In ieder geval zie ik dat je initiële vraag reeds beantwoord is.

Het is de bedoeling om minder gas te gebruiken. Wat bedoel je met:

Of kijk je eerder uit naar iets om ook al je ww om te schakelen

?

Je gaat nu 1 klein boilertje aansturen. Van die overschot zonne energie gaat nog over zijn. Dus mss wil je op termijn al je zonne overschot in een 150L stoppen voor al je warm water? Dus lange termijn planning.

Als je dat doet kun je een systeem zetten dat kijkt naar je productie en niet meer laat verbruiken dan je overschot hebt. Een link van zulks had ik al eens gestuurd. Anderen hebben ook zoiets vergelijkbaars. Maar dit werkt enkel met weerstandsbelasting, niet met warmtepompboilers.
https://knowledge-center.solaredge.com/sites/kc/files/se-device-contro…